سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

قیام ملت ایران در آیات وروایات/تاکید رهبر معظم انقلاب بردولت جوان حزب اللهی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 165 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1399.11.25
 
نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان مورخه99/11/24




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول:

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی ،شهدای والامقام شهرستان ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی ، سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همکارانشان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،اولین شهید نمازجمعه شهرمان شهید صمدانی ،شهدای خدمت ، شهدای سلامت ،شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نمازجمعه ،از ستاد برگزاری نماز جمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، خصوصاً از پایگاه مقاومت شهید چمران اکبرآباد و گروه سرودشان،از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجت الاسلام پورمحمدی نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

امیدوارم خداوند متعال ، این سعی و کوشش همگانی در برپایی ذکر خدا ،در برپایی نمازجمعه را در این لحظات استجابت دعا از همه ما قبول بگرداند.

حضور با شکوه مردم زرند د راهپیمایی موتوری وخودرویی 22بهمن
به لطف الهی مراسم ۲۲بهمن در سراسر ایران اسلامی و زرند باشکوه برگزار شد، باتوجه به شیوع ویروس منحوس کرونا وعدم اجتماع؛ ولی راهپیمایی به صورت خودرویی وموتوری با حضور جوانان ومردم شهرستان بسیار باشکوه برگزار شد که جای تشکر و قدردانی دارد که مردم اجازه نمی دهند سالروز پیروزی انقلاب اسلامی فراموش شود،
من صمیمانه از همه عزیزانی که حضور داشتند و عزیزانی که تمایل داشتند شرکت کنند ولی نتوانستند حضور پیدا کنند، تشکر میکنم. چون هنوز وصل به ایام دهه فجر هستیم واز طرفی اول ماه رجب ولادت باسعادت امام باقر(ع) را داریم، من سعی می کنم یک حدیث گهربار از امام باقر(ع) و یک حدیث گهربار وشنیدنی هم از پیامبر اعظم(ص) که قابل تطبیق بر پیروزی انقلاب اسلامی وقابل تطبیق بر ۲۲ بهمن و قابل تطبیق بر ملت بزرگ ایران است ،خدمتتان عرض کنم تا هم اینکه با شرکت درنماز جمعه دلتان شاد شده است، از شنیدن این حدیث هم دلتان شادتر شود،ان شاءالله.

پیشگویی امام باقر(ع) از آینده ملت ایران:

حدیث اول از امام باقر(ع) است که حضرت از آینده پیشگویی میکنند :در روایات کنیه امام پنجم" ابی جعفر" است ، «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ أَنَّهُ قَالَ » امام باقر (ع) میفرماید: « کَانّی بِقَومٍ قَد خَرَجُوا بِالمَشرِقِ »گویا من دارم می بینم مردمی از مشرق(ایران) قیام کردند (فعل ماضی بکار رفته است، درحالکیه هنوز مردم ایران قیام نکرده اند و قرار است این قیام در آینده اتفاق بیفتد ولی اینجا فعل ماضی استفاده شده است. علت آن این است که در زبان عربی فعل مضارع مربوط به آینده ای که حتما تحقق پیدا می کند را به لفظ گذشته وماضی می آورند، یعنی این کار حتمی است. مانند آیه « إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ ﴿۱﴾ » هنوز قیامت برپا نشده است و درآینده برپا می شود، ولی اینجا آمده ا ست هنگامی که قیامت برپا شده است، چون حتما قیامت به وقوع می پیوندد و برپا می شود، از فعل ماضی استفاده شده است، در این حدیث هم این گونه است، چون قیام مردم ایران حتمی است ،فعل ماضی بکاربرده شده است.) امام باقر (ع) میفرمایند: « کَانّی بِقَومٍ قَد خَرَجُوا بِالمَشرِقِ »گویا من دارم می بینم مردمی از مشرق(ایران) قیام کردند « یطلُبونَ الحَقَّ فَلایعطُونَهُ » اسلام ناب و حق را می خواهند که قیام می کنند ، راهپیمایی می کنند وشعار می دهند و خواهان اسلام ناب وحکومت اسلامی هستند ولی به آنها نمی دهند، ««ثُمَّ یطلُبونَهُ فَلایعطُونَهُ » مرحله بعد این است که باز هم قیام می کنند و خواهان اسلام ناب می کنند ولی به آنها نمی دهند، این مرحله می تواند شامل قیام آیت الله کاشانی و یا علمای قبل از ایشان باشد. سه مرحله در روایات آمده است که مردم مشرق(ایران) قیام می کنند وحق را میخواهند ولی به آنها نمی دهند، نواب صفوی هم خواهان حق وحکومت اسلامی بود که قیام کرد، ولی او را شهید کردند

