سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در مراسم عزاداری سقاخانه حضرت ابالفضل(ع)زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 135 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1399.06.09
 
حضور وسخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم عزاداری و روضه خوانی شب عاشورا سقاخانه حضرت اباالفضل(ع) زرند مورخه99/06/08




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم عزاداری شب عاشورا سقاخانه حضرت اباالفضل(ع)مورخه99/06/08



اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال مولانا الصادق(ع): « مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ » (1)

السلام علیک یا ابوالفضل العباس(ع)، السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله ،یا اباصالح، ادرکنا واغثنا، السلام علیکم یا شهدا یا سعداء یا نجبا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام شهرستان ،شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی ، سیدالشهدای مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانشان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای سلامت ، شادی ارواح مؤمنین ومؤمناتی که درسالهای گذشته زنده بودند ودر مجالس سیدالشهدا حضور پیدا می کردند وعمرشان وفا نکرد ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

کنار گذاشتن صدقه در شب عاشورا برای سلامتی امام زمان(عج):

امشب عاشوراست و انس وجن و ملک همه عزادار سیدالشهدا هستند، قلب امام زمان امشب در نهایت حزن و اندوه و در فشار ناشی از شهادت جد مظلومش امام حسین(ع) است، خداوند رحمت کند علامه امینی را که در شب تاسوعاو عاشورا مقداری صدقه برای سلامتی امام عصر کنار می گذاشتندو می فرمودند امشب حزن واندوه بزرگی بر قلب حضرت ولی عصر(عج) وارد می شود. عرض می کنیم امام زمان هرکجای این عالم هستید «آجَرَکَ الله یا صاحِبَ الزّمان فی مُصیبَتِ جَدِّکَ الحُسَین (ع)» .

آیا روز تاسوعا و عاشورا کار کردن و خرید و انبار کردن آذوقه برای منزل حلال است یا حرام است؟

ابتدای جلسه به دو سوال رایج این روزها پاسخ می دهم :سوالی می کنند که آیا روز تاسوعا و عاشورا کار کردن و خرید و انبار کردن آذوقه برای منزل حلال است یا حرام است؟کار در این دو روز حرام نیست اما شایسته است در این ایام، به خصوص در روز عاشورا به احترام به حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام کار تعطیل شود مگر کسی مجبور باشد مثلا در بیمارستان مشغول کار باشد ، والا به طور عادی کار کردن در آن روز را تعطیل کند،بهتر است.

کراهت روزه در روز عاشورا:

در مورد روزه گرفتن هم سوال می شود که باید بگویم روزه گرفتن در عاشورا کراهت دارد، مادر سال 67 هنگام قطعنامه به کردستان رفتیم، شب عاشورا بچه های اهل سنت عزاداری می کردند و می گفتند ماهم برای سیدالشهدا برنامه داریم و فردا را روزه میگیریم. حال این روزه گرفتن در عاشورا از کجا آمده است؟ وقتی یزیدیان سیدالشهدا و اهل بیت را به شهادت رساندند ، در دنیای اسلام آن زمان پخش کردند: به شکرانه کشتن امام حسین روزه بگیرید و شکر خدا به جای بیاورید و شایعه کردند اگر در روز عاشوا خرج سال خود را تهیه و انبار کنید، برایتان برکت خواهد داشت، درست بر ضد مکتب اهل بیت عمل کردند، بنابراین روزه گرفتن در عاشورا کراهت دارد ولی اگر انسان بتواند باید کم بخورد زیرا اهل بیت در مصیبت و حزن هستند و رزو عاشورا را روز عزاداری و حزن قرار بدهدودر مجالس سیدالشهدا شرکت کند، این افضل ترین اعمال است بنابراین تا می توانید انسان روز عاشورا و تاسوعا کسب وکار را تعطیل کند و به عزاداری برای سیدالشهدا بپردازد.

