سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تدبیری صفات برجسته‌ اخلاقی در روایات معصومین / بی عامل عمده مشکلات اقتصادی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 217 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1399.07.04
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه99/07/04




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام شهرستان ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی ، سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همکارانشان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ، شهدای سلامت ،شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ،شادی ارواح مؤمنین و مؤمناتی که اهل نماز جمعه بودند و از دنیا رفتند، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نمازجمعه ،از ستاد برگزاری نماز جمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ،از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ،از پیشکسوتان جهاد و شهادت ،از رزمندگان هشت سال حماسه وخون، از برادران عزیز سپاه و نیروی انتظامی، از سخنران قبل از خطبه های این هفته جناب سرهنگ خدادادنژاد که در مورد هفته دفاع مقدس مطالبی را ایراد فرمودند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

صفات برجسته‌ اخلاقی در روایات معصومین :

خطبه های گذشته یک حدیث درباره اخلاق کریمانه و اخلاق والا خدمتتان عرض کردم که مقام معظم رهبری نیز در درس خارج خود این حدیث ناب را بیان کردند،حدیث از امام صادق (ع) است که درباره اخلاق والا و کریمانه بیان می کنند(1)، امام صادق (علیه‌السّلام) میفرماید: بعضی از مکارم اخلاق و خصلتها بسته‌ به بعضی دیگر است، یک اخلاق خوب زمینه ساز اخلاق خوب دیگری است تا انسان به مقام قرب دست پیدا کند. « تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فِی ابنِه » گاهی یک صفت خوبی در پدر است، در پسر نیست. عکسش هم است که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد ؛ در رئیس هست ولی در کارمندو زیردست او نیست! خداوند این اخلاق والا را رزق و روزی ما می کند، البته خداوند این رزق را به کسانی عطا میکند که شرایط آن را در خودشان فراهم کنند، هرکس به لطف خدا این اخلاق خوب را داشته باشد، باید خدا را بر این نعمت سپاسگزار باشد.

« صِدقُ الحَدیث» :

اولین اخلاق والا صداقت است: « صِدقُ الحَدیث» اینکه انسان در زندگی راست گفتار باشد و از دروغ پرهیز کند.

« صِدقُ النّاس» :

دوم: «وَ صِدقُ النّاس» با مردم هم صادق باشید. اگر بازاری است با مشتری هایش صادق باشد و اگر رئیس است با مردم و کارمندانش ، رو راست باشد. انسان باید در زندگی خانوادگی خودش رو راست باشد و صداقت داشته باشد.

« اِعطاءُ السّائِل » :

سومین اخلاق والا « وَ اِعطاءُ السّائِل » اگر فقیری از شما چیزی خواست، اگر میتوانید به او بدهید. گفته شده است علت اینکه خداوند حضرت یعقوب (ع) را به غم فراق فرزند مبتلا کرد این بود که نقل شده است: حضرت یعقوب(ع) هر روز گوسفندی را ذبح می‌کرد؛ که هم از آن صدقه می‌دادند و هم خود از آن استفاده می‌کردند. شب جمعه ای که او و خانوده اش مشغول افطار بودند سائل مومن و غریبی که مسافرو نیز روزه دار بود به در خانه یعقوب(ع) آمد و درخواست غذا کرد و چند نوبت درخواستش را تکرار کرد . یعقوب و خانواده اش صدای او را شنیدند ولی چون او را نشناختند به او اعتماد نکردند و به او غذا ندادند . آن گدا نا امید بر گشت و شب را گرسنه به سر برد در حالی که آن شب یعقوب(ع) و اهل بیتش سیر خوابیدند،این فراق وگرفتاری نتیجه شکایت آن گدا از یعقوب به خداوند بود.(2) بنابراین « وَ اِعطاءُ السّائِل » جواب مثبت به خواسته دیگران دادن خیلی مهم است، ضرب المثل های زیادی در مورد کمک به دیگران آمده است : " ای که دستت میرسد کاری بکن " ، " گاهی خدا می‌خواهد با دست تو دست دیگر بندگانش را بگیرد" ،" وقتی دستی را به یاری می‌گیری،بدان که دست دیگرت در دست خداست " و... . شیخ عبدالسلام زرندی یکی از عرفای برجسته زرند است که یک روز قصد داشت تا به شاگردانش درس انفاق بدهد، آنها را به بنایی برد وبه دست هرکدام یک آجر می داد و گفت: تند تند این آجرها را به دست بنا بدهید تا بنا شروع به چیدن دیوار کند وبعد یک مرتبه بنا گفت: دست نگه دارید وانها هم یکی پس از دیگری دست نگه داشتند و آجرها در دست آنها ماند، شیخ عبدالسلام گفت: شاگردان عزیزم تا زمانی که شما انفاق می کنید زمین وزمان وملائکه الهی برای شما برکت می رسانند وشما که دست نگه دارید تمام ملائکه هم دست نگه می دارند، انفاق چنین حالتی دارد تا شما انفاق می کنید زمین وزمان وملائکه الهی مرتب می رسانند تا شما انفاق کنید . پس بدانید وقتی دست کسی را می گیرید، دست دیگرتان در دستان خداست، این اخلاق والاست. انسان باید در زندگی فردی و اجتماعی خودش اهل خیر باشد .

