سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

دیدار امام جمعه محترم با نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی استان کرمان

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 89 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1401.01.31
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه چترود در دیدار با حجت الاسلام محمدقاسمی زاده ، نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی استان کرمان و جناب آقای بهادر مسئول جهاد کشاورزی چترود مورخه 22 فروردین 1401


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا بقیة الله، یا اباصالح ، ادرکنا واغثنا.

تشکر و قدردانی از زحمات حجت الاسلام محمدقاسمی زاده :

خیرمقدم عرض می کنم خدمت شما بزرگواران ، جناب آقای توکلی، جناب آقای بهادر ،جناب آقای افضلی و جناب حجت الاسلام محمدقاسمی زاده ؛ الحمدلله ذکر خیر شما در سراسر استان موجود است و در سنگرهای مختلف خدمت کرده اید ، دفتر امام جمعه، خودرو منزل امام جمعه و امکانات آن مدیون خدمات شما است ، از شما تشکر می کنم .در کوهبنان و بافت زرند هم که بودیم هرچه از شما دیدیم جز دلسوزی نبود، ان شاالله خداوند توفیقات روز افزون به شما عنایت بفرمایید. اگر از کارهای شما تشکر نمی شود، اشکالی ندارد مهم این است که در پیشگاه خداوند سربلند باشید، حضرت زهرا سلام الله علیها می‌فرمایند: « لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» (1) ما برای رضای خدا کار می کنیم و از بندگان خدا حتی تشکر زبانی هم نمی‌خواهیم ، ان شالله خداوند توفیقات بیشتری به حضرتعالی و همکاران شما عنایت بفرماید و در سنگر جدید موفق باشید.

نابودی منابع آبي كشور با حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق :

در مباحث کشاورزی،بحث امنیت غذایی بسیار مهم است. متاسفانه همان گونه که اشاره کردیم از ابتدای انقلاب مدیرانی که برسرکار آمدند ، به نظر من تجربه کافی نداشتند ،درست است که قصد خدمت داشتند ولی به بحث آب کشور خصوصاً استان ما ضربه بزرگی را وارد کردند. البته اگر به شرایط اول انقلاب نگاه کنیم، آن زمان شرایط خاصی بود ولی این تصمیم نیز کارشناسی شده نبود! بنده یک روز به مدیر کشاورزی زرند گفتم شما مسئولین کشاورزی کار خوبی نکردید که همه قنات های شمال استان را خشک کردید، قنات های ۱۰۰ ساله و ۲۰۰ ساله ای که هیچ هزینه ای هم نداشتند ولی با حفر بی رویه چاه این بزرگترین سرمایه را از مردم گرفتید؛

کارشناسان آب می گویند : در هر منطقه باید ۴۰ درصد آب های زیر زمینی مورد استفاده قرار بگیرد ولی در شمال استان متاسفانه بیش از ۸۰ درصد آب‌های زیرزمینی مصرف شده است و مانند رودخانه آب از زمین بیرون کشیده می شود، دشت ها فروکش کرده است و خشکسالی هم زیاد شده است؛ اصلا چه نیازی به این همه باغ پسته بود؟ باز زدن چاه، همه آب های زیرزمینی را بیرون می‌کشیم .وقتی چاه آمد باید فرهنگ آن را هم می‌آوردیم ولی متاسفانه این کار انجام نشد، مثلاً در خود سیریز تلمبه روشن بود ، طرف سردش می شد و می رفت و همچنان تلمبه را روشن می گذاشت و آب هدر می رفت و میگفت آب خودم است، اشکالی ندارد، می خواهم داخل رودخانه بیندازم! متاسفانه از آب حفاظت نشد؛ نتیجه این شد که امروز درختان پسته آب ندارد و کشاورز آنها را رها کرده است تا خشک شوند! اصلا نیازی به کشت این همه پسته نبود. درست است که درخت پسته در مقابل کم آبی مقاوم است ولی محصولی است که سرنخ آن در دست آمریکا و دست دشمنان ماست، مثلاً خود ما باغ پسته داریم ولی محصول آنچنانی ندارد ، آنقدر آبهای زیرزمینی مصرف شد که امروز سیریز که زمانی معدن پسته بود، الان سه سال است پسته ندارد. امسال هم معلوم نیست اوضاع چگونه باشد.حداقل در کنار آن ، محصولات دیگری هم مانند گندم ، جو ، خربزه کشت می‌ کردیم، خوب بود ولی همه باغها تک محصولی شدند و همه هم در روستا وارد کننده هستند.متاسفانه سرنوشت امنیت غذایی مشخص نیست ؛ گذشته از آن مصرف سم به علت وجود آفت و بیماری درختان بالاست بنابراین زمانی هم که پسته هست ،کشاورز مرتب سمپاشی می کند . شاید هم این سم ضرر نداشته باشد ولی یکسال ما زمین خود را به شخصی اجاره دادیم ، کارگر اشتباهاً سم علف کش به درخت‌ها زده بود و چندتایی از آنها را خشک کرد ؛