برپایی مجالس عزای اهل بیت در روایات:

روایاتی که در این زمینه است خدمتتان عرض میکنم. ما معمولا دنبال این هستیم که چه کسی را انسان سعادتمندو خوشبخت می نامند، حدیثی که در مطلع سخن خدمت شما برادران عزادار عرض کردم جواب این سخن است مولای ما رئیس مذهب ما امام صادق (ع) می فرماید: « مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ » کسی که خداوند برای او خیر خواسته است (خیر از جانب خداوند یعنی سعادت وخوشبختی ) وقتی خداوند بخواهد بنده را سعادتمندو خوشبخت کند،نشانه آن این است که « قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ » " قَذَفَ " به معنای پرتاب کردن است . عشق وعلاقه ومحبت امام حسین را در قلب او پرتاب میکند. وهمین طور محبت و علاقه به زیارت امام حسین را در قلب او پرتاب می کند، خدا را شکر می کنیم خداوند محبت و عشق به سیدالشهدارا در دل ما قرار دهد. خدا رحمت کند پدران ومادران ما را که در مجلس سیدالشهدا حضور پیدا کردندو اشک ریختند ومارا برمحبت حسین تربیت کردند.اگر خدای متعال سعادت و خوشبختی را برای کسی بخواهد، محبت سیدالشهدارا در قلب او پرتاب می کند تا به سعادت و خوشبختی کامل دست پیدا کند. ، یک گذاشتن داریم و یک پرتاب کردن که تفاوت شان در این است که پرتاب کردن یک نیرو پشت آن است،مثلا در تیراندازی، نیرویی پشت تیر است که آن را باشتاب به هدف می رساند.نکته ظزیف این روایت است که امام صادق می فرماید: خداوند محبت امام حسین را به قلب او پرتاب میکند یعنی این محبت باعث می شود او خوشبخت شود. این آثار محبت سیدالشهداست که خدارا براین نعمت شکر می کنیم.

پاداش برپایی مجلس عزای برای اهل بیت(ع):

مُسمع یکی از اصحاب وفادار امام صادق(ع) است به خدمت حضرت(ع) می رسد، این فرد از بزرگان بصره ،فرد ولایی و دوستدار اهل بیت است. امام صادق(ع) به او فرمودند: شما که اهل عراق هستید و به کربلا نزدیک‌تر هستید، آیا به زیارت امام حسین(ع) می‌روید؟ او گفت: بله گاهی می‌روم ولی اگر زیاد بروم، دشمنان می‌فهمند که من مرید شما هستم و مرا به قتل می‌رسانند.(من در منطقه شناخته شده هستم، تقیه می کنم و نمیتوانم زیاد به زیارت بروم) حضرت فرمود: آیا بر مصائب حسین(ع) در روز عاشورا و تاسوعا جزع و فزع و اشک و آه داری؟ گفت بله جانم به قربانت. فرمود: آیا بر مصائب حسین(ع) گریه می‌کنی؟ گفت بله، به قدری که خانواده‌ام اثر آن را در من می‌بینند. و از طعام امتناع می کنم تا اینکه اشک در رخسارم نمایان می شود. حضرت شروع به گریه کرد و فرمود: ««رَحِمَ اللَّهُ دَمْعَتَکَ » خداوند اشک‌های چشم تو را موجب رحمتت قرار دهد. چراکه «أَمَا إِنَّکَ مِنَ الَّذِینَ یعَدُّونَ فِی أَهْلِ الْجَزَعِ لَنَا وَ الَّذِینَ یفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ یخَافُونَ لِخَوْفِنَا وَ یأْمَنُونَ إِذَا أَمِنَّا» به درستی که تو از کسانی هستی که از اهل جزع برای ما و از آنانی که به سبب شادی ما شادی می کند و بخاطر حزن ما محزون می شوند شمرده می شوند.سپس فرمود مسمع این پایان کار نیست من بشارت میدهم به تو که «َمَا إِنَّکَ سَتَرَى عِنْدَ مَوْتِکَ حُضُورَ آبَائِی لَکَ» در لحظه آخری عمرت، هنگام مرگت پدران من نزد تو حاضر شوند (پیامبر و امیرالمومنین و حضرت زهرا هنگام موت بر بالین تو حاضر خواهند شد .نقل شده است یک فرد به نام ملاعباس بوده است که ساکن حرم سیدالشهدا بوده است باربری می کرد و کسی به او توجه خاصی نداشت ولی لحظه آخر عمرش بالای سرش رفتیم و در حال احتضار روضه سیدالشهدا خواندند که ایستادو گفت السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا امیرالمومنین، السلام علیک یا فاطمه الزهرا، السلام علیک یا امام حسن و السلام علیک امام حسین، بنده نوازی کردید ، خوش امدید و تا امام زمان به همه معصومین سلام داد، بعد خیلی آرام جان داد انگار نه انگار زنده بوده است.به مراجع آن زمان اعلام کردندگفتند درست است که او باربر بوده است ولی از عاشقان واقعی سیدالشهدا بوده است، مراجع کلاس های درس خودشان را تعطیل کردندو در تشییع این فرد شرکت کردند ) در ادامه حدیث، امام(ع) به مسمع می گوید اگر این گونه شدی در لحظه جان دادن آبا و پدران من بالای سر تو می آیند « وَ وَصِیَّتَهُمْ مَلَکَ الْمَوْتِ بِکَ »و سفارش تو را میکنند به جناب ملک الموت و می فرماید:« وَ مَا یَلْقَوْنَکَ بِهِ مِنَ الْبِشَارَةِ أَفْضَلُ وَ لَمَلَکُ الْمَوْتِ أَرَقُّ عَلَیْکَ وَ أَشَدُّ رَحْمَةً لَکَ مِنَ الْأُمِّ الشَّفِیقَةِ عَلَى وَلَدِهَا » و آنچه که بدین خاطر از بشارت به تو می دهند بهتر و افضل می باشد، در آن لحظه ملک الموت از مادر به تو مهربانتر است.(2) برکات مجالس سیدالشهدا بسیار زیاد است.

