سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه محترم در شورای زکات بخش چترود

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 101 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1401.02.13
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در شورای زکات بخش چترود مورخه 1401/02/07



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

قال الله الحکیم فی کتابه :« قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در این جلسه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران ؛ این جلسه نورانی باحضور نخبگان مؤمنین بخش تشکیل شده است ، مقدمتان را گرامی میدارم. از حجت‌الاسلام والمسلمین بذکار که زمینه جلسه را با موضوع مهم زکات فراهم کردند، تشکر می کنم. از حضور سروران عزیز روحانی، اعضای محترم شورای زکات ومراکز نیکوکاری هم تشکر و قدردانی می کنم. استفاده کردیم از صحبت‌ها و گزارشی که جناب آقای به بذرکار ارائه دادند .

آداب نماز عید فطر و میزان پرداخت زکات فطره :

الحمدالله پیشرفت های خوبی را در بحث زکات شاهد بودیم ، خدا را بر این نعمت شکرگزاریم؛ زکات بسیار مهم است در قرآن بارها جمله « أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ » (1)آمده است یعنی نماز بخوانید و زکات بپردازید ؛ پرداخت زکات فطریه در واقع به شکرانه سلامتی ماست که ما خیرات می کنیم، از این جهت است که گفتند فطره ولی در این آیه از قرآن برعکس آمده است ،خداوند می «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى»(2) فلاح یعنی رستگاری؛ کشاورزی نیز فلاح می‌گویند چون بذر را می کارد و بذر خاکها را کنار می زند و رشد می کند « وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» (3) بعد از پرداخت زکات ذکر خدا را بگوید و بعد از آن " فَصَلَّى" نماز بخوان(1) این آیه منحصراً در باب زکات فطره است، همانطور که می دانید در روز عید فطر هر فردی باید برای خودش ، خانواده‌اش و کسانی که نان خور محسوب می شوند و کسانی که قبل از غروب شب عید فطر به عنوان نان خور وارد خانه او می شوند و چند روز میماند ،به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) از قوت خود را زکات بدهد،توجه کنید قبل از نماز باید زکات را از مال خود جدا کند . در همه جا قرآن آمده است: « أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ » نماز بخوانید سپس زکات بدهید ولی در بحث نماز عید فطر اول باید زکات پرداخت شود و در دست مستحق آن قرار بگیرد سپس به سمت مصلاها حرکت می‌کنند و در مسیر باید این اذکار را بگویند : " الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد الحمد لله علی ما هدانا و له الشکر علی ما اولانا " بعد از آن هم" فَصَلَّى" نماز عید فطر را اقامه کنند . این ترتیب زکات فطره و نماز عید است که خیلی هم مهم است، بنابراین پرداخت زکات، مایه رستگاری یک انسان است و انسان باید زکات مال خود را پرداخت کند.
دفتر حضرت آیت الله سیستانی اعلام کردند افرادی که معمولاً نان استفاده می کنند مثل ما مردم جنوب ، مردمی که در شمال زندگی می‌کنند ، حتی در صبحانه هم برنج استفاده می‌کنند ولی ما معمولاً از نان استفاده می کنیم چون قوت غالب ما گندم است نفری ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان زکات فطره است که باید پرداخت شود .

لزوم برنامه ریزی برای جمع آوری فطریه و مصرف صحیح آن:

جمع آوری زکات مدیریت و برنامه ریزی می خواهد ،اینگونه نباشد که هر کسی خواست بتوانند زکات مردم را جمع‌آوری کند، اگر برای جمع‌آوری زکات فطره مردم برنامه‌ریزی شود، خیلی از مشکلات فقرا حل می‌شود. چون اصل اولیه در زکات فطره این است که فقیر شیعه و مؤمن باشد، البته زکات را در امور دیگر هم می توان مصرف کرد که به نظر بنده در واقع تا زمانی که ما در منطقه خود فقیر مؤمن داریم، نوبت به امور دیگر نمی رسد، اگر هم در فامیل خود ، شخص فقیری را داریم قبل از اینکه نماز عید فطر را بخوانیم باید محترمانه زکات فطره خود را به آنها بدهیم. چقدر خوب است که در این کار انسجام ‌باشد و برنامه‌ریزی شده باشد و هدفمند کار شود تا تاثیرگذار باشد . فقرا شناسایی شده هستند ، دوستان وقتی زکات فطره را جمع جمع کردند باید به سرعت به دست فقیر برساند ، شما از طرف مردم وکیل هستید تا هر چه زودتر این پول را به فقیر پرداخت کنید و زمین نماند و تا زمانی که فقیر هست به نظر من اولویت با فقراست، هدف از روزه داری این است که گرسنگان ، بینوایان و فقرا سر سفره اغنیا قرار بگیرند و اغنیا درد و رنج گرسنگی را حس کنند و به فقرا کمک کنند. ان شاالله هرچه زودتر زکات فطره را جمع آوری و به مستحق برسانید.از حضور همه شما تشکر می کنم ، ان شاالله موفق باشید ، بالاخره زکات فطره دستور خدای تبارک و تعالی است و یک عده باید عامل جمع آوری زکات باشند و آن را به فقرا برسانند ، شما بزرگواران عامل اجرایی دستور پروردگار هستید. انشاالله زکات را جمع آوری و به مستحق واقعی برسانید، وظیفه شما بزرگواران این است که در مسیر صحیح و درست آن را مصرف کنید، الحمدالله روند برنامه ریزی زکات در بخش هم بسیار خوب است از حضور همه شما تشکر می کنم.