« المُکافَاَةُ بِالصَّنائِع» :

چهارمین اخلاق والا : «وَ المُکافَاَةُ بِالصَّنائِع» است، «صَنیعة» یعنی کارهای نیک ؛ خدمتهای نیک به دیگران را میگویند «صنیعه». «مُکافئه‌ی به صنایع بکنید» یعنی (اگر) کسی به شما نیکی کرد، شما هم در مقابل به او نیکی کنید. اخلاق والا این است که در مقابل خوبی دیگران خوبی کن، اگر هدیه ای برایت آوردند، هدیه بالاتری برای او ببر و در مقابل خوبی شکرگزار باشید. آیه قرآن مربوط به آن این است: «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ» (3) آيا پاداش نيكى جز نيكى است؟ بنابراین انسان در زندگی باید اهل خیر باشد البته اخلاق والایی بالاتر ازاین اخلاق والا هم هست، که در حدیث دیگری خدمت شما عرض می کنم. پایان بخش خطبه حدیث بسیار نابی از پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) است که زیادی گوش بدهید و یادگار از نماز جمعه این هفته داشته باشید.

چهار موقعیتی که باید عفو کرد

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « أَ لاَ أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ خَلاَئِقِ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ ؟ » آيا به شما خبر ندهم از بهترين اخلاق دنيا و آخرت‌؟ « اَلْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ» گذشت از هركس كه به تو ستم كرده است . گذشت در مقابل ظلمی که به تو شده ، خیلی دشوار است، برخی افراد وقتی به آنها ظلم می شود، تا انتقام نگیرند آرام نمی نشینند. پس گذشت نسبت به کسی که به تو ظلم کرده است از بهترین اخلاق دنیا و آخرت است و « وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ » پيوستن با كسى‌كه از تو بريده ، با کسی که با تو قطع رابطه کرده است ، رابطه برقرا رکنی، اگر کسی با تو قهر است، تو برای آشتی پیش قدم شوی و رابطه را درست می کنی ( برادر ، فامیل و...) . البته که داشتن این دو اخلاق (گذشت از بدی و ارتباط با کسی که قطع رابطه کرده) کار سختی است و سومین اخلاق والا « وَ اَلْإِحْسَانُ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَيْكَ» خوبی کردن به کسی که به تو بدی کرده است و چهارم : « وَ إِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَكَ » بخشيدن كسى‌كه تو را محروم ساخته است (4). در حدیث امام صادق (ع) گفتیم اخلاق خوب این است که انسان در مقابل خوبی، خوبی کند ولی اخلاق والاتر وبهتر که با داشتن آن بهترین بنده خدا می شوی و خداوند به تومدال می دهد ا ین است اگر به تو بدی شد، در مقابل بدی خوبی کنی . خداوند ان شاءالله اخلاق والا را در زندگی به همه ما عنایت بگرداند.

و السلام علیکم و رحمة الله و بركاته

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی .

مناسبتهای هفته را به اختصار خدمت شما عر ض می کنم.

هفتم ماه صفر ، شهادت امام حسن مجتبی(ع) :

امروز هفتم ماه صفر به یک روایت معتبر ، سالروز شهادت امام حسن مجتبی است، این مصیبت عزا را به ساحت مقدس امام زمان (عج) و همه شما علاقمندان حضرتش تسلیت عرض می کنم.

یک روایت از کلام این امام همام را که کلمه حسن دارد را خدمت شما عرض می کنم:

قال الامام الحسن(ع): « ان احسن الحسن، الخلق الحسن » (5) همانا بهترین نیکی ها، اخلاق نیکوست. حسن یعنی خوبی ، بهترین خوبی این است که انسان خُلق نیک داشته باشد. (خُلق یعنی اخلاق، خَلق شکل ظاهر) خُلق یعنی روح و روان و باطن او خوب باشد. مثل میوه انار نباشد که گاهی ظاهر بسیار خوبی دارد ولی باطن او خراب است. کلیپی را در فضای مجازی دیدم که یک نفر یک بادمجان صحیح و سالمی را برید، ده عقرب از آن بیرون آمد! متاسفانه گاهی ظاهر انسانها خوب است ولی باطن آنها الله اعلم ! برخی از افراد می توانند باطن انسانها را ببینند، شاید ما صدبار هم نگاه کنیم متوجه باطن افراد نمی شویم اما کسی که باطن شناس است و چشم بصیرت دارد او متوجه می شود ،اینها افرادی هستند که خداوند چشم بصیرت به آنها داده است ، بنابراین پیامبر می فرماید: بهترین خوبی این است که انسان اخلاق و رفتار و درونش خوب باشد.

