سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سعادتمند کامل وبدبخت تمام عیار/ مجلس ودولت باید در مقابل آمریکا یک صدا باشند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 114 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1399.12.09
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه99/12/08



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول:

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا،شهدای والامقام شهرستان،شهدای مدافع حرم،یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی،سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همکارانشان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ، شهدای سلامت ،شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ،شادی ارواح مؤمنین و مؤمناتی که اهل نماز جمعه بودند و از دنیا رفتند، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نمازجمعه ،از ستاد برگزاری نماز جمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا موحدنیا وهمراهانشان از پایگاه مقاومت مسجد الزهرا (س) که نظم و انضباط امروز نماز جمعه بر دوش این عزیزان است، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

سعادتمند کامل و بدبخت تمام عیار:

ایام خجسته ولادت مولای متقیان امیزالمؤمنین (ع) روز مرد و روز پدر را به ساحت مقدس مولایمان صاحب الزمان (عج) و همه شما پدران بزرگوار و پدران عزیز شهدا تبریک عرض می کنم ، ان شاءالله همیشه عاشق ، دوستدار ومُحب مولا امیرالمومنین علی (ع) در دنیا و درآخرت باشید. از جمله نیروهایی که خدای تبارک وتعالی در وجود ما انسانها قرار داده است، دو نیروی بسیار مهم محبت و بغض و خشم است که هرکدام آثار فراوانی در زندگی دارد، هم محبت و دوستی وهم خشم و غضب ؛ تا جایی که از امام معصوم سوال می کنند: آیا دوست داشتن و محبت، هم جزء دین است؟ امام (ع) جواب می دهند: «هَلِ الدّینُ إلَّا الحُبُّ؟» (1) دین، جز محبّت و دوستی نیست. بنابراین اصل کلی مطلب این است که دین همان دوستی و محبت است ولی حب و بغض باید هدایت شده باشد و تحت تربیت انسان قرار بگیرد والا می تواند آثار منفی فراوانی در زندگی داشته باشد .بنابراین حب و بغض باید نظام مند باشد و در اختیار عقل و تابع شرع باشد تا اثرگذار باشد . گاهی از روی علاقه فردی و یا بر حسب جناح حزبی و سیاسی خودمان، شخصی را دوست داریم ولی گاهی چون خدا فرموده است، شخصی را دوست داریم ، این دو باهم فرق دارد، بنابراین حب و بغض اگر هدایت شده و در مسیر الهی باشد، موجب سعادت و خوشبختی است، این مطلب را به عنوان مقدمه ای عرض کردم تا بحث اصلی خودم را که به مناسبت ولادت امیرالمومنین (ع)، بحث محبت و علاقه به مولاست را عرض کنم.

انسان خوشبخت وسعادتمند از بیان حضرت زهرا(س):

