سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر امام سجاد (ع) / دشمنی بنیادین آمریکا با ایران

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 80 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.05.29
 
خطبه نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/05/28


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG

خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

هفته که در پیش رو داریم شهادت امام زین العابدین علیه السلام است و می طلبد که در خطبه اول درباره این امام همام و نقش ایشان در پیام رسانی حادثه کربلا و حفظ اسلام ناب چند کلمه ای خدمت شما عرض کنم .

اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر امام سجاد (ع) :

اولین نکته دوران امامت امام سجاد علیه السلام است که یکی از سخت ترین دوران بود و از جهت جنگ و خونریزی و کشتار شیعیان جزء سیاه ترین دوران تاریخ اسلام است. در این دوران به قدری مسلمانان از اهل بیت دور شده بودند و تبلیغات سنگین دستگاه بنی امیه روی از اذهان افکار و دلهای مردم اثر کرده بود که امام سجاد علیه السلام می فرماید: «ما بمکة والمدینة عشرون رجلا یحبنا »(1) در سراسر مکه و مدینه حتی بیست نفر نیست که دوستدار ما اهل بیت علیهم السلام باشد .در چنین دورانی امام (ع) زندگی می کردند.
امام صادق علیه‌السلام درباره فضای امنیتی عصر امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: «اِرْتَدَّ النّاسُ بَعْدَ قَتْلِ الْحُسَيْــنِ(علیه السلام) »مردم بعد از شهادت امام حسین علیه السلام از اهل بیت بریدند،ارتداد پیدا کردند نه اینکه کافر شده باشند و بت‌ بپرستند، خیر ولی مردم از اهل بیت جدا شدند« اِلاّ ثَلاثَةٌ اَبُو خالِدِ الْكابُلى ، وَ يَحْيَى بْنُ اُمِّ الَّطويلِ وَ جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِمٍ » و تنها سه نفر ماندند: ابو خالد كابلى، يحيى بـن ‏امّ ‏طـويـل و جـبـير بن مطعم، فقط این سه نفر بودند که از دل و جان از اهل بیت حمایت می کردند «ثُمَّ ‏اِنَّ ‏النّاسَ لَحِقُوا وَ كَثُرُوا » سپس (به تدريج) مردم به امام سجاد علیه‌السلام پيوستند وجمعشان افزون شد.‏(2) در چنین دوران امام سجاد علیه السلام زندگی می کردند . حال چه اتفاقاتی افتاده بود؟ بعد از رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و دوران خلفای راشدین (به قول اهل سنت) و بعد از عثمان ، در دوران معاویه،به فرمایش امیرالمومنین علیه السلام اسلام مانند یک پوستین وارونه شده بود یعنی احکام اسلامی عوض شده بود چنانچه یکی از علمای اهل سنت اعلام می‌کند: اگر پیامبر(ص) زنده شود و بین مسلمانان بیاید ، از اسلامی که آورده بود فقط یک قبله اش مانده است و همه چیز آن تغییر کرده است.

ترویج لعن و دشنام به امیرالمؤمنین(ع) :

در آن دوران بدترین تهمت ها را به امیرالمومنین علیه السلام می زدند،تا جایی که راوی می گوید مردم شام لعنت بر ابلیس را فراموش کرده بودند و برای ثواب، تسبیح به دست میگرفتند و علی را لعن می کردند علی به عنوان کسی که از دین خارج شده است و اهل نماز نیست و خلیفه مسلمانان را کشته است . چنین جلوه ای از امیرالمومنین علیه السلام ساخته بودند ،فساد و فحشا و منکرات به اوج خود رسیده بود. این وضع ظاهری زندگی مردم در جامعه آن زمان بود . احکام دین به طور کلی فراموش شده بود و از دین چیزی باقی نمانده بود، نماز فقط یک نماز که آن هم با تغییرات زیادی که در آن ایجاد کرده بودند،اقامه می شد. اگر بخواهیم به خوبی آن دوران را بشناسیم اینگونه بود که از زمان ابوبکر به بعد تا چندین سال،نوشتن احادیث پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ممنوع شده بود ،یعنی اینکه کسی حق نداشت حدیثی از پیامبر نقل می کند و یا بنویسد. فقط می توانستم قرآن می خوانند ولی نوشتن احادیث و روایات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، جرم بود و این وضعیت در زمان معاویه به اوج خود رسید.

