سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

گناه گرانفروشی وکم فروشی/ حمایت وپیروی از ولایت فقیه ود صحنه بودن مردم رمز موفقیت جمهوری اسلامی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 163 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1399.11.04
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه99/11/03




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

قال الله الحکیم فی کتابه: « وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا» (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام شهرستان ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی ، سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همکارانشان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ، شهدای سلامت ،شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ،شادی ارواح مؤمنین و مؤمناتی که اهل نماز جمعه بودند و از دنیا رفتند، سلامتی همه نمازگزاران روز جمعه ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نمازجمعه ،از ستاد برگزاری نماز جمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ،ازسخنران قبل از خطبه ها جناب حجت الاسلام پورباقری ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

حضور شما برادران و خواهران نمازگزار در نماز جمعه کار بزرگی است و عمل به دستور خدای متعال است که فرمودند: «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ » (2) همه شما از پیر و جوان ،زن مرد، چه آنهایی که دست اندرکار برگزاری نماز هستندو چه آنهایی که در نماز شرکت کردید، همه دربرپاشدن ذکر خدا کمک می کنید و به دستور پروردگار خود عمل می کنید، این خیلی مهم است؛ خدا را بر این نعمت شکرگزاریم که به ما توفیق برپایی ذکر خدا را عنایت فرمودتا از این فرصت عمر بهترین استفاده را ببریم . جناب آقای پورحبیبی وهمکارانشان از اداره راه، با لباس فرم در نماز جمعه شرکت کردند که از این عزیزان تشکر می کنم. از بسیجیان عزیز و پایگاه های مقاومت ونیز برادران عزیزمان که از روستای چاکین تشریف آوردند و در نماز شرکت کردند هم تشکر می کنم.

گناه گرانفروشی وکم فروشی:

مبحث مهمی را که در خطبه اول خدمت شما عرض می کنم این است که یکی از گناهان کبیره گران فروشی و کم فروشی است که آثار زیان بار بسیاری به دنبال دارد و می تواند یک مملکت را به نابودی بکشاند وموجب فساد اقتصادی است. کم فروشی ،گران فروشی ، تقلب واحتکار طبق قانون جرم هستند و در شرع هم گناه کبیره هستند و توبه آن پذیرفته نیست کسی که کم فروشی کرده است مثلا 900 گرم نخود را به قیمت یک کیلو بفروشد و تا زمانی که دِین خودرا ادا و صاحب مال را پیدا نکرده است و حق او را برنگردانده توبه او هم مورد قبول نیست . دستور خدا این است که « وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا» (1) و چون با پيمانه داد وستد كنيد، پيمانه را تمام دهيد و با ترازوى درست وزن كنيد، كه اين بهتر و سرانجامش نيكوتر است ؛کم فروشی و گران فروشی نکنید. در غیر این صورت زندگی شما نابود نمی شود و خوش عاقبت خواهید بود، اگر تاجر و بازرگان هستید وبه فکر عاقبت خودتان هستید ، باید خوش حساب باشید و دِین خود را ادا کنید و به هیچ وجه کم فروشی و گران فروشی نکنید که در قرآن هم آمده است: «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ » (3) واى بر كم‏فروشان ! ویل نام چاه وحشتناکی در جهنم است که در آخرت، کم فروشان را به این چاه می اندازند، کم فروشان وقتی پیمانه از مردم می گیرند یک مقدار اضافه تر می گیرند ولی وقتی می خواهند خودشان بفروشند، کمتر می دهند سوالی اینجا مطرح است این است که آیا گران فروشی و کم فروشی فقط در فروش کالا و اجناس است؟ آیا در خدمات کم فروشی نداریم؟ به عنوان مثال شخصی در اداره ای کارمند است و به ازای مثلا 8 ساعت، کار فلان مبلغ را به عنوان حقوق دریافت می کند وباید در این 8 ساعت در اداره حضور داشته باشد ولی مرتب او با گوشی خودش بازی می کند و یا از تلفن اداره، تماس شخصی می گیرد و دیر سرکار حاضر می شود و زود هم می رود، بله چنین کارهایی هم مصداق کم فروشی است .از نظر قانون هم کم گذاشتن در عرضه کالا و یا خدمات کم فروشی است. معلم در قبال دانش آموزان و کارمند در قبال کار خودش در اداره نبایدکم بگذارد که اینها هم جز گناه کم فروشی است و عذاب به دنبال دارد؛ او باید وقتش را صرف کاری کند که برای آن حقوق می گیرد، ولی اگر این کار را انجام ندهد، این کم گذاشتن در کار هم جز کم فروشی محسوب می شود و خطر سقوط در آتش جهنم را به دنبال دارد و همین طور همه اینها مصداق کم فروشی محسوب می شود و جرم است. توبه چنین شخصی پذیرفته نیست، مگر اینکه افرادی را که حق آنها را ضایع کرده است پیدا کند و حق آنها را ادا کند که نوعاً کار سختی است .