برکات مجالس سیداشهداء(ع):

در روایتی دیگر آمده است که امام صادق(علیه السلام) به یکی از احابش به نام فضیل فرمود: «تجلسون و تحدثون»؟ آیا مجالس عزا بر پا می کنید و از اهل بیت و آنچه بر آنان گذشته است صحبت می کنید؟ فضیل گفت: آری قربانت گردم، امام فرمود: « إنَّ تِلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها فَأَحيوا أمرَنا یا فضیل، فرحم الله من احیی امرنا» این گونه مجالس را دوست دارم پس امر ما را زنده گردانید که هر کس امر ما را زنده کند مورد لطف و مرحمت خدا قرار می گیرد « یا فضیل إنَّهُ مَن ذَكَرَنا أو ذُكِرنا عِندَهُ فَخَرَجَ مِن عَينَيهِ مِثلُ جَناحِ الذُّبابِ » ای فضیل: هر کس از ما یاد کند، یا نزد او از ما یاد کنند و به اندازه بال مگس اشک بریزد « غَفَرَ اللّه‏ُ لَهُ ذُنوبَهُ و لَو كانَت أكثَرَ مِن زَبَدِ البَحر » خدا گناهانش را می آمرزد اگر چه بیش از کف دریا باشد! (3)این مجالس با قدر و قیمت و با ارزش است ،از پارسال تاامسال چقدر از دنیا رفتند که دوست داشتند در مجالس سیدالشهدا شرکت کنند ،درست است امسال با بیماری کرونا روبرو شدیم ولی با شرایط زمان ، خودمان را وفق دادیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ،استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مجالس عزا رابه پا می داریم و برای سیدالشهدا عزاداری می کنیم و عشق و علاقه خودمان را به سیدالشهد(ع)ا ابراز می کنیم، امروز در تلویزیون مراسم عزاداری در کشمیر را نشان می داد که چگونه هندوها هم به عشق سیدالشهدا در مجالس عزای سیدالشهدا شرکت می کنند، بنابراین اینکه ما امشب و همیشه در این مجالس شرکت کردیم و قلب ما به عشق سیدالشهدا می تپد،به این دلیل است که خدای تبارک و تعالی این محبت و علاقه وعشق به سیدالشهدارا دردل ما قرا داده است که خدارا براین نعمت شکرگزارم.