امام باقر علیه السلام فرمود: (توانستند) به ما دروغ ببندند و از قول ما احادیثی بسازند و ... تا ایجاد تنفر و کینه در دلها کنند، و احادیث دروغی به نام نیکان از صحابه و اهل بیت در فضایل برخی، جعل کنند و کار به جایی رسید که به ظن و گمان دست و پای کسانی که حتی متهم به تشیع بودند، قطع می کردند و اگر کسی متهم به کفر می شد، بهتر بود تا متهم به تشیع می گردید .(3) و اگر می خواستند کسی را به ناحق محکوم کنند، به دروغ می گفتند او شیعه علی است و با این تهمت زندگی او را نابود می کردند، دست و پای او را قطع می کردند و یا او را تبعید می کردند و انواع اقسام شکنجه ها را می دید. حتی حجربن عدی یارباوفای امیرالمومنین حضرت علی (ع)را به شهادت رساندند.بیان احادیث پیامبر و تفسیر قرآن ممنوع بود و فقط می توانستند به تلاوت آیات قرآن بپردازند،هدف همین بود که مردم را از اهل بیت و از مردم را از امیر المومنین امام علی علیه السلام که اسلام ناب بودند، جدا کنند.

انحراف در اسلام :

می گویند «الناس علی دین ملوکهم» یعنی مردم از رفتارو کردار رهبران و پادشاهان تبعیت می‌کنند،وقتی معاویه و یزید حاکم اسلامی باشند، مشروب خوری حتی در مکه و مدینه علنی می شود، رقص پایکوبی، ترانه خوانی، اختلاط زن و مرد اتفاق می‌افتد. حتی می گویند: در شهر مدینه زنان رقاصه و خنیاگر و آوازه خوان می خواستند بروند مکه برای زیارت خانه خدا ، تمام مردم مدینه مشایعت کردند ،هنگامی هم می خواستند برگردند تمام مردم مدینه از آنها استقبال کردند(4)
خاندان پیغمبر در تنگنا بودند یعنی خانواده های بنی هاشم که می خواستند نماز بخوانند یک لباس داشتند که بپوشند و آماده نماز شوند.شخصی از مصر آمده بود از امام سجاد علیه السلام حالشان را سوال کرد، حضرت پاسخ داد ما مانند مردم به بنی اسرائیل اسیر چنگال فرعون شده ایم،همانند زمان فرعون، مردان و پسران ما را کشتند یا می کشند زنان را به بردگی می کشاند ،بزرگ ما امیرالمومنین علیه السلام را کافر و ملحد می دانند .در آن دوران تبلیغات سنگینی بر علیه اهل بیت شده بود . روحانی روی منبر خطبه خود را با لعن امیرالمومنین آغاز می کرد به پایان می رساند، نه تنها در شهر دمشق که معاویه زندگی می کرد، بلکه در سراسر دنیای اسلام آن زمان، اهل بیت مورد مذمت بودند، این وضعیتی بود که امام سجاد علیه السلام با آن روبرو بودند. آنچه گفته شد بخش کوچکی بود از دوران سخت امامت امام سجاد علیه السلام که چیزی از اسلام باقی نمانده بود و تغییرات زیادی در دین خدا به وجود آورده بودند.مردم اطلاع از احکام دین هم نداشتند خمس و زکات حج فراموش شده بود ،مجالس رقص، آواز ،مشروب خوری همه جا باب شده بود.

