سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 132 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1400.02.21
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان مورخه1400/02/15



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا امیرالمؤمنین (ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

فلسفه وجوب روزه :

عرض سلام دارم خدمت همه شما شنوندگان عزیز، برادران وخواهران مکرمه ، ان شاءالله نماز و روزه همه شما قبول باشد،امشب آخرین شب قدراست، امشب را قدر بدانیدو از آن استفاده کنید، موضوعی که درخدمت شما هستم این است که به یاد همدیگر باشید و قدر هم را بدانید ، به قول مولانا : " بیا تا قدر یک دیگر بدانیم * که تا ناگه ز یک دیگر نمانیم" ما باید یاد بگیریم همانطور که فکر خود هستیم به یاد دیگران هم باشیم. " میرسد روزی که بی هم میشویم * یک به یک از جمع هم کم میشویم * گاه گاهی یاد ما کن ای رفیق * میرسد روزی که بی هم می شویم " قدر لحظات باهم بودن را بدانیم . شما دیدید که در مراسم تدفین کسی که از دنیا می رود ، چقدر گل می آورندولی در زمان حیات او یک شاخه گل هم دریافت نمیکند ؛ تا زنده ایم به هم سر بزنیم و به هم عشق بورزیم. برادران وخواهران روزه دار یکی از مهمترین فلسفه های اجتماعی روزه این است که انسان به سجایا ومکارم اخلاقی برسدو غمخوار دیگران باشد بنابراین به یاد هم باشیم به یاد نیازمندان و فقرا باشیم. در حديث معروفى از امام صادق علیه السلام نقل شده كه هشام بن حكم از علت و فلسفه واجب شدن روزه پرسيد، امام علیه السلام فرمود: «إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِيرُ » روزه به اين دليل واجب شده است كه ميان فقير و غنى مساوات بر قرار گردد، «وَ ذَلِكَ أَنَّ الْغَنِيَّ لَمْ يَكُنْ لِيَجِدَ مَسَ‏ الْجُوعِ‏ فَيَرْحَمَ الْفَقِيرَ لِأَنَّ الْغَنِيَّ كُلَّمَا أَرَادَ شَيْئاً قَدَرَ عَلَيْهِ» و اين به خاطر آن است كه غنى طعم گرسنگى را بچشد و نسبت به فقير اداى حق كند، چرا كه اغنياء معمولا هر چه را بخواهند براى آنها فراهم است، « فَأَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُسَوِّيَ بَيْنَ خَلْقِهِ » خدا مى ‏خواهد ميان بندگان خود مساوات باشد «وَ أَنْ يُذِيقَ الْغَنِيَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الْأَلَمِ لِيَرِقَّ عَلَى الضَّعِيفِ فَيَرْحَمَ الْجَائِعَ» و طعم گرسنگى و درد و رنج را به اغنياء بچشاند تا به ضعيفان و گرسنگان رحم كنند. (1) وقتی گرسنگی را با تمام وجود لمس می کنیم به یاد گرسنگانی که در طول سال، غذا ندارند می افتیم و به آنهاکمک کنیم. امام علی (علیه السلام) فرمود: «... وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ » (2) آن‏کس که فقیر و تنگدست است حتی در شهر خود غریب است .و یا در جای دیگر امیرالمومنین(ع) می فرماید: « الفقيرُ حَقيرٌ لا يُسمَعُ كلامُهُ ، ولا يُعرَفُ مَقامُهُ » (3) آدم فقير ، حقير است . سخنش خريدار ندارد و مقام و مرتبتش شناخته و دانسته نمى شود . فلسفه روزه این است که ما حال فقیران وگرسنگان را درک کنیم و به یاد نیازمندان باشیم.

اهمیت رسیدگی به ایتام از منظر روایات:

امیرالمومنین در لحظات آخر عمرشان سخنان مهمی را وصیت کردند و فرمودند: « اللَّهَ اللَّهَ فِي الْأَيْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ »(4) خدا را خدا را در باره يتيمان، نكند آنان گاهى سير و گاه گرسنه بمانند، و حقوقشان ضايع گردد . این فلسفه روزه است که ما به یاد نیازمندان و به یاد فقرا و به یاد یتیمان باشیم. پیامبر خدا (ص) درباره نحوه رفتار با ایتام چنین می‌فرماید: «کُن لِلیَتیمِ کَالأَبِ الرَّحیمِ » نسبت به یتیم مانند یک پدر عطوف و مهربان باش «وَ اَعلَمْ اَنّکَ تَزرَعُ کذلِکَ تَحصُدُ » و بدان که تو امروز (هرچه) می‌کاری (فردا) آن را درو خواهی کرد. (5) و در جایی دیگر نیز رسول خدا(ص) می فرماید: « تَحنَّنوا علی اَیتامِ النّاسِ یُتَحنَّنْ علی ایتامِكُم » بر یتیمان مردمان تَرحّم کنید تا بر یتیمان شما ترحم نمایند. (6) ماه مبارک رمضان است، دلها نرم شده است به یاد یتیمان وگرسنگان باشید. در روایتی رسول خدا(ص) درمورد کسانی که سرپرستی یتیم را برعهده می گیرند، می فرماید: « انَا و كافِلُ الیَتیمِ كَهاتَینِ فی‌الجَنَّةِ اِذا اتَّقَی الله عزَّوجَلَّ (و اَشارَ بِالسَّبّابَةِ وَ الوُسطی) » من (فردا) با سرپرست یتیم در بهشت (مانند دو انگشت سبّابه و میانه) در کنار هم خواهیم بود. (7) به یاد شهدا و پدران ومادران خود باشید، به یادامام زمان باشید. امشب برای هم دعا کنید، برای پدرومادر خود دعا کنید و تا زنده هستیم قدرهم را بدانیم سربلند باشید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت :

1- من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على‏، دفتر انتشارات اسلامى‏، قم، 1413 هـ ق، ج ‏2، ص 73.

2- نهج البلاغه ، ترجمه و شرح حکمت 3

3- جامع الأخبار : 300 / 818 .

4- شرح نامه ۴۷ نهج البلاغه ـ وصيّت امام علی (ع) پس از ضربت ابن ملجم

5- بحارالأنوار، ج 77، ص 171

6- دُرج‌گهر، ص ٤٥

7- تفسیر نورالثقلین، ج ٥، ص ٥٩٧

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.