سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در جلسه روسای هیئت های مذهبی شهرستان زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 250 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1399.01.26
 
حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در جلسه پیشگیری از کرونا روسای هیئت های مذهبی شهرستان پیرامون ماه مبارک رمضان که مورخه99/01/26 با حضور مسئولین شهرستان وروسای هیئت های مذهبی زرند در محل سالن اجتماعات اداره فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شد.


سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه روسای هیئت های مذهبی در آستانه ماه مبارک رمضان مورخه99/01/26


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله ،یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

قال الله الحکیم فی کتابه : « وَ أَنْفِقُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْديکُمْ إِلَي التَّهْلُکَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ» (1)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی همه بیماران، سلامتی همه مسلمانان ،سلامتی همه شیعیان امیرالمومنین(ع)،مخصوصا سلامتی ارکان سلامت کشور ، استان و شهرستان ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات .
بنده به نوبه خود خدمت شما بزرگواران ، ارکان دینداری و دین مداری شهرستان، روسای هیئت های مذهبی خیرمقدم عرض می کنم. از دست اندرکارانی تشکیل این جلسه هم تشکر می کنم. از فرمایشات فرماندار محترم نیز استفاده کردیم، به ایشان خسته نباشید عرض می کنم و از همه مدیران و مسئولین، عزیزان در مرکز بهداشت که جزء مجاهدان صحنه سلامت هستند هم تشکر می کنم. از فرمایشات حجه الاسلام آقا ملایی استفاده کردیم . از جناب مهندس عربپور و همکارانشان و جناب حجه الاسلام ایزدی واعضای دفتر امام جمعه هم تشکر می کنم.

اهمیت سلامت جان و روح

اولین نکته، در آیه ای که ابتدای سخن خدمتتان عرض کردم خداوند می فرماید: « وَ أَنْفِقُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْديکُمْ إِلَي التَّهْلُکَةِ » حفظ سلامتی واجب است ، سلامت جان و روح چنان اهمیت دارد که در شب های قدر مخصوصا در شب 23 ماه مبارک رمضان مهمترین دعایی شما باید بعد از اقامه نماز شب قدر از خدا بکنید، دعای سلامتی است و سلامت و عافیت را از خدا بخواهید. بنابراین رعایت دستوات بهداشت فردی ،اجتماعی و خانوادگی و عمل به پروتکل‌ها و دستوراتی که مرکز بهداشت می دهد، لازم و واجب است، همه باید رعایت کنند.زیرا حفظ سلامتی واجب است تا ان شاءالله به خواست خدای تبارک و تعالی جامعه از شَّر این ویروس منحوس نجات پیدا کند، البته باید از زحمات مسئولین مرکز بهداشت تشکر کنم ، ولی آمار مبتلایان به بیماری کرونا در شهرستان تا حدی نگران کننده است و نسبت به شهرستان دیگر بیشتر است. البته شاید به دلیل این است که ما مرکز هستیم و ارتباط بیشتری با استانهای آلوده داریم ،ولی هرچه هست دیروز در جلسه ای که در دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان داشتیم، تقریبا آمار مبتلایان شهرستان زرند از آمار مبتلایان دیگر شهرستانهای استان، مقداری بالاتر بود. ما واقعا احساس نگرانی می کنیم ، مسئولیت ماهم سنگین تر است وباید بیشتر مراعات کنیم . باید مردم را ارشاد و راهنمایی کنیم که بیشتر مراقب و مواظب باشند، بهترین راه مقابله با این ویروس،پیشگیری وقطع زنجیره انتقال است پس باید تا جایی که امکان دارد از رفت و آمدهای بی جهت و غیرضروری پرهیز کنیم وطرحی هم آماده شده است که عزیزان از مساجد، تکایا و هیئت های مذهبی با بلندگو در سطح شهر برای پیشگیری هشدارهایی را به مردم بدهند، کار خوبی است و چاره ای جز این نیست بالاخره همه ما باید به ارکان سلامت و مدیران و مسئولین کمک کنیم، این وضعیت چیزی نیست که مرکز بهداشت به تنهایی بتواند از عهده آن بربیاید. همه باید کمک کنیم و مهمترین راه آن پیشگیری است.

