سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

پنج چیزی که مردم راه رسیدن به آن را اشتباه می‌روند/ مطالبات رهبری از دولت سیزدهم

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 72 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1401.06.05
 
خطبه نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخه1401/06/04


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

از حضور مؤمنانه همه شما خواهران و برادران نمازگزار، مجری ،موذن و قاری محترم، دست اندرکاران نمازجمعه صمیمانه تشکر می کنم .
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

در این خطبه چند کلامی راجع به انتخاب کردن از منظر حدیث قدسی خدمت شما عرض می کنم. انتخاب راه درست در زندگی، بسیار مهم است ممکن است ما یک انتخاب اشتباهی را داشته باشیم و بعدها پشیمان بشویم و دیگر راه برگشتی نداشته باشیم و ضرر و زیان بسیاری را از ناحیه آن انتخاب، متحمل شویم.

پنج چیزی که مردم راه رسیدن به آن را اشتباه می‌روند :

خداوند در حدیثی قدسی خطاب به حضرت داوود علیه السلام راه های رسیدن به عزت ،آسایش، جلب رضایت الهی را اینگونه متذکر می شود :
« أَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَی دَاوُودَ (ع )» : خدای تبارک و تعالی وحی نمود بر حضرت داوود (ع) که: « یَا دَاوُودُ- إِنِّی وَضَعْتُ خَمْسَةً فِی خَمْسَةٍ » ای داوود! من پنج چیز را در پنج چیز قرار داده ام «وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی خَمْسَةٍ غَیْرِهَا فَلَا یَجِدُونَهَا» ولی مردم آنها را در پنج چیز دیگر می ‏جویند و نمی ‏یابند:

1- راه دستیابی به علم :

« وَضَعْتُ الْعِلْمَ فِی الْجُوعِ وَ الْجَهْدِ» علم حقیقی را در گرسنگی و تلاش و کوشش قرار داده ام «وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی الشِّبَعِ وَ الرَّاحَةِ فَلَا یَجِدُونَهُ» ولی مردم آن را در سیری و راحتی می‏ جویند و نمی ‏یابند. به قول یکی از اساتید ما، باید همه چیزت را برای علم بدهی تا علم به تو یک قطره بدهد. خانواده هایی که فرزندان خود را تشویق به آموختن علم می کنند و برای پیشرفت فرزندان خود تلاش می کنند، برای آنها معلم خصوصی می گیرند و یا آنها را به کلاس‌های مختلف می فرستند، فرزندان موفق تری دارند. من در بافت که بودم ، شاهد بودم خانواده هایی که وضعیت مالی خوبی هم نداشتند ولی برای پیشرفت علمی فرزندان خود هزینه می کردند، نتیجه این شد که در هر خانواده ای چند دکتر و مهندس رشد پیدا کرد، ولی بودند خانواده‌های اشرافی که به علم آموزی فرزندان خود اهمیت نمی دادند و بعد از فوت پدر و مادر ، فرزندان آنها در شغل و کاسبی خود ورشکسته و در نهایت بیکار شدند. علم باعث عزت و سرافرازی است ، هرکس با علم و دانش به پست و مقامی رسید، موجب سرافرازی خودش است. بدون تلاش نه میتوان دکتر و مهندس شد و نه مجتهد و عالم دینی، انسان باید برای کسب علم و دانش وقت بگذارد و هزینه کند .