واقعه حره وحشتناك ترين جنايت امويان پس از فاجعه كربلا:


چند نفر از مردم مدینه برای شناخت یزید راهی شدند و خبر آوردند که چه نشسته اید یزید علنی شراب میخورد ،سگ بازی می کند و اهل انواع فسق و فجور است و هزاران خلاف انجام می دهد. «عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه‏» یکى از شخصیت‏هاى موجه مدینه بود که در راس قیام برضد یزید قرار گرفت و مردم او را همراهی کردند.استاندار یزید را بیرون کردند و گفتند ما دیگر تحت حکومت یزید نیستیم، این جریان به بعد از شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام مربوط است. یزید یکى از سرداران خونخوار بنى‏امیه به نام مسلم بن عقبه را براى سرکوبى قیام به مدینه فرستاد . به دستور این فرمانده جنایتکار، چند روز شهر مدینه در محاصره قرار گرفت و بعد لشکریان وارد شهر شدند و مردم را قتل عام کرده و از هیچ جنایتى خوددارى نکردند . آنقدر مسلم بن عقبه جنایت کرد که پس از آن، مسرف بن عقبه نامیده شد . این واقعه، آنقدر تلخ و فجیع بود که بزرگ‏ترین وسیله براى ارعاب دوستان و پیروان اهل بیت علیهم السلام گردید به خصوص از آن جهت که عده‏اى کشته و زخمى و عده‏اى گریخته و آواره شدند و جمعى از یاران خوب اهل بیت علیهم السلام مثل عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه به شهادت رسیدند که آن نبرد حره می گویند،(5) لشکر یزید ، نه تنها حرمت شهر پیامبر(ص) را حفظ نمی‌کنند، بلکه جان و ناموس این شهر، سه روز بر لشکریان حلال می‌شود. مردم به شکل فجیعی در این حادثه قتل عام گردیدند و تعداد کثیری از بنی هاشم و قریش و سایر مردم مظلومانه به دست عمال یزید کشته شدند و از کثرت خون ریزی حمام خون به راه انداختند. در واقعه حرّه هفتصد نفر از قاریان و حافظان قرآن که سه نفر آنان از اصحاب بودند، کشته شدند. (6).یزید به «مسلم بن عقبه» فرمانده نیروهایش دستور داده بود، که پس از پیروزی بر مدینه، سه روز جان و مال و ناموس مردم بر تو و سربازانت حلال است. و آنان هر آنچه می ‏خواستند کردند. نتیجه این آزادى تجاوز به حریم دختران و زنان مسلمان و هتک عفّت آنان بود که بنا بر نقل مدائنى، هزار زن پس از واقعه حرّه فرزندان نامشروع به دنیا آوردند، هزار زن از أهالی شهر مدینه بعد از واقعة حرّه بدون این که شوهر داشته باشند وضع حمل کردند. (7)

امام سجاد (ع) و قیام های پس از عاشورا :


حادثه دیگر که موجب شکست و تضعیف شدید شیعیان گردید، واقعه شهادت مختار در کوفه و تسلط عبدالملک بن مروان بود . عبدالملک بن مروان که یکى از مدبرترین خلفاى بنى‏امیه بود، همه جهان اسلام را با ارعاب و اختناق شدید تحت‏سلطه خود درآورد . بعد از واقعه حره و شکست‏حرکت توابین در عراق و شهادت مختار و شهادت ابراهیم‏بن مالک اشتر نخعى و دیگر بزرگان شیعه، مدینه و کوفه - دو مرکز اصلى تشیع - خاموش شد و پیروان اهل بیت علیهم السلام در نهایت غربت و تنهایى باقى ماندند .

ﺭﻭﺵ ﺗﺒﻠﻴﻐﻲ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺠﺎﺩ (ﻉ) :

این اوضاع و جو دوران امام سجاد (علیه السلام) بود. در چنین فضایی با این همه دشمنی علیه اهل بیت، امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها باید پیام رسان کربلا باشند، یاد سیدالشهدا را زنده نگه دارند ،واقعه کربلا را برای مردم بازگو کنند و از ولایت و امامت دفاع کنند وگرنه همه چیز را از دست می رود. امام سجاد علیه السلام با چه شیوه هایی شروع به کار کرد؟

گریه های چهل ساله امام سجاد (ع) بر مصیبت‌ امام‌حسین(ع) :