هفته دفاع مقدس :

مناسبت دوم هفته دفاع مقدس است که خدمت شما تبریک عرض می کنم. قبلا جمله ای را شنیده بودم که فهمیدم درست است، یک سال وهفت ماه عراق وکویت درگیر جنگ بودند، خبرنگاری از صدام سوال کرد در این مدت یکبار ندیدیم که شما لباس نظامی بپوشی ولی در هشت سال جنگ با ایران حتی یک روز هم لباس نظامی را از تن در نیاوردید چرا؟ گفت بخاطر اینکه در این یک سال وهفت ماه جنگ با کویت من یک مرد در مقابل خودم ندیدم ولی در هشت سال جنگ با ایران ما با مردترین مردان عالم در حال جنگ بودیم ویک لحظه نمی توانستم لباس نظامی را در بیارم ! خدارا براین نعمت شکرگزاریم ، دفاع مقدس یک ذخیره مقدس برای ماست .خوش بحال کسانی که در آن زمان سن شان اقتضا می کرد و برای دفاع از مملکت به میدان جنگ رفتند و عده ای از آنها به شهادت رسیدندو عده ای هم جانباز شدند و امروز عده ای جز خانواده شهدا و آزادگان وجانبازان و ایثارگران هستند. این نعمت والایی بود خدای تبارک وتعالی نصیب ما کرده است ، این نعمت راباید حفظ کنیم. دفاع مقدس زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر(عج) است، به همین مناسبت در نماز جمعه امروز، تعدادی از نیروهای نظامی و انتظامی با لباس فرم حضور پیدا کردند که مقدم آنها را گرامی می داریم. در سخنرانی اخیر ، مقام معظم رهبری مثل همیشه مسائل مهمی را تبیین کردند در سخنرانی اخیر خود نقش امام خمینی در مدیریت دفاع مقدس را بیان داشتند گه چگونه یک پیرمرد 80 ساله ، چنین مدبرانه جنگ را اداره کردند .در این جنگ تمام دشمنان قسم خورده ایران از سراسر دنیا، برای نابودی این نهال نوپا دست به دست هم داده بودند، جدا از هواپیما و موارد دیگر ، شوری ها با آن قدرتشان چهارصد تانک یپیشرفته در اختیار صدام قرار داده بودند، امریکایی ها ،فرانسوی ها ،آلمانها و دیگر قارون های منطقه هم به عراق کمک می کردند، همه دنیا دست به دست هم دادند تا نظام جمهوری اسلامی را شکست بدهند ولی ما امروز مقتدارانه ایستاده ایم و می بینیم که ملت بزرگ ایران سرافراز و پیروز است ،خدا را بر این نعمت شکرگزار هستیم .

یک روایت خدمتتان عرض کنم تا با شنیدنش دلتان شاد می شود :

بشارت به یاران روح الله :

روزی ابو بكر و عمر و زبير و عبد الرحمن بن عوف در صحن خانه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نشسته بودند حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم هم (از حجره خويش) بيرون آمد و در جمع آنها نشست، ناگاه بند كفش آن جناب كنده شد حضرت كفش خود را به على بن ابى طالب عليه السّلام داد تا اصلاح كند و فرمود: « إِنَّ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ قَوْماً مِنَّا عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ » همانا از جانب راست خداوند عزّ و جل يا از جانب راست عرش، مردمى از ما بر كرسى‏هائى از نور هستند «وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِيَابُهُمْ مِنْ نُورٍ تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِينَ دُونَهُمْ » كه صورتهاشان از نور و لباسهايشان از نور، نور آنها چشمهاى بينندگان از غير آنها را پر كند. ابو بكر گفت: آنها چه كسانى هستند يا رسول اللَّه؟ حضرت سكوت فرمود. زبير پرسيد: يا رسول اللَّه آنها كيانند؟ سكوت فرمود. عبد الرّحمن پرسيد باز چيزى نفرمود، تا حضرت على عليه السّلام سؤال كرد، رسول خدا (ص) فرمود: « هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ » آنها كسانى هستند كه به واسطه روح الله با هم دوستى كنند و دوستيشان بر پايه نژاد و مال نيست، « أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَا عَلِيُ »يا على آنها شيعيان تو هستند و تو امام آنهايي.(6)كلمه روح الله, اينجا ـ در اين روايت شريف ـ اسم است. روح الله نامى كه مردم مطيع او هستند و بدون هيچگونه چشمداشتى او را يارى مى كنند. به شهادت تاریخ قومی که شیعه امیرالمومنین باشند وبه واسطه روح الله بین آنها انسجام و وحدت ایجاد شده باشد.کسی جز روح الله موسوی الخمینی کسی نبوده است .مسلما مراد حضرت امام استکه در عصر غیبت کار پیغمبرگونه کرد و فرعون و کاخش را سرنگون کرد.این افتخار برای ملت ایران است که پیامبر خدا(ص) می فرماید : این قوم از ما بوده است. گفتم حدیث را بشنوید دلتان شاد می شود که این انقلاب و این نهضت زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر(عج) است. فرصت توضیحات بیشتر نیست فقط خدمت شما عرض کنم که امروز پرچم این نهضت بردوش مقام معظم رهبری است، اگر امام بزرگوار(ره) این انقلاب را به پیروزی رساند و رهبری کرده است فرمود: بعد من ایشان لایق رهبری انقلاب است و امروز این پرچم بردوش مولا و سرور ما سیدعلی خامنه ای (مدظله العالی) است که مایه افتخار است ، خدا را بر این نعمت شکرگزاریم.

