سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه محترم در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع)

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 71 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1401.05.23
 
سخنرانی حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) در چترود مورخه 1401/05/22



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای گمنام، شهدای خدمت، شهدای مدافع حرم، سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی و همراهان، شهدای سلامت، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خدای متعال این عزاداری و ابراز عشق و علاقه به ساحت مقدس امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا را از همه ما قبول بدارد و ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت و اولین لحظه دیدار ما با پروردگار قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد(ص) و آل محمد (ص).

خدمت همه خواهران و برادران خیر مقدم عرض می کنم و از دست اندرکاران برزگرای این مجلس عزا تقدیر و تشکر می کنم . از جناب آقای رمضانی هم تشکر می کنم که بنده را به این مجلس دعوت کردند و این توفیق بزرگ نصیب حقیر شد تا در این مجلس عزای سیدالشهدا شرکت کنم، از فرمایشات حجت‌الاسلام زنگی آبادی هم استفاده کردیم. ان شاءالله که خداوند متعال به ایشان و همه بیماران شفای کامل عنایت بفرمایید.

بشارتی که پیامبر(ص) درباره عزاداران امام حسین(ع) دادند:


«لما اخبر النَبي(صلي الله عليه و آله) ابنته فاطمه بقتل ولدها الحسين و ما يجري عليه من المحن بكت فاطمه بكاءً شديداً » نقل شده است که روزی پیغمبر خدا به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها مشرف شدند و قنداقه امام حسین عیله السلام را به دست گرفتند و فرمودند: دخترم زمانی می آید که در کنار شط فرات ، فرزندم حسین را لب تشنه شهید می کنند .حضرت زهرا خیلی غمگین شدند، « و قالت: يا ابه، متي يكون ذلك؟ قال: في زمان خال مني و منك و من علي. فاشتدّ بكائها »فرمودند :پدر جان کی اتفاق می افتد ،حضرت فرمودند : وقتی که نه من باشم و نه شما باشید و نه پدرش علی علیه السلام، حضرت زهرا بیشتر ناراحت شدند و گریه کردند « و قالت: يا ابه فمن يبكي عليه و من يلتزم باقامة العزاءِ له؟»و فرمودند چه کسی بر فرزندم مجلس عزا برپا می کند؟ چه کسی بر فرزندم گریه می کند ؟ « فقال النبي: يافاطمه، ان النساء امتي يبكين علي نساء اهل بيتي، و رجالهم يبكون علي رجال اهل بيتي، و يجددون العزاء جيلاً بعد جيل في كل سنة، »پیامبر(ص) فرمودند: دخترم زهرا ! مردان شیعه ،زنان شیعه ، دوستداران ما ، طایفه بعد از طایفه، نسل بعد از نسل، هر ساله این عزا را تجدید می کنند ، « فاذا كان يوم القيامةتشفعين انت للنساء و انا اشفع للرجال و كلْ من بكي منهم علي مصائب الحسين اخذنا بيده و ادخلناه الجنة. » قیامت که شد شما زن های شیعه ها شفاعت می کنید من هم مردهای شیعه را شفاعت می کنم ، ما دست آنهارا می گیریم و آنها را وارد بهشت می کنیم. « يا فا طمه، كل عين باكية يوم القيامة، الا عين بكت علي مصائب الحسين فاّنها ضاحكة مستبشرة بنعيم الجنة.» اي فاطمه همه چشم ها در قيامت گريان است مگر چشمي كه بر حسين گريسته باشد. او خندان و شادمان به نعيم بهشت خواهد بود. (1)

نور امام حسین (ع) هرگز خاموش نمی شود:

خدا را شکر می‌کنیم که هر ساله از ابتدای محرم در مجالس سیدالشهدا شرکت می‌کنیم ببینید چه حلاوت و عشقی در نام امام حسین(ع) وجود دارد، اگر ما یک فیلم سینمایی را سه یا چهار مرتبه ببینیم، برای دفعه پنجم برای ما تکراری خواهد بودو رغبتی به تماشای دوباره آن نداریم،اگر یک داستان را چندین مرتبه بخوانیم برای دفعات بعدی خسته کننده و تکراری است و دیگر حوصله خواندن دوباره آن را نداریم ولی ببینید سیدالشهدا چه کرده است که هر ساله برای او مراسم می گیریم و هیچگاه خسته کننده و تکراری نمی شود. چنانچه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید : «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»(2) شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام عشق ،حرارت و شعله ای در دلها ایجاد کرده است که هیچگاه این شعله خاموش نمی شود.در همین دهه ببینید چقدر در مورد امام حسین علیه السلام شنیده اید ولی هیچگاه خسته نمی شوید، مجلس سیدالشهدا همیشه برای ما تازه است و هیچگاه خسته نمیشویم.

محبت و علاقه هندوها به امام حسین (ع):

حلاوت ، عشق ، جاذبه و مغناطیسی در وجود سیدالشهدا و نام حسین وجود دارد که همه دلها را به خود جذب کرده است،نه اینکه ما شیعه امام حسین هستیم این را می گوییم ، بلکه امام حسین (علیه السلام ) مسیحی، ارمنی وحتی هندوی گاوپرست را هم جذب کرده است .چند روز پیش تلویزیون مصاحبه میکرد و هندوها می گفتند ما هم همراه عزاداران سیدالشهدا سینه می زنیم. تاجران هندی برای برکت مال خود، امام حسین(ع) را در مال خودشان شریک کرده اند، یک کلیپ دیدم که در هندوستان در روز عاشورا هندوها گل سرخ آماده کرده بودند و گل ها را بر سر عزاداران سیدالشهدا می‌پاشیدند که در زیر پای عزاداران فرشی از گل پهن شده بود. حتی برخی از هندوها در روز عاشورا ، حسین گویان از روی آتش و دود رد شوند و پای آنها نمی سوزد.
آیت الله دستغیب داستانی دارند به نام ارمغان هندوان که در کتاب داستانهای شگفت آوردند ونوشته است: یک مرد هندو که گاو پرست بود، هر ساله همراه عزاداران حسینی سینه میزد، عاشق و دوستدار امام حسین(ع) بود، وقتی از دنیا رفت به رسم هندوها بدن او را سوزاندند، اما مشاهده کردند که دست راست و قطعه‌ای از سینه اش نسوخته است ، با وجود آتش زیاد که بدن او را تبدیل به خاکستر کرده بود ولی دست راست ‌و قطعه ای از سینه اش نسوخته است ؛ از بزرگ خود علت را سوال کردند، گفت این بخش متعلق به حسین (ع) مسلمانان است و باید در قبرستان مسلمانان دفن شود.

مجلس عزای اهل بیت، هم سطح ضیافت الهی است:

سیدالشهدا زنده است ،جاذبه دارد سیدالشهدا شفا بخش است. مجلس عزای امام حسین (ع) هم سطح ماه مبارکه رمضان است که حتی نفس کشیدن در آن هم ثواب دارد چنانچه امام صادق علیه السلام فرمود: « نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ » نَفَس شخص اندوهگين به خاطر ظلمی كه بر ما رفته، به منزلۀ تسبيح (سبحان اللَّه گفتن) است،« وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ » اندوه او به خاطر ما عبادت است « وَ كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ »و پرده پوشى اسرار ما جهاد در راه خداست. سپس فرمود: « يَجِبُ أَنْ يُكْتَبَ هَذَا الْحَدِيثُ بِالذَّهَبِ.» زيبنده است اين حديث با طلا نوشته شود.(3)

عوامل رسيدن به خير دنيا و آخرت :

