سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

امامت ، شالوده و اساس اسلام است/حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس ، روز افشای حقوق بشر آمریکایی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 231 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1399.04.06
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه99/04/06




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت، سیدالشهدای انقلاب اسلامی شهید والامقام شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از یارانشان ،سلامتی خودتان اجماعاً صلوات.

اولا تشکر و قدردانی می کنم از حضور مومنانه همه شما برادران و خواهران ، عزیزان نمازگزار ، مدیران و مسئولین، از ستاد نماز جمعه ومجری و قاری محترم، از سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه، دادستان محترم جناب حجه الاسلام بلوچ زاده که به مناسبت هفته قضا صحبت کردند و از همه عزیزانی که برای برپایی نماز جمعه زحمت می کشند ،خصوصا عزیزانمان از مرکز بهداشت و بسیج و هیئت امنای مسجد جامع ، نیروی انتظامی و همه دست اندرکاران برپایی نماز تشکر و قدردانی می کنم. ان شاءالله خدای متعال نام ما را جز برپا کنندگان نماز امروز قرار بدهد صلواتی مرحمت بفرمایید.

مبنای اسلام طبق فرمایش امام باقر(ع) :

در خطبه اول یک حدیث صحیح از امام باقر (ع) خدمت شما بزرگواران عرضه میدارم . در این حدیث شریف اسلام تشبیه شده است به یک ساختمان و بنا ، اسلام چند پایه و ستون مهم دارد که اگر این ستونها باشند این ساختمان برپاست و اگر این ستونها در ساختمان نباشند ساختمان ویران می شود. امام باقر عليه السلام فرمودند : « بُنِيَ الإسلامُ على خَمْسَةِ أشْياءَ » اسلام همانند یک ساختمان است که بر پنج ستون بنا شده است ، « عَلى الصَّلاةِ ، و الزَّكاةِ ، و الحَجِّ ، و الصّومِ ، و الوَلايةِ » نماز، زكات، حج، روزه و ولايت . طبق این حدیث، اولین پایه دین خدا ارتباط با خدا و اقامه نماز است ،اگر این پایه ویران شد، اسلام و دین خدا نیز ویران خواهد شد.

سلامت و حفظ جان مردم مهمترین مسئله برای نهاد نماز جمعه است :

من در همین جا یک نکته عرض کنم ، ممکن است کسی سوال کند که در ایام کرونا چرا شما نماز جمعه را برگزار می کنید؟ همانطور که میدانید ، در ابتدای شیوع ویروس کرونا اولین مرکز دینی که به ندای ستاد مبارزه با این ویروس منحوس لبیک گفت ، نهاد نماز جمعه بود، سلامت مردم برای ما بسیار مهم است. این اولین بار بعد از انقلاب بود که نماز جمعه تعطیل شد و قبلا سابقه نداشت ولی در جهت حفظ سلامت مردم ما نماز جمعه را تعطیل کردیم ، بنابراین کسی نمی تواند بگوید که نهادنماز جمعه نسبت به سلامت مردم بی اعتنا بوده است ،خیر در ابتدای امر به جهت حفظ سلامت، مساجد و اولا مصلی های نماز جمعه تعطیل شدند، امروز هم که نماز جمعه برگزار شده است، آخرین مرکزی است که بازگشایی شده است ، بازارها ، پاساژها ،هتل ها ،آرایشگاهها و تالارها ، مراکز ورزشی و... خیلی زودتر از این بازگشایی شده بودند، بنابراین نماز جمعه اولین مرکزی بود که تعطیل شدو آخرین مرکزی است که بازگشایی می شود آن هم با رعایت کامل بهداشت .بنده از نیروهای بسیج و مرکز بهداشت که قبل از برپایی نمازجمعه تمام فرش های مسجد ، جایگاه ، وسایل داخل مسجد و مهرهای نماز را ضد عفونی کرده اند، تشکر می کنم تا ما بتوانیم با رعایت مسائل بهداشتی نماز را برپا کنیم، اگر دیگر مراکز تجاری و اجتماعی هم اینگونه مسائل را مراعات میکردند، امروز تا این حد به حد هشدار و خط قرمز نمی رسیدیم و شهرستان و استان ما دچار بحران نمی شد. حفظ جان و به تبع آن رعایت مسائل بهداشتی واجب است، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی همانگونه که همه مراکز دیگر باز شده اند، نمازجمعه هم از این هفته با رعایت دستورات و پروتکل های بهداشتی برگزار می شود، ان شاءالله . و چون نماز جمعه آخرین مرکزی بود که بازگشایی شد و تمام مسائل بهداشتی را رعایت کردیم، بنابراین کسی نمی توانند بگوید، ستاد نماز جمعه و یا نهادنماز جمعه نسبت به سلامت مردم بی اعتنا بود. خیر ، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بالاترین نمره را در جهت لبیک به دستورات ستاد مقابله با بیماری کرونا و همکاری با این ستاد کسب کرده است ،خداوند ان شاءالله به همه شما سلامتی بدهد و این بیماری را از کشور ما و از همه کشورهای اسلامی و از همه بشریت دور بکند.

