سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ایمان و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان / مؤلفه‌های اقتدار یک کشور

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 93 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.02.19
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/02/16


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

ایمان و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان:

در خطبه اول چند کلامی در مورد نقش ایمان در زندگی فردی و اجتماعی خدمتتان عرض می کنم ، ما سرمایه‌های زیادی را در زندگی داریم سرمایه های چون امنیت ، اخلاق و ثروت . حال سوال این است : آیا ایمان و باور نقشی در زندگی بشر نقش دارد و جز سرمایه های زندگی محسوب می شود؟ بحث بسیار مهمی است . ایمان از نظر لغوی از کلمه امن، به معنای آرامش و اطمینان و به معنای باور است ، در لغت ایمان از امن، نداشتن ترس و خوف آمده است. حال متعلقات این باور و تصدیق چیست؟ به چه چیزی باید باور داشته باشیم تا آرامش در زندگی ایجاد شود؟ به چه چیزی باید اعتقاد داشته باشیم تا در زندگی برای ما تاثیر گذار باشد ؟در قرآن مجید چنین آمده است : « الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ...» ایمان به پنهان ، باور به اینکه ما هستی بخشی داریم ، باور به غیب داشته باشیم . « الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ »(1)
ایمان به خدا داشته باشیم، ایمان و باور به آفریننده خودمان داشته باشیم. دکارت می‌گوید: من زمانی به همه چیز شک داشتم و مدت ها با شک زندگی می کردم، بعد به این نتیجه رسیدم که الان خود من هستم و وجود دارم ، به این شک ندارم چون هستم و من ناتوان در آفرینش خودم هستم ، پس وجودی مرا آفریده است . در اینکه یک موجود دانا و توانا وبا قدرت مرا آفریده است هم شک ندارم، او از شک به یقین رسیده بود، باور اینکه خالق هستی بخشی هست، خدای تبارک و تعالی وجود دارد، متعلق به ایمان است ، باور به قیامت به روز جزا ، زنده شدن بعد از مرگ هم ایمان است و به زندگی ناسان اجهت می‌دهد و نگاه انسان را به دنیا عوض می کند . نکته مهمی است، این نوع نگاه، نحوه درست زندگی کردن را به انسان می آموزد و تاثیر زیادی دارد . تولستوی یک نویسنده متفکر و دانشمند غربی است می گوید: ایمان سرمایه زندگی است که شما با آن زندگی میکنید؛

البته سرمایه های زیادی داریم مانند اخلاق، امنیت، مال و ثروت ولی ایشان می‌گوید: سرمایه زندگی شما آن ایمان ، اعتقاد و باور های شماست. بالاتر از این سخن را قرآن گفته است ، خداوند متعال می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‌ تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ» ای مؤمنین، آیا می خواهید شما را راهنمایی کنم به تجارت پرسودی که شما را از عذاب سخت و دردناک نجات دهد؟ همه ما خواهان این هستیم که در زندگی فردی و اجتماعی خود در دنیا و آخرت از عذاب دردناک در امان باشیم، «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ» (2) ایمان به خدا و رسولش؛ ایمان بزرگترین سرمایه و نجات بخش انسان است ؛ جهت زندگی انسان را مشخص می کند، فرد بی ایمان مانند برگ کاه است ، باد می تواند او را به این طرف و آن طرف می برد .

ایمان به انسان امید می دهد کسی که خداوند را تکیه گاه خود را در زندگی میداند در سختی ها و گرفتاری ها با آرامش زندگی می کند چون باور دارد و ایمان دارد که پشتیبان دارد ، سختی و گرفتاری برای همه افراد،چه با ایمان وچه بی ایمان پیش می آید ، منتها نحوه برخورد با آن مهم است. فرد بی ایمان با اندک مریضی وسختی خودش را می بازد ولی باور و ایمان موجب می شود در مواجهه با مشکلات ، آرامش خود را حفظ کند و امید به حل مشکل داشته باشد.