روایتی داریم از آقا امیرالمومنین(ع) که فرمود : «جاءَ رَجُلٌ إلَى النَّبِيِّ صلي الله عليه و آله فَقالَ » مردى نزد پيامبر صلي الله عليه و آله آمد و گفت : « عَلِّمني عَمَلاً يُحِبُّنِي اللّه ُ عَلَيهِ » به من كارى بياموز كه با انجام دادنش ، خداوند مرا دوست بدارد « ويُحِبُّنِي المَخلوقونَ » مردم نيز دوستم بدارند ، « ويُثرِي اللّه ُ مالي» خداوند دارايى ام را بيفزايد « ويُصِحُّ بَدَني » تندرستم گرداند « ويُطيلُ عُمُري » عمرم را طولانى كند « ويَحشُرُني مَعَكَ » و مرا با تو محشور سازد . این مرد عرب روستایی فرد عاقلی بود که همه دنیا و آخرت را یکجا از محضر مبارک پیامبر اعظم (ص) درخواست کرد، خوب است وقتی به محضر بزرگان می رسیم ،خواسته های بزرگ داشته باشیم ، همت والا داشتن خیلی مهم است.
مرحوم میرزای قمی به خواب یکی از افراد آمده بود و گفته بود خواسته های دنیایی و کوچک خود را از ما بخواهید مثلاً ماشین ،خانه ، دعا برای ازدواج، حرم حضرت معصومه(س) که می روید ، خواسته های بزرگ داشته باشید. دنیا و آخرت را بخواهید ، عاقبت بخیری را بخواهید ،شفاعت را بخواهید،حال شما هم که در مجالس سیدالشهدا(ع) شرکت می کنید، از امام حسین کم نخواهید ،در این مجالس گره های بزرگ باز می شود، برای خود و نسل خود عاقبت بخیری طلب کنید ، طاهر از دنیا رفتن ، بهره مندی از شفاعت اهل بیت بخواهید و خواسته‌های دنیایی خود راهم بخواهید ،همت بلند داشته باشید ، هم دنیا را بخواهید هم آخرت را. « فَقالَ : هذِهِ سِتُّ خِصالٍ ، تَحتاجُ إلى سِتّ خِصالٍ » پیامبر(ص) فرمود : «اينها شش صفت است كه نيازمند شش صفت ديگر است :

تقوا راز محبوبیت نزد خدا :

« إذا أرَدتَ أن يُحِبَّكَ اللّه فَخَفهُ وَاتَّقِهِ » هرگاه خواستى خداوند دوستت بدارد ، از او بترس و تقواى او را پيشه كن؛ خداوند مهربان و ارحم الرحمین است، نباید از او بترسی باید از بدی رفتار و اعمال خودت بترسی، از گناه و معصیتی که انجام میدهی و از مخالفت با دستورات الهی بترس و تقوا داشته باش.

نیکی راز محبوبیت نزد مردم :

«وإذا أرَدتَ أن يُحِبَّكَ المَخلوقونَ فَأحسِن إلَيهِم ، وَارفِض ما في أيديهِم » و هرگاه خواستى آفريدگان دوستت بدارند ، به آنان نيكى كن و آنچه را در دست دارند ، رها كن؛ مردم تشنه خوبی هستند اگر هر کس در هر پست و مقامی به مردم خوبی کند،مردم هم او را دوست خواهند داشت . چشم طمع به اموال مردم نداشته باش و سعی نکن با فریب اموال آنها را تصاحب کنی.

زکات راز افزایش رزق :


« وإذا أرَدتَ أن يُثرِيَ اللّه ُ مالَكَ فَزَكِّهِ » و هرگاه خواستى خداوند دارايى ات را بيفزايد ، زكات بپرداز؛ زکات شامل زکات مستحبی و زکات واجب است که پرداخت واجبات مالی خمس موجب نمو و رشد مال می شود.