پیشگیری مهمترین راه درمان:

در نظر بگیرید وقتی ما تنها برای چند ساعت از ماسک استفاده می کنیم چقدر سخت مان است و نمی توانیم درست نفس بکشیم ویا خوب حرف بزنیم ولی کسانی که در خط مقدم جبهه سلامت خدمت می کنند و در رزمایش و بیمارستان هستند باید دائما ماسک استفاده کنندو لباس مخصوص بپوشند، چقدر برای آنها سخت و مشکل است ودر اثر استفاده طولانی مدت از ماسک، چقدر صورت هایشان زخمی شده است، بارها هم گفتند : با در خانه ماندن و پیشگیری هم به خودتان و هم به ما رحم کنید. بنابراین رعایت مسائل بهداشتی واقعا در این موقعیت لازم است . بالاخره مردم به ما نگاه می کنند، اگر ما رعایت کنیم ،جامعه کم کم به رعایت مسائل بهداشتی عادت می کند و چاره ای هم نیست این احکام اسلامی است . حتی در روایت آمده است کسی که سیر خورده است به مسجد نیاید که بوی بد دهان او دیگران را آزار ندهد و یا می گویند اگر برای رفتن به خانه خدا هم خطری یا ضرری جانت را تهدید کرد، شما مستطیع نیستید و نباید به زیارت خانه خدا بروید. چاره دیگری هم نیست، این بیماری واقعا اتفاق عجیبی است که در تاریخ بشریت سابقه نداشته است، اینگونه خانه خداو حرم های ائمه بسته شود ، در یکی از کلیپ ها گفته بود که وزن همه ویروس های کرونا دنیا روی هم 5 گرم هم نمی شود و لی همین ذره تمام دنیا را درنوردیده و بشریت را مستاصل کرده است. ولی ایران اسلامی علیرغم اینکه تحریم هستند در حادثه خوب عمل کرده است. امریکایی ها اعلام می کنند که ایران تحریم دارویی نیست و در خرید دارو آزاد است ، ایران می تواند دارو از دیگر کشورها وارد کند ،بله خرید دارو آزاد است ولی اجازه پرداخت پول آن را نمی دهند.

پرداخت هزینه داروهای خریداری شده ممنوع است، مسئول برکات توضیح می دهد که اعلام کردند دارو تحریم نیست و ما دارو خریداری کردیم ولی اجازه پرداخت پول آن را نمی دهندو دارو را بدون پرداخت هزینه که نمی توانیم، وارد کنیم. تااین حَّد دشمنان برما سخت گرفته اند .علیرغم اینکه اینها اظهار پیشرفت ، تمدن ،مدنیت و دموکراسی دارند ولی وضعیت بیمارستان خودشان را ببینید همان امریکایی که ادعا دارد مرکز تمدن است و تلاش دارد تا همه دنیارا شبیه خودش بکند،امروز چه وضعی دارد؟ مردم امریکا به خاطر یک دستمال توالت چگونه به هم حمله می کنندو روی هم چاقو و اسلحه می کشند. آقای سیف الدینی تعریف می کردند که اقوام ما که در انگلیس ، آلمان و دیگرکشورهای اروپایی زندگی می کنند، می گویند اینجا حتی ماست هم برای خوردن گیر نمی آید . امروز کشورهای غربی و اروپایی که ادعای پیشرفت علم و ادعایی پیشرفت پزشکی دارند دچار چنین وضعیتی شده اند.

الحمدالله به همت مدیران و مسئولین که امروز اعلام کردند که به لطف خدا آمار مرگ ومیر در کشور که تا کنون سه رقمی بوده است ، دو رقمی شده است و کاهش پیدا کرده است .البته هنوز وضعیت ما وضعیت خوبی نیست و می تواند خطرساز باشد ولی روند ابتلا به لطف الهی کُند شده است، ان شاءالله به همت همه مدیران و مسئولین و کمک مردم و به برکت دعاها و خیرات شَّر این ویروس منحوس هر چه زودتر از کشور برچیده شود.پس نکته اول این بود که ما با تمام وجود همه مسائل بهداشتی و اسلامی را رعایت کنیم.

