سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ذکر خدا و اقامه نماز دو عامل تزکیه و رستگاری انسان / سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 296 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1399.03.06
 
خطبه های نماز عید سعید فطر به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در محل صحن مسجد جامع زرند مورخه99/03/04



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

قال الله الحکیم فی کتابه : « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى * و َذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى » (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

ذکر خدا و اقامه نماز دو عامل تزکیه و رستگاری انسان :

خدای متعال را شکرگزاریم که با ما عمر داد تا بار دیگر ماه مبارک رمضان را درک کنیم ، خدایا تو را شکر و سپاس که به ما توفیق روزه گرفتن و نماز خواندن را در ماه مبارک رمضان عنایت فرمودی؛ خدا را شکرگزاریم که توفیق عنایت فرمود روز عید فطر ، نماز عید را بخوانیم . بنده عید بزرگ فطر را خدمت همه شما برادران و خواهران ،مؤمنین و متدینین تبریک عرض میکنم ، ان شاءالله سالهای سال زنده و سربلند باشید و در پناه لطف و عنایت حق تعالی و دعای حضرت صاحب الامر(عج) زندگی خوبی داشته باشید. از دست اندرکاران ستاد نماز جمعه، قاری محترم ، مجری محترم ، دست اندرکاران سیستم صوتی و هیئت امنای مسجد جامع نیز صمیمانه تشکر می کنم . آیه ای که خدمتتان عرض کردم یکی از مصادیق این جلسه نورانی ماست، یک توضیح کوتاه در مورد این آیه عرض کنم: « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى » رستگار شد آن كس كه جان و مال خود را از آلودگی و گناهان پاك کرد ، انسان ناپاک موفق نمی شود . « تَزَكَّى » یعنی قبل از اینکه از دنیا بروید ، زندگی خود را پاک گردانید. فکر و عقاید خود را پاک کنید، اعتقاد ناپاک نداشته باشید. جان و نفس انسان هم باید از اخلاق فاسد پاک گردد و اخلاق خوبی داشته باشد، رفتار و اعمال هم باشد پاک باشد. انسان نباید در زندگی ریا داشته باشد ، آدم خالص وپاک موفق است . در آیه دیگری داریم « قد افلح المؤمنون » (2) انسانهای مومن رستگار و خوشبخت می شوند . منظور از مؤمن چه کسانی است؟ مؤمن بودن به زبان نیست بلکه منظور کسی است که از نظر اخلاقی، ایمانی و رفتاری کارهایش خداپسندو پاک باشد. « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى » قطعا کسی که زندگی پاکی داشته باشد رستگار می شود ،کسی که اخلاق روح و روان و مال او پاک باشد و از ویروس گناه دور باشد، حال چگونه خودمان را پاک کنیم؟ خداوند راه پاک شدن را در ادامه آیه بیان می کند: « و َذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» ذکر پروردگار و نماز گزاردن . گوسفند را هم بدون نام خدا سربریدن ناپاک است،نام خداست که انسان راپاک می کند، علمای اخلاق می گویند هر رفتار بد را باید برضد آن رفتار کنی، مثلا کسی که خسیس است باید برای مقابله با این صفت ضد آن رفتار کند و زیاد بخشش کند تا این صفت بخشندگی در وجود او راه پیدا کند ولی یک راه میان بری هم وجود دارد که این آیه بیان می کند: « و َذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» و نام پروردگارش را ياد كند و نماز گزارد . روایتی داریم از آقا امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند: « أصلُ صلاحِ القلبِ اشتِغالُهُ بذِكرِ اللّه »(3) ريشه صلاح و پاكى دل ، مشغول داشتن آن به ذكر خداست . ریشه اینکه انسان جان و قلب خودش راپاک کند یاد خداست. پس یاد خدا اولین عامل پاکی است و دومین عامل « فَصَلَّى » خواندن نماز و انجام عبادت خدا.

اثر شگفت صلوات در کلام امام رضا(ع) :

نقل شده است یکی از اصحاب امام رضا علیه السلام از حضرت سوال کردند که معنی این آیه در سوره اعلی چیست « وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» هر وقت یاد خدا می کنید یاد اسماء الله می افتادید نماز بخوانید؟ این که خیلی تکلیف سنگینی است آدم یک یا الله می گوید بلند شود دو رکعت نماز بخواند. حضرت فرمودند: «ذکرَ اسْمَ رَبِّهِ صَلّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِه»(4) فلاح برای آن کسی است که هر وقت یاد خدا می کند بر بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد. پس خوشبختی و سعادت انسان در این است که پاک زندگی کند، ماه مبارک برای پاک شدن است . خدا را بر این نعمت شکرگزاریم که توفیق عنایت فرمود تا بتوانیم در ماه مبارک رمضان ، روزه هایمان را بگیریم ، چه نعمتی بالاتر از این که انسان مطیع دستورات خدا باشد. منتهی پاکی در این آیه یک مصداق دیگر هم دارد که در روایت زیر آمده است : شخصی از امام صادق(ع) سوال کرد: معنای آیه ی قد افلح من تزکی چیست؟ حضرت فرمود:« قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی قَالَ مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَهًْ. » قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی مراد کسی است که زکات فطره را از مال خود بیرون کرد که هرکس زکات فطره بدهد، رستگار می شود.(5) پرداخت زکات فطره قبل از نماز عید واجب است و باید از مال جدا شود. چون انسان به فطرت اصلی خودش برمیگردد ، به شکرانه سلامتی وجودش و اینکه خدا به او توفیق داده است روزه بگیرد، از مال خودش برای خودو فرزندانش زکات فطره را بپردازد. زکات فطره به فقرا اختصاص دارد و می توان آن به کمیته امداد و یا فقرایی که می شناسید بپردازید. ان شاءالله خداوند از همه ما قبول بگرداند.