علت برتری امت آخرالزمان برسایر امتها:

حضرت موسی (ع ) در مناجات خود عرض کرد: خدایا به چه جهتی امت پیغمبر آخر الزمان (ص ) را بر سایر امتها فضیلت و شرافت دادی ؟! چرا امت آخر الزمان بر سایر امتها برتری دارند؟ خداوند متعال فرمود: بواسطه ده صفت خوبی که دارند. عرض کرد: آن ده خصلت و خوبی کدامند که بنی اسرائیل را به آن امر کنم که انجام دهند؟!پروردگار متعال فرمود: نماز ( اولین ویژگی ارتباط با خدا ) و پرداخت زکات و روزه و حج و جهاد و جمعه ( نماز جمعه ) و جماعت و قرآن و علم و عاشوراء.

تحریف حق وحق جلوه دادن باطل:

عجیب است در تاریخ نوشته شده است که درشب عاشورا آقا ابوالفضل نزد عمر بن سعد رفت وفرمود: اباعبدالله می فرمایند امشب رابه ما مهلت بدهید تانماز بخوانیم، عمر بن سعد بی شرمانه گفت: مگر نماز شما قبول است وحتی یک شب راهم مهلت نمی داد. یک نفر گفت عمر بن سعد اگر کفار از تو یک شب مهلت می خواستند به آنها مهلت می دادی پسر پیامبر را چرا مهلت نمی دهی ؟ چقدر جو عوض شده است و تبلیغات وانحرافات اثر گذاشته است که مردم یزید کافر را امام حق می دانند . اشعار یزید دلیل بر کفر اوست گفته شده است (زمانی که چوب دستی خود بر لبهای سیدالشهداء می زد و می گفت: « لعبت هاشم بالملک فلا * خبر جاء و لا وحی نزل‏ » بنی هاشم با ملک و پادشاهی بازی کردند و الا نه خبری آمد و نه وحی الهی در کار بود! (4) یزید معتقد است ، وحی، قرآن ،پیامبری همه دروغ است و بحث سر پادشاهی بوده است چنین شخص کافری حاکم دنیای اسلام است، همین مردم مسلمان کوفه که پای منبر امیرالمومنین بزرگ شدند، همین مردم مسلمان او را به فرزند پیامبر ترجیح دادند ،ببینید تحریف چه میکند، باطل را صد در صد حق جلوه می دهد و حق را صد در صد باطل، عمربن سعد روز عاشورا فریاد می زند: «یا خیل الله! ارکبی و بالجنة ابشری» (مغالطه و حقه بازی و ریا کاری را ببینید! ) لشکر خدا سوار شوید! من شما را به بهشت بشارت می دهم. سی هزار نفر در جنگ علیه امام شرکت داشتند، همه آنها از بنی امیه که نبودند بگوییم نمی شناختند و اطلاع نداشتند بلکه افرادی بودند که پای خطبه های علی بزرگ شده بودند، خیلی عجیب است همان که مقام معظم رهبری فرمودند : دشمن هم ما را تحریم می کند و هم تحریف این است که واقعیت ها را وارونه جلوه می دهد، کار یهود همین است : «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ»(5) است قران می فرماید: صهیونیست کارشان وارونه جلوه دادن است وحی از طرف خدا می آمدو حضرت موسی اعلام می کرد اینها وحی راتغییر می دادند ، تحریف یعنی حقایق را وارونه جلوه دادن، امرو زهم اگر کسی پای ماهواره بنشیند فکر اورا تغییر می دهند .شبکه های فارسی زبان ماهواره مانند شبکه من وتو، اینتر نشنال و برخی از شبکه ها که بهایی هستند یعنی صهیونیست ها آنها را اداره میکنند ایران نشنال را سعودی ها هزینه می دهند و برخی شبکه ها که امریکایی هستند همه آنها برای تحریف است، یعنی هر خوبی در ایران است آن را بد و وارونه جلوه می دهند و می گویند دروغ است. در آن زمان هم کاری با سیدالشهدا کردند که همه امام را خارجی می دانستند، خارجی یعنی کسی که کافر شده است و از دین خارج شده است و در مقابل، یزید کافر ملعون را مومن نمایش می دهند و امیرالمومنین خطاب می کردند. همه مردم هم پذیرفته بودند، تحریف خطری است که همیشه جامعه اسلامی را تهدید می کند، امروز هم خطری برای جامعه ماست. چرا در برخی جاها عده ای در خیابانها به تظاهرات علیه اسلام قران و نظام جمهور ی اسلامی می پردازند؟ درست است مشکلاتی هست ولی چرا اصل نظام و اصل ولایت فقیه را که حق است و خداقرار داده است را زیر سوال می برند؟ همانگونه که امام حسین حق بود ولی سی هزار نفر برعلیه پسر پیامبر خدا وبا نیت قربت الی الله ، با وضو به جنگ سیدالشهدا آمدند، این نتیجه تحریف و تغییر واقعیت هاست. درس بزرگ عاشورا این است که انسان مراقب و مواظب باشد و بداند « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا » ؛ حق و باطل همیشه هست ،کربلا همیشه هست ، درست است که شمر و یزید آن زمان مرده است ولی شمر و یزید این زمان هنوز هم زنده است و امروز ترامپ،یزید ما، نتانیاهو شمر زمان ما و بن سلمان عمر بن سعد است. امریکایی ها به مردم خودشان هم رحم نمی کنند و با فشردن پا برگلوی مردم خودشان ، آنها را خفه می کنند. دنیای کفر سالهاست که ما را تحریم کرده است باید شمر و یزید این زمان را شناخت،باید امام حسین امروز را بشناسیم و نباید دچار تحریف بشویم، نباید اجازه بدهیم دشمن حق و واقعیت ها را از ما بگیرد و بجای آن باطل را در دل ما قرار بدهد.