کمک وهمدلی در رزمایش مواسات:


مطلب دوم این است که این وضعیت باعث شده است که عده ای نتوانند سرکار نروند، تلویزیون مصاحبه می کرد که شما که می گویید درخانه بنشینید ما چه بخوریم؟ واقعا عده ای در تامین مایحتاج زندگی خود،دچار مشکل شده اند که رهبر معظم انقلاب دستور دادند تا رزمایش مواسات در کشور برگزار شود. رزمایش یعنی آماده سازی؛ مواسات نیز به معنای غمخواری، همدلی و همیاری است . یعنی در این بحران همدیگر را یاری کنید. هر کدام از ما در ماه مبارک رمضان چقدر افطاری می دادیم؟ به خانواده های زیادی افطاری می دادند. امسال می توان هزینه آن را خرج اطعام فقرا کرد. طرح مواسات رهبر انقلاب ،مسجد محوری است . اینکه به کمک هیت امنا مساجد، روحانیون و پایگاههای مقاومت فقرای محله مسجد شناسایی بشود، خانواده های که در تامین مایحتاج زندگی شان مشکل دارند را شناسایی کنیم و به سراغ افرادی برویم که هر سال در ماه مبارک افطاری می دادند هرکدام100-200 نفر افطاری می دادند ، هزینه افطاری را از آنها بگیریم و بسته های غذایی آبرومند تهیه کنیم و در اختیار نیازمندان واقعی قرار بدهیم. افرادی هم که نذر افطاری داشتند ، نذر مطلق آنها را هم شناسایی کنیم تا غذا را پخت کنند و این غذای گرم را به نیازمندان برسانیم.

صدقات خود راپنهانی بدهید:

توجه داشته باشید این سبد غذایی را از طریق صدقه سِرّ یعنی مخفیانه و به صورت آبرومندانه در اختیار خانواده های نیازمند قرار بدهیدکه صدقه پنهانی هم خشم و غضب خدارا خاموش میکند وهم دور از ریا است. هم این است که قسمت اول آیه خداوند می فرماید : « وَ أَنْفِقُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ »در راه خدا انفاق کنید و در قسمت دوم آیه می فرماید « وَ لا تُلْقُوا بِأَيْديکُمْ إِلَي التَّهْلُکَةِ »با دست خودتان، خودتان را نابود نکنید.در قسمت سوم می فرماید « وَ أَحْسِنُوا » نیکوکار باشید « إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ » که خدا انسانهای نیکوکار ر ا دوست دارد به قول معروف این افراد حتی اگرکارشان به مو هم برسد، پاره نمی شود. بنابراین شما و هیئتی ها می توانید در این موضوع نقش داشته باشید و در این مواسات و غمخواری و همدلی شرکت کنید. وقتی که خداوند به بنی اسرائیل گفت چهل سال شماباید در عذاب بمانید، اینها همدیگر را کمک کردند و چون به هم رحم کردند ، خدا هم به آنها رحم کرد و به داد آنها رسید و زودتر از موعود عذاب از آنها برداشته شد و نجات پیدا کردند. ما هم اگر غمخوار هم باشیم و همدل باشیم ،مشکلات زودتر برطرف می شود و زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) زودتر فراهم می شود.ان شاءالله در مسائلی که پیش امده است، جهان بیشتر تشنه پروردگار می شود و جهان رو به خدا می آورد ،بشر به اصل خودش پی می برد. این همه پیشرفت و اقتصاد در مقابل یک ویروسی (که اگر همه ویروس های دنیا را جمع کنیم وزن آنها به 5گرم هم نمی رسد) ناتوان شده است. این همه بشر ادعای پیشرفت علمی و شکافت اتم و رفتن به کُرات دیگر و پیشرفت های خارق العاده در اقتصاد دارد ولی یک ویروس کوچک همه چیز را فلج کرده است، بنابراین یاور ،کمک حال و خیرخواه هم باشیم. اهدای سبد غذایی به فقرا خیلی تاثیر دارد و از بهترین کارهاست، ائمه ما همواره این کارا انجام می دادند، حضرت سجاد در طول سالها به قدري کیسه های حاوي آرد و ديگر مواد غذايي را به دوش كشيده شخصا به در خانه فقرا برده بود كه شانه حضرت كوفته شده و پينه بسته بود، به طوري كه پس از شهادت آن حضرت، هنگام غسل دادن جنازه‏اش، اين كوفتگي توجه حاضران را جلب كرد و وقتي از علت آن پرسيدند، پاسخ شنيدند كه: اين، اثر حمل شبانه كيسه‏ها و انبانهاي پر از مواد غذايي به در خانه فقرا است.(2)ایشان خانواده های متعددی را سرپرستی می کردند. شما هم نیازمندان را کمک کنید، خدادستتان را می گیرد. نگویید نمی شود وقتی به صحنه بیاییدو همه باهم باشید، خدا هم کمک می کند. روحانی مسجد و بچه های پایگاه فقرا را شناسایی کنیدو از خیرین که افطاری می دادند را کمک بگیرید ، خدا هم کمک می کند .

