سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه محترم در دیدار با روحانیون و ائمه جماعات بخش چترود

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 98 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1401.02.11
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم چترود در دیدار با روحانیون و ائمه جماعات بخش چترود مورخه1401/01/23


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا بقیة الله، یا اباصالح ، ادرکنا واغثنا.

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما سروران عزیز، از جناب آقای عارف هم که زحمت کشیدند و زمینه این جلسه را فراهم کردند ، تشکر می‌کنم. غرض این بود دیداری تازه کنیم و تبادل نظری در مورد برخی از مسائل داشته باشیم .

نقش روحانیت در تربیت دینی نسل جدید:

حدیث گهربار از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم خدمت شما عرض می کنم: در روایت آمده است که حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) روزى به بعضى از کودکان نظر افکند و فرمود: « وَیلٌ لاِولادِ آخِرِ الزَّمانِ من آبائِهِمْ!» واى بر فرزندان آخرالزّمان از پدران ایشان! عرض شد: « یا رَسُولَ اللّهِ مِنْ آبائِهِمُ المُشرکین؟ »یا رسول اللّه (صلى الله علیه وآله وسلم) از پدران مشرکشان؟ فرمود:« لا، مِنْ آبائِهمُ المُؤمِنینَ» نه! از پدر مسلمان ایشان که « لایُعلّمَوُنَهُم شَیئاً مِن الفرائضِ » به فرزندان خود چیزى از واجبات دینى نمى آموزند «وَ اِذا تَعَلَّمُوا اَوْلادُهُمْ مَنَعُوهُمْ » و اگر فرزندان از فرایض چیزى فراگیرند بازشان دارند. «وَ رَضَوُا عَنْهُمْ بِعَرض یَسیر مِنَ الدُّنیا» و به چیز کمى از متاع دنیا از فرزندان خود خشنود شوند. « فَاَنَا منْهُمْ بَرىءٌ » من از این مردم بیزارم «وَ هُمْ مِنّى بُرَاءُ» و آنان هم از من بیزارند(1). به نسل دهه ۸۰ و ۹۰ که نگاه می کنیم، بی بندوباری، بی اعتنایی به دین را مشاهده می‌کنیم . درست است که پدر و مادر در تربیت دینی فرزند نقش بالایی دارند ولی ما هم به عنوان پدر معنوی این جوانان وظیفه را به عهده داریم ، باید هم نسبت به اولاد خودمان و هم نسبت به دیگر جوانان جامعه احساس مسئولیت داشته باشیم؛

نقش کلیدی روحانیت در جذب جوانان به مساجد:


ماه مبارک رمضان، فرصت بسیار خوبی است تا با جوانان مسجدی ارتباط برقرار کنیم و دیگر جوانان را نیز جذب مسجد کنیم. برخی جوانان هستند که خودشان تمایل دارند به مسجد بیایند ولی برخی دیگر، از مسجد گریزان هستند . باید آنها را به طریقی جذب کنیم و تحویل بگیریم، خاطره ای را از زبان مقام معظم رهبری در باب ارتباط عاطفی با جوانان خدمتتان عرض می کنم:«مشهدیهایی که سن آنان کفاف دهد، می دانند مسجدی که بنده در آن نماز می خواندم، همیشه مملو از جمعیت بود و به خاطر اینکه با جوانان رابطه عاطفی برقرار می کردم، بسیاری از آنها جوان بودند .یک روز جوانی - که به عنوان مدگرایی - پوستین وارونه پوشیده بود و صف اول نماز نشسته بود، مورد اعتراض قرار گرفت . حاجی بازاری محترم و فهمیده ای در گوش جوان چیزی گفت که آن جوان مضطرب شد!فهمیدم که حاجی به او گفته است که مناسب نیست با این لباس صف اول بنشینید! من به جوان گفتم: اتفاقا شما برای صف اول مناسب هستید . همین جا بنشینید . سپس به حاجی گفتم: چرا می گویی این جوان عقب برود، بگذار همه بدانند که جوان با پوستین وارونه هم می تواند به نماز جماعت بیاید و به ما اقتدا کند.»هنر این است که جوانی را جذب نماز و مسجد کنیم نه اینکه از مسجد زده کنیم. امروز این نسل نیاز دارد تا ما آنها را تحویل بگیریم و به آنها محبت کنیم ، اگر ما سراغ آنها نرویم دشمنان به سراغ آنها خواهد رفت.