اگر می خواهید فرزندان تحصیلکرده ای داشته باشید، باید برای آن زحمت بکشید و وقت بگذارید. با رها گذاشتن فرزند و با راحت طلبی و درس نخواندن، فرزند شما به جایی نمی رسند. بدانید خداوند علم را در خوشی و راحت طلبی قرار نداده است، هر کس که می خواهد به مراتب علمی بالا دست پیدا کند و برای جامعه خود مفید باشد، باید سعی و تلاش داشته باشد. داستان های زیادی در این رابطه وجود دارد که علما و دانشمندانی چه تلاش هایی را برای رسیدن به مقام های خود انجام دادند و برای رسیدن به قله های علمی از جان مایه گذاشتند.کسی که علم می خواهد باید سختی بکشد و به قول قدیمی ها دود چراغ بخورد. باید از خواب و خیلی از تفریحات خود بزند و به مطالعه بپردازد ،خدا رحمت کند آقای شیخ حسین انصاریان،وقتی در قم به خدمت ایشان رسیدم، گفتند من زمان زیادی از شبانه روز به مطالعه کتاب اختصاص می دهم و بخاطر آن، از تمام تفریحات و خوشی های زندگی ام گذشتم. خدا رحمت کند شهید مطهری را که می گفتند فقط ۵ ساعت قبل ویا بعد از نماز صبح مطالعه دارند،به غیر از مطالعه ای که در دیگر ساعات شبانه روز داشتند،بنابراین علم در راحتی و خوشی به دست نمی آید.

2- راه دستیابی به عزت :

« وَضَعْتُ الْعِزَّ فِی طَاعَتِی» عزّت را در اطاعت از خودم نهاده‏ ام « وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی خِدْمَةِ السُّلْطَانِ فَلَا یَجِدُونَهُ» ولی مردم آن را در خدمت به سلاطین طلب می ‏کنند و نمی ‏یابند.
در روایتی امام سجاد(عليه السلام) می فرماید : « طاعَةُ وُلاةِ الأمرِ تَمامُ العِزِّ » (1) تمام عزت (کمال عزت) در این است که از ائمه معصومین و پیشوایان دین تبعیت کنید.
جریان کربلا را با دقت مرور کنید، افرادی بودند که خود را به درهم و دینا فروختند وبه یزیدیان پیوستند مانند عمر بن سعد که یک شخصیت کشوری و مورد اعتماد بود. او پسر سعد بن ابی‌وقاص از صحابه بزرگ رسول خداست ولی با انتخاب نادرست، عزت و سربلندی خود را در پیروی از یزید و یزیدیان دید و قصد داشت استاندار ری (تهران کنونی ) و فرمانروای کل ایران شود وقتی امام حسین علیه السلام به او هشدار داد: «تو حتّی از گندم ری هم نخواهی خورد» عمر به تمسخر جواب داد : «چه عیب دارد؟ از جو آن می‌خورم.» عمر سعد ، امام زمان و ولی امر خود را رها کرد و به یزیدیان پیوست و بدعاقبت شد؛ در نقطه مقابل، شخصی مانند حر را می بینیم که سرلشکر سپاه است و مقام بالایی دارد ولی از دربار یزیدیان خارج شد و به سیدالشهدا پیوست و عاقبت به خیر شد و به چه عزت بالایی دست پیدا کرد.

ماجرای جالب دستمال سر حربن ریاحی و شاه اسماعیل صفوی:

در زمان شاه اسماعیل صفوی ،قبر حرّ در اثر سیلاب تخریب شد، وقتی برای بازسازی رفتند به پیکر حرّ رسیدند و با کمال تعجب دیدند پیکر به خون آغشته آن آزاده قهرمان پس از گذشت بیش از یک هزار سال صحیح و سالم است. زخم‌های بی شمار گویی تازه وارد آمده و دستمالی نیز که سالارش حسین علیه السلام بر فرق او بسته و مدال بزرگی است بر پیشانی دارد. شاه اسماعیل گفت: این دستمال از امام حسین علیه السلام است و برای ما مایه برکت و پیروزی بر دشمنان و مایه شفای بیماران. به همین جهت با دست خویش آن را باز کرد و دستمال دیگری بست، اما به مجرد باز کردن آن دستمال، خون جاری شد و هرگونه کوشش برای متوقف ساختن آن بی حاصل ماند.
به ناچار شاه همان دستمال را بر سر حُر بست و گوشه‌ای از آن را به عنوان تبرک برداشت و خون هم متوقف شد. این چنین بود که به حقانیت حرّ پی بردند و شاه اسماعیل دستور داد تا برای او مقبره ساختند و مردم را به زیارت ایشان فراخواند.
ببینید حرّ به چه مقامی رسید و چه عزتی پیدا کرد ، برای او حرم ساختند ،این نتیجه پیروی از اهل بیت است ولی دنبال هوای نفس رفتن، موجب ذلت و خواری است.

