سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

روز قدس، روز فریاد مستضعفان بر علیه مستکبران/ قدردانی از حضور مردم در حمایت از قدس شریف

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 87 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.02.12
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/02/09


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال رسول الله (ص) : «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» (1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

روز قدس، روز فریاد مستضعفان بر علیه مستکبران است:

درود خدا بر شما مردم بزرگ ، مؤمن و متدین ؛ درود خدا بر امام بزرگوار و برهمه مظلومین خصوصاً مردم مظلوم فلسطین و یمن . ده ها سال است که صهیونیست ها بر بیت المقدس تسلط پیدا کرده‌اند، انگلیسی های مکار برنامه ریزی کردند و برای یهودیان بی وطن ( صهیونیست ) حکومت تشکیل داده اند آن هم در قلب امت اسلامی؛ آنها فلسطینیان را از سرزمین خودشان بیرون کردند و مردم آنجا را آواره کردند ،سنگفرش های خیابان را با خونه زنان و مردان فلسطینی رنگین کردند تا حکومت صهیونیستی تشکیل شد. یهودی های بی وطن را از سراسر دنیا جمع کردند و به فلسطین آوردند . کشاورزان و مردم بومی را از آنجا بیرون کردند و برنامه‌ریزی کردند تا این ظلم و جنایت را مخفی نگه دارند و آن را عادی جلوه بدهند . سالها گذشت قصد داشتن فلسطین کاملاً فراموش شود؛ درود خدا بر امام بزرگوار که در چنین روزی یعنی جمعه پایان ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس اعلام کردند تا این مردم مظلوم و همین طور قبله اول مسلمانان فراموش نشود، تا ظلم و ستم بر ناموس مسلمین فراموش نشود، تا در این روز، فریاد میلیونها مسلمان در سراسر دنیا بر علیه استکبار ، ظلم و ستم و بر علیه صهیونیست ها بلند شود. امام بزرگوار در بین مسلمانان وحدت و هماهنگی ایجاد کردند؛ از آن روز به بعد، ملت مظلوم فلسطین احساس کرد که پشتیبان دارد و فراموش نشده است. گروههای فلسطینی جان گرفتند و مقاومت در مقابل اشغالگران سر بلند کرد؛ همه اینها از برکت حضرت امام رحمت الله علیه و از برکت ملت بزرگ ایران است.

چرا ایران از مردم فلسطین حمایت می کند؟

برخی می گویند چه لزومی دارد شما از لبنان و یا فلسطین حمایت می کنید؟ بدانید این دستور قرآن و اسلام است که می فرماید: اگر گروهی از ظالمان و ستمگران و کفار بر مسلمانان چیره شدند و سرزمین مسلمانان را غصب کردند، بر همه مسلمانان واجب است که مبارزه کنند و آنها را بیرون کنند و آن کشور اسلامی را نجات بدهند . این دستور خدا ورسول خداست؛ چگونه صهیونیستهای بی دین، کافر ،ظالم، آدمکش و کودک کشو بی ناموس ‌بر قبله اول مسلمین، جایگاه همه انبیاء، مسلط شدند و این ملت مظلوم را آواره کردند؟ حال یک عده می‌گویند شما دخالت نکنید! این چه مسلمانی است، اگر سخن شما درست است و به ما ربطی ندارد ، چرا آمریکایی‌ها باید از آن سر دنیا از صهیونیست ها حمایت کنند؟ چرا رئیس جمهور آمریکا اعلام می‌کند : حمایت از صهیونیست ها خط قرمز من است ؟ دشمنان از صهیونیست ها حمایت می کنند وحتی شما اوکراین امروز را ببینید، آنها که یمنی ویا فلسطینی نیستند؛ وقتی روسیه به اوکراین، حمله کرد،آمریکایی‌ها از آن سر دنیا از اوکراین حمایت کرند، چون اوکراینی ها مسیحی هستند . چگونه ما مسلمان ها از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین حمایت نکنیم و به آنها کمک نکنیم ؟ چگونه سران کفر از صهیونیست های ظالمان حمایت می کند ولی ما مسلمانان، یاور ستمدیده نباشیم! امیرالمومنین در مهمترین وصیت نامه خودش در لحظه شهادت وقتی که فرق مبارک شکافته شده بود و ضعف شدید بر بدن مبارک حضرت مستولی شده بود ، در آن حالت چندین وصیت می‌کنند یکی از مهمترین وصایای حضرت امیرالمومنین خطاب به فرزندانش امام حسن علیه السلام و امام حسین این است که فرزندانم « کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا» (2) دشمن ستمگر و يار ستمديده باشيد.