امامت ، شالوده و اساس اسلام است :

حدیث را توضیح کوتاهی بدهم و جمع بندی حدیث و توضیح آن را اگر عمری باشد به هفته آینده موکول می کنم. در این حدیث امام باقر (ع) می فرمایند: بناهای اسلام ، پایه های اسلام پنج چیز است ، اول نماز ، دوم زکات و پاک کردن مال است ،حال چه زکات مستحبی باشد چه واجب . انسان نمی تواند ارتباط با خدا در قالب نماز داشته باشد ولی با فقرا و نیازمندان ارتباط نداشته باشد. این ارتباط می تواند در قالب ادای خمس مال یا پرداخت زکات واجب و مستحب باشد. نماز وقتی قبول می شود که انسان اهل خمس و زکات باشد اگر کسی اهل خمس و زکات نباشد نماز او هم قبول نیست این دو با هم هستند و بارها در قرآن بر آن تاکید شده است : « وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ » . سومین پایه اسلام، گزاردن حج خانه خداست که امسال بخاطر شیوع بیماری کرونا، تعطیل شده است. چهارمین پایه روزه است و پنجمین پایه دین خدا « الوَلايةِ » است . این حدیث به طرق مختلف روایت شده است و توضیح آن اگر عمری باشد در خطبه آینده خدمتتان عرض می کنم. در ادامه حدیث چنین آمده است : « قالَ زُرارَةُ : فقلتُ : و أيُّ شَيْءٍ مِنْ ذلِكَ أفْضَلُ ؟ » زراره مى گويد: پرسيدم: از ميان آنها كدام برتر است؟ مهمترین ستونها کدام است؟ « فقالَ : الوَلايةُ أفْضَلُ؛ لأنّها مِفْتاحُهُنَّ ، و الوالي هُوَ الدَّليلُ عَلَيْهِنَّ » امام فرمود: ولايت برتر است؛ زيرا ولايت كليد آنهاست و صاحب ولايت، راهنما به سوى آنها مى باشد. (1) آن نوک قله آنکه از همه مهمتر و بالاتر است، بحث امامت و ولایت است چون کلید است . امام است که چهار ستون دیگر را حفظ می کند . امروز هم که نظام جمهوری اسلامی و نظام امامت و ولایت که برپا شده است ، موجب حفظ نماز ، زکات، روزه و حج هم می شود ، چون والی و رهبر است که توان حفظ آنها را دارد. اگرنظام جمهوری اسلامی نباشد و ولی فقیه و رهبر نباشد، نماز ، زکات، روزه و حج هم ضایع می شود. رهبر و ولی فقیه است که نگهدارنده دین خداست، خداوند حضرت امام(ره) را حفظ کند که به این حدیث جامعه عمل پوشاندند و امروز هم مقام معظم رهبری پرچمدار آن است ، این حدیث در بحث ولایت توضیحاتی دارد که ان شاءالله در خطبه های بعدی خدمتتان عرض می کنم.

خدایا عاقبت همه ما راختم بخیر بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی . در توصیه به تقوی توصیه می کنم به حفظ دستورات الهی و حفظ سلامت جسم و روح .

مناسبت های هفته:

مناسبت ها را به اختصار خدمت شما عرض می کنم در دهه کرامت فاصله بین ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) قرار داریم ، این ایام را به محضر شما بزرگواران تبریک عرض می کنم، همین طور روز دختر را به دختران عزیز تبریک می گویم.

روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه :

شنبه هفتم تیر ماه ، روز بزرگذاشت امامزادگان و تجلیل از امامزادگان است ، امامزادگان در طول تاریخ منشأ خیر و برکت بودند، این امامزادگان بودند که اسلام ناب را به دست من و شما رساندند . این ذریه حضرت زهرا (س) بودند که در هر مرحله ای از تاریخ به شهادت رسیدند و با خون خود اسلام ناب را ماندگار کردند، قدر امامزادگان شهر خود را بدانیم و در ساخت حرم هایشان مشارکت کنیم .

در تیرماه هم همانند ماههای دیگر ، شاهد جنایات رژیم مستکبر امریکا نسبت به مردم ایران هستیم با این تفاوت که اوج وحشی گری و جنایت امریکایی ها در همین تیرماه اتفاق افتاده است.