پنج عمل که باید از آنا به خدا پناه برد:

در پایان خطبه اول، حدیثی گران بها از رسول خدا خدمت شما مومنین عرضه می کنم.

پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله وسلم) می فرمایند: « خَمْسٌ إِنْ أَدْرَكْتُمُوهُنَّ فَتَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْهُنَّ » پنج چیز است که اگر با آنها روبرو شدید، از آنها به خدا پناه ببرید:

اعمال زشت وآشکار:

« لَمْ تَظْهَرِ اَلْفَاحِشَةُ فِي قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوهَا إِلاَّ ظَهَرَ فِيهِمُ اَلطَّاعُونُ وَ اَلْأَوْجَاعُ اَلَّتِي لَمْ تَكُنْ فِي أَسْلاَفِهِمُ اَلَّذِينَ مَضَوْا » اعمال زشت و آشکاردر هیچ قومی ظاهر نمی شود،مگر این که گرفتار طاعون و بیماری هایی می شوند که در میان پیشینیان آنها نبوده است.

کم فروشی:

« وَ لَمْ يَنْقُصُوا اَلْمِكْيَالَ وَ اَلْمِيزَانَ إِلاَّ أُخِذُوا بِالسِّنِينَ وَ شِدَّةِ اَلْمَئُونَةِ وَ جَوْرِ اَلسُّلْطَانِ »
وهیچ قومی کم فروشی نمی کنند مگر این که گرفتار قحطی وسختی زندگی و ظلم حاکمان می شوند. (کم فروشی زراعت را نابود می کند)

نپرداخت زکات وخمس:

« وَ لَمْ يَمْنَعُوا اَلزَّكَاةَ إِلاَّ مُنِعُوا اَلْقَطْرَ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ لَوْ لاَ اَلْبَهَائِمُ لَمْ يُمْطَرُوا » و هیچ قومی منع زکات نکردند مگر این که،از باران رحمت الهی محروم شدند و اگر به خاطر حیوانات نبود،بارانی به آنها نازل نمی شد. (فراوانی باران در پرداخت زکات است ،منظور زکات واجب، مستحب وپرداخت خمس است)

عهد شکنی:

« وَ لَمْ يَنْقُضُوا عَهْدَ اَللَّهِ وَ عَهْدَ رَسُولِهِ إِلاَّ سَلَّطَ اَللَّهُ عَلَيْهِمْ عَدُوَّهُمْ وَ أَخَذُوا بَعْضَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ »وهیچ جمعیتی،پیمان خدا و رسولش را نمی شکستند،مگر این که خداوند دشمنانشان را بر آنهامسلط کرد و قسمتی از آنچه را که آنها داشتند،از آنان گرفتند.(اگر می خواهید استقلال داشته باشید و دشمن برشما تسلط پیدا نکند، عهد شکن و پیمان شکن نباشید و سر عهدو پیمان خود با ولِّی و رهبر بمانید اگر مردمی پیمان شکنی کردند دشمن بر آنها مسلط می شود .پس استقلال و آزادی ملی ما در این است که ما پیمان نشکنیم و بر عهد خود نسبت به نظام اسلام و قرآن پایبند باشیم.)