آیت الله کاشانی وشهید نواب صفوی پایه گذاران ملی شدن صنعت نفت:

می توان گفت پایه گذار انقلاب اسلامی شهید نواب صفوی بود، یک جمله در مورد نقش آیت الله کاشانی وشهید نواب صفوی در ملی شدن صنعت نفت عرض کنم،این بزرگان باعث ملی شدن نفت شدند ، بقول شاعر "رنج گل بلبل كشيد و بوي گل را باد برد" اینها رنج بردند و زحمت کشیدند ولی به کام مصدق شد ، دلیران تنگستان را هم مصدق به شهادت رساند، زمانی که دلیران تنگستان قیام کردند، مصدق استاندار و والی شیراز بود که قیام آنها را سرکوب کرد که مورد بحث امروز ما نیست ،همه چیز در تاریخ ثبت شده است) در ادامه حدیث امام باقر می فرماید که دوباره اینها(مردم ایران) قیام می کنند وحق را طلب می کنند ولی به آنها نمی دهند ، دو مرحله اتفاق می افتد ،این می تواند مربوط به قیامهای در زمان آیت الله کاشانی باشد و یا قیامهای علمای قبل از آن زمان باشد «فَاِذا رَأوا ذلِکَ وَضَعُوا سُیوفَهُم عَلی عَواتِقِهِم » وقتی اینگونه شد که مردم قیام میکنند و حکومت آنها را سرکوب می کند وحق را به آنها نمی دهد، همه به میدان می آیند ،راهپیمایی سراسری انجام می شود و قیام همگانی می شود،«فَیعطونَ ما سَألوا »حکومت که وضع را اینگونه می ببیند،می گوید ما حق را به شما می دهیم. اگر یادتان باشد ،درحکومت ننگین پهلوی ، شاه اعلام کرد من پیام مردم ایران را شنیدم، آنچه را که دنبال می کنید قبول دارم و حاضرم آن چه را که می خواهید به شما بدهم. « فَلا یقبَلونَه » ولی مردم قبول نمی کنند « حَتّی یقُومُوا » قیام سراسری می شود و مردم یکپارچه تظاهرات می کنند تا پیروز می شوند.نکاتی در این روایت است که بسیار جالب است،نکته اول: نتیجه این قیام چیست؟ قبل ازظهور قیامهای زیادی صورت می گیرد،آیا این قیام به سرانجام می رسد؟ حضرت می فرماید: « وَ لایدفَعونَها إِلا إِلی صاحِبِکُم » این پرچم زمین نمی افتد و این قیام وحرکت نتیجه دارد و این پرچم حق که در ایران برافراشته شده است، فقط و فقط به دست صاحب شما که حضرت مهدی(عج) است سپرده می شود. برای پیروزی حق و رساندن این پرچم به دست صاحب الزمان(عج)، خون باید داده شود، چک های سنگین و بهای سنگینی باید پرداخت شود، بنابراین کسانی دراین نهضت وقیام کشته می شوند که حضرت می فرماید: « قَتلاهُم شُهَداءُ » کسانی که دراین نهضت کشته می شوند ،از نظر ما ائمه ، شهید هستند. افراد زیادی در جنگهای مختلف درجهان کشته میشوند آیا هر کشته ای شهید است؟ خیر ولی کشته های مردم ایران در قیام حق، از نظر ائمه شهید محسوب می شوند، نکته پایانی روایت این است: «أما إِنّی لَو أدرَکتُ ذلِکَ » اگر من آن زمان را درک کنم « لَاستَبقَیتُ نَفسی لِصاحِبِ هذَاالاَمرِ » خودم را مهیا می کنم تا از صاحب این امر ، استقبال می کنم . قرار است پرچم رابه دست صاحب الامر (عج) سپرده شود که حضرت می فرماید: من اگر آن زمان را درک کنم، خودم را آماده می کنم و نگه میدارم و تمام توان خودم را می گذاریم تا برای صاحب این پرچم و صاحب این نهضت که صاحب اختیار همه است، جانفشانی وهمراهی کنم.(2)