در این ارتباط حدیث بسیار ناب، شنیدنی و جذابی را که از زبان گهربار حضرت زهرا(س) به ما رسیده است ، خدمتتان عرض می کنم : این حدیث در کتاب الأمالی مرحوم صدوق آمده است، این حدیث را راوی از امام صادق(ع) و ایشان از پدر بزرگوارشان امام باقر (ع) و ایشان هم از امام سجاد(ع) و ایشان از فاطمه صغری ( دختر امام حسین(ع) ) و ایشان از امام حسین(ع) وایشان از مادر بزرگوارشان حضرت زهرا (س) نقل می کنند. انصافا حدیث شنیدنی است، باید دریچه قلب را باز کنید تا این حدیث زیبا بر عمق جان شما بنشیند وخوشحال بشوید که مصداق این حدیث گهربار هستید، حضرت فاطمه زهرا علیها السلام فرمودند: « خَرَجَ عَلَینا رَسولُ اللّهِ (ص) عَشِیةَ عَرَفَةَ » رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در شامگاه عرفه نزد ما آمدند و فرمودند: « فَقَالَ إِنَّ اللهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى بَاهَى بِکُمْ » براستى که خداوند تبارک و تعالى به حضور شما در صحرای عرفات مباهات می کند (شما مورد رحمت خداوند هستید و هرکس هر گناهی انجام داده باشد در شبهای ماه مبارک رمضان و شب قدر آمرزیده نشده باشد، به صحرای عرفات برود، عرفات محل بخشیدن همه گناهان است ( ان شاءالله راه مکه و عرفات باز شود و به زیارت برویم. ) « وَ غَفَرَ لَکُمْ عَامَّةً وَ لِعَلِیٍّ خَاصَّةً » خداوند امیرالمومنین را ویژه مورد عنایت خودش قرار می دهد ، در ادامه می فرمایند: این سخن رسول خداست که « وَ إِنِّی رَسُولُ اللهِ إِلَیْکُمْ غَیْرَ مُحَابٍ لِقَرَابَتِی» و من فرستاده خدا بسوى شما هستم و این رسالت من، از راه دوستى و خویشاوندى نیست، این سخن من از طرف خداست و اینگونه نیست که چون با علی رابطه خویشاوندی دارم این سخن را به زبان می آورم،« هَذَا جَبْرَئِیلُ یُخْبِرُنِی» این جبرئیل است که به من خبر مى‏دهد ( این کلام از خداوند به جبرئیل به رسول خدا (ص) به حضرت زهراست ) « أَنَّ السَّعِیدَ کُلَّ السَّعِیدِ حَقَّ السَّعِیدِ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً فِی حَیَاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ» سعادتمند کامل کسى است که على(ع) را در زمان حیات او و پس از مرگش دوست بدارد، «وَ إِنَّ الشَّقِیَّ کُلَّ الشَّقِیِّ حَقَّ الشَّقِیِّ مَنْ أَبْغَضَ عَلِیّاً فِی حَیَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِه‏» و بدبخت کامل کسى است که على(ع) را در زمان حیات و پس از مرگش دشمن بدارد. پس خوشبخت آن کسی است که حب علی (ع) را داشته باشد و بدبخت آن کسی است که بغض چه در زمان حیات امیرالمومنین (ع) و چه در زمان وفات حضرت علی (ع) را داشته باشد.( 2) خداوند چه نعمت عظیمی را شامل حال ما کرده است، چگونه ازعهده شکر این نعمت والا برآییم که خداوند عشق و علاقه ومحبت مولا علی (ع) را در قلب ما قرار داده است ، با اینکه ما در مدینه ای و نجف و در پایگاه نزول وحی نیستیم وکیلومترها از آنجا فاصله داریم ولی خدا را شاکریم که عشق و علاقه به امیرالمومنین (ع) را در دل ما قرار داده است ، خداوند رحمت کند پدران ومادران و اجداد ما را که ما را با عشق امیرالمومنین (ع) پرورانده اند.

حب علي (ع) معيار حلال زادگي:

از سلمان فارسی نقل شده است که رسول خدا فرمود: از فرزندان خود سوال کنید علی را دوست دارند یا نه؟ اگر علی را دوست داشته باشند، خوشحال باشید که آنها حلال زاده هستند و پاک هستند(3) . خدا را بر این نعمت والا شکرگزاریم و در ادامه فرمودند شقی و روسیاه کسانی هستند که با علی دشمن هستند و نسبت به او بغض دارند چه در زمان حیات و در زمان وفات ؛

محبت امیرالمؤمنین علی (ع) رمز سعادتمندی:


داستان شنیدنی را خدمت شما عرض می کنم، روزی رسول خدا (ص) با عده ای از مسلمانان بیرون مسجد نشسته بودند در این هنگام چهار نفر سیاه پوست تابوتی را به سوی گورستان می بردند. پیامبر (ص) به آنان اشاره فرمودند: که جنازه را بیاورید، چون جنازه را آوردند، حضرت روی او را گشودند و فرمودند: ای علی این شخص ریاحی غلام سیاه پوست بنی نجار است. حضرت علی (ع) فرمودند: هر وقت این غلام مرا می دید شاد می شد و می گفت: من تو را دوست دارم. وقتی رسول خدا (ص) این سخن را شنیدند، برخاستند و دستور دادند جنازه را غسل دهند. سپس لباس خودشان را به عنوان کفن بر تن مرده نمودند و برای تشییع جنازه وی به راه افتادند و در بین راه صدای عجیبی از آسمان بلند شد.پیامبر (ص) فرمودند: این صدای نزول هفتاد هزار فرشته است که برای تشییع جنازه این غلام سیاه آمدند. سپس حضرت در قبر رفتند و صورت غلام را بر خاک نهادند و سنگ لحد را چیدند. وقتی کار دفن تمام شد، پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند: یا علی نعمت های بهشتی که بر این غلام می رسد همه بخاطر محبت و دوست داشتن توست.(4) اینها همه آثار عشق و محبت به امیرالمؤمنین(ع) است ، بچه هایمان را به عشق به مولا وغرق در محبت امیرالمؤمنین(ع) تربیت کنیم، انسان باید همرنگ با امیرالمؤمنین(ع) باشد، در مسیر امیرالمؤمنین(ع) حرکت کند و مانند ایشان زندگی کند، فریب کاری در زندگی نداشته باشد، و کارهای او خالص و مخلص برای خدا باشد، اینها آثار محبت است،آخرین کلام را خدمت شما عرض کنم .