دفاع از فلسطین سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران:

متاسفانه در فضای مجازی کلیپ های مختلف پخش می شود، یکی از آنها این بود که در لندن عده‌ای که معلوم نیست واقعاً فلسطینی باشند، به اسم مردم فلسطین شعار می دادند که البته ترجمه خبرنگار این بود که شعار آنها این است: ایرانی ها از کشور ما بیرون بروید ! چرا از ما حمایت می کنید؟ البته هر کسی که داخل فلسطین است ، فلسطینی نیست، آنجا یهودیان هم ساکن هستند، در فلسطین مسلمان حامی صهیونیست هم داریم حتی نخست وزیر دولت خودگردان فلسطین، حامی صهیونیست‌هاست. از خود فلسطینی ها بر علیه فلسطین استفاده می کنند؛ این دلیل بر این نیست که ما از مردم مظلوم فلسطین حمایت نکنیم .آنها که شعار م دهند: "نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران " این شعار دروغ است، اگر می خواهید ایران سرپا بماند عمق راهبردی ما که می‌تواند دشمن را تضعیف کند لبنان و فلسطین است؛ بدانید در نقشه جامع صهیونیست ها، اسرائیل را از نیل تا فرات برنامه ریزی است، هدف گرفتن کشور عراق ، مصر مدینه و عربستان است؛ صهیونیست ها هم مانند داعش هستند .

داعش دست پرورده آمریکا و رژیم صهیونیستی است:

گروه داعش را صهیونیست‌ها و امریکایی ها راه انداختند و تا امروز شما دیدید که حتی یک گلوله و یا یک فشنگ پلاستیکی هم به سمت آمریکایی ها شلیک نکردند ، یکبار هم خودشان را در گروه آمریکایی‌ها منفجر نکردند ولی در افغانستان در داخل مدرسه و مسجد مسلمانان و شیعیان را مورد هدف قرار می دهند و به کوچک و بزرگ آنها رحم نمی کنند ، پیداست که داعش صهیونیستی و آمریکایی است ،حامیان آنها ، وهابیان و صهیونیست‌ها هستند . وقتی که داعش آمد، یک گروه کم بنیه و بی‌ سلاح نبود، بلکه پیشرفته‌ترین سلاحها را داشتند و تا آخرین گلوله می‌جنگیدند، بسیار شجاعانه می جنگیدند، داعش افراد تنبلی وبی سلاحی نبودند، اینها با انگیزه‌ای که به بهشت می‌روند ، جنگ می کردند .چنان روی افکار آنها کار شده بود که حتی قاشق و چنگال با خود آورده بودند که اگر کشته شدند در بهشت غذا بخورند. با چنین تفکری وعقیده باطلی اینها را تربیت کرده بودند، با همان حرفی که عمربن سعد در روز عاشورا زد و لشکرش را اینگونه مورد خطاب قرار داد : «یا خیل الله ارکبی و بالجنه ابشری» (3) ای لشکریان خدا بر اسبهای خود سوار شوید که من شما را به بهشت بشارت می دهم و این جمله ای است که پیامبر خدا(ص) در مقابل کافران می گفتند.داعش نیز همان افکار را داشتند .

قدرت روزافزون مقاومت از برکت حضرت امام(ره) و خون شهداست:


عمق راهبردی ایران، امروز لبنان فلسطین و یمن است. اگر صهیونیستها در یمن و فلسطین شکست خوردند یعنی ما پیروز شدیم؛ خوشبختانه مقاومت جان گرفته است. زمانی ارتش مصر و کشورهای عربی در جنگ با اسرائیل شش روزه شکست می خوردند؛ و اسرائیل می توانست شش روزه یک لشکر مجهز از مسلمان را شکست بدهد ولی امروز که نگاه کنید می بینید که مردم مظلوم و بسیج لبنان چگونه صهیونیست ها را از پای در آورده است و مردم باریکه غزه که حتی نان برای خوردن ندارند ، آب و برق ندارند ، وسایل بهداشتی و درمانی ندارند در مقابل صهیونیست ها ایستادگی کردند و آن ها را شکست دادند، چگونه مردم مظلوم یمن ( یک کلیپ از یک معلم یمنی پخش که می گفت: مدتهاست ما غذایی برای خوردن نداریم و برگ درخت میخوریم ) حال چگونه این مردم توانستند سعودی‌ها را شکست دهند و آرامکو مکه خزن نفتی عربستان است، با آن همه پیشرفتگی که داشت و ضد موشک بود، مورد هدف یمن قرار گرفت و ماه‌ها در آتش می سوخت ، چندین مرتبه یمن، پالایشگاه سعودی ها را مورد هدف قرار داد، این همه پیشرفت از کجا آمده است همه اینها از برکت حضرت امام وشهدا و از برکت انقلاب اسلامی و از برکت اسلام ناب است که مقاومت قدرت پیدا کرده است ؛

