سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

برگزاری جلسه شورای امر به معروف ونهی از منکر با حضور وسخنرانی امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 65 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1400.05.21
 
همزمان با اولین روز از ماه محرم الحرام وآغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر جلسه شورای امر به معروف ونهی از منکر شهرستان زرند مورخه1400/05/19 با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم و جمعی ازمسئولین شهرستان در محل دفتر امام جمعه برگزار شد.




حجت الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه زرند در این جلسه مهمترین هدف امام حسین (ع) در حماسه بزرگ عاشورا را احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر یک مسئولیت همگانی است و باید مسئولان و آحاد مختلف جامعه در احیای این فریضه الهی وظیفه خطیر خود را به خوبی انجام دهند.

رئیس شورای امر به معروف نهی از منکر زرند همچنین بر توجه جدی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه زدن ماسک در وضعیت کنونی به عنوان بزرگترین معروف تاکید کرد و افزود : عدم رعایت پروتکل‌ها در شرایط فعلی منکری است که موجب به خطر انداختن سلامت جامعه می شود.

امام جمعه زرند در ادامه از زحمات دستگاه قضایی شهرستان زرند در حمایت از ستاد امر به معروف و نهی از منکر و اینکه یار و یاور آن بوده است قدردانی کرد.

در ادامه این جلسه اعضا به بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه وسطح شهرستان پرداختند.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه ستاد احیاء امر به معروف شهرستان زرند مورخه1400/05/19


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

قال رسول الله (ص) : « اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة » (1)
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)؛ السلام علیک یا صاحب الزمان (عج).

اولا خوشآ عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران؛ برادران وخواهران مکرمه ، اعضای محترم شورای امربه معروف ونهی از منکر ، ازجناب آقای منصوری که زمینه برگزاری این جلسه رافراهم کردند تشکر می کنم.

دراین ایام و زمان دو معروف بسیار مهم داریم معروف اول محرم و برپایی مراسم عزاداری وگرامیداشت عاشورا و سیدالشهداست ومعروف دوم رعایت مسائل و پروتکل های بهداشتی است.

دو ویژگی مهم برای سیدالشهداء (ع):

در باره مطلب اول درحدیثی که خدمتتان عرض کردم دو ویژگی بسیار مهم برای سیدالشهدا ذکر شده است حدیث هم از زبان رسول خداست که فرمودند: « إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَلَى یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاة » (2) در طرف راست عرش نوشته شده است: حسین چراغ هدایت و کشتى نجات است. البته این حدیث با عبارات مختلف ولی با همین مضمون ذکر شده است واقعا امام حسین (ع) چراغ هدایت است، معمولا در ترجمه ، به مصباح چراغ گفته می شود ولی یک معنای ظریفتری هم وارد است که راغب اصفهانی در معنای مصباح ذکر کرده است : یکی از معانی چراغ فروزان است و راغب اصفهانی برای مصباح معنی دیگری را هم بیان می کند (والمصباح: مايسقي منه) (3) يعني ابزار و وسيله اي که توسط آن انسان و يا غير انسان سيراب مي گردد. اگر به این معنا توجه داشته باشیم امام حسین (ع) هم چراغ هدایت است در ظلمت وهم انسان را سیراب می کندو هرکس که به سمت سیدالشهدا حرکت کند، از ظلمت نجات پیدا می کند و دست او را می گیردو به مطلوب می رساندوهدایت می شود. درزمان سیدالشهداء(ع) اشخاصی مانند زهیر و حربن یزید ریاحی از پرتونورافشانی سیدالشهدا استفاده کردند و به ساحل نجات دست پیدا کردندو سیراب شدند ، ان شاءالله این ماه محرم هم ما حُر سیدالشهداء(ع) بشویم ولی اشخاص دیگر مانند عبیدالله ابن حُرِّ جُعفی که سیدالشهداء(ع) ایشان را دعوت کرد و نپذیرفت .خودش افسوس می خورد که من امام حسین را با اهل بیتش دیدم که برای کمک خواستن نزد من آمدندولی من به آنها کمک نکردم. می گوید: مظلوم تر ازحسین ندیدم و اشک می ریزد و گریه می کندو افسوس می خورد که چرا من به امام حسین(ع) نپیوستم و درجواب درخواست امام حسین (ع)می گوید: من ازکوفه بیرون آمدم تا نه باشماباشم ونه با یزیدی ها ؛ اما اسب وشمشیر خوبی دارم که پیشکش شما باشد... وامام فرمودند: «ما جِئْناک لِفَرَسِک وَسَیفِک اِنَّما اَتَیناک لِنَسْأَلَک النُّصَرَةَ» ما برای اسب و شمشیرت به نزد تو نیامدیم. ما آمدیم که [تو راه سعادت را انتخاب کنی و] از تو یاری بخواهیم.آنگاه فرمود: «حال که ما را یاری نمی کنی، به اسب و شمشیرت نیازی نیست و ما گمراهان را به یاری خویش نطلبیم.(4) مایک ساعد داریم و یک بازو؛ بازو قدرت بیشتری از ساعد دارد گاهی می گوییم مساعدت کنید. امام فرمود : من بازوی خودم را انسان گمراه قرار نمی دهم .این فرد بعدها افسوس می خورد و درتاریخ هم آمده است که پشیمان شد ولی حربن یزیدریاحی و زهیربن قیس این بزرگواران به سمت سیدالشهدا هدایت شدند .امروز هم سیدالشهدا پرتوافشانی دارند و هرکس به سمت سیدالشهدا برود ،تشنگی او برطرف می شود و سیراب می شود.