ضرورت نهادينه کردن ارزشهاي ديني در کودکان و نوجوانان:

زمانی که در کوهبنان بودم در یک مدرسه سخنرانی داشتم ، از دانش آموزان سوال کردم فلان فوتبالیست خارجی را کسی می شناسد؟ همه او را می شناختند ولی وقتی سوال کردم فلان سردار شهید مثلاً شهید نورمجیدی را کسی می شناسد؟ متاسفانه کسی او را نمی‌شناخت ، شهیدی که در زمان حیات، شب ها ناشناس بسته های غذایی را به فقرا می رساند . متاسفانه ما در شناساندن ارزش های خودمان به فرزندانمان کوتاهی کردیم و دشمن ارزش‌های خودش را به فرزندان ما شناسانده است، حتی متاسفانه جانبازان ما هم نتوانستند ارزش‌های دفاع مقدس را حداقل به فرزندان خود آموزش بدهند. امیدوارم در فرصت باقیمانده ماه مبارک رمضان ، کاری در این زمینه بشود؛ در زمان‌های قدیم روحانیون در ماه مبارک رمضان ،جلسات قرآن برگزار می‌کردند و نوجوانان و جوانان را دور خود جمع می کردند و به آنها آموزش قرآن می دادند و بنده نیز وقتی طلبه بودم در این برنامه ها شرکت می کردم، جلسات بسیار مفید و تاثیرگذاری بود ، مانند حلقه های صالحین امروز، بچه ها دور هم می‌نشستند و مباحث قرآنی را آموزش می دیدند. این جلسات بسیار اثرگذار بود؛

لزوم کادرسازی برای انقلاب :

یکی از وظایف ما روحانیون کادر سازی است باید برای آینده کاری بکنیم و نسل را رها نکنیم، دشمن بسیار روی ذهن فرزندان م کار کرده است؛ متاسفانه اختلاس و کم کاری برخی از مسئولان مدیران هم مزید بر علت شده است و ذهن فرزندان ما را بد بین کرده‌اند؛ شبکه های ماهواره ای از یک طرف، فضای مجازی از طرف دیگر روی جوانان ما کار می کنند و این وظیفه ما را سنگین تر می کند . اینکه حداقل در ماه مبارک بتوانیم چند جوان را جذب کنیم که میتوانیم ، خصوصاً جذب بچه های ابتدایی که تاثیر پذیرتر هستند. امام صادق علیه السلام وقتی شاگردان خود را برای تبلیغ به شهرهای مختلف می فرستادند، هر کدام از آنها که به سراغ نوجوانان رفته بودند، موفق تر بودند و کسانی که سن و سالی از آنها گذشته است، دیگر شخصیت آنها شکل گرفته است و قابل تغییر نیست. این نسل جوان و نوجوان است که تاثیر پذیر است، از شما خواهش می کنم این کار را مد نظر قرار دهید.

فدا کردن واجبات پای مستحبات:

در این چند ماهی که بنده به چترود آمده ام دیدم که مردم چترود از نظر بزرگداشت شعائر دینی و برگزاری مجالس عزاداری سیدالشهدا بسیار فعال هستند ولی در انجام واجبات دینی خود کوتاهی می‌کنند، یعنی به مستحبات بیشتر از واجبات اهمیت می دهند. نمازهای جماعت آنها خلوت است، پرداخت وجوهات شرعی آنها خیلی کم است ولی مثلا اگر اعلام کنند برای برگزاری افطاری نیاز به پول داریم، استقبال می کنند و در این راه هزینه می کنند. البته این خوب است ولی انجام واجبات مهمتر است، چنانکه خداوند در قرآن کریم می فرماید : « ا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً » (2) ای پیامبران ما، از غذای پاک و طیب استفاده کنید تا بتوانید عمل صالح انجام دهید، در باب اهمیت خمس و زکات آیات زیادی آمده است ودر چندین آیه « و اقیموا الصلاة و اتوا الزکاة » آمده است، البته زکات نام برده شده در قرآن ، آن زکات واجب و اصطلاحی فقها نیست و منظور انفاق است مثلاً بخشیده شدن انگشتر توسط حضرت امیرالمومنین (ع) در حال نماز به فقیر؛ زکات واجب نبود بلکه حضرت آن را انفاق کرده بودند. بنابراین منظور قرآن است که نماز بخوانیدو انفاق کنید.