توطئه های دشمنان علیه مردم مسلمان :

قبول داریم که کشور ما امروز با مشکلات زیادی مواجه است، ضعف‌ها و نالایقی ها را قبول داریم ولی امروز خود دشمن اعتراف می کند که توان حمله به ما را ندارد؛ امروز داعش نمی تواند در خیابان ما دست دختر شیعه را بگیرند و او را به یک دلار بخرد؛ همان کاری که در عراق و یادر سوریه با دختران ایزدی کردند نمی‌تواند ، ولی امروز نمی تواند در ایران اسلامی این کار را انجام بدهد، همین امنیت و آزادی برای ما مایه افتخار است، با وجود همه مشکلات اقتصادی که وجود دارد . عده‌ای در فضاهای مجازی از مشکلات می نالند، قبول داریم مشکلات وجود دارد ولی بدانید اگر خدایی نکرده جمهوری اسلامی آسیب ببیند گمان نکنید یک فرد سکولار بر شما حاکم می شود که بگوید شما نمازتان را بخوانید ، ما به شما کاری نداریم. نه والله منافقین که در کمین هستند ،حاکم می شوند همان هایی که در ابتدای انقلاب، ۱۷ هزار نفر از مردم را به خاک و خون کشیدند و به شهادت رساندند ؛ داعش بر ایران حاکم خواهد شد ، دشمنان اهل بیت حاکم می شوند، همان‌هایی که جوانان شیعه سوری را که سربند یا حسین و یا زهرا بسته بودند را سربریدند و ماشین های مدل بالای خود را با این سرها تزیین کردند، این حاکم می شوند؛ کمک کنید، جمهوری اسلامی مظلوم است . به این نظام خدمت کنید، مردم ایران در دنیا مظلوم هستند، برخی گمان می‌کنند دشمن دوست آنهاست، همان هایی که ۸ سال جنگ را به ما تحمیل کردند با آنها دوست هستند!! شما که بسیجی هستید و به جبهه رفته اید و با این ها جنگیده اید، چگونه با اینها دوست شدید؟ این ها همان دشمنان هستند منتها تبلیغات آنها زیاد شده است، امروز در پی این هستند تا از داخل جمهوری اسلامی را متلاشی کنند، همان شیوه ای که بر روی ابن ملجم پیاده شدو اور را از داخل مسلمین و از یاران امیرالمومنین انتخاب شد، همان کاری که با مردم کوفه ، نه با مردم شام، بلکه با مردم کوفه که دوستدار حسین‌بن‌علی بودن کردند و باعث شدند بر بر روی حسین شمشیر کشیدند . امروز دشمن در پی این است تا کاری کند تا جوان شیعه رو بروی جمهوری اسلامی شمشیر بایستد و با دست خود مردم،جمهوری اسلامی را سرنگون کند، این هدف دشمن است. ولی آینده از آن اسلام است جمهوری اسلامی می تواند آینده فرزندان شما را تامین کند ، دشمنان به ما رحم نمی کنند. صهیونیست ها و آمریکا رحم ندارند، آنها دشمنان قسم خورده ما هستند و اعلام کردند باید ریشه ملت ایران خشکانده شود. منتها وقتی از بیرون مرزها نتوانستند این کار را انجام بدهند، از طریق فضای مجازی جولان می دهد و روی اذهان و افکار و دلها کار می کند ،مراقب و مواظب باشید .