کشاورزی دانش بنیان راهی مطمئن برای تضمین امنیت غذایی:

غرض از این مقدمه طولانی این بود که امسال را مقام معظم رهبری سال تولید دانش بنیان نامگذاری کردند.بنابراین اهمیت کشاورزی علمی دوچندان شده است، اگر کشاورزی ما علمی و حساب‌شده نباشد، نه تنها مقرون به صرفه نخواهد بود بلکه ضرر و زیان زیادی نیز خواهد داشت. بایستی در بحث کشاورزی به سمت مدیریت آب برویم. در بحث دام اگر امروز دامداری ما علمی و دانش بنیان نشود ، به دانشگاه وصل نشود و آنها به دامدار کمک نکنند ، در این وضعیت آن هم نابود خواهد شد.

فدا کردن واجبات پای مستحبات :

به بحث زکات اشاره کردید، در شمال استان محصولاتی مانند گندم و جو و... خیلی کم است بنابراین بحث زکات واجب کمرنگ است ولی در بحث زکات مستحبی می تواند مفید باشد. ماه مبارک رمضان است فردا جلسه ای با روحانیون داریم، ان شاالله یکی از بحث‌هایی که حتماً باید به آن اشاره کنیم همین موضوع خواهد بود.

در بخش چترود با اینکه وضع اقتصادی مردم زیاد بد نیست ولی ادای واجبات مالی فراموش شده است و بیشتر به مستحبات بها داده می شود .البته برگزاری باشکوه مجالس اهل بیت ،کار بسیار خوبی است ولی اینکه حتماً سخنران ومداح از خارج بخش بیاوریم و هزینه زیاد کنیم و در کنار آن خمس واجب خود را نپردازیم،درست نیست. در این بخش ماهی یک میلیون تومان هم کسی وجوهات نمی دهد ، مثلاً در ماه پنج نفر نیستند که بخواهند خمس و زکات مال خود را حساب کنند یا اصلا کسی در مورد صحیحی بودن با نبودن قرائت حمدوسوره خود و یا مسئله شرعی سوال نمی کند، مردم اینجا بیشتر به کارهای مستحبی می پردازند. این یکی از مسائلی است که در این منطقه وجود دارد که نسبت به شهرستان زرند، اهمیت زیادی به برگزاری مجالس امام حسین و بر پایی روضه می دهند ولی برعکس زرندیها که کوچک و بزرگ آنها، وجوهات خود را حساب می کردند و می پرداختند.ولو ۱۰ هزار تومان خمس به طرف تعلق می گرفت،خودش را مقید به پرداخت آن می دانست ولی در اینجا چنین جوی وجود ندارد ، شاید کوتاهی از روحانیون منطقه بوده است که در این زمینه کار نشده است .

ان شاالله در بحث زکات مستحبی نیز با کمک مدیریت محترم کمیته امداد امام خمینی (رحمت الله علیه) و جهاد کشاورزی و راهنمایی‌های حضرتعالی ان شاالله بتوانیم قدمی را برداریم ؛ صمیمانه از حضور شما تشکر می کنم. کارهای شما بسیار ارزشمند انجام داده اید و نیاز به تعریف وتمجید ما نبود ، آنکسی که باید بداند شما چه انجام داده اید، میداند. امروز هر در سراسر استان، هرچه مصلای نماز جمعه، دفتر امام جمعه و منزل امام جمعه ساخته شده است ،در زمان مدیریت شما بوده است. از حضرتعالی بسیار تشکر می کنم که با دستان خالی این خدمات را انجام داده اید. آقای بهادر هم زحمت میکشند و ارتباط ایشان با دفتر خوب است، از جناب آقای بذرکار هم تشکر می کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

پی نوشت:

1- سوره مبارکه انسان ، آیه 9


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.