در این روایت امام باقر(ع) هم مراحل نهضت را ذکر می کنند و هم پیروزی نهضت و هم اینکه تایید می کنند ، کشته های این نهضت شهید هستند وهم آینده را ذکر می کنند که پرچم این انقلاب به صاحب الامر (عج) سپرده می شود. در بیانیه گام دوم انقلاب، هم مقام معظم رهبری به این نکته تاکید کردند که « آرمان بزرگ این نهضت ، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است». چنانچه امام باقر(ع) هم در این حدیث گهربار برای ما بیان کردند ،این حدیث از منابع شیعه انتخاب کرده بودم.

قیام ملت ایران در روایات اهل سنت:

سوال این است : آیا در منابع اهل سنت هم روایتی با این مضمون هست؟ پاسخ بله ، حدیث بسیار زیبا وشنیدنی را از پیامبر خدا(ص) که در این ارتباط و در منابع اهل سنت هم آمده است، خدمت شما عرض میکنم: عبد الله بن مسعود نقل می کند در محضر پيامبر خدا (ص) بوديم ناگاه چند نفر از جوانان بني هاشم به همراه امام حسن(ع) وامام حسین(ع) خدمت آن حضرت آمدند. چون چشم پيامبر به آنان افتاد « أَغرَّ »محزون شد «و رَقَّت عيناه » و چشمانش اشک آلود گرديد « و تَغيَر لونُه » و رنگ صورتش تغيير کرد. عرض کردم: « ما نَزالُ نَري في وجهِکَ شيئاً نَکرَهُه » در چهره شما علامت حزن و اندوه مي بينم که براي ما هيچ خوشايند نيست. رسول خدا (ص)) فرمود:« إنّا أهلُ بيتٍ اِختارَ اللهُ لنا الآخرةَ علي الدنيا» همانا خداوند براي ما اهل بيت، آخرت را بر دنيا ترجيح داد و آن را براي ما انتخاب نمود « و إِنّ أهلَ بيتي سَيُلقَونَ مِن بَعدي بلاءً و تَشريداً و تَطريداً »و همانا اهل بيتِ من، بعد از من گرفتار سختي ها و آزمايش ها و آوارگي ها خواهند شد و اين امر به درازا خواهد کشيد(حضرت(ص) از اتفاقات زندگی ائمه بعد خود خبرداشتند، از مصائب وسختی هایی که امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام(ع) رضا ودیگر ائمه خواهند کشید اطلاع داشتند، برای همین محزون شدند) « حتّي يَأتيَ قَومٌ مِن قِبَلِ المَشرقِ » تا آن که مردماني از مشرق زمين قيام کنند (این آوارگی اهل بیت تا قیام مردم ایران ادامه دارد) « وَ مَعهم راياتٌ سُودٌ » و با پرچم هاي سياه بپاخيزند. (انقلاب ما از محرم شروع شد، حتی آتش فتنه 88 هم پرچم سیدالشهدا و یاد امام حسین (ع)خاموش کرد) « فَيَسأَلونَ الخَيرَ » آنان خواهان خير (دين و حاکميت ديني) هستند « ولا يُعطونَه » و لی به آنان ندهند. « فيُقاتِلون فيُنصَرون»سپس مبارزه و جهاد می کنند و توفيق به دست می آورند « فيُعطونَ ما شاؤُوا ولا يَقَبَلونَه »حاضر می شوند به آنان خواسته هاي اوليه شان را بدهند، ولي آنان قبول نمی کنند «حتّي يَدفَعوها إلي رجلٍ من أهلِ بيتي » و به مبارزه خويش ادامه دهند تا آن که حاکميت ديني خويش را به مردي از اهل بيتم(حضرت صاحب الامر(عج)) بدهند، « فيَملأُها عَدلاً و قِسطاً » پس، آن مرد، زمين را پُر از عدل و داد کند؛ « کما مُلِئَت جوراً و ظُلماً » همان طور که از جور و ستم پُر شده باشد. (این دو روایت تقریبا شبیه هم هستند)« فَمَن أَدرکَ ذلک منکم » پس هر کس از (نسل هاي)شما او را درک کند« فَليَأتِهِم وَلَو حَبواً عَلَي الثَلجِ » بايد خدمت او رسد و او را ياري دهد و همه هستي خود را تقديم او کند؛حتی اگر با حرکت کردن و خزيدن بر روي يخ و برف باشد. (3)

