سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار نوروزی باکارکنان شهرداری

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 81 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1400.01.19
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار نوروزی باکارکنان شهرداری مورخه1400/01/07



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

اولا از حضرتعالی و همه همکارانتان تشکر میکنم و فرا رسیدن سال نو را هم خدمت شما تبریک عرض میکنم . پیشیاپیش ولادت با سعادت حضرت صاحب الامر (عج) را هم تبریک عرض می کنم . خدمت همه شما عزیزان و حجت الاسلام دانشی و حجت الاسلام مهدیزاده هم خوشامد عرض می کنم.

تائید عیدنوروز از منظر امام علی(ع):

نقل شده است : « أتی علی(ع) بهدیة النَّیروز» برای علی(ع) هدیه نوروز آوردند.(سمنو ) « فقال(ع): «ما هذا؟» » حضرت فرمود: «این چیست؟». « قالوا: یا أمیرالمؤمنین! الیوم النَّیروز» گفتند: ای امیرمؤمنان! امروز، نوروز است.« فقال(ع): «إصنعوا لنا کلّ یوم نَیروزاً» فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازید! (1) حضرت(ع) با این جمله خود هم عید نوروز را تایید کردند وهم سنت های نوروز ایرانیان مانند هدیه دادن و دیدو بازدید را تایید کردند. امروز هم ما درخدمت شما هستیم ان شاءالله موفق باشید، از فرمایشات همه دوستان استفاده کردیم. بنده نیز چند نکته را خدمت شما عرض می کنم:

برای هر پروژه پیوست فرهنگی داشته باشید:

نکته اول اینکه بحث فرهنگی بسیار مهم است،باید توجه داشت که هرکشوری در کشور دیگر پروژه ای را اجرا کند پیوست فرهنگی آن را هم به همراه خواهد آورد که بسیار مهم است،درست است ساخت و ساز و تولیدی صورت می گیرد ولی این خیلی مهم است که پیوست فرهنگی آن چه اثری بر روی جامعه خواهد داشت، شما هم مراقب باشید هر پروژه ای که دارید پیوست فرهنگی آن را هم تعریف کنید،بالاخره پروژه ها باید به اقتضائات شهر ، انقلاب و نظام همخوانی داشته باشد.

تلاش برای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری:

نکته دوم که در بیان رهبر انقلاب بودو بسیار حکیمانه بود این بود که امسال را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند . چند سال است که رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد را بیان می کنند که به نظر بنده یکی از علتهای آن این است که اگر نظام جمهوری اسلامی بتواند زندگی و دنیای مردم را درست کند ، دنیا جذب اسلام ناب خواهد شد و به سمت مکتب اهل بیت روی می آورد چون همگان متوجه می شوند که اسلام قادر است هم دنیای مردم وهم آخرت آنها را درست کند .سعی دشمن هم براین است که نگذارد جمهوری اسلامی زندگی دنیایی مردم رادرست کند، والا اگر زندگی دنیایی درست شود خودش یک الگو برای جهانیان خواهد بودو بالاترین تبلیغ برای نظام اسلامی است؛ علاوه برآن انقلاب اسلامی مجری عدالت بوده است و از اهداف آن ،درست شدن زندگی مردم وایجاد اشتغال است. بنابراین شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»که رهبر معظم انقلاب انتخاب کردند، بسیار مهم است و بر تمام پیروان ولی فقیه واجب ولازم است به این مطلب توجه داشته باشد.

موانع تولید را برطرف کنید:

مردم هم نقش مهمی در تحقق آن دارند وقتی تولیدی در کشور صورت می گیرد ، اولا مردم نباید در مصرف میوه ،خوراک و پوشاک اسراف داشته باشند و نکته دیگر استفاده از تولید داخل است که همه از تولیدات داخلی حمایت کنند. مانع زدایی هم که مربوط به مسئولین دولتی است که دستگاههای مختلف بایدآن را تحقق بپوشانند و موانع تولیدرا برطرف کنند . امیدواریم این مسئله بیشتر در شهرستان ما باشد و موانع برداشته شود .مثلا 40 سال است ماسه شویی می شود، چرا منابع طبیعی تازه به این فکر افتاده است و درجاهای دیگر هم این مسئله هست مثلا در بحث درختکاری ، یک زمانی 50 نفر از مردم وخانواده شهید به اینجا آمدند که منابع طبیعی درختان ما راگرفته است،منابع طبیعی هم گفت درختکاری آنها بدون مجوز بوده است ! می توانست به جای قلع و قمع کردن درختان، این درختان رابه آنها اجاره بدهد، یک نفر می گفت من از محصول درخت گردوی خودم مخارج فرزندانم را تامین می کردم و آنهارا به دانشگاه فرستادم اگر نیاز به مجوز بود چرا روز اول جلوی مارا نگرفتند! بله درگذشته کم کاری شده است .یا یک بنده خدایی می گفت حدود ده یا بیست سال پیش کارگاه بلوک زنی احداث کرده است و بعد از این همه سال ، تازه به اوگفته اند باید تخلیه کنی وتهدید کردند اگر تخلیه نکند وسایل او را خراب می کنند! باید همان روز اولی که این آقا می خواست کارگاه را احداث کند، جلوی او را می گرفتید نه بعد از بیست سال ! بالاخره او در مرئی و منظر همین حکومت کارگاه را احداث کرده است ، بعد از این همه سال مسئولین تازه از خواب بیدار شده اندو می خواهند قانون را اجرا کنند ولی عملی نمی شود باید موانع برطرف شود . از این قبیل مشکلات نه تنهادر شهرداری بلکه در جاهای دیگر هم داریم، امیداوریم که مشکلات زودتر حل شود.

نقش مستقیم شهرداری در زندگی مردم

به نظر من تنها دستگاهی که تا حد زیادی با زندگی مردم عجین شده است، شهرداری است. فکر کنید اگر فقط یک روز، زباله های سطح شهر جمع آوری نشود چه اتفاقی در سطح شهر می افتد! خدمات شما در شهرداری بسیار ارزشمند است ، ما هم مانند ماهی در آب آن را نمی بینیم و وقتی نباشد، آثار کار شما بیشترنمایان می شود. بنده درسطح شهر که نگاه کردم انصافا شهرداری خوب کار کرده است و به هر کوچه ای می رویم یک آثاری امسال از شهرداری داریم : جدولی رنگ شده و یا گلی کاشته شده است و یا لکه گیری آسفالت شده است و پرچمی نصب کرده اید؛ اعتقاد من این است که کار کردن در شهرداری بسیار سخت است؛ اگر جایی بودجه و پول باشد، کارکردن آسان است ولی دستگاههایی مثل شهرداری که خودجوش است و خودش باید درآمد کسب کند و آنقدر خدمات گسترده داشته باشد ،کار بسیار مشکلی است که من به شما مرحبا عرض می کنم هم نیروی انقلاب وهم جانباز وهم دلسوز هستید ،مجموعه ای را هم که درخدمت گرفته اید از نیروهای مستعد و دلسوز هستند که جای تشکر و قدردانی دارد . نمی شود همه از شهرداری راضی باشند، از یک طرف شما خدمات انجام می دهید و مردم راضی هستند ولی از طرف دیگر برای پروانه هایی که صادر می کنید از آنها پول می گیرید که ناراضی هستند و حتی به ما هم شکایت می کنند که شهرداری امسال زیاد از ما پول گرفته است و درصد را خیلی بیشتر کرده است. اگر مردم پول ندهند نمی توان شهرداری را چرخاند، دولت یا کمک نمی کندو یا کمک هایش ناچیز است و شما باید خودتان ، اداره کنید .خوشبختانه شهرستان صنعتی شده است و در پرتو این صنعتی شدن شما می توانید درآمدی داشته باشید .بایدجدی باشیدو از همین الان جاپای خودتان را محکم کنید ودرصدی را برای کمک به شهرداری از کارخانه ها بگیرید ، اگر آن صنعت جاگیر شد دیگر نمی توانید ازآنها پول بگیرید آنهاهم وظیفه دارند کمک کنند تا شهر آباد شود .در تجارت ومعاملات بحثی را داریم که اگر طرف مقابل من سود برد ،من هم سود می برم و اگر او ضرر کند ، درآینده من هم ضرر می کنم .طوری باشد که از این صنعت مردم شهرستان هم نفع ببرند.