روحانیون مساجد را دریابید:

نکته بعدی را که حاج آقا هم فرمودند این است که روحانیون مسجد هم واقعا مهم هستند، برخی روحانیون کارمند هستندوهمانند دیگر کارمندان در ایام تعطیل هم حقوق دریافت می کنند ولی روحانیونی که نه کارمند هستندو نه شهریه دریافت می کنند، فقط منتظر هستند تا در مساجد نماز بخوانند وکمک هزینه زندگی شان تامین شود، در این ایام که مساجد تعطیل است واقعا به مشکل برخورد کرده اند، من خواهشی دارم این است که همان مقدار پولی را که قبلا پرداخت می کردید، الان هم ماهیانه آن را پرداخت کنیدو سبد غذایی آبرومند تهیه کنید و به آنها اهدا کنید تا به کمک شما از این مرحله سخت عبور کنیم. از شما بزرگواران ارکان دین، دین مداری شهرستان تشکر می کنم . کار شما نشان انسانیت ،محبت ، عشق و علاقه به اهل بیت است.خداوند به شما اجر بدهد،ان شاءالله به کمک شما بتوانیم از این مرحله عبور کنیم و به خواست خدا به حد زندگی عادی برسیم . این بیماری چشم های ما را به نعمت هایی که داشتیم باز کرد، قبلا که به دیدار پدرومادر می رفتیم به آنها دست می دادیم و روبوسی می کردیم ، خانه همدیگر مهمان می شدیم ، نمازجمعه و نماز جماعت می رفتیم. زیارت خانه خدا و جمکران می رفتیم ولی امروز هیچکدام را نمی توانیم انجام بدهیم و این نعمت ها از دست ما گرفته شد . حالا می فهمیم که چه نعمت های بزرگی خدا به ما داده بودو ما غافل بودیم . ا ن شاءالله خدا عنایتی کند و دوباره این نعمات برگردد و خداوند رحمت و رحمش را بر انسانیت و بشریت زیاد کند، ان شاءالله به خواست خدا بتوانیم به همان مهرو محبتی و همین طور آسایش و آرامشی که قبلا داشتیم دست پیدا کنیم.

خدایا به حق محمدو آل محمد این بیماری را از کل بشریت برطرف بگردان

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه بقره ،آیه 195

2- ابونعيم اصفهانى، همان ماخذ، ص 136 - على بن عيسى، همان ماخذ، ص 289 - ابن شهراشوب، همان ماخذ، ج 4، ص 154 - صدوق، الخصال، تصحيح و تعليق: على اكبر الغفارى، قم، منشورات جماعة المدرسين فى الحوزه العلميه بقم المقدسه، 1403 ه.ق، ص 517 و 518.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a4.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a5.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a6.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a7.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a9.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a10.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a11.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a12.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a13.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a14.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a15.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a16.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.