در سالگرد 22 بهمن تعدادی از علمای اهل سنت به ایران دعوت شده بودند از جمله بسیاری از علمای تونس که به تهران آمدند ، اینها از بیرون هتل آمدند تا به مراسم بروند که یکی از علمای بزرگ تونس به زمین می خورد و زمانی که زمین می خورد برف هم آمده بود وهنگامی که می خواستند ایشان را بلند کنند گفت: صبر کنید تا من برف را لمس کنم، از پیامبر‏(صلي الله عليه وآله) به مارسیده بود که پیامبر‏(صلي الله عليه وآله) فرموده بودند:مردم مشرق قیام می کنند که پرچم آنها حق است وبه آنها بپیوندید وآنها را همراهی کنید ولو قرار باشد روی برف سینه خیز بروید!! ما گمان کردیم که مردم مدینه قیام می کنند و می گفتیم مدینه که برف نمی آید ولی امروز که به ایران اسلامی آمده ایم حرف پیامبر(ص) برای من تداعی شد. ای برادر و خواهری که در پیروزی انقلاب نقش داشتید ، یا خود حضور داشتید ویا در راه انقلاب شهید دادید ،به خود ببالید که انقلاب اسلامی ایران، زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) است ،حضور در نماز جمعه ها و راهپیمایی ها و حفظ نظام جمهوری اسلامی ،خواست پروردگار و برآورده شدن خواست همه انبیاست که نظام جمهوری اسلامی باید زمینه حکومت صاحب الزمان(عج) را فراهم کند. وقتی قرار است یک قیامی به گستردگی جهان شکل بگیرد نیاز به زمینه سازی دارد واینکه قبل از آن مردم دنیا باید نمونه کوچکی از آن حکومت اسلامی را دیده باشند، مردمی که در مقابل زورگویان وظالمان استقامت کرده باشندو حق را در جامعه خود اجرا کرده باشند،زمینه آن باید فراهم شود تا مردم دنیا آن را بپذیرند واین زمینه سازی از برکت امام و انقلاب ومقام معظم رهبری واز برکت شهدا وازبرکت جوانان وملت بزرگ ایران است.باید خدا را بر این نعمت شاکر باشیم که خدای متعال زندگی ما را در چنین عصری قرارداده است تا پرچم این انقلاب را به صاحب اصلی آن حضرت صاحب الامر(عج) برسانیم.ان شاءالله

خدایا در ظهور امام زمان (عج) تعجیل بفرما

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی .

مجددا از حضور مؤمنانه همه شما برادران وخواهران بزرگوار تشکر می کنم که در هر شرایطی در نمازجمعه شرکت میکنید و در هرکجا که نظام اسلامی نیاز داشته باشد، حضور دارید. ان شاءالله خداوند بالاترین خیرات و برکات را به همه شما عنایت بفرماید.

مناسبتهای هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

شنبه ، 25 بهمن مصادف با اول ماه رجب :

حلول ماه رجب:

اولین مناسب ، فردا شنبه حلول ماه رجب، ماه خدا را داریم ، سه ماه مبارک رجب ،شعبان و رمضان به هم پیوسته اند . ماه رجب ظرفیت ایجاد میکند، از خدا بخواهیم به ما ظرفیت بدهد تا بتوانیم از این سه ماه بیشترین ظرفیت را ببریم. حال که زنده هستیم و از نعمت حیات برخورداریم ، از این ماه نهایت بهره را ببریم. نقل شده است هر کس در این ماه هزار مرتبه سوره توحید را قرائت کند و یا ذکر لاالله الا الله را بگوید، برکات زیادی راخدای تبارک وتعالی نصیب اوخواهد کرد.

میلاد امام محمد باقر(ع) :

میلاد امام محمد باقر (ع ) را در اولین روز از ماه مبارک رجب داریم که به همه دوستداران و عاشقان حضرت تبریک عرض می کنم ، به همین مناسبت درخطبه اول حدیث گهرباری را از این امام همام، خدمت شما عرض کردم.