عزت در اطاعت از خدا و رسول خدا(ص) :

زلیخا ملکه عزیز مصر بود و در آن مثل مورد احترام و عزت فراوان بود ولی دنبال هوای نفس رفت و زمین گیر شد و یوسف که در قعر چاه و برده بود، با اطاعت از خداوند عزیز مصر شد این است که خداوند می فرماید: من عزت را در اطاعت از خودم قرار دادم ؛ در قرآن مجید نیز خدوند خطاب به رسول خدا(ص) می فرماید : ای رسول ما به مردم بگو : « إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْکُمُ اللَّهُ» (2) اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد. اگر در زندگی راه رسول خدا(ص) را در پیش بگیرید و در راهی که پیشوایان معصوم برای شما در نظر گرفته اند، قدم بردارید عزت پیدا می کنید و عزیز خواهی شد. آمدن به در خانه سید الشهدا عزت است، عزت و سربلندی در اطاعت از خداوند است ولی مردم فکر میکنند پست و مقام و خدمت به سلاطین آنها را به عزت میرساند که این تفکر اشتباه است، آنجا عزتی نیست.

3- راه دستیابی به غنی :

« وَ وَضَعْتُ الْغِنَی فِی الْقَنَاعَةِ» بی‏ نیازی را در قناعت قرار داده ام، « وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی کَثْرَةِ الْمَالِ فَلَا یَجِدُونَهُ» ولی مردم آن را در مال زیاد می‏ جویند و نمی‏ یابند. مردم بی نیازی را در مال فراوان جستجو میکنند در حالی که این گونه نیست، وقتی از دور به زندگی افراد مرفه نگاه می کنیم گمان می کنیم آنها در زندگی هیچ مشکلی ندارند، در حالیکه آنها نیز مشکلات زیادی در زندگی دارند، همان نگهداری مال، سختی زیادی دارد،اگر غنی و بی نیازی می خواهید قناعت کنید ، " تا صدف قانع نشد پر در نشد" صدف دهان خود را بسته است که درّ در درون او ساخته می شود.

قناعت در زندگی بسیار مهم است؛ اگر انسان در زندگی حریص باشد به جایی نمی‌رسد؛ اگر انسان دائما دنبال جمع آوری مال باشد تبدیل به یک نگهبان برای آن مال می شود که در نهایت به وراث میرسد و اگر فرزندان خوبی داشته باشد این مال را در مسیر صحیح به کار برند ، سعادتمند می شوند.

بزرگترین حسرت در روز قیامت :

در روایتی امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: « إنَّ اعظَمَ الحَسَرَاتِ یَومَ القیامَةِ » روز قیامت بزرگترین حسرت، «حَسرَةُ رَجُل کَسَبَ مالاً فی غَیرِ طاعَةِ اللهِ » افسوس وحسرت مردی است که مالی را از راه حرام جمع آوری کرده است «فوَرِثَهُ رَجُلٌ فانفَقَهُ فی طاعَةِ اللهِ سُبحانَهُ » و آن مال را برای فرزندانش به ارث گذاشت،فرزندان صالحی داشت،این مال را پاک کردند و خمس و زکات آن را پرداختند،از آن مال انفاق کردند و گره از کار نیازمندان باز کردند در مسیر درست و صحیح از این مال استفاده کردند « فَدَخَلَ بِهِ الجَنّة وَ دَخَلَ الاوَّلُ بِهِ النّارَ » فرزندان که مال را در راه درست خرج کردند سعادتمند می شوند و به بهشت می روند و پدر که زحمت جمع آوری مال را کشیده است ،چون این مال حرام بوده است به جهنم می رود. (3) بنابراین افسوس می خورد چرا خودش به موجب آن جهنمی شد.