ﻭﺟﻮﺏ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺧﻤﺲ:

بخشی از انفاقات واجب و برخی دیگر مستحب است ، زکات و خمس واجب است. بخشی از مردم در پرداخت زکات و خمس واجب خود، دچار ناآگاهی هستند ، اینطور نیست که نخواهند واجب مالی خود را ادا کنند، بلکه در این زمینه آگاه نیستند و توجیه نشده اند. اکثر مردم فکر می‌کنند من که چیزی ندارم، پس پرداخت خمس بر من واجب نیست. حتی اگر هیچ پولی نداشته باشی، در سر سال خمسی باید آن مقدار از مواد مصرفی که داخل منزل دارید، یک پنج آن را به عنوان خمس بپردازید. بنده در شهرهای دیگر مانند کوهبنان بافت و زرند نیز به عنوان امام جمعه خدمت کردم، مردم آن شهرها نسبت به ا ینجا تقید بیشتری به پرداخت خمس داشتند، اما در چند ماهی که اینجا هستم، حتی ۱۰ نفر هم برای پرداخت خمس مراجعه نکردند.
البته در چترود دین برخی از مردم شیخی است و آنها هم برای امام حسین مجلس میگیرند ولی تعداد آنها کم است و خودشان می گویند ما مقلد آیت الله وحید هستیم البته ما مجوز از همه مراجع داریم، این دلیل نمی‌شود که وجوهات نپردازند.

ضرورت مقدم داشتن واجبات بر مستحبات:

اینجا بیشتر در مورد عزاداری تبلیغ سنگین شده است. مثلاً مجلس سنگین بگیریم، عزاداری کنیم شام بدهیم و مداح کشوری دعوت‌کنیم، مردم هم در این زمینه خوب حمایت و کمک می کنند ولی در بحث ادای واجبات ضعف دارند. در توصیه ای پیامبر(ص) به امام علی (ع) فرمود: «یا علیُّ إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ» (3) یا علی هرگاه دیدی مردم به فضایل و مستحبات می‎پردازند، تو به کامل کردن واجبات بپرداز؛ اهمیت دادن به واجبات نکته بسیار مهمی است.

لزوم بیان اهمیت و جایگاه وقف :

نکته دیگر بحث وقفیات است که بسیار مهم است وبایدتذکر داده شود تا افراد با انجام کار خیر ، خود را ابدی کنند . اینجا مردم باغ پسته دارند ،مثلاً می توانند نذر کنند ۱۰ عدد درخت یا یک رسته درختان را وقف میکنیم برای امام زمان و هر ساله درآمد آن را خرج حوزه‌های علمیه و یا خرج مسجد کنند. موضوع مهمی است، خصوصاً در این چند سال که بحث کرونا مطرح بوده است، نماز جماعت ها خلوت شده است و نماز جمعه ها برگزار نشده است ، به دینداری بسیار ضربه خورده است . الحمدلله الان بیماری فروکش کرده است بنابراین ضرورت دارد با نسل نوجوان و جوان ارتباط برقرار کنید، ما روحانیون، سربازان حضرت ولیعصر هستیم و در این زمینه وظیفه داریم باید نسبت به نسل آینده توجه بیشتری داشته باشیم و آنها را تحویل بگیریم، به بحث ادای واجبات دینی و وقفیات نیز توجه داشته باشیم و مردم را به این سمت و سو ارشاد کنیم که می تواند بسیار موثر باشد.

