سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مدیر جدید حوزه علمیه زرند معرفی شد

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 106 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1400.06.09
 
در جلسه ای که با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم زرند و حجت الاسلام والمسلمین زمانی امام جمعه محترم راور مورخه1400/06/07 در محل دفتر امام جمعه زرند برگزار شد ، حجت الاسلام والمسلمین سلطان زاده به عنوان مدیر جدید حوزه علمیه شهرستان زرند معرفی شدند .




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه معارفه مدیر جدید حوزه علمیه زرند مورخه1400/06/07


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

قالَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْه السلام) : « رحم اللّه من أحيا أمرنا » (1)

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)؛ السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)

عنایت خاص امام زمان(عج) به حوزه داران:

در خدمت امام جمعه محترم راور هستیم از حضورشان تشکر می کنم، حوزه داری مورد عنایت خاص حضرت صاحب الامر(عج) است؛ امام زمان(عج) نسبت به همه لطف وعنایت دارند ولی نسبت به حوزه داری عنایت خاصی دارند وکسانی که به حوزه های علمیه خدمت می کنند مورد عنایت ودعای اهل بیت هستند، حدیثی که خدمتتان عرض کردم از امام صادق (ع) نقل شده بود که مشابه آن راهم امام رضا (ع) فرمودند: « رَحِمَ اللّه‏ُ عَبدًا أحيا أمرَنا » خدا رحمت کند آن کس که امر ما را زنده کند، سوال شد: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» چگونه امر شما را زنده کند؟ حضرت فرمود: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ » علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، « فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» که اگر مردمْ زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند. (2) این حدیث شامل حال همه روحانیون است ، روحانی که مسئولیت حوزه را به دست می گیرد و طلبه راتربیت کند مورد عنایت بیشتری است که نقل شده از زمانی که به حوزه آمدید و مسئولیت طلبه ها را پذیرفتید ،مورد عنایت ویژه ما قرار خواهید گرفت. یکی از علما تعریف می کرد از زمانی که ملبس به لباس روحانیت شدم ، مورد عنایت خاص قرار گفتم. همه ما باید نوکر اهل بیت باشیم و علوم اهل بیت را بیاموزیم و آن را احیا کنیم واین بالاترین افتخار است. الحمدالله خداوند به ما هم توفیق داده است تا در این مسیر قدم برداریم، هیچ نعمتی ازاین بالاتر نیست که خداوند عنایت کند ، شکر نعمت این است که کوشش کنیم علوم واحادیث اهل بیت را به نحو احسن به مردم برسانیم.

ارائه خدمات به حوز ه های علمیه :

درباب حوزه علیمه زرند وقتی من آمدم یکی علاقمندی هایم این بودکه به حوزه کمک کنم ؛ در کوهبنان تلاش کردیم حوزه را احیا کنیم ، همه کارها انجام شد و به مرحله سفیران رسید، بنده به بافت منتقل شدم و متاسفانه کار همان جا تعطیل شد ، مدرسه امام صادق(ع) راهم ساخت و ساز کردیم و درست شد، الان یکی از بهترین مدارس آنجاست، در بافت هم به حوزه کمک کردیم وهرکار از دستم بر می آمد ،کوتاهی نکردم. حتی چهار هکتار زمین در بهترین نقطه برای حوزه گرفتم که امروز میلیاردی قیمت می خورد و بنا شد آنجا حوزه جنوب شرق کشور احداث شود و طلبه هایی که در بندرعباس ومناطق گرمسیر درس می خوانند بتوانند درتابستان با خانواده به آنجا بیایند و استراحت کنند که تقریباً نزدیک چندهزارمتر گود برداری شد و فونداسیون آن ریخته شد که بارفتن ما ، آن هم ناقص ماند. به زرند هم که آمدم ، هرچه درتوان داشتم ،گذاشتم و به این ربط ندارد که مسئول حوزه باشم یا نه ؛ یک زمانی آقای الله وردی گفتند حاج آقا زمانی استعفا داده اند، شما مسئولیت حوزه را به عهده بگیرید. برای من قبل و بعد آن فرقی نداشت و هیچ وقت در عزل ونصب ها دخالت نکردم وهرجا گفتند کار کردیم ، سقف مدرسه خراب بود که ایزوگام کردیم، حوزه جا نداشت و زمین آن نامناسب بود که از شهرداری خواستیم خاکریزی کندو زمین را درست کند. صندلی وسالن غذاخوری نداشتند که آقای روشن پور با ما مشورت کردند که می خواهند تعدادی صندلی در اختیار مساجد بگذارند که ما گفتیم یک مقدار ازآن را به حوزه علمیه هدیه کنیدو یک مقدار هم در اختیار مصلی قرار بدهید .خانمی هم مراجعه کردند و قصد داشتند خانه ای را وقف کنند ازمن راهنمایی می خواستند که گفتم امروز بهترین وقف برای حوزه علمیه است،بنده خداهم خانه را وقف کرد و آن را فروختند و هزینه به دست آمده را صرف ساخت سلف سرویس وجاهایی که موردنیاز بود، شد.