اهمیت پرداخت خمس :

اگر کاسب یا کارمند هستی و برای کاری که انجام می دهی، حقوق دریافت می کنی، باید اولین حقوق را که گرفتی به عنوان سال خمسی خود تعیین کنید، بعد از گذشت یک سال ،در همان روز باید حساب کتاب کنیم که چقدر موجودی دارید،یک پنجم آن را به عنوان خمس بدهید. پرداخت خمس واجب است و حتی بر روضه خوانی برای سیدالشهدا هم ارجحیت دارد؛ کسانی هستند که برای مجالس سیدالشهدا ممکن است ۱۰۰ میلیون تومان هم هزینه کنند ولی خمس مال خود را که خیلی کمتر از این مقدار است را نپردازند. خمس سهم امام زمان است که شما به مرجع تقلید خود تحویل می دهید خداوند در هر مالی که به دست می آورید یک سهم برای خودش در نظر گرفته است خدایی که به شما چشم، گوش، دست و پا داده است . یک سهم هم متعلق به رسول خداست و یک سهم متعلق به امام معصوم است . خداوند سهم خود را به پیامبر بخشید و پیامبر سهم خود را به امام معصوم بخشید که این سه سهم با هم سهم امام است که متعلق به امام زمان است . ما برای امام زمان گریه می کنیم ولی سهم امام زمان را از مال خود جدا نمی کنیم و نمی پردازیم که غصب است و اگر با مالی که خمس آن پرداخت نشده است معامله انجام بدهید یک پنجم آن باطل است و اگر وسیله ای بخرید، یک پنجم آن را مالک نیستیم . حتی اگر برای امام حسین(ع) صد میلیون هم خرج کنید،هرگز جای خمس را نمی گیرد، مانند این می ماند که من نماز یومیه واجب خود را نخوانم ولی صد رکعت نماز مستحبی به جا بیاورم ن.ماز مستحبی خوب است ولی جای نماز واجب را نمی گیرد ،مانند این است که من صدای بلندگو را آنقدر بلند کنم که همسایه پیر و بیمار مسجد اذیت شود ، در این صورت هم روضه‌خوانی مستحب است ولی اذیت و آزار همسایه حرام است. برای یک کار مستحب نباید کار حرامی انجام داد و مردم آزاری کرد. پیامبر گرامی اسلام (ص) به حضرت علی (ع) می فرمایند: « یا علی! هرگاه دیدی مردم به فضایل و مستحبات می پردازند، تو به کامل کردن واجبات بپرداز... » (4) بنابراین پیامبر به این مرد عرب می فرماید اگر میخواهی مالت در دنیا فراوان شود و خیر و برکت داشته باشد آن را پاک کن و خمس آن را بپردازد.

برکت در رزق ؛ حکمت پرداخت خمس:

تاکنون هیچ کس با پرداخت وجوهات مالی خود فقیر نشده است بلکه مال آنها خیر و برکت هم پیدا کرده است ، هم کار خیر انجام دادند و هم به حج مشرف شدند. افرادی هم بودند که اهل پرداخت خمس نبودند ، هرچند برای حج ثبت نام هم کردند ولی از پای هواپیما برگشتند و موفق نشدند به حج مشرف شوند، انسان باید در زندگی راه درست را در پیش بگیرد، این است که پیامبر می گوید: ای مرد عرب را پاک کن تا فراوان شود. یک روز در تلویزیون با یکی از بازاری های مشهور تهران مصاحبه می کردند که مثال جالبی را برای پرداخت خمس و زکات زد که دارایی ما مانند درخت انگور است که اگر هر سال شاخ و برگ اضافه اش را نزنی ،سال بعد محصول نمی دهد ولی اگر شاخ و برگش را زدی ،هرسال محصول بیشتری می دهد. پرداخت خمس نیز باعث نمو و رشد مال می شودکه این معامله با خدا است. خداوند بخشنده است و ما را خلق کرده است تا مظهر نام او باشیم و مانند خود او بخشنده باشیم.