امام حسین(ع) کشتی نجات:

دومین نکته ای که در این حدیث است " سَفینَهُ الْنِّجاة " کشتی نجات بودن امام حسین است، زمانی انسان نجات پیدا می کند که بخواهد،اگر کسی نخواهد،نجات پیدا نمی کند .مانندکشتی حضرت نوح عده ای مانند پسرحضرت نوح نخواستند سوارکشتی بشوند، بنابراین نمی توان برای آنها کاری انجام داد و گرفتار سیل و طوفان می شوند، سوال پیش می آیندکه همه ائمه مصباح هدایت وکشتی نجات هستند پس چرا از سیدالشهداء(ع) به عنوان " مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة" یاد می کنند. شاید به این دلیل باشد که کشتی نجات سیدالشهداء(ع) سرعت بیشتری دارد، همه ائمه ما " سَفینَهُ الْنِّجاة " هستند ولی سرعت نجات کشتی سیدالشهداء(ع) بیشتر است و ره صدساله را یک شبه می رود ، تمسک و توسل به سیدالشهدا زودتر انسان را به مقصد می رساند. بنابراین کوشش کنید از ایام محرم بیشترین استفاده را ببرید و برای خودمان، خانواده وجامعه دعا کنیم.

رعایت مسائل وپروتکل های بهداشتی در مراسمات عزاداری محرم:

در مراسم امسال به علت شیوع بیماری کرونا، باید دستورالعمل های بهداشتی را هم رعایت کنیم. که این هم یک معروف بزرگ است، برگزار کنندگان مجالس سیدالشهدا حافظ جان و زندگی مردم هستند، کرونا بیرحم است خیلی باید مراقب بود تا خدای نکرده کسی بیمار نشود، سعی کنید مجالس در فضای باز تشکیل شود تا خدای نکرده این معروف بزرگ که برگزاری مجالس عزای سیدالشهداست به منکر تبدیل نشود و باعث گرفتار شدن مردم به این ویروس منحوس نشود ،این مطلب واقعا حساس است برگزار کننده ها و رؤسای هیئت ها باید احساس تکلیف کنندو بترسند از اینکه خدای نکرده یک نفرآلوده به این ویروس شود ، بنابراین رعایت مسائل بهداشتی را جدی بگیرید ، بیمارستانها پُر شده اند و جا ندارند ، دیشب تلویزیون گزارشی را از بیماستان بقیه الله پخش کرد که در اثر کمبود برای بستری بیماران ، نماز خانه و حتی سالن غذاخوری را هم تخت گذاشتند برای بستری بیماران ، برخی بیماستان های دیگر هم ظرفیت پذیرش بیمار ندارند، درکرمان و شهرستان ماهم همین طور است بنابراین رعایت مسائل و پروتکل های بهداشتی از بزرگترین معروفات این جهان است ،برپایی مجالس سیدالشهدا هم معروف است و هیچکدام نباید به منکر تبدیل شود .امسال هیئت های مذهبی و عزاداران سیدالشهدا وظیفه سنگینی بر دوش دارند و باید بسیار مراقب باشند تا خدای نکرده بهانه ای دست بهانه جویان ندهند که در مجلس سیدالشهدا بیمار شدیم ،مجلس سیدالشهداء(ع) شفادهنده است و جان و روح را شفا می دهد ولی حتما درکنار آن باید مسائل بهداشتی رعایت شود. ان شاءالله خدای متعال به آبروی سیدالشهداء(ع) و اشک هایی که برسیدالشهداء ریخته شود این ویروس منحوس را از جامعه بشری از کشور ، استان وشهرستان ما برطرف کندوهمه مردم صحیح وسالم باشند، ان اشاءالله.


پی نوشت:

1- سفینة البحار، ج 1، ص 257 و بحارالانوار، ج 36، ص 205

2- طبرسى، امین الاسلام فضل بن حسن، إعلام الورى، ص400، اسلامیه ، تهران ، چاپ سوم ، 1390 هـ ق .

3- مفردات الفاظ قرآن- ص437

4- مقتل الحسین، مقرّم، ص 189، الفتوح، ج 5، ص 131 – 133/ تأمّلی در نهضت عاشورا ، ص 89


http://yascms.ir/emam/gozaresh/20mordad14002.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/20mordad14003.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/20mordad14004.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/20mordad14005.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.