انفاق راه درمان و علاج حرص:


داشتن مال و ثروت و یا جمع آوری آن بد نیست ، بلکه وابستگی به مال و اسیر آن شدن بد است،چرا برای انفاق کردن،سفارش بسیار شده است؟ تحلیل روانی آن این است که انسان با انفاق کردن حرص و طمع را از خود دور کند. انسان قوای متعددی دارد حرص و طمع باعث میشود انسان به سمت جمع آوری بیش از حد مال برود واین قوه از حالت تعادل خارج می شود . مانند این است که دست انسان بیش از حد رشد کند در حالی که اعضای بدن ما باید رشد متوازن داشته باشند. رشد خصوصیت های اخلاقی در انسان نیز باید به صورت متوازن باشد و همه باید همراه هم رشد کنند ، اگر یک صفت اخلاقی بیش از حد رشد کند،مثلاً یک نفر بیش از حد دنبال پست و مقام باشد ( تلاش بیش از حد کند تا نماینده مجلس شود ) و یا مدام در پی جمع آوری مال باشد و بیش از حد مال جمع کند،حرص جمع آوری مال و منال انسان را بدبخت میکند برای همین است که می گویند انفاق کنید این انفاق و بخشش انسان را از حرص نجات می دهد ؛پرداخت خمس زکات و انفاق موجب نجات انسان است و باعث رشد متوازن اخلاقی و روحی خواهد شد بنابراین وقتی خداوند مال فراوان به انسان می دهد انسان بایستی حق آن را ادا کند با این مال می تواند تجارت بهشت کند دنیا مزرعه آخرت است ما حق نداریم مال را نابود کنیم بایستی آن را در راه صحیح خرج کنیم و آن را گسترش دهیم و حق مال را ادا کنیم،خداوند ،سادات، فقرا و نیازمندان نیز از مال ما حق دارند،متاسفانه برخی برخلاف وضعیت مالی بسیار خوبی که دارند ، حاضر نیستند کوچکترین قدم خیری را بردارند. مثلاً در قدیم یک شخص پولداری بود، از طرف بسیج برای گرفتن کمک مالی پیش او رفتند ولی او حاضر به کمک نشد و فقط ۲۰ هزار تومان کمک کرد. چند وقت بعد فرزند او را اشرار گروگان گرفتند و درخواست ۵۰ میلیون تومان پول کردند . اگر انسان اموالش را در مسیر خیر ،صحیح و درست هزینه نکند، مجبور خواهد شد چند برابر آن را در راه باطل خرج کند. اینکه ما میگوییم حرص جمع آوری مال بد است به این معنا نیست که انسان اصلا کار نکند ،خیر انسان باید شبانه روز دنبال کار و تلاش باشد، امیرالمومنین تلاش بسیار می کرد ، قنات های زیادی را احیا کرد و درختان خرمای زیای را می کاشت، همه میگفتند علی فقیر است و چیزی ندارد اما سرمایه یک ماه او انباری از طلا و نقره بود که همه را در راه خدا انفاق کرد، کار جوهر مرد است، انسان باید کار کند تا خانواده اش در رفاه باشند و دچار عسرت سختی نشوند ولی در کنار آن باید اهل انفاق هم باشد و به والدین خود ،فقرا ،مسجد و... کمک کند، بیمارستان و مدرسه بسازد ،به طور کلی اهل خیر باشد. مومن غنی بهتر از مومن فقیر است،به شرط این که مومن غنی به ثروت و اموالش وابسته نشود، این وابستگی است که موجب تباهی زندگی انسان است وگرنه کار و تلاش و پیدا کردن پول از راه حلال خوب است و باید باشد .

4- راه دستیابی به رضایت پروردگار :

« وَ وَضَعْتُ رِضَایَ فِی سَخَطِ النَّفْسِ» رضایت خودم را در نارضایتی نفس نهاده ‏ام، « وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی رِضَا النَّفْسِ فَلَا یَجِدُونَهُ» ولی مردم آن را در رضایت نفس طلب می‏ کنند و نمی ‏یابند.

5- راه دستیابی به آسایش :

«وَ وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ» و راحتی و آسایش را در بهشت قرار داده ‏ام، « وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا فَلَا یَجِدُونَهَا» امّا مردم آن را در دنیا می ‏جویند و نمی ‏یابند.(4)

خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان.