گفته شد اخلاق و خوش اخلاقی یک نوع سرمایه است ،اگر ایمان نباشد برای چه انسان خوش اخلاق باشد؟ در نبود ایمان اخلاق معنا پیدا نمی کند ،چون قیامت را باور ندارد ، وقتی ایمان نباشد، خودخواهی ، خودپرستی و هواپرستی در زندگی انسان شکل می گیرد. سوال می کند: برای چه من نخورم؟ چرا دزدی نکنم؟ برای چه مال جمع نکنم؟ اخلاق معنا پیدا نمی‌کند، ایمان موجب با اخلاقی و پیدایش فضائل انسانی است، اعتقاد و باور به این است که حساب و کتابی در کار است و به آن رسیدگی می‌شود، این نقش ایمان است، نقش و آرام بخشی ایمان و تقویت روزبه‌روز ایمان در زندگی که باعث سعادت و خوشبختی می‌شود، ایمان به زندگی انسان جهت می‌دهد و نحوه زیستن راتعیین می‌کند ، بنابراین بکوشید تا روز به روز این اعتقاد و باور را در زندگی شخصی و فردی خود و همچنین در زندگی اجتماعی بیشتر به مرحله عمل برسانیم.

پی نوشت:

1- سوره مبارکه بقره، آیه 3
2- سوره مبارکه الصف، آیه 10


خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.
اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.
در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ؛

کسب عزت با رعایت تقوا :

تقوا این است که خدا را در زندگی در نظر داشته باشیم، اگر در زندگی تقوا ایجاد شد، ذلیل عزیز می شود ولی اگر بی تقوایی در زندگی پیداشد، عزیز ذلیل میشود . یوسف مصر مصر غلام بود که تقوا ورزید و عزیز شد ولی زلیخای عزیز به خاطر هوای نفس ذلیل شد، تقوا ، خداباوری، اخلاص در زندگی راه را به انسان نشان می دهد « إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقينَ» (3)

انشاالله مومنین به اهمیت نماز جمعه و حضور در این سنگر مهم را توجه می دهند و خدای نکرده کوتاهی صورت نگیرد.

تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام:


هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع را در پیشرو داریم، خدا لعنت کند و هابیت را وقتی تسلط پیدا کردند، با تفکر صهیونیستی که داشتند تفکری که از جاسوس انگلیسی به محمد بن عبدالوهاب رسیده بود، مظاهر اسلامی را تخریب کردند ؛ حرمین شریفین را تخریب کردند به بهانه اینکه ساختن قبر شرک است ؛ در حالکیه مقبره بندگان صالح خداوند ، مظهر آزادی ومحل عبادت است. قرآن می فرماید :« قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً»(4) مانند داستان اصحاب کهف که 300خواب بودند، وقتی که آنها را پیدا کردند، یک عده گفتند که اینجا یک بارگاه و مسجد بسازیم تا محل عبادت باشد تا خاطره‌ی آنان فراموش نشود ومحل عبادت باشد.
« فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ » (5) خانه هایی که خداوند اجازه داده شد داده است، رفعت یابند، مانند قبور ائمه که مرکز عبادت و مرکز توحید هستند. هنگامی که انگلیسی ها متوجه شدند تا زمانی که نام خدا ،قرآن ، پیامبر و اهل بیت در بین مسلمانان است اینها نمی‌توانند بر مسلمانان پیروز شوند ،بنابراین برنامه‌ریزی کردند تا بین مسلمین اختلاف بیاندازند و فرقه های وهابیت و بهائیت را درست کردند تا مملکت اسلامی را چند فرقه کردند و دست نشانده های خود را بر آنها مسلط کردند؛ قبور ائمه بقیع یکی از مظاهر دین بود که آن تخریب کردند ولی در عکس های قدیمی آن در کتب تاریخی آمده است که حرم و بارگاهی بوده است و شیعیان به زیارت این قبور می رفتند ولی آن را تخریب کردند و امروز قبرستان بقیع از یک قبرستان معمولی هم ساده تر است و اجازه زیارت را هم به کسی نمی دهند، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلّم و حضرت زهرا سلام الله علیها هم به زیارت شهدای می‌رفتند ، ولی وهابیت قبور ائمه بقیع را تخریب کردند و بالاتر آنها می خواستند حرم حضرت رسول را هم خراب کند و برای آن برنامه ریزی کردند ولی در آن زمان، سراسر دنیای اسلام به خروش آمدند و آنها جرات نکردند این کار را انجام بدهند، و الا قبر پیامبر خدا (ص) را هم خراب می کردند ؛امروزم مفتی های آنها فتوا دادند که پیامبر مُرده و تمام شده است، نباید به زیارت او بروید. اگر به زیارت پیامبر بروید باید توبه کنید ولی اگر به زیارت مسجد پیامبر بروید، اشکال ندارد و این حرف را " بن باز " از مفتیان اهل سنت اهل عربستان سعودی و وهابیت زدند؛ اگر بعد از زیارت قبر رسول خدا صلی الله علیه وآله توبه نکنید، حکم تو قتل است. امروز داعش محصول تفکر وهابیت است، اگر بخواهیم وهابیت را خلاصه کنیم همان تفکر یزیدی است. امروز جهان اسلام را به خاک و خون کشیده اند، خدا لعنت کند کسانی را که بقیع را تخریب کردند، ان شاءالله هرچه زودتر دنبالرو‌های آنها به جهنم واصل شوند.

