سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

برگزاری جلسه شورای زکات شهرستان با حضور وسخنرانی امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 123 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1399.10.24
 
برگزاری شرای زکات شهرستان زرند با حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم ، حجت الاسلام والمسلمین قاسمی زاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان ودیگر اعضاء ستاد زکات زرند در محل دفتر امام جمعه مورخه99/10/23




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه شورای زکات شهرستان مورخه99/11/23



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله ،یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

قال الله الحکیم فی کتابه : « أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ» (1)

خدمت همه شما بزرگواران، مدیران و مسئولین از جهاد کشاورزی، کمیته امداد حضرت امام ،اداره تبلیغات و عزیزان از دفتر امام جمعه ، خوشامد عرض می کنم . همین طور خدمت مهمان بسیار عزیز جناب حضرت حجه الاسلام والمسلمین قاسمی زاده خیر مقدم عرض می کنم ، اولا از جنابعالی تشکر می کنیم، زمانی که حاج آقای قاسمی زاده ریاست شورای سیاست گذاری را در دفتر کرمان داشتند ،خدمات بزرگی هم از نظر کمی وهم از نظر کیفی در نهاد نماز جمعه انجام دادند ، تعداد ائمه جمعه از زمانی که ایشان دفتر را تحویل گرفتند تا زمانی که تحویل دادند ، حدود 20 نفر و شاید هم بیشتر به امامت جمعه شهرهای مختلف اضافه شد ، در مورد خود نهاد نماز جمعه هم ، دفتر کرمان آن زمان نه جای مناسب و نه منزل داشت که ایشان خیلی زحمت کشیدند ،کسی که کار ساخت و ساز کرده باشد می داند با بی پولی ساخت و ساز کردن چقدر مشکل است، ایشان هم دفتر را سرو سامان دادند و محل آبرومندی راساختند که بسیاری از جلسات امروز در آنجا برگزار می کنند ونسبت به شهرستان ما هم عنایت ویژه داشتند واقعا جای تشکر دارد. قبلا ائمه جمعه یا خودرو نداشتند و یا خودروی در اختیار آنها قدیمی و نامناسب بود که با تلاش ایشان خودروی مناسب در اختیار ائمه جمعه قرار گرفت، وقف خانه های ائمه جمعه هم از جمله کارهای ایشان بود، مثلا در شهرستان بافت، دفتر امام جمعه یک خانه قدیمی بود که خودشان زحمت کشیدندو یک خانه شیک خریداری کردند ،این طور نبود که فقط پول بدهند بلکه خودشان هم پیگیر بودند و کوشش می کردند، در بحث مصلی ها هم همین طور زحمت زیادی کشیدند، نهضت مصلی سازی که در کشور و مخصوصا در استان ماراه افتاد واقعا به همت ایشان بود،مصلی شهرستان بافت با کمک ایشان بود که امروز نماز جمعه در آن برگزار می شود .حتی مصلی زرند، وقتی ما آمدیم تنها اسکلت آهنی زنگ زده بود ، ایشان خیلی پییگر بودند و کمک کردند واقعا جای تشکر دارد وامیدواریم به عنوان نماینده ولی فقیه در جهاد منشا خیر و برکت فراوان بشوند، ایشان توانایی خیلی خوبی دارند ان شاءالله به خواست خدا در این قسمت هم موفق بشوند و کارهای بر زمین مانده را انجام بدهند.

ارزش واهمیت بحث زکات:

موضوع بحث امروز ما اهمیت زکات است، تا به حال می گفتیم اگر نماز نباشد اعمال دیگر هم قبول نمی شود، از آیات چنین برمی آید که اگر زکات نباشد، نماز هم قبول نیست . جناب آقای سلطانی مسئول زکات شهرستان هستند ، کارهای خوبی در این زمینه شده است که خودشان توضیح می دهند، پرداخت زکات واجب در شهرستان خیلی کم است، ولی در بحث زکات مستحبی کارهای خوبی صورت گرفته است و مردم مخصوصا پسته داران همکاری بسیار خوبی دارند، قطعا پرداخت زکات برکات فراوانی ازجهت مادی و معنوی به دنبال دارد ، اگر زکات پرداخت نشود، نماز هم قبول نمی شود، چون خداوند فرمودند: « أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ » (1)قطعا معنای زکات در این آیه و آیات دیگر قرآن معنای زکات اصطلاحی که در فقه آمده است ، نیست . نمی توان آیه ای در قرآن پیدا کرد که توصیه به خواندن نماز بکند ولی در ادامه آن بحث پرداخت زکات نباشد، اگر منظور از زکات در قرآن ، همان زکات اصطلاحی فقه یعنی زکاتی که به (گندم ،جو ،خرما ،انگور(كشمش) ،طلا ،نقره ،گوسفند ،گاو ،شتر) تعلق می گیرد، باشد عموم مردم مشمول این آیات نمی شوند ، چون عموم مردم که طلا و نقره ندارند یا دامداری و کشاورزی نمی کنند . در اینجا این سوال پیش می آید که چرا خداوند همه را مخاطب قرار داده است ولی اکثرا از مشمولیت آیه خارج هستند و زکات واجب تنها شامل حال عده قلیلی از مردم است؟