پی نوشت:

1- تحف العقول : 283

2- سوره مبارکه آل عمران آیه ۳۱

3- نهج البلاغه، حکمت 429

4- عوالی اللآلی ، جلد 4 ، صفحه 61

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در توصیه به تقوا این آیه شریفه را خدمت شما تقدیم می کنم: « ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساءُوا السّوأىٰ أَن كَذَّبوا بِآياتِ اللَّهِ وَكانوا بِها يَستَهزِئونَ» (5)

دوشنبه 7 شهریور 1 صفر

*ورود کاروان اهل‌بیت امام حسین(ع) به شام (61ق)

این هفته در تقویم سالروز رسیدن اسرای کربلا به شام را داریم،در شام به اهل بیت خیلی سخت گذشت. مصیبت ها و توهین های صورت گرفته در شهر شام به خاندان اهل بیت (ع) و کاروان اسرای کربلا به حدی بود که در روایت داریم، از امام سجاد (ع) پرسیدند: سخت ترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود؟ در پاسخ ۳ بار فرمودند: الشّام، الشّام، الشّام! امان از شام!

آثار و پیامدهای اصرار بر گناه :

حضرت زينب(س) در مجلس يزيد وقتي اهانت يزيد را به سر بريده امام حسين(ع) مشاهده كرد ، ارتكاب گناه و اصرار بر معصيت را علت اصلي زشت‌كاري‌هاي يزيد شمرد. و فرمود: «ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِؤُون» (5) چرا کار یزید به اینجا کشیده شد؟ چرا جنایتکاران به این مرحله می رسند و گمراه می شوند؟ منشأ آن ارتکاب دائمی به گناه است، از ابتدا کسی قاتل یا جنایتکار نیست اصرار بر گناه انسان را به چنین مرحله ای می رساند، « ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ »قرآن می فرماید عاقبت گناهکاران این است که در مقابل خداوند و یا در مقابل ولی خدا می ایستند .نتیجه اصرار بر گناه و حرام خواری این شد که روز عاشورا در مقابل سیدالشهدا ایستادند و بر حضرت شمشیر کشیدند ، همه آنها مسلمان بودند وهیچکدام پای منبر معاویه و یزید نبودند ،همه در شهر نجف یا کوفه ساکن بودند و امیرالمومنین علیه السلام را از نزدیک دیده بودند و اگر به این نقطه رسیدند به خاطر اصرار ورزیدن بر گناه و خوردن مال حرام بود که باعث می شود انسان کم کم از مسیر حق منحرف شود و در نهایت حق را مسخره کند و بگوید چه کسی گفته است قیامت یا آخرتی در کار است!

راه مقابله با آن خودداری از ارتکاب گناه است ، مثلاً اگر تمایل داری به نامحرم نگاه کنید، در اثر تکرار آن ممکن است به حرام و زنا دچار شوی، ولی اگر از اول نفس خود را کنترل کنید و جلوی خواهش های نفسانی خود را بگیرید، خوشبخت خواهید شد. اگر انسان با دشمن خود با محبت رفتار کند، می تواند او را به دوست خود تبدیل کند ولی خواهش های نفسانی اینگونه نیست هرچه در مقابل آنها کوتاه بیایید و بیشتر محبت کنید، دشمنی اش بیشتر خواهد شد.چنانچه پيامبر خدا (ص) فرمود : « أعدى عَدوِّكَ نَفسُكَ الَّتي بَينَ جَنبَيكَ »(6) دشمن ترین دشمنان تو نفس تو است که در درون تو جای دارد . بنابراین حضرت زینب سلام الله علیها خطاب به یزید می گوید علت اینکه کارت به اینجا کشیده شد و سر ابا عبدالله الحسین را بر نیزه کردید ، زن و فرزند او را به اسارت کشیدید و مانند یک کافر به آنها غل و زنجیر زدید، گناه کردن است و اختصاص به یزید و یزیدیان ندارد، گناه بر زندگی هر کسی وارد شد او را بیچاره خواهد کرد و تا انسان را در مقابل خداوند و دین رو قرار ندهد انسان را رها نمی‌کند .در توصیه به تقوا، انسان باید از یک جا، پا روی خواهش های نفسانی خود بگذارد و جلوی نفس را بگیرد و اجازه ندهد رشد کند و هر چه بگذرد کنار گذاشتن آن سخت تر می شود. در ابتدا مبارزه با گناهان بسیار آسان‌تر است.

