سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سالگرد ارتحال امام ( رحمه الله ) و قیام 15 خرداد

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 51 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1402.03.17
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخ 1402/03/12

خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله
خداوند را شاکریم بعد ازیک ماه روزه داری و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان رادرک کردیم خداوند را بر نعمت های فراوان شکر وسپاس میکنیم .
السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا

سالگرد ارتحال امام خمینی ( رحمه الله )

در سال 68 در چنین ایامی ملت ایران یک چشم شد و این چشم بر امام بزرگوار اشک ریخت و گریه کرد ،امام بزرگوار شخصیت بسیار بزرگی بود و کار او از سنخ کار پیغمبران بزرگ الهی بود مثل حضرت ابراهیم خلیل و حضرت موسی کلیم بت شکن بود،احیا گر بود ، امام بزرگوار در عصر غیبت پیش گویی قرآن مجید را تحقق بخشید و ملت ایران را آزادی بخشید ،جان ما را آزاد کرد ، دین ما را آزاد کرد ، زنجیر استبداد ، زنجیر استعمار را از گردن و دست وپای ملت ایران گشود .

پیش گویی قرآن مجید در عصر غیبت

خدای تبارک و تعالی در 1400سال قبل عظمت ملت بزرگ ایران را ،پاینده ملت ایران ،مظلومیت و مقاومت ، شجاعت ، اهل علم ، اهل دین ،اهل ایمان ملت ایران را در قرآن مجید پیش گویی کرد .
هَا أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ1
شما همان [مردمى] هستيد كه براى انفاق در راه خدا فرا خوانده شده‏ ايد پس برخى از شما بخل مى ‏ورزند و هر كس بخل ورزد تنها به زيان خود بخل ورزيده و [گرنه] خدا بى ‏نياز است و شما نيازمنديد و اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود .
پایان آیه جمله بسار مهم است وروایاتی از اهل بیت ( علیهم السلام ) ، هم از طرق شیعه و هم از طرق اهل سنت رسیده :
یک روایت : عربستان صعودی ، اردن دستور داده کتابهای تفسیری ابن کثیر جمع آوری شود، چون در در کتاب های تفسیری اهل سنت این روایت در مورد آینده درخشان ملت ایران آمده با انقلاب اسلامی محقق پیدا کرده پیش گویی پیغمبر ، عظمت ملت ایران را بیان کرده : برای اینکه مردم مسلمان دنیا ، اهل سنت متوجه حق بودن این نهضت نشوند ، دستور دادند تفسیر ابن کثیر از کتابخانه ها شون جمع آوری کنند تا مردم مسلمان آگاهی به این آیه و روایت ، تفسیری و تبیینی و مصداقی که نسبت به این آیه بیان شده آگاهی نداشته باشند .
در ترجمه آیه بیان شده اگر شما پشت کنید و از دین خدا روی گردان شوید فکر نکنید دین تعطیل می شود یا ضرری به دین خدا وارد می شود ، خداوند قوم وملتی را جایگزین شما می کند و دیگر آنان مثل شما رفتار نمی کنند از دین برنمی گردند از انفاق جان ومال دریغ نمی کنند از اهل بیت پیغمبر ، از اسلام ناب روی گردانی نمی کنند مثل شما نیستند که به اهل بیت ظلم کنند ؛مثل شما نیستند که به امیر المومنین (علیه السلام ) ظلم کنند .

امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند : اگر برادرم جعفر ، اگر عمویم حمزه زنده بود دست بسته من را بیعت نمی بردند ،اما عباس عموی دیگر زنده بود ؛عقیل برادرم هم دنیا طلب بود اما یکی از یاران معاویه شد ،عباس هم تا آخرین لحظه بر کفرش باقی ماند بنی عباس که روی کار آمدند از فرزندان عباس هستند بنی عباس ظلمی که به اهل بیت کردند از معاویه هم بدتر بود اینان به عنوان قوم و خویش پیغمبر حاکم شدند اما بدترین ظلم به اهل بیت وارد نمودند .
امیرالمومنین فرمودند : من را دست بسته بردند من بی کس بودم وفرمود آن ملتی که آینده می آیند دیگر ظلم به علی نمی کنند ، ظلم به اهل بیت نمی کنند آنان وفادار به اهل بیت هستند اگر شما از حق ، امامت و ولایت روی گردانید خدا ملتی می آورد بهتر از شما باوفا،اهل انفاق و اهل محبت.

مفاهیم آیه :

آیه در مورد دو چیز صحبت میکند : 1.مردم در رکاب پیغمیر ارتداد پیدا می کنند مردم در زمان رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) مردم عرب که در رکاب پیغمبر ند از اسلام ناب روی گردان می شوند .2.پیش گویی از آینده .درآیه نیامده که ملت ایران،بلکه می فرماید قوم دیگر می آورد .
این سوال مطرح شد از پیامبر خدا که یا رسول الله ؟ آن قوم جایگزین که جانشین عرب می شوند چه کسانی هستند؟ در کتاب اهل سنت ، ابن کثیر ابو هریره آمده :
وَ رَوَى أَبُو هُرَیْرَةَ أَنَّ نَاساً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ ذَکَرَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ وَ کَانَ سَلْمَانُ إِلَى جَنْبِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَضَرَبَ یَدَهُ عَلَى فَخِذِ سَلْمَانَ فَقَالَ هَذَا وَ قَوْمُهُ وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ"2
این روایت می‌گوید: یک عدّه کنار پیامبر بودند، گفتند: « قالوا يا رسول اللّه! من هولاء الذين ذکر اللّه في کتابه » این‌ها چه کسانی هستند که خدا آن‌ها را جایگزین ما می‌کند و مثل ما هم نیستند؟ ابوهریره در ادامه می‌گوید: «و کان سلمان الي جنب رسول اللّه (ص) فضرب يده علي فَخِذ سلمان فقال هذا و قومه و الذي نفسي بيده لو کان الايمان منوطا بالثريا لتناوله رجال من فارس»، سلمان محمّدی کنار پیامبر نشسته بود، پیامبر دستش را به شانه او زد و فرمود: به آن کسی که جانم را در دست دارد قسم می‌خورم که این سلمان و قوم او(یعنی ایرانی‌ها) کسانی هستند که این آیه شریفه برای آن‌ها آمده است. اگر ایمان فقط در ثریا (دوردست‌ترین جاها) باشد، فقط مردانی از فارس آن را دارند.
در قرآن کریم و مجید آیه‌ای است که می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسع عَلیم"3
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از دین خودش روی برگرداند ، در اینده دور خداوند قومی دیگر می آوردد این قوم ویژگی هایی دارد : 1 خداوند آن مردم وقوم را دوست دارد 2 آنان هم خدا را دوست دارند 3نسبت به خدا متواضع هستند 4نسبت به دشمن سخت هستند ، حرف دشمن را قبول نمی کنند و نمی تواند آنان را از راه حق دور کند در راه خدا جهاد می کنند و ترس ندارند .
وقتی صدام حمله کرد به امام گفتند که صدام با تمام قوا حمله کرده امام فرمودند : که یک دزدی سنگی پرتاب کرده این عنایت خداوند است که خدا به هرکه بخواهد این عنایتش شامل حال آنان می کند .
زمانی آیه نازل شد از پیغمبر خدا سوال شد دست روی شانه پیغمبر گذاشت و گفت مسلمانان ملتی که خدا آنان را دوست دارد و آنان هم خدا را دوست دارند آنان هم شهری های سلمان هستند و در ادامه فرمود اگر ایمان و علم معلق شده باشد به ثریا آن علم واقعی را مردانی از فارس به آن دست پیدا می کند .4
روایت : بیشترین نصیب نسبت به اسلام مردم ایران دارند .
روایت: پیامبر ( صلی الله علیه وآله ) به مسلمانان فرمودند اگر دین معلق به ثریا شد هم شهری های تو پیرو راه من هستند و مردم قوم تو بیشترین صلوات بر من می فرستند .