دین‌زدایی هدف اصلی دشمن در فضای مجازی :

یک نکته هم در مورد فضای مجازی عرض کنم که دشمن در این فضا کار می کند و برنامه ریزی دارد و روز به روز در جهت بی دین کردن ما برنامه ریزی می کند.کلیپی را در جلسه شورای مجازی دیدم که در مورد آثار مثبت و منفی فضای مجازی صحبت می کردند، تمام افرادی که آنجا بودند سن بالا داشتند از آنها سوال می‌کرد آیا شما از واتساپ استفاده می کنید؟دشمن عالمانه در جهت دین زدایی کار میکند و برنامه ریزی دارد، از کاه ، کوه می سازد و خدمات نظام جمهوری اسلامی را نشان نمی دهد ولی اگر ضعف یا مشکلی در جایی وجود داشت، آن را بزرگ می کند. مثلاً اگر یک شخص در جایی از سطل زباله چیزی بر می داشت آن را بزرگ و برجسته می کنند که همه مردم ایران گرسنه هستند و در سطلهای زباله د نبال غذا هستند؛ قبول داریم که مشکلات اقتصادی و گرسنگی وجود دارد ولی وقتی وضعیت را با گذشته می سنجیم زندگی ها بسیار بهتر شده است، در جنگ جهانی دوم جمعیت ایران حدود ۲۹ میلیون بود که یک سوم جمعیت ایران را با قحطی مصنوعی که انگلیسی‌ها به وجود آوردند به کشتن دادند و از بین بردند. همه اینها در تاریخ آمده است ، دشمنان خیرخواه ما نیستند آنها از ما ضربه خورده اند. امروز در فضای مجازی خصوصاً روی ذهن جوانان و نوجوانان دهه ۸۰ و ۹۰ کار می‌شود، با تبلیغات سنگین و دروغین که در نظام جمهوری اسلامی برای شما کاری نشده است و شما بیکار هستید ، بخاطر بیکاری و مشکلات ، امسال مرگ بر اسرائیل نمی گوییم، در راهپیمایی شرکت نمی کنیم ،ما خواهان مذاکره هستیم.

اگر جمهوری اسلامی نباشد، چه بر سر مردم می آید؟

حال سوال این است، اگر خدای نکرده جمهوری اسلامی نباشد، چه اتفاقی می افتد؟ آیا محمدرضا پهلوی دیگری روی کار خواهد آمد؟ خیرآمریکایی ها دوباره یک اشتباه را تکرار نمی‌کند محال است اجازه بدهند در این آتشفشان انقلابها در دنیا، حتی یک ملی‌گرا یا سکولاری روی کار بیاید که مانند کلیسا باشد،مثلا بگویند مردم در خانه‌های خود نماز بخوانند ولی حکومت دست ما باشد ،محال است چنین اتفاقی بیفتد، انگلیس و آمریکا هرگز اجازه چنین کاری را نخواهند داد ،سعودی‌ها و صهیونیست‌ها اجازه نمی دهند یک نظام سکولار و آزادی روی کار بیاید ، خدای نکرده اگر اتفاقی برای نظام جمهوری اسلامی بیفتد آن ها داعش را بر ما حاکم خواهند کرد، همانگونه که داعش دختران ایزدی را در سوریه فروختند، کلیپ های آن را دیده اید، دختری را یک دلار می‌خریدند ،چنین افرادی را بر ما مسلط خواهند کرد ،محال است آنها نظام جمهوری اسلامی را شکست دهند و کسی روی کار بیاورند که باب دل جوانان و دلسوز آنها باشد، باید با تمام توان این نظام را حفظ کنیم و کمک کنید تا مشکلات آن را برطرف کنند ،اسلام توانایی این را دارد کشور را به خوبی اداره کند، شاید من مسئول بد رفتار کنم ولی اسلام بد نیست، در راه پیروزی انقلاب خون های بسیاری ریخته شده است، تبلیغات منفی در فضای جامعه امروز مانند زمان امیرالمومنین است که تبلیغات سنگینی بر علیه امیرالمومنین ایجاد شده بود، تا جایی که وقتی حضرت در مسجد و در محراب نماز به شهادت رسید ،گفتند مگر علی نماز میخواند ؟! مگر علی اهل زکات و انفاق است؟ علی کافر است و از دین خارج شده است!!