پاسخ قاطع عمّار در رفع تردید

اسماء بن حکیم می گوید: ما در سپاه علی علیه السلام، در زیر پرچم عمّار یاسر با دشمن می جنگیدیم. نزدیک ظهر که شد، مردی از سپاه علی علیه السلام پیش عمار آمد و گفت: هنگامی که من از خانه بیرون آمدم، اطمینان داشتم که ما در مسیر حق هستیم و شکی نداشتم که این قوم ( معاویه و طرفدارانش) بر باطل و گمراهی هستند؛ تا شب گذشته، همین عقیده و اطمینان را داشتم؛ ولی دیشب دیدم که اذان گوی ما، در جمله های اذان، گواهی به یکتایی و رسالت محمدصلی الله علیه وآله می دهد و اذان گوی آنها (معاویه و هوادارانش) نیز گواهی به یکتایی خدا و رسالت محمدصلی الله علیه وآله می دهد و بعد از اذان، هم ما نماز می خوانیم، هم آنها و کتاب ما، یعنی قرآن هم یکی است؛ دعوت ما یکی است؛ رسول ما نیز یکی است. از این رو، دیشب شک و تردید بر من راه یافته است. عمّار به او گفت: آیا آن صاحب پرچم سیاه را که در مقابل من قرار گرفته است ( اشاره به پرچم عمروعاص) می شناسی؟ من با این شخص در عصر رسول خداصلی الله علیه وآله در رکاب آن حضرت، سه بار جنگیدم و اینک این چهارمین بار است که با او می جنگم و این بار، بهتر و نیک تر از سه بار قبل نیست؛ بلکه بدتر و زشت تر از آن وقت است. من در جنگ بدر، احد و حُنین، در برابر او جنگیدم. آن روز در عصر پیامبرصلی الله علیه وآله تجمّع ما در مرکز پرچم های رسول خداصلی الله علیه وآله بود؛ ولی تجمّع این قوم (عمروعاص و معاویه و سپاه آنان) در مرکز پرچم های مشرکان بود. آیا این لشکر (معاویه) و کسانی را که در آن هستند، می بینی؟ سوگند به خدا! دوست دارم که همة آنها، به صورت یک فرد بودند و من آن فرد را سر به نیست می کردم. سوگند به خدا! ریختن خون همة آنها حلال تر از ریختن خون گنجشک است! آیا ریختن خون گنجشک، حرام است؟ آن مرد گفت: نه، بلکه حلال است. عمّار گفت: ریختن خون آنها نیز حلال است، آیا مطلب را خوب بیان کردم؟ آن مرد گفت: آری، خوب روشن کردی. عمّار گفت: اینک برو؛ هرکدام از دو لشکر را خواستی، انتخاب کن؛ به زودی آنها (معاویه و پیروانش) با شمشیرهای خود، شما را می زنند؛ تا حدّی که باطل گرایان شما، به شک و تردید می افتند.آن گاه عمّار (با یقین و احساسات پاک خود) این جمله های تاریخی را فرمود: «سوگند به خدا! به اندازة خاشاکی که در چشم پشه رفته، آنها بر حق نیستند. سوگند به خدا! اگر آنها با شمشیرهای خود ما را بزنند و تا کنار نخل های سرزمین هَجَر (بحرین) ما را به عقب برانند، ما علم و اطمینان داریم که بر حق هستیم و آنها بر باطل می باشند».(6) نفاق بسیار خطرناک است، برادران وخواهران ممکن است گاهی برخی افراد بخاطر مشکلات اقتصادی به اصل دین وبه اصل ولایت اهانت کنند،بدانید همه این مشکلات امتحان الهی است که آیا ما در مسیر حق ثابت قدم هستیم یانه؟ درسی که ما از عاشورا و از آاقا ابوالفضل العباس می گیریم، همین است که تا آخر وفادار باشیم و راه را کج نکنیم وبه انحراف نرویم .