ضرورت ساماندهی وضعیت امام جماعت مساجد:

بحث دیگر بحث امام جماعت مساجد است ،هیئت امنا توجه زیادی به کمک به روحانی مسجد ندارد، خود روحانی هم که نمی‌تواند چیزی در این زمینه بگوید ولی ما می توانیم ، بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم با هیئت امنا مساجد جلسه بگذاریم و با آنها صحبت کنیم ؛ روحانی که درس خود را تعطیل کرده است، زندگی خود را رها کرده است به روستا آمده است ، مردم باید به او کمک کنند، این مطلب را هم می توانیم در این زمینه هم باید فکری ‌کنیم و برنامه ریزی کنیم . اگر جلسات مستمری با روحانیون عزیز داشته باشیم و روحانی مسجد ثابت باشد خوب است .حضرت امام رحمة الله علیه می‌فرمایند : من دوست دارم روحانیون دور هم جمع شود ولو با خوردن یک چایی، این مطلب روی جلد کتابی که از جامعه مدرسین چاپ شده بود، نوشته شده است .ما روحانیون باید کمک حال هم باشیم تا بتوانیم موفق شویم، به تنهایی کاری پیش نمی رود؛

حضور روحانیان در نماز جمعه پررنگ‌تر شود:

حضور در نماز جمعه بسیار مهم است ، روحانی مسجد باید در نماز جمعه شرکت داشته باشد تا ‌بتواند به مأمومین خود بگوید در نماز جمعه شرکت کنند ولی اگر او در در نماز جمعه شرکت نکند ،نمی تواند دیگران را تشویق به شرکت در نماز جمعه کند. یک روز بنده برای زدن بنزین به پمپ بنزین بافت رفته بودم که یک نفر متوجه شد من روحانی هستم ، گفت یک سوال دارم: آیا شما روحانیون نماز جمعه دیگری دارید؟ چرا ما هیچ روحانی را در نمازجمعه نمی بینیم؟ بالاخره مردم متوجه هستند و رفتار شما را زیر نظر دارند اگر روحانی خودش به نماز جمعه اهمیت ندهد، نمی‌تواند مردم را به شرکت در نماز جمعه تشویق کند.

واگذاری امورات نماز جمعه هرهفته به یک مسجد:

یکی از برنامه‌های بنده این است که امورات نماز جمعه را هر هفته به یک مسجد واگذار کنیم ، مثلاً روحانی مسجد سخنران قبل از خطبه ها باشد و در مورد مسائل شرعی صحبت کند و نمازگزاران مسجد امورات دیگر مانند مجری قاری خادم الصلات را به عهده بگیرند؛ تا این گونه نمازجمعه بیشتر رونق پیدا کند.

تشویق به حضور بیشتر مردم در نماز جمعه :

روز اولی که بنده به این مکان آمدم نماز جمعه بسیار کمرنگ بود و تنها حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر در نماز شرکت می‌کردند ،در یک شهر ده هزار نفری این جمعیت واقعا کم است. باید تغییر و تحولی در اینجا ایجاد می شد، با اینکه کرمان نیز زیاد موافق نبود که ما نماز جمعه را جابجا کنیم ولی ما سه چهار ماه یک مرتبه این کار را انجام دادیم ،یک نوبت در ده زیار رفتیم که جمعیت بسیار خوبی آمدن استقبال خوبی شد حدود ۸۰۰ نفر در نماز شرکت کردند، بعد به فاطمیه برگشتیم، آنجا هم جمعیت خوبی بود میلاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بود ۲۰۰۰ نفر نیز پذیرایی کردیم استقبال خوبی شد، دو نوبت هم در هوتک که نماز جمعه را خواندیم، استقبال مردم آنجا نیز خوب بود . کسانی که هیچ وقت نماز جمعه را در منطقه خود ندیده بودند ،بچه های مسجد و بسیج استقبال خوبی کردند و حتی بیشتر از چترود جمعیت برای نماز حاضر شد .این یکی از کارهایی بود که برای ایجاد تنوع و علاقه مند شدن مردم به نماز جمعه بود. البته شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کرمان و تهران با این کار زیاد موافق نبودند و گفتند باید نماز جمعه مکان ثابتی داشته باشد.