طلبه را وارد زد وبندهای سیاسی نکنید:

آنچه من از مدیریت حوزه می خواستم این بود که در زد و بندهای سیاسی طلبه هارا وارد نکند ، حوزه برای همه شهرستان است ما وظیفه داریم حتی فرد بی دین را هم در حوزه پذیرش کنیم و کاری نکنیم که جبهه بندی بشود که متاسفانه گوش ندادندو طلبه هارا جلو می آوردند تا فلان شعار را بدهند، پیگیر می شدیم مثلا می گفتند سپاه زنگ زده است که این کار را انجام بدهید، اگر کار خوبی است چرا سپاه نیروهای خودش را جلو نمی آورد و چرا طلبه را جلو می اندازد؟ چرا از بسیج دانشجویی استفاده نمی کند؟ من با اصل قصه موافق هستم ولی با جلو انداختن طلبه ها آن هم دراین شهر موافق نیستم ولی گوش ندادند. من دخالتی در عزل و نصب نداشتم تا اینکه از کرمان به بنده گفتند آقای زمانی به تولیت برگشتند ، ماهم پذیرفتیم. عده ای جوسازی و مخالفت کردند شما این کارها می کنید، شما می خواهید مدیر مدرسه را عوض کنید به همین دلیل جوسازی می کنید؛ گفتیم شماکه تولیت شرعی را قبول دارید اگر گفت من راضی نیستم شما بیایید شما هم نباید بیایید؛ این حکم را نماینده ولی فقیه درکرمان و شورای مدیریت زده است ؛ ماهم درکنار ایشان کمک می کنیم، دراین باره خیلی برای بنده جوسازی کردند چه نامه نگاری ها به شورای سیاستگذاری شد. الحمدالله کار به اینجا رسید که مدیریت جدید جناب آقای سلطان زاده انتخاب شدند، از ایشان وصف خیر شنیده ایم ماهم خوشحال هستیم وحس خوبی داریم، طلبه های این شهر با استعداد هستند وتوان دارند، نباید طلبه هاراتک بعدی بار بیاوریم و ترس از خط و جناح نباشد؛ طلبه باید جریان ساز و خط پرور باشد نه اینکه زیر بلیط یک قشر خاصی باشد، ائمه ما افراد کافر راهدایت می کردند، خیلی از اصحاب ائمه مسیحی ، زرتشتی و یا بی دین بودند که ائمه اینها را جذب می کردند ما نباید ترس داشته باشیم ، طلبه ما نباید تک بعدی باشد، من روی این قصه خیلی حساس هستم طلبه باید مثل پدرباشد و نقش پدرانه داشته شد. یک روز به روستای رابر رفتیم ونماز جماعت را اقامه کردیم ، شخصی گفت همه اینهایی که پشت سر شما نماز می خوانند کمونیست هستند ، گفتم اینها اگر مرا به خانه هایشان هم دعوت کنندمن می روم ،حتی اگرخودشان هم کمونیست باشند می توان فرزندان آنها را هدایت کرد.

ادبیات عرب کلید فهم قرآن:

یکی از موارد دیگر اعتقاد بنده این است که اگر طلبه ای ادبیات عرب را خوب نخواند موفق نمی شود .محال است کسی ادبیات عرب را بلد نباشد ومجتهد بشود ، یک طلبه باید فهم قرآنی داشته باشد. البته زیادروی آن هم خوب نیست خدارحمت کندآقای مدرس را که می گفت شما صمدیه ها را درست کنید کافی است. بنابراین ادبیات عرب بسیار مهم است وکلید فهم قرآن است معانی بیان هم خیلی مهم است وباعث می شود فهم قرآنی پیدا کند، مانند آن عربی که صوت قرآن را می شنید ، به خود می لرزید و ایمان می آورد. طلبه های ما باید به قدری از نظر معانی بیان وارد تربیت شودکه بفهمد قرآن کلام خدا و وحی است ، فرق یک متن عربی با یک متن حدیثی وآیه را متوجه بشود و بداند غیراز خدا کسی نمی تواند چنین کلامی را بیاورد. اگر بخواهیم طلبه فقیه بار بیاید لازمه آن، این است که ادبیات عرب و معانی بیان را به خوبی یاد بگیرد ، اینها کلید فهم قرآن و روایات هستند.