ترور نافرجام امام خامنه‏ ای (مد ظله العالي) :

ششم تیر ماه سوقصد به مقام معظم رهبری را داریم ، هنوز هم دست ایشان از این حادثه معیوب است وقتی این اتفاق افتاد، پزشکان می گفتند که روح از بدن ایشان خارج شده بود و خونریزی شدید داشتند ولی خدا خواست ایشان زنده بمانند ولی شدت خونریزی به حدی بود که هرچه خون وصل میکردند از هرجای بدن خون بیرون میزد و بدن تبدیل شده بود به آبکش و خون زیادی از ایشان رفته بود و خون وصل کردن هیچ فایده ای نداشت ولی خدا خواست این مرد بزرگ و حکیم زنده بماند و پرچم دار اسلام ناب در زمان معاصر باشد و چه خوب مدیریت کردند، مقام معظم رهبری در این بحران هایی که شما می بینید، به خوبی کشور را حفظ کردند و ایران تبدیل به گلستانی در میان آتش شده است، کشور های اطراف ما درگیر جنگ و آتش هستند، خداوند این مرد بزرگ را حفظ کند.

انفجار حزب جمهوری و شهادت شهید بهشتی و 72 نفر اعضای این حزب و روز قوه قضائیه:

هفتم تیر روز قوه قضائیه و مصادف با شهادت شهید بهشتی و یاران شان است . من به عزیزان دستگاه قضای شهرستان تبریک عرض میکنم، شهید بهشتی آدم فوق العاده بزرگی بودند، اهل برنامه، مدیر، مدبر که با سرانگشت تدبیر خود دستگاه قضای آن زمان را می چرخاندند. عقل و فکر و مدیریت ناب او همراه با حلم و صبری که داشتند موجب شد تا او تبدیل به فردی ممتاز شود، افرادی که سن بالایی دارند به یاد می آورند که چقدر بنی صدر ملعون و منافقین علیه او جو سازی می کردند، چقدر به ایشان توهین می کردند ولی او هرگز حاضر نمی شد جواب آنها بدهد و با آن حلم و صبر و سلامت و قوه تعقل کارها را پیش می بردند.به طوری که امام خمینی (ره) درمورد ایشان فرمودند: «بهشتی یک ملت بود برای ملت ما» خداوند این مرد بزرگ را رحمت کند . امروز هم دستگاه قضا بسیار عالی عمل کرده است که واقعا جای تشکر دارد ، امروز دستگاه قضا از خودش شروع کرده است و مفسدین را از لانه ها بیرون کشیده است و با آنها مبارزه می کند و به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل میکند ، از حضرت آیت الله رئیسی ریاست محترم دستگاه قضا و همکارانشان و نیز دستگاه قضا شهرستان صمیمانه تشکر می کنم .

شهادت شهید محراب آیت الله محمد صدوقی :

چهارشنبه ، 11 تیرماه، شهادت آیت الله صدوقی را داریم، این مرد بزرگ استان یزد را اداره می کرد. دشمن برنامه ریزی کرده بود که بازوان حضرت امام(ره) را قطع کند تا امام (ره) در اداره کشور ناتوان بماند و نظام جمهوری شکست بخورد ، بنابراین بزرگانی چون شهید بهشتی وشهید صدوقی را به شهادت رساند.

حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس ، روز افشای حقوق بشر آمریکایی :

12 تیر ماه سالروز حمله امریکایی ها به هواپیمای مسافربری ایران است که منجر به کشته شدن 290 مسافر غیر نظامی آن شد. این روز را روز افشای حقوق بشر امریکایی نیز نامیده اند.واقعا حقوق بشری که امریکایی ها از آن دم می زنند همین است، کشتن انسانهای بی گناه و گرفتن حق توحش از دیگران .حقوق بشر در نگاه غربی ها یعنی حق سفیدپوست غربی . یعنی سفیدپوست غربی بر همه چیز مقدم است و امروز شما این مسئله را با اتفاقاتی که اخیرا در امریکا افتاده است، به روشنی درک می کنید. رفتار ظالمانه وجنایتکارانه امریکایی ها نسبت به سیاه پوستان و قبل از آن نسبت به سرخ پوستان . همانگونه که می دانید سرخ پوستان ساکنان اولیه امریکا هستند که باید تا الان حدود چند صد میلیون نفر باشند ولی امریکایی ها این قومیت را نابود کردند و امروز جمعیتی در حدود ده میلیون هستند، 400 قوم سرخ پوست را که امریکایی ها به اقسام مختلف از بین بردند . امروز سیاه پوستان امریکا حدود 12درصد مردم امریکا هستند ولی بیشترین ظلم و جنایت علیه اینهاست ، از محروم ترین قومیت های امریکا هستند ، این رفتارهای امریکایی ها نژاد پرستی است که ریشه دار است . خدا لعنت کند این رژیم سفاک را که به ملت خودش هم رحم نمی کند. در دنیا کشوری پیدا نمی شود که از ظلم امریکایی ها در امان باشد . مردم ایران که قبل و بعد از انقلاب با تمام وجود ظلم و دشمنی امریکایی ها را لمس کرده اند. خدا این رژیم جنایتکار را لعنت کند . خدا هدایت کند کسانی را که می خواهند با این رژیم صلح کنند و دست دوستی بدهند ، این هم از عجایب روزگار است .