حکم به احکام غیر خدا:

« وَ لَمْ يَحْكُمُوا بِغَيْرِ مَا أَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلاَّ جَعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَأْسَهُمْ بَيْنَهُمْ » و هیچ گروهی به غیر احکام الهی حکم نکردند،مگر این که خداوند اختلاف در میان آنها افکند و با هم درگیر شدند.(4) امیدوارم خدای متعال به ما توفیق بدهد تا حق هر مطلبی را ادا کنیم.
خدایا به حق محمدوآل محمد عاقبت همه را ختم بخیر بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.


در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی .

وجه اشتراک همه دشمنان جمهوری اسلامی ایران:

در توصیه به تقوی اگر به روزگار خودمان دقت کنیم ، دست قدرت پرودگار را مشاهده می کنیم و معجزات الهی را در هر سن و سالی که باشیم، مشاهده می کنیم. در مانند فردا 4بهمن 57 بختیار فرودگاه را بست تا جلوی ورود امام به سرزمین ایران را بگیرد . شما ببینید دشمنان امام به زباله دانی تاریخ پیوستند اما امام که تبعید بود با چه عزت و سربلندی وارد ایران اسلامی شد و امروز نام او در دنیا پیچیده شده است تاحدی که قرن را به نام امام خمینی نامیده اند. تازمانی که امام زنده بودند با چه عزتی نظام اسلامی را در دنیا رهبری می کرد و بعد از حضرت امام هم مقام معظم رهبری با همان شیوه رهبری کردند و روز به روز بر عزت ایران اسلامی افزوده شده است. شما ببینید تاریخ جلوی چشم ماست، همه ما یاد می آوریم که ترامپ رئیس جمهور امریکا چه هارت و پورت هایی علیه ملت ایران داشت و چه تحریمهای ظالمانه شدیدی علیه ایران وضع کرد که درتاریخ نمونه ندارد تا به خیال خام خود، ملت خداباور ایران را زمین بزندو ریشه این ملت را بخشکاند، حال ببینید این استقامت و ایستادگی ملت ایران و پای ولِّی بودن چگونه نتیجه داده است ترامپ با چه ذلتی به زباله دانی تاریخ پیوست ، البته معنای آن این نیست که رئیس جمهور هشتاد ساله ای که جای او آمده است، خوب است خیر،آنها در دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ فرقی نمی کنند وهمانند دو لبه یک قیچی هستند.این دو حزب هیچ خیری برای نظام اسلامی و خاورمیانه نداشته و نخواهند داشت و تنها شَّر هستند ،اینها تنها فرق شان این است که ترامپ دستکش مخملی به دست نکرده بود و از همان روز اول خنجر خود را علیه ایران اسلامی از رو کشیده است، بایدن هم خنجر دارد ولی روکش مخملی دارد، و با غَض خود را علیه ایران اسلامی با لبخند پنهان کرده است و هرکار که برای نابودی ما بتواند انجام می دهد. در زمان اوبامایی که همیشه لبخند می زد تحریم و گرفتاری زیادی برای ما ایجاد شد.بنابراین سیاستِ کاری همه اینها مبارزه با نظام اسلامی است.