مراقب جریان سازی فضای مجازی و توطئه دشمنان باشیم:

امروز مدیران و مسئولین ما را در فضای مجازی چنان تمسخر می کنند، البته عده ای با اختلاس و دزدی های خود بهانه دست آنها داده اند، قبول داریم چنین مسئولینی وجود دارد ولی مسئولین زحمت‌کش زیادی هم داریم این گونه نیست که همه مدیران بد باشند، روند تبلیغات در فضای مجازی ناجوانمردانه است و یک جنگ تمام عیار فکری و ادراکی است که ذهن و دل و روح مردم ما عوض شود ،چنین برنامه‌ای در پیشرو است ،همه باید مراقب و مواظب باشیم و خانواده هایمان را حفظ کنیم. دینداری در آخرالزمان سخت است باید سعی کنید دین خودمان را حفظ کنیم ، نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنیم، دشمن از ما ضربه خورده است.

نظام استکبار در حال افول است:

امریکایی ها از ابتدای انقلاب تاکنون بسیار ضعیف تر شده اند ، صهیونیست‌ها به محاق رفته‌اند آنها اگر می‌توانستند یک قدم بر می داشتند. در جنگهای ۳۳ روزه، ۱۸ روزه، یک ماهه دو ماهه این ها شکست خوردند و در موضع ضعف قرار گرفتند، در یمن مردم پابرهنه سعودی ها را کلافه کرده اند،یمن پهپاد و موشکهای خود ا به آرامکو قلب استکبار جهانی می فرستند ،درحالیکه آنجا ضد موشک است، منبع تغذیه، قلب و منبع اقتصادی آنجاست اقتصاد سعودی ها وابسته به نفت هستند ولی نمی توانند از آنجا دفاع کنند، آرامکو که یک مرکز بزرگ نفتی است مدتها در آتش می سوخت و کاری از سعودی ها بر نمی آمد و از ایران درخواست یاری کردند تا واسطه شود و جنگ تمام شود. بنابراین وقتی روند دشمن را در صحن مشاهده می کنیم، می بینیم که روز به روز در موضع ضعف قرار گرفته است ولی متاسفانه تبلیغات آنها برقرار است،متاسفانه ما در این زمینه مانند آنها خوب کار نمی کنیم و بلد نیستیم ارزش‌های خودمان را به درستی تبیین کنیم ،متاسفانه دشمن از این تضاد به خوبی استفاده می‌کند، حتی در یک نفر به عنوان یک شخصیت علمی نامه ای به مقام معظم رهبری می نویسد که شما استعفا بده ! یک روحانی می گفت برای کاری می خواستم از خانه بیرون بروم، فرزند چهار ساله ام گفت چون لباس داری من همراهتان نمی آیم یا می گویند: مرحوم شریعتمداری که میخواست امام را بکشد، حرف خوبی زده است !! وقتی دقیق می شوید، همه حرفهای آنها برخلاف مشی اسلام واقعی و بر خلاف حضرت امام است و همان نظام شاهنشاهی را می خواهند که هر کار خواستند انجام بدهد؛ اگر خواست نماز بخواند و اگر خواست کار دیگر انجام دهد، این فرد تفکر اهل سنت را تبلیغ می‌کند، حتی از اهل سنت هم بدتر! چون اهل سنت نیز رهبر را واجب الاطاعه می‌دانند، این فرد تفکر اهل سنت هم ندارد و بدتر است. بدانید نظام جمهوری اسلامی از استحکام برخوردار است و دشمن نمی تواند ضربه کاری به ما بزند ولی می‌تواند ضربه فکری بزند، دشمن نسل جوان ر ا هدف قرار داده است ،خصوصاً دهه ۸۰ و ۹۰ و بچه هایی که تازه می خواهند به مدرسه بروند، فضای مجازی روی ذهن این‌ها کار می‌شود . مراقب و مواظب فرزندان خود باشید ، خودتان را حفظ کنید، این گونه نباشد که همه فقط از مشکلات بگوییم فقط آیه یأس بخوانیم ،خوبی ها را هم ببینید ،جاهایی که کار شده است را هم بگوییم، آقای رئیسی نیز از جان و دل مایه می گذارد و کار می کند .هرچند برخی از مدیران او همراهی نمی‌کنند، مملکت داری کار سختی است ،کسی به تنهایی کاری نمی تواند انجام بدهد، مقام معظم رهبری سال های سال است که بحث اقتصاد را به عنوان شعار سال معرفی می کند ،دولت‌های قبلی و برخی مدیران نالایقی که هنوز هم بر سر کار هستند، توجه نمی کنند ولی آینده، آینده درخشانی است . آینده از آن حضرت صاحب الامر(عج) است، پرچم این نظام در دست امام زمان قرار خواهد گرفت و خون شهدای ما زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر خواهد بود ، باید امیدوار باشیم امروز بزرگترین خدمت به نظام جمهوری اسلامی دادن امید به مردم است، از ناامید شدن جلوگیری کنید. صمیمانه از حضور شما تشکر می کند ، انشاالله خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر بگرداند .

خدایا چنان کن سرانجام کار ما رستگار باشی ما تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت:

1- سوره بقره ، آیه 43 /سوره نور، آیه 56

2- سوره مبارکه اعلی ، آیه 14

3- سوره مبارکه اعلی ، آیه 15


http://yascms.ir/emam/gozaresh/13ordibehesht14011.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/13ordibehesht14012.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/13ordibehesht14013.jpg



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.