روایت شده: روزی آن حضرت در بازار مدينه عبور می‌کرد؛ قصّابی گوسفندی را می‌کشاند تا آن را در کشتارگاه، ذبح نماید. به او فرمود: آیا این گوسفند را آب داده‌ای؟ قصاب پاسخ داد: ما قصاب‌ها تا آب به گوسفند ندهیم، او را ذبح نمی‌کنیم.
امام سجّاد(ع) گریه کرد، و با صدای بلند و گریان گفت:«وَا لَهْفَاهُ! عَلَیکَ یَا اَبَا عَبدالله، الشَّاةُ لَا تُذبِحُ حَتَّی تُسقَی المَاءُ وَ اَنتَ اِبنُ رسول الله تُذبِح عَطشاناً.» (8)ای ‌داد بیداد! بر مصائب تو ای اباعبدالله! گوسفند بدون نوشاندن آب ذبح نشود، ولی با این که تو پسر رسول خدا(ص) بودی با لب تشنه سر از بدنت جدا کردند.حضرت سعی داشتند تا با گریه کردن و گرفتن مجلس عزا دلها را بیدار کنند، حضرت نمی توانستند علنی برای مردم سخنرانی کنند و چون رفت و آمد مردم با امام را ممنوع کرده بودند و امام حالت تبعیدی داشتند،شیوه های غیرمستقیم را برای تبلیغ انتخاب کردند.

دعا شیوه راهبردی امام سجاد (ع) در اصلاح امور جامعه :

در دورانی که مشروب همه جا علنی شده بود و بی دین ها میدان‌دار بودند، شیوه دیگری که امام علیه السلام انتخاب کردند از طریق دعا بود . چون حساسیت حکومت در دعا کمتر بود، امام عرفان ناب اسلامی ،مفاهیم اسلام و عظمت اهل بیت را در قالب دعا برای مردم بیان می کردند . صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم معروف )است بخشی از دعاهای امام سجاد علیه السلام است، شما هر دعایی از امام سجاد علیه السلام را که در یک بند می خوانید، دربند بعدی می گوید اللهم صل علی محمد و آل محمد(ص) ؛ امام از طریق دعا از عظمت اهل بیت را تبیین می کندکه میراث آن، امروز به دست من و شما رسیده است ،دعای ابوحمزه ثمالی و دعای افتتاح، دعای مکارم الاخلاق ازحمله این دعاها هستند؛ امام پایه های اسلام را از طریق دعا به مردم معرفی کرد، بایستی فکر عوض شود تا جامعه درست شود. امام از طریق دعا ،مفاهیم اسلام ناب را بین مردم گسترش دادند .
یکی دیگر از کارهای بزرگ امام نوشتن رساله حقوق بود که در آن حق امام جماعت ،حق مسجد، حق اعضای بدن، حق همسایه و.... آورده است .صحیفه سجادیه فقط بخشی از دعاهای امام سجاد علیه السلام است. علمای دیگر هم بخشی دیگر از دعا ها را جمع آوری کردند و ضمیمه آن کردند، ولی هنوز کتابی نیست که همه دعاهای امام سجاد را شامل شود. دعا هم یکی از شیوه های تبلیغی امام سجاد علیه السلام بود .

امام سجاد(ع) و فعالیت های فرهنگی از راه برده داری :

روش دیگری که امام سجاد علیه السلام برای تبلیغ اسلام ناب در پیش گرفتن از طریق برده داری بود. حضرت تشکیلاتی را درست کردند و با هوشمندی تمام وارد میدان شدند .آن زمان برده داری و کنیز داری رواج داشت، امام برده هایی را که از کشورهای مختلف می آوردند و در بازار مدینه می فروختند را می خرید و یک سال نزد خود نگه می داشت و به آنها آموزش می داد ،حلال و حرام خدا را به آنها یاد میداد ،اسلام ناب را به آنها می آموخت و بعد از گذشت یک سال به مناسبت های مختلف مانند عید غدیر ،عید قربان ،عید فطر و... آنها را آزاد می کرد. این بردها تبدیل به یک مبلغ اسلام ناب می‌شدند ، امام آنها را به مناطق مختلف و روستاهای اطراف می فرستاد تا مبلغ دین اسلام ناب باشند و مردم را به سمت اسلام دعوت کنند . بیش از ۱۰۰ هزار نفر را امام تربیت و آزاد کرده است، یک شبکه تشکیلاتی و ارتباطی امام با این برده ها داشتند و مخفیانه تشیع را تبلیغ می کردند.