حمایت وپیروی از ولایت فقیه ود صحنه بودن مردم رمز موفقیت جمهوری اسلامی

آنچه ما در این برهه از زمان درک می کنیم ایستادگی و درصحنه بودن ملت ایران است که چون همیشه جواب می دهد ودشمنان نظام را یکی پس ازدیگری به زباله دان تاریخ می فرستد .حرکت این عالم به سمت توحید و به سمت ظهور حضرت بقیه الله اعظم است . بعد از اینکه مکتب شوروی ها در جهان شکست خورد،دیگر کسی امید به مکتب کمونیستم ندارد و کسی حاضر نیست که نظامش، نظام کمونیستی باشد چون این نوع نظام، نمی تواند مردم را اداره کند و جای آن را نظام لیبرالی و دموکراسی غرب گرفته است که خود را نظام برتر می داند ، امروز هم این نظام رو به افول است. همه دیدید که رئیس جمهور منتخب امریکا در حضور 25هزار نیروی نظامی مراسم تحلیف و سوگند خودش را انجام داد و خبری از حضور مردم نبود.فقط رئیس و روسا بودند، مشکلات سر راه کشور آنها زیاد شده است و در آستانه از هم پاشیدگی هستند، همان طور که حضرت امام اعلام کردند : صدای شکستن استخوان‌های کمونیسم به گوش می‌رسد رهبر معظم انقلاب هم فرمودند: صدای شکستن غرب و امریکا و نظام دموکراسی غربیها می آید و امریکا رو به افول است و ضعف آنها آشکار شده است و همه می بینند، اختلاف بین آنها الحمدالله زیاد شده است، ولی عمر نظام اسلامی طولانی است ، منتهی باید کار کنیم و زحمت بکشیم .مسئولین باید حق این مردم را ادا کنند و در هر پست ومقامی که هستند خوب کار کنند و گوش به فرمان ولِّی و رهبر داشته باشند، رهبر معظم انقلاب جز سربلندی ملت ایران چیزی را نمی خواهند یک سرسوزن هوای نفس ندارند و هیچ گاه پول و ثروتی برای خود و فرزندانشان نخواسته است و همیشه به دنبال خیر و سربلندی برای اسلام و مملکت و ایران اسلامی و مسلمانان سراسر دنیا بودند.هر کدام از ما هم هرکجا هستیم بایدکمک حال نظام اسلامی باشیم وهرکس در توان خودش به امام وشهدا خدمت کند، همین حضور شما در نماز جمعه و باشکوه برگزار شدن آن، خدمت به اسلام و قران و خدمت به انجام دستورات الهی است، ان شاءالله روز به روز خداوند توفیقات بیشتری به ما عنایت بگرداند .

سربلندی نیروهای ارتش وسپاه در برگزاری رزمایش های متعدد:

سپاه و ارتش سلسله وار ، رزمایش های بزرگی را انجام می دهند و دستاوردهای زیادی را به نمایش گذاشتند: شهر موشکی، پهبادها و انجام رزمایش های بزرگ ؛هرکدام از اینها درنوع خود بی نظیر است .زمانی در دنیا کسی سیم خاردار هم به ما نمی داد ولی امروز با دیدن و نمایش شهر موشکی ایران ، رعب و وحشت به وجود دشمنان افتاده است .این اقتدار نظامی، قدرت بازدارندگی رابالا می برد، برادران اینها خیلی مهم است و موجب حفظ امنیت کشورماست، شاید برخی بگویند چرا این همه خرج می کنید، چون اگر قدرت نشان داده نشود «تُرهبون به عدوالله» صورت نمی گیردچنانچه خداوند می فرماید: « وَ أَعِدُّوا لَهُمْ‌ مَا اسْتَطَعْتُمْ‌ مِنْ‌ قُوَّةٍ » تا می توانید در مقابل دشمن قوی باشید و ضعف نشان ندهید « وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ » تا دشمنان خدا بترسند.(5) واقعا دست مریزاد به سپاه و ارتش ! خداوند شما را خیر بدهد که اینگونه کشور را در سایه امن قرا رمی دهید این گونه کشور را حفظ می کنید، امنیت موجب رونق اقتصادی هم هست چون کشوری که امنیت نداشته باشد اقتصادش هم نابود می شود ،رزق و روزی که امروز ما در کشور داریم، همه از برکت امنیتی است که این عزیزان ایجاد می کنند، خداوند آنهارا حفظ کند.