ضرورت فرا گیری زبان های خارجی برای ارتباط با جهان:

درعین حال علوم دیگر هم خیلی نیاز است ، امروز دنیای اطراف ما وسیع شده است و ما با همه جهان در ارتباط هستیم و دانستن زبانهای خارجی نیز یکی از ابزارهای کاری ما برای ارتباط با مردم جهان است، بنابراین اگر مابخواهیم امر اهل بیت را احیا کنیم ، باید زبان دنیا را بلد باشیم ، اگر ما زبان چینی ، انگلیسی و... و دیگر زبانهای مردم دنیا را یاد نداشته باشیم نمی توانیم با آنها ارتباط بگیریم و دین خدا را به جهان برسانیم ، بنابراین لازم است حداقل هفته ای دوساعت برای یادگیری زبان خارجه وقت بگذاریم .کافی است ما استارت کار را بزنیم و طلبه ها را توجیه می کنیم که اگر شما بخواهید مُبَلغی درفرانسه و یا درکشورهای دیگر بشوید باید بتوانید به زبان انگلیسی صحبت کنید تا بتوانید دین خدارا ترویج بدهید و شبهه زدایی کنید.اگر ماکار را شروع کنیم، خود طلبه ها آن را تکمیل خواهند کرد.امروز به کشیش ها زبان فارسی رایاد می دهند ولی ما که ما داعیه دار این هستیم که دین ما و مذهب ماحق است و می خواهیم مکتب اهل بیت را به دنیا برسانیم در این زمینه کاری نمی کنیم. بدون اینکه زبان دنیارا بلد باشیم نمی توانیم کار کنیم، بنابراین چندسالی که طلبه ها دست ماهستند سعی کنیم دربحث معانی بیان و ادبیات عرب خوب کارشود تا ان شاءالله آنها راه خودشان راپیدا کنند، اگر طلبه ای ادبیات عرب را ناقص یاد بگیرد دیگر نمی تواند موفق بشود وفهم درستی از آیات قرآن و احادیث نخواهد داشت وهمه زحمات ما هدر می رود؛ البته ادبیات عرب خشک است و طلبه ها زده می شوند باید به آنها انگیزه بدهیم، همان طور که یک دانشجوی پزشکی می داند برای موفقیت لازم است تا زبان انگلیسی را بیاموزد ومسلط شود، طلبه ماهم باید این را بداند، افتخاری نصیب شما شده است که بنده صددرصد از شما حمایت می کنم وحاج آقای زمانی و آقای احمدی و دیگر روحانیون هم از انتخاب جنابعالی خوشحال هستیم ، ما هم در خدمت شماهستیم ، حرف وحدیث همیشه بوده وهست وخواهدبود ، ما باید کارخودمان را انجام بدهیم . تازمانی که بنده دراین شهر باشم کمک حال شما خواهم بود واگر هم از اینجا رفتم بازهم کمک حال هستم واگر کاری از دستم بربیاید دریغ نمی کنم .می خواهم حوزه علیمه زرند بدرخشد وقتی نگاه می کنیم می بینیم در پاکستان چقدر تعداد طلبه زیاد است ولی درایران تعداد طلبه بسیار کم است و ما می خواهیم با این تعداد کم دنیا راهدایت کنیم ولی پاکستانی ها میلیونی طبله جذب می کند وما تعداد کم،خیلی بد است، حوزه علیمه قم مگر چقدر ظرفیت دارد ؟ما باید حوزه های علیمه شهرستانها را تقویت کنیم، درسهای خارج و سطح بالا را بیاوریم تا طلبه ها درکنارخانواده باشد ودرعین حال درسشان را هم بخوانند .ان شاءالله ازاین شهر علمایی مانند شهید مطهری ، شهید باهنر وعلامه طباطبایی تربیت شود. جوانان ما استعدادهای خوبی دارند، ان شاءالله خداوند به شما کمک کند ،مأجور باشید. ما افتخارمی کنیم نوکرسربازان حضرت ولیعصر(عج) باشیم ،سالهای سال نان امام زمان (عج )را خوردیم جبران آن این است که نوکری سربازان امام زمان (عج)را داشته باشیم. از زحمات بسیارخوبی که آقای زمانی کشیدند ودلسوزی و خیرخواهی که دارند، تشکر می کنم . ایشان دوست دارند حوزه پیشرفت کند و هرکس هرچه می گوید بگوید خدا عاقبت همه را ختم بخیر کند وما را جز احیاکنندگان امراهل بیت و احیا کننده امر رهبرعزیز وبزرگوارمان قرار بدهد، ان شاءالله بصیرت داشته باشیم ودر راه اهداف حضرت امام ومقام معظم رهبری وشهدا قدم برداریم.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته


پی نوشت:

1- بحارالانوار 44/2822۲۹۶

2- میزان الحکمه، ج 8، ح 13797



http://yascms.ir/emam/gozaresh/8shahrivar14001.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/8shahrivar14002.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.