منظور از زکات در قرآن چیست:

وقتی در آیات قران مجید تامل می کنیم، به این نکته مهم می رسیم که منظور از زکات در آیه «أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ » زکات مستحبی همان انفاق است . در این آیه خداوند می فرماید: نمازبخوانید و به دیگران در زندگی کمک کنید و انفاق کنید. این انفاق هم شامل زکات واجب می شود و هم شامل زکات مستحبی را در بر می گیرد و شامل همه مردم می شود.ممکن است سوال شود که شما چه دلیلی دارید که می گویید زکات قرآن همان زکات اصطلاحی در فقه نیست و به معنای انفاق کردن است؟ برای جواب به این سوال اشاره می کنیم به این آیه از قرآن مجید که در مورد آقا امیرالمومنین(ع) آمده است : « إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَهُم راكِعونَ » (2) سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند .امیرالمومنین(ع) در حال رکوع گاو، گوسفند، جو ،گندم و... نداده است، بلکه انگشترش را به فقیر بخشیده است، دادن انگشتر انفاق است ولی قرآن از آن به زکات تعبیر می کند. پس پیداشت که انسان مؤمن ومسلمان در کنار ارتباط با خدای تبارک و تعالی باید با مردم هم ارتباط داشته باشد و گره گشای آنها باشد ، چه از طریق پرداخت زکات واجب و چه با پرداخت زکات مستحب ! اگر کسی خداوند به او عنایت داشته است و مثلا باغ پسته به او بخشیده است ، او هم شکر آن را بجا آورد و بخشی از آن را در راه کمک به فقرا و نیازمندان، خرج کند.کمیته امداد، بهزیستی و کمک به مردم فقیر برخی روستاها ، کمک به ازدواج جوانان نیازمند، کمک برای خرید جهیزیه برای دختران نیازمند، تحصیل کودکان بی سرپرست، انواع و اقسام کارهای خیری که تحت عنوان زکات می توانیم انجام بدهیم. بنابراین معنای زکات در قرآن این است که خداوند فرمود: نماز بخوانید و انفاق کنید. اگر زکات را این گونه معنا کنید، دلپذیرمی شودو شامل حال همه مسلمانان در دنیا می شود .امیدواریم این جلسه مایه خیر و برکات باشد .

ان شاء«الله کوشش کنیم هم خودمان اهل زکات باشیم وهم جامعه را دعوت کنیم تا اهل زکات باشند .

مجموعه زکات شهرستان در خدمت حضرتعالی است ان شاءالله با راهبرد جدیدی هم که دارید ما همه کمک می کنیم تا حق زکات واجب و خمس هم ادا شود . در بحث زکات مستحب هم این نکته به ذهنم رسید که درست است زکات مستحب ، واجب نیست ولی ثواب پرداخت آن ، از ثواب پرداخت زکات واجب هم بیشتر است، برای اینکه خداوند واجب نکرده است بلکه مستحب است مانند نوافل که انجام آن موجب تقرب انسان به خداوند است و انسان محبوب خداوند می شود و اگر در این قسمت ما بتوانیم زکات مستحبی را تبیین کنیم که چقدر موجب تقرب به درگاه خداوند است و انسان را محبوب حق تعالی می کند، خود مردم عاشقانه زکات خودشان را می پردازند .نکته ای هم که اشاره کردید در بحث خمس، قطعا ما باید مراقب و مواظب باشیم اینها هیچکدام همدیگر را مورد خدشه قرارندهد ،هم خمس به عنوان زکات واجب و هم زکات مستحبی هر کدام در جای خود محفوظ است. از همه شما بزرگواران تشکر می کنم ان شاءالله این جلسه مایه خیر و برکت باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه نور ،آیه 56

2- سوره مبارکه مائده ،آیه 55



http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a974.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a975.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a976.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a977.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a978.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a979.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a980.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.