صدقه راز تندرستی :

« وإذا أرَدتَ أن يُصِحَّ بَدَنَكَ فَأَكثِر مِنَ الصَّدَقَةِ » و هرگاه خواستى خداوند تندرستت گرداند ، بسيار صدقه بده؛ صدقه رفع بلاست ،هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید صدقه بدهید.

صله رحم راز طول عمر:

« وإذا أرَدتَ أن يُطيلَ اللّه ُ عُمُرَكَ فَصِل ذَوي أرحامِكَ » و هرگاه خواستى خداوند عمرت را طولانى كند ،به ديدار خويشاوندانت برو . صله رحم عمر را طولانی می کند. در این باب حکایتی را از زمان امام موسی بن جعفر خدمتتان عرض می کنم :علی بن ابوحمزه (رحمت الله علیه) از شاگردان امام كاظم (علیه السلام) بود، روزی امام كاظم (علیه السلام) به او فرمود: بزودی شخصی از مردم مغرب(آفریقا) ، با تو ملاقات می كند، و سراغ من را از تو می گیرد. او را نزد من بیاور.علی بن ابوحمزه (رحمت الله علیه) كنار كعبه رفتم و مشغول طواف بودم ، ناگاه مرد بلند قامت و تنومندی نزد من آمد و گفت : در مورد درباره موسی بن جعفر (علیه السلام) سؤال دارم . گفتم : نامت چیست ؟ گفت : یعقوب بن یزید گفتم : اهل كجا هستی ؟ گفت : اهل مغرب (آفریقا) و از من خواست او را به حضور امام كاظم (علیه السلام) ببرم ، او را به محضر امام ع آوردم . وقتی كه امام كاظم (علیه السلام) او را دید، فرمود: ای یعقوب بن یزید، دیروز آمدی ، و در فلان محل بین تو و برادرت ، درگیری شد و به همدیگر ناسزا گفتید، چنین برخورد و روش از دین من و دین پیروانم نیست ، و ما به هیچیك از شیعیان خود نگفته ایم كه رفتارشان چنین باشد، از خدا بترس ، بین شما بزودی (به خاطر قطع رحم) بر اثر مرگ جدایی می افتد، برادرت در همین سفر، قبل از آنكه به وطن برسد می میرد، و تو از كرده خود پشیمان می شوی ، شما قطع رحم نموده اید و نسبت به همدیگر قهر هستید، خداوند عمر شما را كوتاه نمود. یعقوب گفت : ای پسر رسول خدا! تكلیف من چه می شود، و مرگ من كی فرا می رسد؟ امام كاظم (علیه السلام) فرمود: مرگ تو نیز (به خاطر قطع رحم) فرا رسیده بود، ولی تو در فلان منزل ، نسبت به عمه ات صله رحم كردی ، خداوند بیست حج (سال) عمر تو را تاخیر انداخت . علی بن حمزه می گوید: سال بعد، یعقوب را در مكه دیدم و به من خبر داد كه برادرم قبل از رسیدن به وطن از دنیا رفت و در همان راه ، او را دفن كردم.(5)

قطع رحم سبب کوتاهی عمر می شود :


قطع صله رحم با اقوام فامیل،عمر را کوتاه میکند و به این ربط ندارد که شما مثلا بسیجی هستی و یا اهل نماز شب هستید، قطع رحم کردید عمر شما کوتاه خواهد شد واگر صله رحم کردید خداوند بلاهای زندگی را از شما دور خواهد کرد و عمر طولانی خواهد شد . خانواده های هستند که زیاد پایبند به دین نیستند ولی چون دورهمی دارند ،صله رحم به جا می آورند و به هم سرکشی می کنند زندگی آنها رو به راه می شود چون صله رحم موجب دفع بلاست ولی برخی خانواده های مسجدی و حزب اللهی هم داریم که با فامیل قطع رابطه کرده اند و به انواع و اقسام بلاها دچار شده اند چون صله رحم به جا نمی آورد. این است که پیامبر اکرم می فرماید: اگر می خواهی عمر با برکت داشته باشید و با فامیل در ارتباط باش.