ماجرای قنبر غلام وفادار ومحب امام علي(ع) :

حجاج بن یوسف ثقفی دشمن امیرالمؤمنین(ع) بود. او از خونخواران علوی است. مانند وهابیون این زمان و داعشیان این دوره که ماشین های خودشان را با سر بریده جوانان شیعه که سربند یا حسین ، یا علی و یا زهرا داشتند، تزئین می کردند، داعشیان تربیت شده وهابیون سعودی از دشمن اهل بیت هستند، در یکی از روزها «حجاج بن یوسف ثقفی» به اطرافیان خود گفت: آرزو دارم یکی از اصحاب علی را به چنگ آورم و با ریختن خونش به درگاه خداوند تقرب جویم! (مانند داعشیان امروز که برای تقرب به خدا شیعیان را سر می بریدند) درباریان نام قنبر را بردند و به دستور حجاج او را احضار کردند. (قنبر جوان بود که به عنوان غلام خدمت امیرالمومنین(ع) می کرد وتا آخرعمر هم وفادار به حضرت (ع) ماند، بعد از شهادت امیرالمومنین(ع) هم یاور امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بود و هرگز دست از ولایت برنداشت) وقتی قنبر وارد شد، حجاج خطاب به او گفت: تو کیستی؟ قنبر با بیانی رسا و بدون هیچ خوف و ترسی خود را چنین معرفی کرد: «انا مولی من ضرب بسیفین و طعن برمحین، و صلی قبلتین و بایع البیعتین و هاجر الهجرتین » من غلام آن کسی هستم که با دو شمشیر و دو نیزه می جنگید و به دو قبله نماز خواند و دو نوبت با رسول خدا صلی الله علیه و آله بیعت کرد و دو نوبت هجرت نمود «و لم یکفر بالله طرفه عین » و چشم به هم زدنی کافر نشد، (علمای اهل سنت ، نام امیرالمومنین(ع) را با " کرم الله وجهه" (چهره اش مبارک است) می اورند. زیرا امیرالمومنین(ع) حتی یک بار هم بر بت سجده نکرده است ولی دیگران قبل از اسلام، بت پرست بودند) « انا مولی صالح المومنین و وارث النبیین و خیرالوصیین…» من غلام صالح مومنانم و غلام وارث انبیا و بهترین اوصیا هستم... . وقتی حجاج این سخنان را از قنبر شنید، دستور داد گردن او را زدند و آن مرد خدا و یار و همراه امیر مومنان علیه السلام را به شهادت رساندند. (5) اینکه قنبر که بود؟ وقتی لشکر اعراب با لشکر ساسانیان ( ایرانیان) روبرو شدند، عربها پیروز شدند و به همراه تعدادی اسیر مدینه برگشتند، یکی از اسرا همین قنبر بود که آن زمان جوان 23-24 ساله بوده است، اسرا به عنوان غلام بین سپاه پخش کردند، قنبر نصیب امیرالمومنین (ع) شد، وتاآخر عمر یار وفادار امیرالمومنین (ع) باقی ماند.

خدایا تو را بر نعمت محبت امیرالمومنین (ع) شکر می کنیم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی . خدای متعال شما مردم شریف شهرستان زرند، شما عاشقان و دوستداران امیرالمومنین (ع) را حفظ کند. خداوند را بر نعمت های بی کرانش و بر نعمت باران و برف این چند روز که نصیب ما کرد، شکرگزاریم. ان شاءالله خدای متعال باران رحمت ، برف بی ضرر را بیشتر نصیب ما بگرداند. مناسبت های هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم.