سه‌شنبه 8 شهریور 2 صفر

*انفجار دفتر نخست‌وزیری توسط منافقین و شهادت مظلومانه «رجایی» و «باهنر» (1360)

در همین هفته شهادت شهید رجایی و باهنر را داریم که هفته دولت نامگذاری شده است ،ابتدا به دولتمردان تبریک عرض میکنیم. امروزهم بخشدار محترم به همراه همکاران و دهیاران محترم در نماز جمعه شرکت کرده اند که از زحمات همه آنها تشکر می کنیم .

مطالبات رهبری از دولت سیزدهم:

اگر بخواهیم در مورد عملکرد یک ساله دولت سیزدهم نظر دهیم، ابتدا باید ببینیم چقدر با خواسته های ولی امر مسلمین و مطالباتی که رهبر معظم انقلاب از دولت ها داشتند ، تطابق داشته است. ولی امر جانشین امام زمان است و اطاعت از او واجب است، رهبر سعادت و خوشبختی مردم را در دنیا آخرت می خواهد . ابتدا ببینیم مطالبات از دولت سیزدهم چیست:

الف: ضرورت تکیه‌بر ارزش‌های اساسی انقلاب

اولین مطالبه رهبر عزیز پافشاری بر ارزش های انقلاب است که اولین آنها مبارزه با فساد است، برقراری عدالت و ایجاد اشتغال برای جوانان هم از دیگر این مطالبات است، باید دید که دولت در این بخش ها چه عملکردی داشته است.

ب: تلاش برای تحقق دولتی مردمی:

حضور مردم در همه مسائل، حل‌کننده مشکلات است،آقای رئیس جمهور هم گفتند : دولت من یک دولت مردمی است. باید دید در طول یک سال چقدر از مشکلات مردم را حل کردند ،دولت مردمی یعنی اینکه مردم در همه مسائل حضور داشته باشند که خواست مقام معظم رهبری نیز همین است که دولت همراه مردم باشد در کنار مردم و میان مردم باشد باید ببینیم چقدر از مشکلات مردم در مدت این یکسال برطرف شده است که دولت آقای رئیسی در این بخش، نمره قبولی دارند.

ج: خلوص نیت و تلاش مجاهدانه

خواسته مقام معظم رهبری تلاش مجاهدانه ، بی وقفه و خالصانه ا ست.

د: هر اقدام دولت باید با برنامه باشد:

اقدامات دولت باید همراه با برنامه پیش بروند، آفت یک مدیر چه در اجتماع و چه در خانواده این است که برنامه نداشته باشد، نداشتن برنامه در زندگی موجب روزمره گی است و باعث میشود کارها پیش نرود .

وضع بحرانی صنعت دامداری:

در همین جا یک نکته را خدمت شما عرض کنم وضعیت دام کشور رو به اضمحلال است، با شناختی که من در این قسمت دارم اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند روز به روز دامداری های کوچک و بزرگ تعطیل خواهند شد .شیر نخواهد بود و دولت مجبور خواهد بود تا شیر خشک از خارج وارد کند ،چون هزینه دامداری برای دامدار بسیار سنگین است. لبنیات و گوشت غذای اصلی مردم است و نمی توان هزینه کم شدن قیمت آنها را فقط با زدن جیب دامدار تامین کرد آن هم با وضعیت گرانی جو، ذرت علوفه و تامین آن، صنعت دامداری در حال نابود شدن است و شاید یک دامداران نتواند بیشتر از ۱-۲ یا ۶ماه طاقت بیاورد،رشد صنعت دام کشور در دو روز نبوده است، دام های مولد سرمایه های ملی کشور هستند از اول انقلاب تا به امروز روی آنها کار شده است و امروز بومی سازی شده‌اند و تولید شیر می کنند، پنیر،ماست و گوشت مردم را تامین میکنند .متاسفانه امروز در حال نابودی است اگر این وضعیت ادامه پیدا کند خدا می داند که گوشت به چه قیمتی برسد ،چون دامداران نمی تواند تحمل کند و مجبور است دام های مولد و با ارزش خود را به کشتارگاه ببرد چون نمی تواند علوفه مورد نیاز آنها را تامین کند، تامین غذاهای مورد نیاز مردم از وظایف اولیه دولت است بنابراین بایستی این نقیصه جبران شود اگر این وضعیت ادامه پیدا کند زندگی برای مردم سخت خواهد شد و دامدار نخواهد توانست مشکلات را تحمل کند . در گزارش آمده بود که در مشهد روزی چند دامداری تعطیل میشود ، در همین منطقه و جاهای دیگر نیز وضع همین گونه است ، زندگی مردم به کشاورزی و دامداری است، غذای مردم و رزق مردم وابسته به این صنعت است و این آسیب بسیار بزرگی است که می تواند به صنعت دام کشور ضربه بزند.

ه: مقابله با جنگ روانی دشمن باکار تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای:


از وظایف دولت، مقابله با جنگ روانی و تبلیغاتی است که دشمن دارد . از دیگر اولویت هایی که باید مورد توجه دولت باشد، مبارزه با اشرافی گری، مبارزه با فساد، احیای اعتماد و امید به مردم، انسجام، اقتدار و اشراف دولت بر مسائل است که خواسته های مقام معظم رهبری از دولت هاست.ان شاءالله در این هفته افتتاح کارهای انجام شده در این بخش را خواهیم داشت.

گلایه مردم چترود:

در سفر ریاست جمهوری به استان کرمان، رئیس جمهور محترم یک نماینده به همه شهرها وبخش های استان فرستادند ولی ما نماینده ای به بخش چترود بیاید ندیدیم، حتی از امام جمعه کاظم آباد هم سوال کردند ایشان گفتند شخصی به آنجا نیامده است، وقتی دولت مردمی است نماینده آن به استان می آید باید اطلاع رسانی کنند تا مردم نامه ها و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند، می گویند نماینده رئیس جمهور ساعت ۶ به بخش ده زیار رفته بود و از مسئولین بخش کسی خبر دار نشده بود نه امام جمعه و نه بخشدار کسی با ایشان دیدار نداشته است. ما این گلایه را داریم و امیدواریم استاندار محترم جبران کند و مشکلات مردم بخش چترود را به گوش رئیس جمهور برسانند؛ خصوصاً در بحث ایجاد اشتغال، مردم درخواست زیادی دارند و از شرکت بوتیا و کارخانه های دیگر انتظار دارند کاری برای اشتغال فرزندان آنها صورت بدهند و این حق آنهاست. از کسانی که اصالتاً اهل چترود هستند و در استان یا مراکز دیگر پست و مقامی دارند و یا امکانات مالی خوبی در اختیار دارند برای پیشرفت این بخش تقاضای کمک می کنم، مدیران و مسئولین بخش هم همکاری کنند تا آنها بتوانند در بخش سرمایه‌گذاری کنند، به قول آقای تقوی ریاست اسبق شورای سیاستگذاری استان، بایستی جلوی سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن کرد، سرمایه دار با سرمایه گذار فرق میکند . سرمایه گذاری در بخش رونق را به دنبال دارد، بایستی راه را برای آنها هموار کرد تا به راحتی در این بخش سرمایه گذاری کنند، متاسفانه ما به دلیل نزدیک بودن به استان از برخی از مسائل محروم شدیم، امیدواریم آقای استاندار به این مسئله توجه کنند تا این بخش هم مورد توجه مسئولین قرار بگیرد .
خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان

پی نوشت:


5- سوره مبارکه الروم آیه ۱۰

6- تنبيه الخواطر : 1/259.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/10shahrivar14011.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/10shahrivar14012.jpg


http://yascms.ir/emam/gozaresh/10shahrivar14013.jpg


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.