صرفه جویی در مصرف برق وگاز:

نکته دیگر اینکه در این سرمای هوا باید نظام را کمک کنیم ومقداری از مصرف برق و گاز خود کم کنیم و به اندازه مصرف کنیم و اسراف نداشته باشیم. من چند روز پیش فولاد خدمت آقای سهراب نژاد بودم که از استانداری زنگ زدند که ما می خواهیم بخاطر سرما برق شمارا قطع کنیم،ایشان هم توضیح دادند اگر برق وگاز مارا قطع کنید ،کوره های بلند ما که گرم شده است اگر یک دفعه خاموش شود، یک سال طول می کشد تادوباره گرم شود ، و اگر سرد شدند، دیواره های آن خراب می شود و تعمیرات آن زمان و هزینه زیادی می برد تابه حال اول برگردانیم؛ اینهاسرمایه مملکت است. حال چگونه سرمایه های ملی را حفظ کنیم؟ اگر ما برق زیاد مصرف کنیم بیماری که در بیمارستان زیر عمل جراحی است با قطع برق،جانش به خطر می افتد ولی همه ما با خاموش کردن حتی یک لامپ اضافه می توانیم جلوی قطع برق رابگیریم. گمان نکنید اثر ندارد اگر هر کدام از ما یک لامپ اضافه را خاموش کنیم و یک مقدار گاز کمتری مصرف کنیم و اسراف نداشته باشیم، این نعمت های الهی به همه می رسد. بنابراین یک از کارهایی که ما می توانیم انجام بدهیم همین است که خدمت بزرگی است.

خدمات ارزشمند راهداری در شهرستان:

امروز عزیزانمان از راهدای هم در نماز جمعه شرکت کرده اند ، خدمات خوبی در جاده ها و گردنه ها انجام شده است ، آنها توانستند اعتبار 42میلیارد تومان از سازمان بگیرند ، روکش 7کیلومتر آسفالت گرم ، اجرای طرح ایمنی در روستاها و اهدای کلاه ایمنی از جمله خدمات آنها بوده است . همچنین حمل 3.5 میلیون تن کالا از شهرستان هها به مقاصد سراسر کشور داشته اند و کلنگ زنی ساختمان پلیس راه زرند- یزد بوده است که با اعتبار ده میلیارد تومان انجام شده است که جا دارد در اینجا از زحمات این عزیزان هم واقعا تشکر کنیم.

وفات حضرت ام البنین(س):

وفات حضرت ام البنین را به حضرت صاحب الامر وهمه شما ارادتمندان و علاقمندان تسلیت عرض می کنم، جناب حجت الاسلام پور باقری به خوبی در این وقت کم، در این مورد صحبت کردند . حضرت ام البنین واقعا شخصیت بزرگی هستند و هم همسر شهید و هم مادر شهید هستند بنابراین این روز را روز تکریم مادران و همسران شهدا نامیده اند که به همه مادران وهمسران شهدای شهرستان وکسانی که در نماز جمعه شرکت کرده اند تبریک عرض می کنم ، شماکاری کردید کارستان، کار شما کار حضرت زینب(س) و حضرت ام البنین(س) بود.خداوند ان شاءالله بالاترین پاداش ها را به همه شما عنایت بگرداند.

الحمدالله هر هفته نماز جمعه بارعایت مسائل بهداشتی برگزار می شود، شما هم به دوستان و آشنایان خود این مطلب را بگویید تا آنها هم در نماز شرکت کنند، بار دیگر از حضور همه شما نمازگزاران عزیز برای حضور درنماز جمعه تشکر می کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته



پی نوشت:


1- سوره مبارکه اسراء ،آیه 35

2- سوره مبارکه جمعه، آیه 9

3- سوره مبارکه مطففین،آیه 1

4- اصول کافی،جلد 2،ص 373.

5- سوره مبارکه الأنفال آیه 60


http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1017.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1018.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1019.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1020.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1021.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1022.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1023.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1024.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1025.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1026.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1027.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1028.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1029.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1030.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1031.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1032.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.