قدردانی از حضور مردم در حمایت از قدس شریف :


امروز شما به عشق به فرمان حضرت امام رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری در راهپیمایی روز قدس شرکت کردید ، قرآن می فرماید: هر عملی که دشمن را خشمگین ‌کند، در پیشگاه خدا یک عمل صالح محسوب می شود. امروز شما یک عمل صالح انجام داده اید ، فکر نکنید کار کوچکی انجام داده اید ، از مظلوم حمایت کرده‌اید و به فرمایشات حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت امام رحمة الله علیه توجه داشتید، در این دو سالی که کرونا بود دشمنان خوشحال شده بودند که مردم این روز را فراموش کرده‌اند ، ولی امروز با شرکت شما مردم مؤمن و ولایتمدار در راهپیمایی روز قدس،خلاف آن ثابت شد. حضور شما از بمب اتم برای دشمن خطرناک تر است فریاد های شما بر علیه استکبار و صهیونیست ها از یک بمب اتم موثرتر است؛ بار دیگر از حضور همه شما برادران و خواهران، مدیران و مسئولین، بخشدار و شهردار محترم، برادران عزیزم از آموزش و پرورش و شوراهای اسلامی و دهیاریها، خصوصاً بسیجی‌های عزیز که زحمت کشیدند و سروران عزیز روحانی که شرف حضور دارند، همه شما مومنین و متدینین صمیمانه تشکر می کنم.اجر شما با مولا امیرالمومنین علی (ع)

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت:

1- الكافي، ثقة الاسلام کلینی، ج‏ ۲، ص ۱۶۴ ح ۵

2- نهج البلاغه، نامه 47

3- الإرشاد ، الشيخ المفيد، ج ٢ ، ص ٨٩



خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ؛

قدر روز های آخر رمضان را بدانید:

در توصیه به تقوا باقیمانده ماه مبارک را دریابید، بالاخره این ماه در حال تمام شدن است و چند روز دیگر برای بهره مندی از برکات این ماه باقی نمانده است.خداوند در ماه رمضان موقع افطار هفتاد ميليون نفر را كه همگى سزاوار آتش شده‌اند، از آتش آزاد مى‌كند. و باندازه تمام افرادى كه در ماه رمضان آزاد نموده، در شب آخر آن آزاد مى‌كند. در این ایام، خودمان را در معرض نسیم رحمت الهی قرار دهیم، در شب عید فطر به اندازه تمام کسانی که در طول ماه آزاد شده اند، ازآتش رهایی می دهد، هنر ماه مبارک رمضان این است که جان اسیر را آزاد می‌کند و هیچ روزی مانند ماه رمضان پیدا نمی شود که جان اسیر از گناه ،معصیت و هواهای نفسانی رها شود. بهترین زمات آن ماه مبارک رمضان است و در شب آخر ماه رمضان تمام انسان‌هایی که صددرصد جهنمی بودند ، خدای متعال رحمتش را شامل حال آنها می کند و آزاد می شود . آن را قدر بدانید و از این فرصت های آخر بیشتر استفاده کنید ، روزها بیشتر به ذکر پردازید . مخصوصاً حضرت آیت الله بهجت می فرمایند: در ذکر ها، بالاترین ذکر صلوات بر محمد و آل محمد است.

مراسم راهپیمایی روز قدس بعد از نماز جمعه برگزار می شود:

امروز در باب روز قدس صحبت کردیم، در بسیاری از شهرها، راهپیمایی روز قدس ، قبل از نماز جمعه راهپیمایی برگزار می شود . ولی ما در ستاد نماز جمعه چترود با مسئولین صحبت کردیم که با توجه به تجربیاتی که از سال‌های گذشته داشتند، گفتند بهتر است بعد از نماز جمعه ، جلوی مهدیه تجمع داشته باشیم و بعد راهپیمایی را انجام بدهیم و شعار مرگ بر اسرائیل هم باشد بعد از حضور مردم در نماز جمعه که خدای نکرده جمعیت کم نباشد و اگر فیلمبرداری شد و در فضای مجازی پخش شد، نگویند مردم چترود در این روز استقبال نکردند و جمعیت آنها کم بود . برای این مسئولین شهر تصمیم گرفتند و برنامه ریزی شد راهپیمایی روز قدس با شکوه و بعد از نماز جمعه برگزار شود. بعد از آن هم قطعنامه خوانده می شود . برخی در فضای مجازی نوشته بودند که چترود راهپیمایی برگزار نمی‌شود و مسئولین خواب هستند .خیر در جهت حفظ کرامت مردم و در جهت هرچه باشکوه برگزار شدن راهپیمایی، این تصمیم گرفته شد .