وفاداری حضرت عباس (ع) نسبت به امام حسین(ع):


ام البنین مادر حضرت ابوالفضل(ع) از قبیله بنى كلاب بود كه شمر بن ذى الجوشن نیز به همین قبیله انتساب پیدا مى كرد. بدین جهت در عصر تاسوعا شمر به نزدیكى خیمه گاه امام حسین علیه السلام آمد و با صداى بلند فریاد زد: «أین بنو اختنا»؛ پسران خواهر ما کجایند؟ ولی آن بزرگواران جواب ندادند. امام حسین علیه السلام كه منظور شمر را دانسته بود، به برادران خود فرمود: پاسخ شمر را بدهید. اگر چه او فاسق است و لیكن با شما قرابت و خویشى دارد. حضرت عباس علیه السلام به همراه سه برادر خود، در جواب فرمودند:چه می گویی؟ شمر گفت : شما خواهرزادگان من هستید. بدانید تا ساعتى دیگر شعله هاى جنگ برافروخته مى گردد و از یاران حسین بن على کسی زنده نمى ماند. من براى شما امان نامه اى از عمر بن سعد آوردم . شما از این ساعت در امان هستید، مشروط بر این كه دست از یارى برادرتان حسین بردارید و تو سپاهیانش را ترك كنید.حضرت عباس علیه السلام كه كانون وفادارى و معدن غیرت بود، بر او بانگ زد: بریده باد دست هاى تو و لعنت خدا بر تو و امان نامه ات . اى دشمن خدا، ما را دستور مى دهى كه از یاری برادر و مولایمان حسین علیه السلام دست برداریم و سر در طاعت ملعونان و فرزندان ناپاك آنان درآوریم . آیا ما را امان مى دهى ولى براى فرزند رسول خدا صلى الله علیه و آله امانى نیست ؟این عمل حرت عباس (ع) نشان از وفاداری او است .

گفتگوی امام حسین(ع) با یارانشان درشب عاشوا:

در روایتی از نافع بن هلال از یاران امام حسین(ع) آمده است: در شب عاشورا امام حسين عليه السلام را ديدم كه به تنهايي از خيمه ها دور شد و به طرف اردوي عمر سعد به راه افتاد. شمشيرم را برداشته دنبال امام عليه السلام به راه افتادم. چيزي نگذشت كه امام ملتفت حضور من شد و گفت: كيست؟ عرض كردم: قربانت شوم هلال بن نافع هستم و در اين دل شب ترسيدم كه آسيبي از دشمن به شما برسد؛ اين است كه پشت سر شما آمدم. امام فرمود: من برای بازدید تپه‌ ها و بلندی ‌های اطراف خیمه ‌ها بیرون آمدم تا مبادا در روزی که شما با آنان می‌جنگید، کمینگاهی برای دشمنان باشد و از آن‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏جا برای حمله خود و یا دفع حمله شما استفاده کند. همچنین امام در آن شب اقدام به جمع آوری خارها و مسطح کردن زمین اطراف خیمه‌ها نمودند، علت این کار شاید بدین جهت بوده است که عصر عاشورا هنگام خروج اطفال و پراکنده شدن آنان کمتر آسیب ببینند. سپس امام در حالی که دست مرا گرفته بود ، فرمودند: به خدا سوگند! این شب، همان شب موعود است که هیچ تخلفی در آن راه ندارد. پس از این، امام کوه‌ هایی را که در نور مهتاب نمایان بود، به من نشان داده، فرمودند: آیا نمی‌خواهی در دل شب از میان این دو کوه بروی و جان خود را نجات دهی؟ خود را روی پاهای امام افکندم و در حالی که بر آن‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ها بوسه می‌زدم، می‌گفتم: مادرم به عزایم بنشیند، من این شمشیر را به هزار درهم و اسبم را نیز به هزار درهم خریده ‌ام، سوگند به خداوندی که با دادن محبت تو بر من منت نهاده است، میان من و تو جدایی نخواهد افتاد، مگر آن هنگامی که این شمشیر کُند شود و این اسب از حرکت باز ایستد. هلال مي گويد: امام عليه السلام به خيمه ي خواهرش برگشت و من از پشت خيمه ديدم كه زينب نگران بود و با برادرش از اصحاب امام عليه السلام سخن مي گفت و مي پرسيد: "آیا شما نیّات یارانتان را آزموده‎اید؟ می‎ترسم در هنگام درگیری اینها شما را تسلیم دشمن کنند." امام در پاسخ فرمود: «والله لقد بلوتهم فما وجدت فیهم الاّ شوسُ الاقعس، یستأنسون بالمنیّة دونی، استیناس الطفل الی محالب امّه» به خدا سوگند، اینها را امتحان کرده‎ام پس آنها را چنان یافتم که مردانی سینه سپر کرده‎اند، به گونه‎ای که به مرگ زیر چشمی می‎نگرند و به مرگ در راه من چنان شیرخواره به سینه مادرش مأنوس‎اند."(8) نافع می‎گوید: چون این گفتار امام را شنیدم به گریه افتادم و نزد حبیب بن مظاهر رفتم و داستان گفت و گوی امام و خواهرش را بازگو کردم. حبيب گفت: بايد كاري بكنيم كه دل زينب آرام گيرد و به من گفت كه باید اصحاب را جمع كنيم. و دسته جمعی به سوی خیمه های حرم حسینی رفتند و در مقابل آنها ایستادند. حبیب به نمایندگی از آن جمع، چنین گفت: «سلام و درود بر شما ای سروران ما، ای خاندان رسالت! این شمشیرهای جوانان شماست که سوگند خورده اند تیغ در نیام نبرند، مگر آن که بر گردن دشمنانتان فرود آورند. این هم نیزه های جوانان و غلامان شماست که سوگند خورده اند آنها را در سینه دشمنانتان بنشانند.»(9) امام حسین (ع) بیرون آمد و از حبیب و همراهانش تشکر کرد و از خدا خواست که پاداش نیک به آنان عطا کند. سپس رو به اصحاب خود فرمود: یاران من ، دشمن با شخص من کار دارد ، هرکس با من بماند، فردا کشته خواهد شد! تا اینجا هم که با من آمده اید، خداوند شما را خیر شما بدهد ، من تکلیف را از شما برداشتم و شما آزادید، می توانید بروید! از سیاهی شب استفاده کنید و دست یکی از فرزندان مرا هم را بگیرید و از این مهلکه جان سالم به در ببرید.آقا ابوالفضل العباس به عنوان اولین سخنگو برخاسته و فریاد برآورد : «لم نفعل ذلک؟ النبقى بعدک؟ لا ارانا الله ذلک ابدا »(10) هرگز چنین کار را انجام نمی دهیم، براى چه این کار را انجام دهیم؟ آیا براى آن که بعد از شما باقى باشیم؟ نه، خدا چنین روزی رابرای ما نیاورد که بعد شما زنده بمانید.اینها نشان وفاداری است. برادران و خواهران وفادار به اسلام و قرآن و وفادار به نظام اسلامی و وفاداربه ولایت باشید .همین پرچمی که امروز بردوش مقام معظم رهبری است، پرچمی است که بردوش امام(ره) بود، پرچم حق و پرچم اسلام ناب که در مقابل یزیدیان زمان ایستاد، این پرچ حق است، ملت ایران بر حق هستند، مردم ایران مظلوم هستند حرکت ملت ما حق است، پیروزی در آینده از آن ملت ایران و از آن شهدای ماست ، منتهی همه غربال و امتحان می شوند وباید امتحان را سربلند بیرون آیند، وفادار به امام حسین باشیم همانگونه که یاران امام حسین وفادار بودند .