نقش برجسته امام سجاد (ع) در احیای تشیّع:

امروز پرداختن به امور دینی و عزاداری ها برای ما آسان شده است ، باید قدر این نعمت های بزرگ خدادادی را بدانیم . آن دوران بر اهل بیت بسیار سخت گذشت. امام سجاد علیه السلام در سن ۵۷ سالگی به شهادت رسیدند، دوران امامت ایشان ۳۵ سال بوده است و به سختی و رنج بسیار توانستند اسلام ناب و شیعه را حفظ کنند و به من و شما برسانند. اگر زحمات امام سجاد علیه السلام نبود، ما امروز شیعه نبودیم و اسمی از اسلام واقعی نبود. اسلام معاویه همان اسلام داعش است که امروز در دنیا می بینیم که بسیار خونریز و جنایتکار است و هیچ ارزشی برای انسانیت قائل نیست اسلام یزیدی را امروز در چهره داعش می بینید و پرچمدار اسلام واقعی،ملت ایران است . پرچم نهضت امام سجاد علیه السلام و سید الشهدا و آقا امیرالمومنین علیه السلام ، پرچم تشیع و اسلام ناب، همان پرچم انقلاب ایران و در دستان مقام معظم رهبری است و الا اسلامی که معاویه می خواست عرضه کند، همان اسلام آمریکایی و اسلام انگلیسی امروز است .

قمه‌زنی و تخریب چهره شیعه در جهان
:

در انگلیس شما اجازه ندارید یک مرغ را در ملأ عام سر ببرید،ولی قمه زنی را تبلیغ می‌کنند و آزادانه جلوی عموم قمه زنی می کنند، حتی پلیس هم برای محافظت از آنها گذاشتند که در شبکه های مختلف پخش شده است .چرا قمه زنی را تبلیغ می کنند ؟ برای اینکه چهره اسلام را زشت و خشن جلوه بدهند. از قمه زنی فیلم می گیرند تا به همه مردم دنیا اعلام کنند اسلام این است . وقتی قمه میزنند تمام سر و صورت آنها غرق خون می شود و حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند و فیلم آن را در تمام دنیا پخش میکنند و اعلام میکنند شیعه این است ، اگر تاریخ را مطالعه کنید اولین بار در ایران ،قمه زنی را سفیر انگلیس باب کرد و در کنار آن آبگوشت نذری هم دادند. این کار را برای ترویج اسلام آمریکایی و اسلام انگلیسی در مقابل اسلام ناب انجام می دهد.

بررسی اقدامات امام سجاد(ع) برای احیای اسلام :

اسلام انحرافی در دوران امام سجاد نیز همین گونه بود مردم دچار ارتداد شده بودند مثلاً در انقلاب اسلامی ایران نگاه کنید ابتدا همه همراه حضرت امام (ره)بودند و امام(ره) را همراهی می کردند ولی آیا همه امروز همراه مقام معظم رهبری هستند و در راهی که انتخاب کرده بودند ثابت قدم ماندند ؟ خیر برخی با اندک مشکلی که پیش آمد ،میدان را خالی کردند. زمان امام سجاد هم همین گونه بود امام سجاد علیه السلام برای حفظ اسلام کارهای اساسی و بنیادی را انجام دادند و همین کارها زمینه شد تا امام باقر علیه السلام بتواند کلاسهای درس و مدرسه تشکیل دهد و اوج آن در زمان امام صادق علیه السلام بود. امام سجاد علیه السلام در زمان حادثه کربلا ازدواج کرده بودند و فرزند داشتند امام باقر علیه السلام هم در کربلا حاضر بودند و همراه اهل بیت بودند، همه تلاشی که امام سجاد علیه السلام انجام دادند زمینه شد تا اسلام ناب حفظ شود و تشیع باقی بماند و این میراث گرانقدر امروز به من و شما موجود است و این تلاش ها همه از برکت زحمت امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها است .شیوه امام سجاد علیه السلام در زمان اسارت و یا بعد از اسارت بسیار فرق می کند در زمان اسارت یک موضع انقلابی و بسیار شدید داشتند ،هر کجا که می رسیدند خطبه خوانی و سخنرانی داشتند ولی بعد از اسارت موضع امام تغییر کرد زیرا جامعه‌ آن زمان کشش خطبه های حضرت را نداشت، بایستی امام کادر سازی می کردند و دلها و فکر ها عوض می شد، روشنگری صورت می گرفت و اگر امام همان خطبه های تندی را که در شام خوانده بودند در مدینه و در زمان عبدالملک می خواندند ، بلافاصله امام را به شهادت میرساند و دیگر چیزی از اسلام باقی نمی ماند ،برای همین موضع امام بعد از اسارت متفاوت شد مثلاً در نهضت مختار ،امام نمی توانست علنی از مختار حمایت کند برای همین مخفیانه از او حمایت کردند، در قیام عبدالله بن حنظله امام وارد نشدند پشتیبانی نکردند و تاکتیک تقیه را پیش گرفتند تا اسلام حفظ شد، این میراث حفظ شد و امروز به دست من و شما رسیده است و من امروز سر سفره امام سجاد علیه السلام نشسته ایم. آنچه گفته شد گوشه کوچکی از تلاشها و زحمات امام سجاد علیه السلام بود که خدمت شما بزرگواران عرض کردم .