مناسبت های هفته:

شنبه، 9 اسفند، 15 رجب :


وفات عقیله‌ی بنی هاشم، ام‌المصائب ، حضرت زینب كبری (س) را داریم، نماز ما ،دینداری ما و عشق ما به اهل بیت(ع) از برکت این بزرگوار است واگر زحمات ، شجاعت ، صبر و حلم حضرت زینب (س) نبود، امروز نامی از سیدالشهدا(ع) نبود، وفات این بانوی مکرم را به ساحت مقدس حضرت صاحب الامر (عج) و سادات بزرگوار تسلیت عرض می کنم،ان شاءالله در مجالس بزرگداشت این بانوی بزرگوار شرکت کنید.

پنجشنبه، 14 اسفند، 20 رجب :

تأسیس "كمیته امداد امام خمینی (ره)" به دستور آن حضرت (1357ش) را داریم .

آغاز هفته احسان و نیكوكاری و روز احسان و نیكوكاری است.

عید نزدیک است فقرا را فراموش نکنیم :

شعار سال جدید كمیته امداد امام (ره) این است: "عید برای همه". در این ایام کرونا که گرفتاری و بیماری زیاد شده است، همه گره گشا و اهل انفاق باشیم، مانند خورشید که لحظه به لحظه گرمادهی دارد و مانند زمین که چقدر سخاوتمند است. ما نیز اهل انفاق به دیگران باشیم وتا زنده ایم به نیازمندان و فقرا کمک کنیم . عجیب است هنگام مرگ و در آن لحظه ای که جان انسان به ترقوه می رسد، اولین مطلبی که فرد ازخدا می خواهد این است که خدایا یک بار دیگر من را به این دنیا برگردان تا « فَأَصَّدَّقَ » صدقه بدهم (6). نمی گوید فرصت بده نماز بخوانم یا روزه بگیرم بلکه می گوید: خدایا یک لحظه به من مهلت بده تا من تا گره گشایی کنم وصدقه بدهم ولی به او فرصت دوباره داده نمی شود و می گویند فرصت عمر تو تمام شده است . از این فرصت عمر که خدای متعال به ما داده است ، استفاده کنید و آن را در راه خدا و خوبی به دیگران خرج کنید. این مطلب یاد عزیزان باشد و کمک به نیازمندان را در آستانه عید نوروز فراموش نکنید.

قانون مجلس به دقت عمل شود:

رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری تاکید کردند که اقدام مجلس شورای اسلامی هوشمندانه ، به موقع و برمبنای قانون و دستور قرآنی بود و باید به قانون مجلس به دقت عمل شود . وقتی دشمن به تعهداتش عمل نمی کند ما چرا عمل کنیم؟ باید مقابله به مثل کنیم ، وقتی ما به همه تعهدات برجام را عمل کردیم و حتی بیش از آن را هم پذیرفتیم ،وقتی در برجام پروتکل الحاقی را هم پذیرفتیم که از هرکجا می خواهند بازدید کنند ( ایران که قصد بمب اتم و هسته ای نداشت ، بنابراین با بازدید مخالفت نکرد ما قصد داریم از این انرژی صلح آمیز برای تولید برق هسته ای و پیشرفت کشور استفاده کنیم) ایران کاملا به تعهدات برجامی خود عمل کرد ولی دیگر کشورها حتی یک سرسوزن به تعهدات خود عمل نکردند،مجلس هم قانونی تصویب کرد وقتی آنها به تعهدات خود عمل نمی کنند برای چه ایران عمل کند؟ این اقدام راهبردی بجا و به موقع را انجام داد منتهی آنچه مهم است وحدت و همدلی و یک صدایی است، مجلس، دولت و تشکیلات قضا همه باید یکصدا در مقابل دشمن باشند، رهبر معظم انقلاب هم بر این نکته تاکید کردند که اگر مسئله ای بین آنهاست آن را حل کنند، در مقابل دشمن و استکبار با بنیان مرصوص ومحکم و یکصدا باشید، دشمن نه حامی حزب چپ است نه راست و نه اصول گرا ونه اصلاح طلب را می خواهد، استکبار با موجودیت ملت ایران دشمنی دارد منتهی برخی اوقات کلاه سرما می گذارند و محبت می کنند تا اختلاف بیندازندو حکومت کنند، ولی این مرد بزرگ وحکیم که این کشور را به نحو احسن اداره میکند به همه هشدار داد که حواستان باشد ، دشمن بین شما تفرقه نیندازد . قانون مجلس قانون خوبی است همه باید یکصدا باشیدو به آن عمل کنید، خداوند رهبر عزیز و بزرگوارمان را حفظ کند.