ضرورت تقویت وحدت و همدلی در بین روحانیون:

بار دیگر عرض می کنم که به تنهایی نمی‌توان کار را پیش برد، ما روحانیون باید دست به دست هم بدهیم و در کنار هم باشیم . معمولاً بین دفتر امام جمعه و روحانیون اختلاف می‌اندازند و یا بین روحانیون خود مساجد؛ اگر وحدت و همدلی داشته باشیم و با هم باشیم، کسی نمی تواند اختلاف بیندازد، نقل شده است در زمان قدیم، شاه عباس می خواست بین دوعالم اختلاف بیاندازد ؛ شیخ بهایی و یک عالم دیگر به سفر می رفتند. به یکی گفت : نگاه کن اسب آن عالم از بس لاغر است، چه تند می رود؛ عالم گفت: نه اسب او خوشحال است که چنین فردی بر پشت او سوار شده است و به دیگری گفت: ببین اسب فلان عالم چه آهسته می رود، بس که او اضافه وزن دارد، عالم گفت: نه اسب چون یک کوه علم روی او نشسته است ،آهسته می رود. منظور این است که روحانیون باید هوای هم را داشته باشند و حرمت و احترام همدیگر را حفظ کنند . اگر پیش شما کسی از روحانی دیگر بدگویی کرد قطعاً از شما هم پیش دیگری بدگویی خواهد کرد ؛ من در زرند، اگر کسی از شخصی بدگویی میکرد ،به او می‌گفتم: همین جا بشین تا آن شخص هم بیاید و رودررو صحبت کنید .اگر کسی پشت سر دیگری بدگویی کرد، شما هم همین راه را در پیش بگیرید و بگویید صبر کن تا خود او هم بیاید بعد صحبت کنیم . برخوردهای ما با مردم باید محترمانه و متواضعانه باشد نه اینکه سریع نماز بخوانیم و برویم. چند دقیقه ای همان جا بمانیم و با مردم صحبت و احوالپرسی کنیم ؛ وقتی مکه می روید روحانیون اهل سنت، بلافاصله بعد از اتمام نماز رو به مردم می کنند. این شیوه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم است ،شیوه‌ای که ما امروز در مساجد خود نداریم ، بلافاصله بعد از نماز رو به مردم می کردند و ذکر نماز را رو به مردم می گفتند و رو به مردم سخن می گفتند؛ ارتباط با مردم بسیار مهم است .

هجمه شدید رسانه ای علیه روحانیت:

انقلاب و نظام ما به نام روحانیت شناخته شده است و ضربات دشمن علیه روحانیت بسیار زیاد است ، در پیج های مختلف روحانیت را زیر سوال می‌برند . مثلاً در پیام نوروزی رئیس جمهور محترم که از تلویزیون پخش شده بود، گفته بودند چرا سفره هفت سین نبوده است ، او مخالف هفت سین است؛ یا برخی از روحانیون ما حرف های سبکی می زنند همین صحبت را می گیرند و تمسخر می کنند . یا می گویند اگر شما فلان نماز و فلان سوره را بخوانید و هدیه کنید، می توانید خانه بخرید . جوان و نوجوان ما وقت زیادی را در فضای مجازی می گذارند، این هجمه ها باعث می شود تا بفرزندان خود ما هم از ما دور شوند .توده روحانیت مظلوم است و هجمه ها بسیار سنگین است، از هر جهت حساب‌کنیم، وضعیت مالی روحانیون بدتر شده است ، اگر تشکیلات ائمه جمعه وجوهاتی داشته باشند،آن را به مراجع می‌دهند ولی اگر نباشد زندگی خیلی سخت می شود .بسیاری از شهرها وجوهات آنها کم است ، دفتر امام جمعه هم مخارجی دارد، نیروهایی که در دفتر کار می کند، هزینه آب، برق، گاز و بنزین ماشین از کجا باید تامین شود؟ برخی مخالف این هستند که از وجوهات برگشتی دفتر مقام معظم رهبری استفاده شود، می‌گویند باید دفاتر امام جمعه، خودگردان باشد. مگر در شهرهای فقیر می توان خود گردان بود؟ ائمه جمعه نمی توانند برای تامین مخارج به افراد مختلف رو بزنند، این همه اختلاس و دزدی می شود به اینجا که می رسد می‌گویند درست نیست . بهر حال این مسائل وجود دارد ولی ما باید هوای هم را داشته باشیم ،ان شالله دین خودمان را نسبت به خدای متعال و امام زمان را ادا کنیم، بار دیگر از حضور همه شما بزرگواران تشکر می کنم .

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پی نوشت:

1- مستدرک الوسایل ، ج 2 ص 625

2- سوره مبارکه مؤمنون، آیه 51

3-تحرير المواعظ العددية، ص: 431




چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.