خدایا به حق محمد و آل محمد عاقبتی و همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج 46، ص 143

2- بحار الأنوار ؛ ج 46 , ص 144

3- شرح نهج البلاغه ج 11 ص 64

4- دار احیاء التراث العربى،چ 2، ج 4، ص 367 و 368.

5- سیره پیشوایان، ص 254 / مروج الذهب و معادن الجوهر، ج 3، ص 69.

6- المعرفة والتاریخ، جلد ۳، صفحه ۳۲۵

7- البدایة والنهایة، جلد ۸، صفحه۲۴۱

8- مأساةالحسين، تأليف الخطیب شیخ عبدالوّهاب، ص ۱۵۲.


خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی.

در توصیه به تقوا یک حدیث نورانی از امام سجاد علیه السلام را خدمت شما عرض می کنم تا پای درس این امام همام بنشینیم و از این بزرگوار درس بیاموزیم.

پنج نشانه مومن در کلام امام سجاد(ع) :

امام سجاد (علیه السّلام) فرمودند: « عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ » نشانه های مؤمن پنج چیز است :

گناه نکردن در تنهایی :

« اَلوَرعُ فِی الخَلوَة » پرهیزگاری در خلوت ، وقتی کسی نیست گناه نکند و خودش را حفظ کند، ورع و پرهیز داشته باشد. مومن کسی است که در خلوت ها هم اهل گناه نباشد .

صدقه دادن هنگام تنگ دستی :

«وَ الصَّدَقَةُ فِی القِلَّةِ» صدقه در حالت نیازمندی، در زمان تنگدستی هم صدقه بدهد و خیرات بدهد . مومن کسی است که در حال رفاه و در حال سختی کار خیر خود را رها نکند. برخی هستند که در حال رفاه ،مراسم عزاداری برقرار می کنند ولی اگر یک مقدار اوضاع سخت شد، آن کار خیر را رها می کنند.

صبر هنگام مصیبت :

« وَ الصَّبرُ عِندَ المُصیبَةِ » شکیبایی هنگام مصیبت، انسان باید در سختی ها و مصیبت ها صبور باشد .

بردباری هنگام عصبانیت :

«وَ الحِلمُ عِندَ الغَضَبِ» بردباری هنگام خشم، وقتی خشمگین می شود خودش را کنترل کند. اگر کسی بتواند درحال غضب خودش را کنترل کند برای او بسیار دلچسب خواهد بود . قاضی نباید در زمان خشم حکم بدهد بسیاری از مشکلات برای هنگامی که انسان خشمگین است.