رحلت مرزبان حریم تشیع، آیت الله علامه شیخ «عبدالحسین امینى» صاحب كتاب «الغدیر»:

پنج شنبه 12 تیرماه مصادف با رحلت مرزبان حریم تشیع، آیت الله علامه شیخ «عبدالحسین امینى» صاحب كتاب «الغدیر» است. این عالم بزرگوار برای حفظ مذهب تشیع بسیار زحمت کشیده است و عمرش را در این راه گذاشته است و به عشق امیرالمومنین(ع) مذهب شیعه را حفظ کرده است ، فرزند علامه امینی گوید: در سال 1350 که خواستم در عراق نباشم برای خداحافظی نزد سید محمد تقی که از نواده های مرحوم بحرالعلوم است رفتم؛ ایشان فرمود: بعد از وفات پدرت پیوسته در این فکر بودم که حضرت علی (علیه السلام) چگونه با پدر تو رفتار می کند، با اینکه ایشان عمرش را وقف حضرت علی کرد. در خواب دیدم قیامت به پا شده و یکجا خیلی شلوغ است، گفتم: چه خبر است؟ گفتند: اینجا حوض کوثر است؛ گفتند امینی می آید؛ تا نزدیک حضرت رسید دیدم حضرت دو مشت خود را از آب کوثر پر کردند و به صورت امینی پاشیدند و فرمودند: خدا تو رو روسفید کند که روی مارا سفید کردی.از خواب بیدار شدم، فهمیدم پاداش تألیف الغدیر را حضرت داده است (2) نقل شده است : وقتی 5 جلد کتاب الغدیر در عراق چاپ شد علمای اهل سنت نزد حاکم وقت رفته و اعتراض کردند نزد مولی سعید که نخست وزیر سنی آنجا بود حاضر شدند و گفتند نمی شود که یک آخوند شیعی تمام اعتقادات ما را زیر سوال ببرد، ایشان به کتب نگاه اجمالی کرد و از چند عالم برگزیده اهل سنت خواست این 5 جلد را بررسی و به صورت اجمالی گزارش از محتوای کتاب بیان کنند که آیا اسناد و استدلال هایش درست است؟ پس از چند روز علمای اهل سنت آمدند و گفتند: تمام محتوی آن از منابع و روایات ماست، یک روایت نیست که شیعه آورده باشد و در منابع ما وجود نداشته باشد و اگر ما بخواهیم این 5 جلد کتاب را دور بریزیم یا بسوزانیم باید کل کتابخانه های خود را آتش بزنیم و اگر بخواهیم او را به ایران تبعید کنیم با این کار مورد حمایت ایرانیان قرار می گیرد و تبلیغات بیشتری علیه ما وجود خواهد داشت بهتر است او را رها کنید. کار بسیار بزرگی را این عالم برجسته انجام داده است و از کتاب های اهل سنت ، غدیر را اثبات و زنده کرده است به طوری که الغدیر به یکی از معتبرترین کتب در اثبات شیعه تبدیل شده است. خداوند علامه امینی ، این مرزبان بزرگ تشیع را رحمت کند؛ ان شاءالله از این نماز جمعه امروز ما هم به ایشان خیر برسد.

دیگر مناسبت های هفته:

امروز جمعه 6 تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است که شما می بینید این عزیزان چقدر زحمت می کشند ،از آنها تشکر می کنم، سه شنبه 10 تیر روز صنعت و معدن است که به این عزیزان هم تبریک عرض می کنم.

و در پایان از حضور همه نمازگزاران عزیز که با رعایت تمام پروتکل ها و دستورات بهداشتی در نماز جمعه شرکت کردید ، تشکر می کنم . ان شاءالله از این هفته نماز جمعه را در شهرستان و بخش های تابعه خواهیم داشت، امیدوارم خداوند ما را جز برپا کنندگان نماز قرار دهد و روز قیامت همه نزد امیرالمومنین(ع) روسفید باشیم، ان شاءالله .

پی نوشت:

1- الكافي : 2 / 18 /5 .

2- الغدير ووحدت اسلامى ص 46.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a199.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a200.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a201.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a202.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a203.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a204.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a205.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a206.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a207.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a208.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a209.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a210.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a211.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.