سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم روزتاسوعا زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 69 مرتبه
دسته: سخنرانی ها و مسائل شرعیتاریخ: 1400.06.07
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم روزتاسوعا زرند مورخه1400/05/27



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

قالَ الحُسَیْنِ بن علیّ(ع) : «اَلا تَرَوْنَ اِلَى الْحَقِّ لا یُعْمَلُ بِهِ، وَ اِلَى الْباطِلِ لا یُتَناهى عَنْهُ » (1)

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)؛ السلام علیک یا اباالفضل العباس(ع) ؛ السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

درود خدا بر شما جوانان هیئتی ؛ رحمت خدا بر پدر و مادری که چنین فرزندانی عاشق آقا اباالفضل العباس(ع) وعاشق سیدالشهدا (ع) تربیت کردند . رحمت خدا بر مادرانی که کام شما را با تربت سیدالشهدا برداشتند و درمجالس سیدالشهدا شرکت کردند و اشک ریختند . لباس مشکی محرم را برتن شما می کردند و پیشانی بند یا حسین برپیشانی شما می بستند ، تا فدایی حسین(ع) بزرگ شوید و هیئتی وسینه زن مجلس سیدالشهدا شوید. دورد بر پدران و مادرانی که شمارا عاشق سیدالشهدا تربیت کردند ، اگراز دنیا رفتند خداوند روح همه آنهارا شاد بگرداند واگر زنده هستند عمری با برکت به همه آنها عنایت بگرداند.

صمیمانه از هیئت های مذهبی ، رؤسای هیئت ها، جوانان عزیز و مداحان اهل بیت تشکر میکنم، از شما برادران وخواهران گرامی که با حفظ حجاب و با عشق و علاقه به سیدالشهدا درمجلس امام حسین(ع) شرکت کردید و از بانی این جلسه روز تاسوعا، جناب آقای خیراندیش و دیگر دوستان نیز صمیمانه تشکر می کنم.

ثواب برگزاری مجالس عزای اهل بیت(ع):

امام صادق(ع) به یکی از شاگردانشان به نام فضیل فرمودند: « یا فضیل! جلِسونَ و تُحَدِّثونَ ؟ » آیا مجلس می گیرید ودر مجالس تان احادیث و روایات ما را نقل می کنید؟ آیا اقامه عزا می کنید و نام ویاد شهدای کربلا را گرامی می دارید ؟ فضیل می گوید: « نَعَم جُعِلتُ فِداكَ »جانم به قربانتان (ادب را ببینید)، بله ما مجلس می گیریم و دور هم جمع می شویم وعزاداری می کنیم وبه یاد سیدالشهدا (ع) مرثیه خوانی می کنیم.حضرت فرمودند: « إنَّ تلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها »من این مجاالس شما را دوست دارم « فأحْيوا أمْرَنا يا فُضيلُ » ای فضیل! امر ما را احیا کنید ، « فَرَحِمَ اللّه ُ مَن أحْيا أمْرَنا » خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را احیا کند و راه ما را زنده نگه دارد.(2) امام رضا (ع) می فرماید: « منْ جَلَسَ مَجْلِساً يُحْيي فيهِ أمْرُنا لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ »(3) هر که در مجلسی بنشیند که در آن یاد ما (اهل بیت) زنده می شود، قلبش در روزی که قلب ها می میرند، نمی میرد. بله کسی که در مجلس اهل بیت شرکت کند در روزی که قلبها می میرد و برخی انسانها با چهره انسان محشور نمی شوند و قلب ها مرده است، قلب آنها به عشق حضرت ابالفضل العباس(ع) زنده است. خدای متعال را شاکریم که زنده هستیم و می توانیم نام و یاد سیدالشهدارا گرامی بداریم ؛ خدا را براین نعمت بزرگ شاکریم .

درس های سیدالشهداء(ع) به شیعیان:

درس های زیادی را سیدالشهدا به ما دادند ، ما می توانیم هزاران درس و پیام را از عاشورا بگیریم.اما امام حسین(ع) یک پیام زنده برای بشریت داده است، ما باید پیام رسان و رسول سیدالشهداء(ع) برای جهانیان باشیم و پیام سیدالشهدا را به سراسر این دنیای پراز ظلم وجور برسانیم ؛مهمترین درس و پیام سیدالشهدا این است : روايت شده است که عبيدالله بن زياد نامه ای به حُر نوشت و در آن عملکرد حُر را در مورد امام حسين عليه السلام سرزنش نموده و دستور داده بود که امام را تحت فشار قرار دهد و گفت مانع برگشتن کاروان امام حسین به مدینه و یا رسیدن امام به کوفه شود و امام رابه منطقه بی آب و علفی هدایت کند و دست از امام برندار تا فرمان جدید به تو برسد ، حُر نامه را به امام نشان داد و ايشان را از رفتن به کوفه بازداشت، امام فرمود: ای حُر تو با اصحاب و لشکریانت جداگانه نماز می خوانی و یا با ما نماز می خوانی؟ او گفت من و لشکر در نماز به شما اقتدا می کنم ولی از طرف عبيدالله مامور شده ام تادست از شما برندارم ؛بعداز اقامه نماز امام حسین(ع) اولین سخنرانی خود را ایرادکردند و اولین پیام رابه شیعیان خود ، دوستداران وعزارداران خود در سراسر دنیا اسلام وجامعه بشریت دادند و فرمودند: « اَلا تَرَوْنَ اِلَي الْحَقِّ لا يُعْمَلُ بِهِ، وَ اِلَي الْباطِلِ لا يُتَناهي عَنْهُ » (4) آیا نمى نگرید که به حق عمل نمى شود و از باطل نهى نمى شود؟ حق چیست؟خداوند در قرآن می فرماید: «ان اله هو الحق» خداوند حق است (5) وتمام دستورات هم از خداست : «الحق من ربک» (6) امام دراین پیام می فرماید : سعادت و خوشبختی شما این است که بنده خدا باشید و دستورات خداوند را در زندگی انجام بدهید؛ اگر معلم، کشاورز، کارمند ویا کارگر هستید و یا هر شغل دیگری دارید، پیام من سیدالشهدا به شما این است که به حق و دستورات خداوند ، عمل کنید ودور باطل نگردید ! این درس بزرگ سیدالشهداست ، بنابراین با خانواده و همسایگان خود به خوبی رفتار کنید .حق یعنی عمل به دستورت الهی در زندگی ؛ اگر قرار باشد ما برای سیدالشهدا عزاداری کنیم و در هیئت سینه بزنیم و اشک بریزیم ولی در زندگی دستور خدا را نادیده بگیریم و پا بر روی دستورالهی بگذاریم ، باید بدانیم وآگاه باشم که ما در واقع پیام سیدالشهدا را درک نکرده ایم و این نوع عزاداری ما برای سیدالشهدا اثری ندارد.امام(ع) فرمود: «اَلا تَرَوْنَ اِلَى الْحَقِّ لا یُعْمَلُ بِهِ، وَ اِلَى الْباطِلِ لا یُتَناهى عَنْهُ» آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود ودستورات خدا در جامعه شکسته شده و زیر پا گذاشته شده است وکسی از باطل روی گردان نیست؟ درچنین فضایی من حسین(ع) به پیشگاه خدا می روم وسازش باا نسانهای ظالم را در این دنیا نمی پسندم ، خون من ریخته شود ، بهترازآن است که زنده بمانم . بعد فرمودند: « اَلنّاسُ عَبیدُ الدّنیا » مردم بنده ی دنیایند « وَ الدّینُ لَعِقٌ عَلی ألسِنَتِهِم یَحوطونَهُ بِهِ ما دَرَّت مَعایِشُهُم » و دین، چیزی است که بر زبانشان می چرخد و تا وقتی زندگی هاشان به خوبی می گذرد ، دم از دین می زنند. « فَاِذا مُحِصّوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدّیانونَ »پس هر گاه با بلا آزموده شوند، دینداران اندک می شوند.(7)

مقلد ودنباله رو باطل نباشیم:

ای شیعه حسین! ای عزادار! بر عقاید خود پابرجا باشید و در دین سیدالشهدا و اعتقادات محکم باشید، فقط در دهه اول محرم عزادار نباشید، مانند برخی افراد قمه زن در زمان آیت الله بروجردی نشویم که می گویند آیت الله بروجردی آنها را جمع کرد و از آنها سوال کرد شمامقلد چه کسی هستید؟ گفتند: مامقلد شما هستیم. گفتند فتوای من این است که قمه زنی حرام است .گفتند: مادرطول سال مقلد شماییم ولی یک روز درسال آن هم عاشورا مقلد شما نیستم !نباید این گونه رفتار کرد ، شیعه حسین و عزادار سیدالشهدا(ع) باید همه جا عزادار باشد و حرمت خون سیدالشهدا را نگه دارد؛ امام حسین برای اجرای دستورات خدا به شهادت رسید، این پیام سیدالشهداست . روز تاسوعا ، روز ابراز عشق به سپهسالار کربلا حضرت ابوالفضل العباس است تمام ایران اسلامی امروز از دلها و حنجره های پاک فریاد می زنند: ابوالفضل العباس(ع) ؛ ان شاءالله امروز هرکس به هرنیت وحاجتی درمجالس حضرت ابوالفضل(ع) ، در هر جای جهان شرکت کرده است ،حاجت روابگردان.


پی نوشت:

1- تاریخ طبرى، ج 4، ص 305 و بحارالانوار، ج 44، ص 381

2- بحارالانوار 44/282

3- بحارالانوار، ج 44، ص 278

4- تاریخ الطبرى، ج 5، ص 403 ـ 404

5- سوره مبارکه يونس،آیه 32

6- سوره مبارکه آل عمران،آیه 60

7- تحف العقول، ص ۲۴۵

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.