ده چیزی که خدا به امامت آخرالزمان داده است:

حدیث را تکمیل کنم و سخن را جمع کنم : خداوند به حضرت موسی (ع)فرمود: من ده چیز به امت آخر الزمان داده ام: نماز و پرداخت زکات و روزه و حج و جهاد و جمعه ( نماز جمعه ) و جماعت و قرآن و علم و عاشوراء.حضرت موسی (ع ) فرمود: خدایا عاشورا دیگر چیست ؟! خطاب رسید: گریه و عزاداری و مرثیه خوانی در مصیبت فرزند محمد مصطفی (ص ) است .ای موسی هر کس از بندگانم که در آن زمان ، گریه و عزاداری کند و بر فرزند مصطفی صلی علیه وآله مهموم و مغموم گردد، بهشت را برای او جاودان قرار دهم . و هر بنده ای که مال خود را در محبت فرزند پیغمبر(ص ) صرف نماید از هر چه باشد از طعام و …. من به او برکت دهم و در برابر هر درهمی که خرج کرده هفتاد برابر به او عنایت کنم و او را عافیت دهم و او را از گناهانش می آمرزم تا وارد بهشت شود. قسم به عزت و جلالم هر کس که در روز عاشورا یا در غیر آن یک قطره اشک برای حسینم بریزد، ثواب صد شهید را برای او می نویسم.(11)امشب شب عاشوراست ، جن وملک عزادار است ؛جن کافر داریم و جن شیعه، جن سنی نداریم چون اجنه هم روز غدیر حضور داشتند و امشب همه برای سیدالشهدا عزادار هستند.
راوی میگوید شب عاشورا عجب شبی بود، امام حسین در وسط قرار داشت و خیمه ابوالفضل و اصحاب در اطراف آن بود. حضرت اصحاب خود را جمع کرد و فرمودند: من بهتر از شما اصحاب سراغ ندارم، اصحابی باوفادار تر از شما ندارم. برادران و خواهران هیچ شهیدی با شهدای کربلا قابل قیاس نیست بلکه با شهدای بدرو احد قابل مقایسه می شوندولی هیچ شهیدی به شهدای کربلا نمی رسد، شهدی کربلا ممتاز هستند. روای می گوید: صدای العطش حسین را شنیدم باخودم گفتم در لحظات آخر ،مقداری آب به لبهای خشکیده حسین برسانم؛ شمر را دیدم که از گودی قتلگاه بیرون می آیدو بدنش می لرزد ،گفتم لعین چرا می لرزی؟ من می خواهم مقداری آب برای حسین آب ببرم،شمر گفت : نیازی نیست، من حسین را سیراب کردم ! الله اکبر دیدم سر اباعبدالله را از تن جدا کرده است !!

الا لعنة الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون

خدایا به آبروی امام حسین(ع) بصیرت و معرفت حسینی و اباالفضلی به همه ما عنایت بگردان


پی نوشت:

1- کامل الزیارات، ص 142

2- بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۲۸۹/ وسائل الشیعه ج14 ص508

3- بحارج 44 / ص 289

4- اللهوف ص : 181، حیاه الحسین جلد3، صفحه 377 ـ سیره ابن هشام جلد 3، صفحه 143 تاریخ طبری جلد 7، صفحه 383، بحار الأنوار، جلد 45، صفحه 132.

5- سوره مبارکه نساء، آیه 46

6- کتاب وقعه صفین ص 320

7- بحارالانوار، ج 44، ص 391 ؛ منتهى الامال ، ج 1، ص 337.

8- مقتل الحسین مقرم، ص265.

9- شرف الدین، المجالس الفاخره، ص 94.

10- شیخ عباس قمی، نفس المهموم، تهران، کتاب فروشی اسلامیه، 1368، ه . ق، ص 137.

11- مجمع البحرین لغت عشر، گلزار ثابت ، ص 17


http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a522.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a523.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a524.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.