بی تدبیری عامل عمده مشکلات اقتصادی :

ریشه برخی از مشکلات امروز جامعه ما در سوء مدیریتهاست ، یکبار دیگر هم گفتم اگر ترامپ لعنت الله علیه که رئیس همه شیاطین عالم و شیطان اکبر است در کنار او شیاطین کوچکی هم مشغول هستند ،ترامپ های کوچکی در داخل مملکت ما هستند که او را در اهدافش بر علیه نظام اسلامی یاری می کنند، اگر امروز خیلی از کارخانه های ما تعطیل می شود ، صنعت مرغ و صنعت دام و... به مشکل خورده است، همه بخاطر تحریمهای دشمن نیست، شرایط امروز کشور ما ، از شرایط زمان جنگ و هشت سال دفاع مقدس که بدتر نیست ولی می بینیم مشکلات تاچه حد زیاد شده است ، درست است تحریم ها هم موثر است ولی همه مشکلات ناشی از تحریم نیست . در تلویزیون در مورد دام و طیور صحبت می شد و اعتراض به این بود که چرا همین مقدار دامی که در داخل تولید می شود هم درست توزیع نمی شود؟ همه تقصیرات را گردن هم می اندازند در این میان خداوند به آقای رئیسی خیر بدهد که اخلال گران و مفسدان را دستگیر می کند، ان شالءالله نظارتها جدی باشد .متاسفانه عده ای دنبال نابودی صنعت دام و طیور کشور هستند تا بتوانند شیرخشک و گوشت یخ زده از خارج وارد و سود هنگفت ببرند. وگرنه رئیس کل محترم جهادکشاورزی می گفتند ما حدود 700 گوساله آماده در دست دامداران استان داریم ولی دولت بجای اینکه از اینها خریداری کند و چرخه اقتصاد در داخل بچرخد ،از کشورهای خارجی گوشت یخی از وارد می کند وهمین گوشت کم را از دامدار داخلی که با هزار خون دل آن را به عمل آورده، خریداری نمی کند .در بخش های دیگر هم مانند کارخانه داری، کشاورزی ، صنعتی و... اوضاع همین است. خیلی از کارخانه ها تعطیل می شود و در این میان بانکها هم از خدا خواسته، اموال آنها راکه سالها به زحمت به دست آمورده اند را به یغما می برند، این بی تدبیری و بی مدیریتی است که این بلا را ه سر مردم آورده است و مشکلات زیادی را به وجود آروده است، اگر همه به حرف ولی گوش می دادند و در سال جهش اقتصادی همه کمک می کردند ،امروز این مشکلات را نداشتیم، ان شاءالله هرکس در هرکجا خدمت می کند ،خدمت صادقانه داشته باشد.

خدایا برمحمدوآل محمد عاقبت همه را ما را ختم بخیر بگردان


پی نوشت:

1- امالی طوسی، مجلس یازدهم، صفحه‌ی ۳۰۱

2-محمد بن علی، ابن بابویه، علل الشرایع، ج 1، ص 45-46، قم، کتابفروشی داوری، چاپ اول، 1385ش.

3- سوره مبارکه الرحمن ،آیه 60

4- الکافي , جلد۲ , صفحه۱۰۷

5- وسائل الشیعه؛ ج12؛ 153

6- بحارالانوار جلد 68 (در برخي از چاپها جلد65) صفحه 139


http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a585.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a586.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a587.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a588.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a589.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a590.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a591.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a592.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a593.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a594.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a595.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a596.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a597.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a598.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.