راستگویی هنگام ترس :

« وَ الصّدقُ عِندَ الخَوفِ » و راستگویی هنگام ترس. هنگامی که هنگامی که ترس دارد،دست از صداقت و راستگویی برندارد. در هر حال راستگو باشد .(9)

درسی از زندگی امام سجاد (علیه السلام) :

درسی که من و شما از امام سجاد علیه السلام می آموزیم این است که امروز انقلاب اسلامی نیازمند انسان هایی است که محکم مدافع و پابرجا باشند. اینطور نباشد که به اندک مشکلی میدان را خالی کنند ، مانند شخصی که دائماً میگفت یا حسین(ع) کاش کربلا بودم و به تو را یاری میکردم، یک شب خواب کربلا و سیدالشهدا را می بیند که حضرت به او فرمود: شما جلو مراقب دشمنان باش تا ما نماز بخوانیم. وقتی دید تیرها به سمت او شلیک می شود، ترسید و سوار اسب شد و فرار کرد و امام را تنها گذشت. همسرش دید که در خواب تحرک زیادی دارد، او را بیدار کرد ،گفت چه خوب که مرا بیدار کردی وگرنه در کربلا کشته شده بودم. درس بزرگ امام سجاد(ع) برای همه ما این است که اگر ما از اسلام دفاع کنیم و در این راه محکم باشیم همه چیز درست خواهد شد نباید سکوت کنیم و یا در بدگویی از نظام، مخالفان انقلاب را همراهی کنیم. درست است که مشکلات نظام زیاد است ولی مقام معظم رهبری که مقصر نیستند . برخی هستند که همه مصیبتها و مشکلات را به رهبر انقلاب نسبت می دهند، قاضی، مجری و استاندار ،کسان دیگری هستند وقتی که به گفته مقام معظم رهبری عمل نمی کنند نباید رهبر را متهم کرد . منظور این است که میدان را خالی نکنید این نظام حق است ،جمهوری اسلامی حق است ،پرچم ما حق است و در مقابل آن صهیونیست ها استکبار و امریکا باطل هستند و هیچگاه دلسوز ملت ایران نبوده اند.

مناسبت های هفته :

جمعه 28 مرداد 21 محرم

*کودتای 28 مرداد و سرنگونی دولت دکتر مصدق


کودتای ۲۸ مرداد درس بزرگی برای همه ماست ، که عالمان بزرگی چون آیت الله کاشانی به صحنه آمدند، مصدق به صحنه آمد تا نفت ایران ملی شد و انقلابی صورت گرفت . مصدق برای اینکه از شر انگلیس خلاص شود، به امریکا اعتماد کرد همانند قذافی و رئیس جمهور مصرو یا جریان برجام امروز و مانند دولت قبل که گفت حرف وزیر امور خارجه امریکا تضمین است ،با هم قدم زدند ،صحبت کردند ولی در نهایت نتیجه‌ای عاید ایران نشد، امریکایی ها بسیار فریبکار هستند و این مربوط به امروز نیست .عدم پایبندی به تعهد و فریب‌کاری در ذات آمریکایی هاست. وقتی نفت ایران ملی شد مصدق برای رها شدن از دست انگلیس به امریکا اعتماد کرد و از همان نقطه امریکا و انگلیس هم دست به دست دادند و کودتای ۲۸ مرداد رخ داد ،مصدق سرنگون شد و همه زحمات هدر رفت ، این چهره واقعی آمریکاست.

دشمنی بنیادین آمریکا با ایران :

افرادی که میگویند چرا با آمریکا صحبت نمی کنید، از روز اول انقلاب اسلامی تا به امروز، آمریکا کی طرفدار صلح بوده است ؟ راه اندازی گروه تکفیری داعش، تحمیل جنگ ۸ ساله به ایران، انواع و اقسام تحریم ها و به شهادت رساندن مسئول و بزرگان کشور ثابت می‌کند که امریکایی‌ها دشمنان ملت ایران هستند و دنبال این هستند تا ملت ایران را از ریشه بخشکانند، با چه زبانی باید اینها را گفت؟ آن ها دشمن ملت ایران هستند و دنبال نابودی ایران اسلامی هستند و تا امروز هم نتوانستند این کار را انجام بدهند و اگر می توانستند حتی یک نفر از ایران را زنده نگه نمی داشتند، امریکایی ها نه دلسوز جناح چپ در ایران هستند ونه دلسوز جناح راست و نه میانه ؛ فقط از روی فریبکاری وبرای فریب مردم ایران از یک جناح حمایت می کنند و بعد از آنکه به نتیجه خود رسیدند آنها را نیز کنار خواهند زد .نه دوستی با چپ دارند ونه دشمنی با راست، بلکه با موجودیت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و مردم مسلمان و شیعه ایران مخالف هستند. کودتای ۲۸ مرداد یک درس بزرگ برای همه ماست .
چهارشنبه 2 شهریور 26 محرم