مناسبتهای هفته:


جمعه 9 اردیبهشت 27 رمضان :

روز شوراها و آغاز به كار شوراهای اسلامی شهر و روستا (1378 ش)


به اعضای محترم شورا تبریک عرض می کنم ، فرصت خدمت را از دست ندهید. فرصت خوبی را خدای متعال نصیب اعضای محترم شوراها کرده است ، شورای اسلامی نماد مردم سالاری است یعنی حاکمیت دست خود مردم است.خود مردم مسئولین را انتخاب می کنند: رئیس جمهور نماینده مجلس،اعضای شورا و حتی رهبر را هم به صورت واسطه ای خود مردم انتخاب می‌کنند ، بنابراین همه چیز در نظام جمهوری اسلامی به انتخاب مردم است، واقعا در هیچ کجای دنیا حکومتی را پیدا نمی کنید که در عمل و در واقع همه کاره مردم باشد جز نظام جمهوری اسلامی. شورای اسلامی هم مظهر مردم‌سالاری است . از زحمات آنها تشکر می کنیم.

شنبه 10 اردیبهشت 28 رمضان

روز ملی خلیج فارس

از قبل از میلاد حضرت مسیح(ع) خلیج را خلیج فارس می‌گفتند ولی صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها زمانی که بحرین مستقل شد، اعلام کردند که این خلیج، خلیج عربی است و الان بر اساس دشمنی که با ملت ایران دارند و می خواهند غرور ملی ما ایرانی ها را تحقیر کنند، آن را خلیج عربی می گویند. در حالی که هرودوت که نخستین تاریخ‌نگار یونانی است از قدیم‌الایام آن را خلیج‌فارس می گفت و یا دریای پارس نامیده بودند. دشمن حتی در نامگذاری ها هم به ما رحم ندارد.

یکشنبه 11 اردیبهشت 29 رمضان

روز جهانی کار و کارگر


از کارگران تشکر می‌کنیم ؛ پیامبر خدا (ص) دست کارگر را می بوسیدند و به این بوسیدن افتخار می کردند.

دوشنبه 12 اردیبهشت 1 شوال


عیدسعید فطر :

ان شاالله که طاعات و عبادات همه شما عزیزان قبول درگاه حق باشد . پیشاپیش عید سعید فطر را خدمت شما تبریک عرض می کنم؛ برنامه ریزی شده است که روز عید فطر، ساعت هفت صبح ، در فاطمیه نماز عید فطر را برگزار کنیم . حاضرین به غائبین اطلاع بدهند ،منتها قبل از حضور در مصلی ،بحث زکات فطره خود را هم معلوم کنید . زکات فطره آنچه دفتر آیت الله مکارم اعلام کردند : گندم ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و برنج ۱۵۰ هزار تومان است ؛
آنچه باید خدمت شما عرض می کنم این است که زکات فطره برای سلامتی شماست، یعنی انفاق برای سلامتی جسم خودم خانواده ام . حال اگر ما یک مقدار بیشتر هم زکات فطره را بپردازیم، اشکالی ندارد، آن مقداری که اعلام شده است، حداقل است . اگر کسی امکانات دارد و از غذای خوب استفاده می کند، زکات فطره بیشتری را برای سلامتی خود و خانواده اش بپردازد ، کمیته امداد حضرت امام خمینی رحمت الله علیه هم صندوق‌هایی را برای جهت دریافت زکات فطره قرار داده است(برای سادات و غیر سادات جداگانه گذاشته شده است) که می‌توانید زکات خود را داخل آن بریزید؛ اگر در فامیل هم شخصی را دارید که واقعاً تنگدست و فقیر است و زندگی به او سخت می گذرد، میتوانید قبل از نماز، محترمانه فطره خود را به او بدهید.

شهادت استاد مرتضی مطهری - روز معلم:


به همه معلمین عزیز تبریک عرض می کنم . چه زیبا روزی برای این مناسبت انتخاب شده است.

خدایا به حق محمد و آل محمد عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان


http://yascms.ir/emam/gozaresh/12ordibehesht14011.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/12ordibehesht14012.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/12ordibehesht14013.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/12ordibehesht14014.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/12ordibehesht14015.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/12ordibehesht14016.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.