وقوع غزوه‌ی احد :

هشتم شوال ،سالروز وقوع غزوه‌ی احد دومین جنگ صدر اسلام به فرماندهی پیامبر اكرم(ص) است ،این جنگ، حاوی نکات بسیار مهمی است که چگونه مسلمانان از فرمان پیامبرخدا(ص) تخلف کردند و پیروزی را به شکست تبدیل کردند.
حضرت رسول(ص) فرموده تعدادی از تیراندازان را در جبل رمات گمارده بودند و به آنها فرمودند چه ما در جنگ شکست بخوریم وچه پیروز بشویم، شما تیراندازان اینجا را رها نکنید و همین جا بمانید. اما وقتی جبهه اسلام پیروز شد و دشمن پا به فرار گذاشت ،تیراندازان به هوای جمع کردن غنائم ،آنجا را ترک و به میدان آمدند و این سنگر خالی ماند و به غیر از چند نفر ، همه رفتند. هرچه فرمانده امر پیامبر را یادآور شد وگفت بمانید و نروید ولی آنها توجه نکردند و سنگر را رها کردند و رفتند، خالدبن ولید در کمین بود تا این سنگر خالی شود تا بتواند از پشت سر به مسلمانان حمله کند ، از این فرصت استفاده کرد و آن چند نفری که باقی مانده بودند را به شهادت رساند و از پشت به پیامبر حمله کرد و این گونه شد که جنگ پیروز به شکست تبدیل شد،دراین جنگ دندان پیامبر شکسته شد . امیرالمومنین دور پیامبر می چرخیدند و از ایشان دفاع می کرد و نزدیکترین فرد به دشمن و رسول خدا بودند، ،حدود ۷۰ نفر از مسلمانان در این جنگ به شهادت رسیدند و جنگ پیروز به شکست تبدیل شده و علت آن هم تخلف است فرماندهی بود(6) امروز هم همین است، جنگ احد، درسهای بزرگی برای ما دارد. امروز هم رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که برای گشایش اقتصاد کار کنید ، در علم پیشرفت کنید و اینگونه عمل کنید، اگر توجه به فرمایشات رهبر نشود، نتیجه آن می شود همین که می بینید ، هرکجا دولت به فرمایشات ولی عمل کرد موفق شدیم و هرکجاضعف نشان دادیم ،از همانجا آسیب دیدیم؛ این نقش مهم فرماندهی در جنگ است.

روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج / روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

سال روز بیماریهای خاص و صعب العلاج داریم، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است که تبریک عرض می کنم .

قدرت آمریکا رو به افول است:

امروز صحنه جهان عوض شده است بعضی ها نمی توانند این حقیقت را درک کنند و آمریکا را بزرگ می بیند، دشمنان را بزرگ می بیند بله زمانی دنیا دوقطبی بود، آمریکا و شوروی ابر قدرت بودند و در میان این دو ابرقدرت، جمهوری اسلامی ایران نه شرقی شد نه غربی . شوروی‌ها شکست خوردند، نامه تاریخی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه به گورباچف را به یاد بیاورید که فرمودند: از این به بعد، باید کمونیسم را در موزه ها پیدا کنید.آیت الله جوادی آملی تعریف می کردند که وقتی نامه را برای گورباچف خواندم به این نوشته که رسیدیم، گوش های گورباچف از عبانیت، سرخ شد ولی پیش بینی امام به وقوع پیوست و کمونیست شکست خورد و از بین رفت. بعدها گورباچف اظهار تاسف می کند که آن زمان من پیام رهبر ایران را درک نکردم، آینده‌نگری ایشان را متوجه نشدم و نتوانستم درست تشخیص بدهم که چه می گوید.امام گفته بودند: دوای درد شما وراه نجات شما غرب نیست ،نباید به سراغ غرب بروید بلکه راه نجات شما قرآن و ایمان به خدای متعال است . زمانی آمریکا ابرقدرت بود ولی امروز ابر قدرتی بی یال و کوپال است، امروز بالاترین میزان بدهی را در میان کشورهای مختلف، امریکایی ها دارند، امروز امریکایی ها در افغانستان، عراق و سوریه شکست خورده اند و در یمن آثار شکست را می‌بینید ، دیگر سلاح های آمریکایی برتری ندارد که اگر داشت، آرامکو در آتش نمی سوخت؛ دانشمندان آمریکایی می گویند ابر قدرت شان در حال افول است، قدرت های دیگری در خاورمیانه و دنیا سر بر آورده اند: ایران ،چین، هندو روسیه .

مؤلفه‌های اقتدار یک کشور :

برخی تحلیل ناقصی از اوضاع کشور ما دارند، وقتی کسی می‌خواهد اوضاع کشور را به صورت دقیق تحلیل کند، یک مجموعه به هم پیوسته را باید ببیند، در پیشرفت و اقتدار یک کشور، عوامل متعددی موثر است و فقط یک عامل نیست، یکی از عوامل اقتصاد است . عوامل دیگر امنیت و پیشرفت علمی آن کشور ،پیشرفت سیاسی، بدهکار نبودن است. وقتی ما در خانواده خود می خواهیم اوضاع کشور را تحلیل کنیم، فقط وضع اقتصاد را در نظر می‌گیریم. بله ما از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی نداریم ، گرانی‌های افسارگسیخته داریم ؛ دشمن ما دنبال این بود که ما بدهکارترین کشورها باشیم، تا ریشه ما خشکیده شود و قحطی در کشور باشد ،امنیت نداشته باشیم و داعش در کشور ما باشد . همان کاری که در عراق و افغانستان کردند،در این کشورها اگر یک شیعه به مسجد برود، امیدی به برگشت خود ندارد. در پاکستان هم وضع هم اینگونه است ، امنیت یکی از عوامل اقتدار کشور است. پیشرفت علمی یکی از عوامل است . عامل مهم دیگر بدهکار نبودن است، ما وقتی میخواهیم وضعیت کشور را تحلیل کنیم ،همه چیز را سیاه می بینیم ،در حالی که اینگونه نیست، امیدواریم که با درایتی که مدیران و مسئولین دارنداوضاع اقتصادی نیز رو به بهبودی برود، از زمانی که آقای رئیسی دولت را تحویل گرفت پولی که بخواهد کالاهای مورد نیاز در آینده را خریداری کند، نبود و دولت چقدر بدهی زیادی داشت و دولت آقای رئیسی این بدهی‌ها را پرداخت کرده است،افزایش قیمت آرد هم با توجه به مشکلات جهانی است که امروز پیش آمده است ،بخش زیادی از گندم و ذرت دنیا را اوکراین و روسیه تامین می کردند،و در اثر جنگ این دو کشور، گندم در جهان گران شده است و ایران هم تحت تاثیر قرار گرفته است، نه تنها ایران بلکه کشورهای اروپایی هم تحت تاثیر هستند. منظور این است که وقتی به کشور خودمان نگاه میکنیم، به مدیران و وضعیت خودمان نگاه می کنیم ، مجموعه را با هم بسنجیم نه اینکه یک فقط یک گوشه را نگاه کنیم و سیاهی آن را به کل کشور تعمیم بدهیم واقعا اینگونه نیست.

خدایا به حق محمد و آل محمد عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان

پی نوشت:

3- سوره مبارکه مائده، آیه ۲۷
4- سوره مبارکه کهف، آیه ۲۱
5- سوره مبارکه نور، آیه 36
6- المغازی واقدی، ج۱، ص۲۰۷


http://yascms.ir/emam/gozaresh/19ordibehesht14011.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/19ordibehesht14012.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/19ordibehesht14013.jpg



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.