*آغاز هفته دولت

هفته دولت را در پیش داریم، شهادت شهید رجایی و باهنر که هفته دولت نامیده شده است، خداوند این مردان بزرگ را رحمت کند . می گویند: نامه ای را وزیر آموزش و پرورش وقت به شهید رجایی نوشته است که شما که رئیس جمهور هستید ،حقوق ریاست جمهوری برای شما کافیست ، لطفاً ذحقوق معلمی را نگیرید .این بزرگوار پاسخ دادند بحمدالله بنده تاکنون حتی یک ریال هم از ریاست جمهوری دریافت نکرده ام و هر چه در زندگی شخصی خرج می کنم از همان حقوق معلمی است که دریافت می کنم . این چنین رفتار کردند که بزرگ شدند پرهیز و خداترسی داشتند، اهل خوردن مال حلال بودند، در راه اسلام ثابت‌قدم بودند و عاقبت به خیر شدند. مدیران دولتی ما در هفته دولت از این بزرگواران درس بگیرند تا می توانند به مردم خدمت کنند ،کار و تلاش کنند . ما بهتر از این مردم نداریم، بهتر از مردم ایران در هیچ جای جهان نیست، امام خمینی رحمة الله علیه می فرماید : من شهادت می‌دهم مردم ایران از مردم زمان امیرالمومنین علیه السلام هم بالاتر بودند، وفادار تر بودند ، در زمان امام حسن (علیه السلام ) فرش زیر پای امام را ربودند، امام را سوار بر اسب کردند و کشاندند و حضرت را مجروح کردند ،می خواستند حضرت را دست بسته تحویل دشمن بدهند. مردم ایران بسیار وفادار هستند با وجود این همه سختی و مشکلات جنگ انقلاب هنوز هم پای کار هستند و مدیران دولتی وظیفه سنگینی به عهده دارند .
قدر نظام جمهوری اسلامی را بدانید:

برای هر پست در نظام جمهوری اسلامی بیش از ۸۰ شهید داده شده است، در ایام محرم شما به راحتی در مجالس عزاداری شرکت می کنید ،سینه زنی می کنید ، یا حسین می گویید ولی در برخی از کشورها مانند آذربایجان که اکثریت آنها هم شیعه هستند ، اجازه عزاداری داده نمی شود، درب حسینیه ها را بستند، امنیت نعمتی است که خداوند به ما داده است .نظام جمهوری اسلامی نعمتی است که خداوند به ما داده است بایستی قدر آن را بدانیم . هرکسی در هر پستی هر وظیفه ای دارد به درستی انجام بدهد و کوتاهی نکند ، همه مشکلات حل خواهد شد .

گلایه از شرکت مخابرات :

در فضای مجازی از شرکت مخابرات گلایه بسیار دارند ،مردم ناراحت هستند که تلفن آنها قطع است باید فکری شود، تلفن همراه بهم عضی از نقاط که نقاط کور است ،آنتن‌دهی ندارد. دنیا دنیای ارتباطات است و همه جا پیشرفت کرده است، این بخش هم باید از این پیشرفت بهره مند شود .

بهبود وضعیت آب :


الحمدالله در بحث آب وضعیت بهتر شده است و بازرسان آب، تعدادی از کسانی را که از پشت کنتور آب می کشیدند را دستگیر کردند. ان شاءالله که این موضوع هم حل شود و کمبود آب نداشته باشیم .

هشدار در مورد سرقت وسایل نقلیه:


جناب آقای مطهری از کلانتری هم این نکته را تذکر دادند که برخی موتور یا ماشین خود را در خیابان بدون قفل کردن، رها می‌کنند و یا احشام و گوسفندان آنها جای مناسبی ندارد . تقاضا داشتند شهروندان به این امور توجه بیشتری داشته باشند و اگر کسی مورد مشکوکی در بخش دیدند، بلافاصله به کلانتری گزارش دهد.

خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) عاقبت همه ما رو ختم بخیر بگردان

پی نوشت:

8- الخصال، ص 245



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.