صدور حكم تاریخی امام(ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی :

شنبه ، صدور حكم تاریخی "امام خمینی" مبنی بر ارتداد "سلمان رشدی"نویسنده كتاب آیات شیطانی را داریم، مرد جنایت پیشه ای که بدترین توهین ها را به پیامبر اسلام انجام داد و دیدید که چگونه این ملعون به زباله دانی تاریخ پیوست.

دوشنبه ، 27 بهمن مصادف با سوم ماه رجب :

شهادت امام هادی علیه السلام راداریم که خدمت همه شما دوستداران حضرت تسلیت عرض می کنم.

سه‌شنبه ، 28 بهمن مصادف با چهارم ماه رجب :

شهادت "سید عباس موسوی" دبیر كل حزب‌اللَّه لبنان و شهادت "شیخ راغب حرب"، روحانی مبارز ضد صهیونیستی را داریم، خداوند آنها را مورد رحمت خود قرار دهد.

تاکید رهبر معظم انقلاب بردولت جوان حزب اللهی:

توضیح کوتاهی را هم در مورد این جمله مقام معظم رهبری خدمتتان عرض کنم، اینکه حضرت اقا فرمودند : "دولت جوان حزب اللهی" برداشت های مختلفی پیش آمد، عده ای گفتند منظور رهبر انقلاب این است که رئیس جمهور 30- 35 ساله باشد، خیر منظور از دولت جوان حزب اللهی یعنی دولت سرپا وپُرکار باشد ، دولتی که عاشق خدمت باشد. بعد فرمودند: اگر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی زنده بودند ، تا آخرکار می کرد چون روحیه جوان و روحیه خدمت داشت، منظور کسانی روی کار بیایند که روحیه کار و روحیه خدمت داشته باشند، پیر وفرتوت و از کار افتاده نباشند بلکه روحیه جوان و شاداب داشته باشند و بتوانند کار کنند وکارها را پیش ببرند و ان شاءالله پیروزی هم از آن نظام جمهوری اسلامی است.

چهارشنبه ، راهپیمایی 22 بهمن را داشتیم که اولا از حضور باشکوه همه شما در راهپیمایی ۲۲بهمن که به صورت خودرویی و موتوری برگزار شد، تشکر و قدردانی می کنم.

برگزاری مراسم ازدواج آسان زوج های جوان زرندی:

در هفته ای که گذشت ، دو کار بسیار خوب در شهرستان صورت گرفت، اول: کار خوبی را سپاه انجام داد آن هم برگزاری مراسم ازدواج آسان 9 زوج جوان و کمک به شروع زندگی مشترک آنها و دوم : با مدیریت فرماندار محترم وکمک یک خیّر ،30 زوج جوانی که سالها عقد بودند و بخاطر مشکلات مالی قادر به شروع زندگی خود نبودند، با کمک مالی این خیّر، توانستند زندگی مشترک خود را آغاز کنند . از این نمونه کارهای خیر ماندگار، درشهرستان زیاد داریم، اگر کسی بتواند تا زنده است، قدم خیری بردارد ، ماندگار خواهد بود و برای او مایه برکت است.

در پایان از سرکار خانم شریعتی نماینده محترم مردم زرند وکوهبنان در مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم که نائب رئیس مجلس شورای اسلامی را برای حل مشکلات کارگران به شهرستان دعوت کردندو خدمت نائب رئیس مجلس هم خیر مقدم عرض می کنم.

شب جمعه این هفته ، لیله الرغائب است ، آرزو می کنم تا حاجات همه شما عزیزان ختم بخیر بگردد، ان شاءالله.

خدایا به حق محمد و آل محمد عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان


پی نوشت:

1- سوره مبارکه واقعه ،آیه 1

2- غیبت نعمانی، ج50، ص273

3- حاکم نيشابوري، مستدرک، ج 4، ص 464؛ مسند احمد بن حنبل، ج 5، ص 577 و طبقات ابن سعد، ج 4، ص 4 به نقل از البيان، کنجي شافعي، باب پنج



http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1187.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1188.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1189.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1190.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1191.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1192.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1193.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1194.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1195.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1196.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.