سجده طولانی راز محشور شدن با پیامبرخدا(ص):

« وإذا أرَدتَ أن يَحشُرَكَ اللّه ُ مَعي فَأَطِلِ السُّجودَ بَينَ يَدَيِ اللّه ِ الواحِدِ القَهّارِ » و هرگاه خواستى خداوند تو را با من محشور سازد ، در برابر خداى يگانه قهّار ، سجده ات را طولانى كن .(6) برخی خیلی سریع نماز می خوانند ، مانند مرغی که به زمین نوک می زند و دانه میخورد، خیلی سریع به سجده می روند و بلند می شوند، رکوع و سجده خوبی بجا نمی آورند . بنابراین تا می توانید سجده های نماز خود را طولانی کنید و بعد از نماز هم سجده شکر به جا آورید.

ذکر یونسیه، دعا برای نجات از غم و اندوه:

مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی ، استاد حضرت امام(ره) می فرماید: یکی از عواملی که روح انسان را وسیع میکند و بزرگ می گرداند، دل انسان را دریایی می کند ، ذکر یونسیه است که درسجده عصر جمعه می خوانند: « لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» (7) حضرت یونس وقتی در شکم ماهی گرفتار شد و آنجا شروع کرد به سجده و این ذکر را مرتب تکرار می کردتا نجات یافت. معنای ذکر این است: در خداوندا بلاهایی که بر من نازل می شود، خود من مقصر هستم .
. ذکر یونسیه بسیار مهم و در زندگی گره گشاست.خداوند می فرماید : « فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ » ما حضرت یونس را از شکم نهنگ نجات دادیم و« وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ » و مؤمنینی که اهل این ذکر باشند ، آنها را هم نجات خواهیم داد .(8) همانگونه که یونس را نجات داد این آنها را نیز نجات خواهیم داد؛ هر کاری راهی دارد و راه رفع گرفتاری ها سجده و این ذکر است.

شکر نعمت ،نعمتت افزون کند :

گاهی اوقات از خداوند گلایه می کنیم که خدایا تو تار و پود زندگی مرا سیاه بافتی و باعث بدبختی و سیاه بختی من شدی ولی در این ذکر می گوییم خداوندا مقصر خود من هستم، خود من باعث این همه گرفتاری شدم ، سُبْحَانَک ، تو منزهی من بد کردم .
به فرموده پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، حتی اگر روی شتر بودی و به یاد نعمتی از نعمت های خداوند افتادی ، حتماً روی همان شتر سجده شکر به جا بیاور . انسان باید در در هر زمان که یاد نعمت خداوند افتاد ، سجده شکر به جا بیاورد صبح که از خواب بیدار می شویم و چشمان خود را باز میکنیم خدا را شکر بگوییم .خیلی افراد بودند که شب خوابیدند ولی طلوع خورشید فردا را ندیدند و فوت شدند. برای سالم بودن و نعمت حیات داشتن بایستی خدا را شکر کنیم. پیامبر می فرماید این مرد عرب، اگر میخواهی در قیامت با من محشور شوی ، سجده های طولانی داشته باش.
امروز در بحث های روانشناسی فضای مجازی بحث شکرگزاری بسیار مطرح است شکرگزاری در زندگی بسیار مهم است و نعمت را افزون می کند. امیدوارم خداوند توفیق بدهد تا اهل عمل باشیم.ان شاءالله

پی نوشت:

1- بحار الانوار ، ج44 ، ص292 ، ح3

2- جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556

3- أمالي المفيد، ص: 338

4- میزان الحکمة ج3ص2403

5- داستانهاي شنيدني از چهارده معصوم(عليهم السلام)/ محمد محمدي اشتهاردي

6- بحار الأنوار : 85 / 164 / 12 .

7- سوره مبارکه الانبیاء ، آیه 87

8- سوره مبارکه الانبیاء ، آیه 88



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.