لزوم هماهنگی دستگاهها در تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت :
ما نزدیک عید هستیم ، بحث گرانی افسار گریخته و تورم نزدیک 50درصد را داریم ، هماهنگ نبودن دستگاههای مربوطه ( وزارات صمت و کشاورزی) که هر کدام تقصیر را به گردن دیگری می اندازند، این ناهماهنگی و عدم نظارت باعث شده است اجناس هر جایی یک قیمتی داشته باشند، در شهر می بینید قیمتها در هر مغازه ای فرق دارد، باید این ناهماهنگی برطرف شود وبا یک مدیریت هوشمند، بازار را اداره کنند.

اهمیت شرکت در انتخابات :

انتخابات را هم در پیش داریم من چند مطلب درباب اهمیت انتخابات در فرمایشات رهبر انقلاب خدمتتان عرض کنم: انتخابات یک کار حماسی است یعنی کار بزرگ همگانی که با شور و هیجان در کشور ایجاد می شود و یک افتخار آفرینی است . انتخابات نشان از مردم سالاری دینی و جمهوریت نظام دارد و نشان خودباوری است یعنی ما باور داریم که در سرنوشت کشورمان نقش داریم و مردم باوری است که مردم خودشان آینده کشور را تعیین می کنند و کشورهای دیگر نمی توانند در آن دخالت کنند و قدرت آن را ندارند که کسی را بر ما مسلط کنند، خداباوری است تکلیف است همه ما باید در سرنوشت کشور سهیم باشیم ونمی توان بی تفاوت بود، انتخابات ذمظهر آزادی مردم است ، هر چه بکارید درو می کنید، هر کس را انتخاب کردید، نتیجه آن را خواهید دید. بنابراین انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است . ان شاءالله همگی به این مطلب توجه داشته باشید.

هر شهید یک نهال؛ کاشت درخت به نیابت از شهدا :


بحث نهال و درختکاری را داریم، واقعا درخت مظهر حیات و زندگی است، هر کدام از ما می توانیم به نام و به عشق هر شهید، یک نهال بکاریم و فرهنگ کاشت نهال راترویج بدهیم و این منابع طبیعی را حفظ کنیم از پارکبانان وکشاورزان نمونه تجلیل کنیم و از همه کسانی که نهال تولید می کنند و باعث حیات روی کره زمین می شوند ، دست همه آنهارا می بوسیم و از همه آنها تشکر می کنیم.

خدایا به حق محمد(ص) و آل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان.


پی نوشت:

1- ر. ک: کوفى، فرات بن ابراهیم،‏ تفسیر فرات الکوفی، ص 430، تهران، مؤسسة الطبع و النشر فی وزارة الإرشاد الإسلامی‏، چاپ اول‏، 1410ق؛ کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏8، ص 80، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.

2- الأمالی للصدوق : ص ۲۴۸ ح ۲۷۰

3- پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم : «یا علی لا یحبک الا طاهر الولاده و لایبغضک الا خبیث الولاده » ای علی دوست ندارد تو را مگر شخص طاهر الولاده حلال زاده و بغض و دشمنی با تو نداشته باشد مگر خبیث الولاده حرام زاده / ینابیع الموده باب ۴۴ ج۱ص۳۹۷

4- بیست داستان و چهل حدیث گهربار از حضرت علی (ع)

5- الاختصاص، ص ۷۳؛ معجم رجال الحدیث، ج ۱۴، ص ۸۶ ؛ ا رشاد، ج ۱، ص ۳۲۸؛ سفینه البحار، ج ۲، ص ۴۴۹؛ بحارالانوار، ج ۴۲، ص۱۲۶

6- سوره مبارکه منافقين ، آیه 10


http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1234.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1235.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1236.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1237.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1238.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1239.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1240.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1241.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1242.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1243.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1244.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1245.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1246.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1247.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1248.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.