خدایا عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

سلامتی بالاترین و بهترین نعمت :

چند نکته کوتاه خدمت شما عرض می کنم. اولا از حضور مومنانه همه شما نمازگزاران تشکر می کنم، برنامه ریزی شده است بعد از این فطرت و نداشتن نماز جمعه و برنامه های جمعی با رعایت مسائل بهداشتی در کلیه مساجد شهرستان که امکان برگزاری نماز را در فضای باز دارند، نماز عید فطر اقامه شود، الحمدالله در مساجد شهر و روستا این نماز در حال برگزاری است که جای تشکر وقدردانی دارد . اولا با وجود این ویروس رعایت مسائل بهداشتی لازم است ، توصیه شده است در شبهای قدر بعد از خواندن نماز مخصوص شبهای قدر که به نماز هفت قل هوالله معروف است، دعا کنید و حاجات خود را از خداوند بخواهید. مهمترین دعا هم عافیت و تندرستی است . در این شبها سلامتی خودتان را از خدای متعال درخواست کنید، بنابراین رعایت مسائل بهداشتی و مسائلی که مراکز بهداشتی اعلام می کنند، بسیار لازم است . این بیماری در شهر شیوع دارد و این ما هستیم که باید بارعایت مسائل بهداشتی سلامت خود و خانواده و دیگر اطرافیان را حفظ کنیم. من از همه دست اندرکاران امر بهداشت شهرستان تشکر می کنم که این بیماری را کنترل کردندو مردم هم رعایت کردند. ان شاءالله بیش از این مراقبت کنیم و مسائل بهداشتی را رعایت کنیم تا این ویروس منحوس کلا ریشه کن شود.

سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس :

دیروز روز قدس بود که بخاطر شیوع ویروس نتوانستیم مانند هر سال راهپیمایی برگزار کنیم ولی همه پای سخنان رهبری نشستیم. فرمایشات مقام معظم رهبری ، بازتاب بسیار خوبی در سراسر دنیا داشت و خبرگزاری ها اعلام کردند که رهبر ایران اسرائیل را غده سرطانی نامیده است ، واقعا هم همین است ، ابرقدرت ها برای اینکه برمنابع غرب آسیا تسلط پیدا کنند ، این غده سرطانی را طراحی کردند وهمانند یک حیوان وحشی به جان بشریت انداختند تا این همه جنایت انجام دهد و به مردم مظلوم ظلم و ستم کند . رهبر معظم انقلاب فرمودند: بر ما واجب است و وظیفه انسانی ماست که به مردم مظلوم فلسطین کمک کنیم و کمک هم می کنیم و پشت سر آنها هستیم و این را وظیفه خودمان می دانیم.
اولین مسجدی که روی کره خاکی ساخته شد اول خدا بود و بعد از چهل روز مسجد الاقصی ساخته شد و از مراکز توحیدی است که در دست حیوانات وحشی قرارگرفته است اگرخانه خدا و یا حرم پیامبر را محاصره اشغال کنند، ما چه حالی می شویم ؟ آیا می توانیم بی تفاوت باشیم؟ خیر، مسلما نمی توانیم آرام بنشینیم . بیت المقدس هم حرم الهی و خانه خداست، ان شاءالله به دامن اسلام برمیگردد . نکته مهمی هم در صحبت های مقام معظم رهبری خطاب به غربی ها بود اینکه ، شما که دم از حقوق بشر و انتخابات می زنید، مردم فلسطین را آزاد بگذارید (چه یهودی و مسلمان وچه مسیحی) مردم را آزاد بگذارید تا خود نوع حکومت شان را تعیین کنند، بر همان مبنایی که خود قبول دارید. ولی آنها رسواتر از این حرفها هستند و این کار را انجام نمی دهند .

آغاز به کار مجلس یازدهم :

در این هفته آغاز به کار مجلس یازدهم را داریم، ان شاءالله این مجلس مایه خیر و برکت باشد. از مجلس دهم و جناب آقای امیری هم تشکر می کنیم، در این بیست سال زحمت زیادی کشیدند. خدمت سرکار خانم دکتر شریعتی هم تبریک عرض می کنیم، ان شاءالله بتوانند بهتر از گذشته این راه را ادامه بدهند و به مردم خدمت کنند .سالروز فتح خرمشهر راهم تبریک عرض میکنم. خداوند ان شاءالله عاقبت همه ما را ختم بخیر بگرداند . الحمدالله وحدت، همدلی و برادری را در شهر داریم به کمک شما نماینده پر تلاش ، ان شاءاالله شهرستان ما ساخته شود و پیشرفته شود و به کمک مدیران و مسئولین و به دعای خیر مردم گره ها یکی پس از دیگری باز شود و خدمات خوب به شهروندان ارائه بشود. از حضور همه شما بزرگواران صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم خدای متعال عاقبت همه مارا ختم بخیر بگرداند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

پی نوشت:

1- سوره مبارکه الاعلی ،آیات 14- 15

2- سوره مبارکه مومنون ،آیه 1

3- غرر الحكم : 3083

4- الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 495

5- تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۵۰ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۴۵۰/ من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۵۱۰/ القمی، ج۲، ص۴۱۶/ دعایم الإسلام، ج۱، ص۲۶۶/ البرهان، فیه: «قبل صلاهًْ العید»




http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a113.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a114.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a115.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a116.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a117.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a118.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a119.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a120.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a121.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.