خدمات شهرداری را به مردم اطلاع رسانی کنید:

در مورد پرداخت به موقع مالیات و عوارض مردم به شهرداری همه چیز بستگی به گزارش شما دارد که مردم بدانند پولی را که پرداخت کردند کجا مصرف شده است و چه تاثیری در زندگی شهری و روستایی آنها داشته است، قطعا سال بعد مردم بهتر مالیات می دهند، به هرحال پرداخت مالیات هم کار خیر است و در عوض پرداخت مالیات خدماتی در سطح شهر انجام می شود که شما باید آن خدمات را به اطلاع مردم برسانید بنابراین بستگی دارد شما چگونه تبلیغ کنید، تبلیغ بسیار تاثیردارد ، اصل مهمی که نباید از آن غافل شد و گزارش کارها را منظم به مردم بدهید از زمان بین دو خطبه ها در نماز جمعه هم می توانید استفاده کنید. می توانید شهر را به چند قسمت تقسیم کنید و هفته ای یکبار یا ماهی یکبار ، برای یک بخش از شهر گزارش بدهید، تعدادی از ساکنان هر بخش ، هر هفته در نماز جمعه حضور دارند و اگر شما چند دقیقه بین دو نماز گزارش بدهید که ای مردم مالیات هایی که پرداختید در فلان نقطه شهر خرج شده است، آنها هم مطلع می شوند. با گزارش کارهایی که می دهید می گویید ای معلم، ای مغازه دار،ای دولتی، ای اشخاص حقیقی نتیجه مالیاتی که شما پرداخت می کنید ، این خدمات است که درشهر انجام شده است .در این صورت ذهنیت منفی که مردم داشتند که پولها را می برند و خرجی نمی شود برطرف می شود و مردم می دانند در جای صحیحی از آن استفاده می شود .بنابراین گزارش دادن وکار را به آخر رساندن وآگاه کردن مردم از اقدامات انجام شده، بسیار موثر است. اکثر مخالفت ها معمولا از نداشتن اطلاعات است ، اگرمردم اطلاع داشته باشند، بی جهت مخالفت نمی کنند. شما هرمقدار بیشتر به مردم درمورد نحوه مصرف مالیات آگاهی بدهید ، کار خودتان را هموار کرده اید . مردم هم مسلمان و دیندار هستند و همانطور که هر سال بدون اجبار خمس مال خودشان را پرداخت می کنند، عوارض و مالیات خود را هم به عنوان یک وظیفه و تکلیف به موقع می پردازند .اگر هرماه یا هر سال مردم مالیات را بپردازند ، شهرداری بهتر می تواند خدمات ارائه بدهد تا اینکه مردم بخواهند مالیات های خود را یک مرتبه بعد از 5سال پرداخت کنند. بنابراین گزارش کار دادن به مردم را قدر بدانید که می تواند در فرهنگ پرداخت مالیاتی موثرباشد.

همکاری خوب شهرداری با ستاد نماز جمعه:

از شما بخاطر همکاری بسیار خوبی که با ستادنماز جمعه دارید هم تشکر می کنم ،ستاد نماز جمعه هم همکاری خوبی با جنابعالی و همکاران دارد ، بالاخره هر جمعه سرویس شهرداری ایاب و ذهاب نمازگزاران را برعهده دارند که از این بابت هم تشکر می کنم .نماز جمعه این هفته هم که قرار است با همکاری شمادر پارک شهیدو در دل طبیعت برگزار شود که حرکت خوبی است ،ان شاءالله موفق و سربلند باشید ما هم پشتیبان شما هستیم و صد درصد حمایت می کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۳، ص‏۳۰۰؛ وسائل الشیعة، ج‏۱۲، ص‏۲۱۳٫.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.