پی نوشت :

1.سوره محمد ، آیه 38.
2. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ، ج ‏9، ص5 16.
3.سوره مائده ، آیه 54.
4.قرب الاسناد ،د عبداله بن جعفر حمیری .

خطبه دوم

پیش گویی قرآن

امام محمد باقر ( علیه السلام ) می فرمایند : کَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ یطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا یعْطَوْنَهُ ثُمَّ یطْلُبُونَهُ فَلَا یعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِکَ وَضَعُوا سُیوفَهُمْ عَلَی عَوَاتِقِهِمْ فَیعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا یقْبَلُونَهُ حَتَّی یقُومُوا وَ لَا یدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَی صَاحِبِکُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ لَاسْتَبْقَیتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْه1.
«گویا من قومی را می بینم که از مشرق زمین خروج کرده، حق خود را می طلبند، ولی به آنان نمی دهند، دیگر باره حق خود را می خواهند و به آنان نمی دهند، وقتی چنین دیدند سلاح خود را بر دوش نهاده آنگاه حق آنان را می دهند، ولی آنان نمی پذیرند تا این که قیام کنند و این حکومت را به جز صاحبشان به کسی تحویل نخواهند داد و اینان کشته هایشان شهیدند امام فرمود اگر من آن زمان را درک می کردم خودم را محیای ظهور می کنم .

روایت در مورد حضرت امام ( رحمه الله)

روایت موسی بن جعفر ( علیه السلام ) : عَنْ عَلِیِّ بْنِ عِیسَی عَنْ أَیُّوبَ بْنِ یَحْیَی الْجَنْدَلِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ (ع) قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین.2
مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌کند و قومی گرداگرد او جمع می‌شوند به صلابت پاره‌های فولاد، تند بادها آنان را به‌ لرزه درنمی‌آورد و از جنگ خسته نمی‌شوند و ترس به خود راه نمی‌دهند و بر خدا توکل می کنند و سرانجام، پیروزی از آن متقین است.
به شهادت تاریخ این روایت اسم حضرت امام ( رحمه الله ) را نیاورده ، اما عالم مردم را به حق دعوت می کند اگر عالم نبود حق شناس نبود
رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) : تعدادی از اصحاب با امیر المومنین آمدند منزل پیامبر ، پیامبر در منزل تشریف نداشتند از راه آمدند کفش پیامبر ( صلی الله علیه و آله) نعلینش پاره بود بعد از سلام واحوال پرسی به امام علی ( علیه السلام ) فرمودند می توانی کفش من را درست کنید ؟حضرت فرمودند : بله
پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : در روز قیامت قومی هستند از ما روی منبرهایی از نور ، لباس هایشان نورانی ، چهره هایشان درخشان ؛ عمر گفت اینان چه کسانی هستند ؟ پیامبر جواب نداد ؛ ابوبکر سوال کرد اما دوباره پیامبر جواب نداد ؛دامام علی ( علیه السلام ) سوال کرد پیامبر فرمود آنان شیعیان شما هستند شما امامشان هستید اینان کسانی که به برکت روح الله عشق می ورزند بدون اینکه روح الله به آنان دستمزدی بدهد.
ملتی به شهادت تاریخ که پیرورهبری باشد تا این اندازه بین آنان وحدت ایجاد شده ، همدیگر را دوست داشته ، به غیر از روح الله موسوی خمینی ( رحمه الله ) این شخصیت بزرگ اهل دین ، عرفان ،فلسفه ،دشمن شناس ،خدامرد بزرگ را برما قرار داد تا ما را نجات دهد .
امیرالمومنین در نامه ای به مالک اشتر ، دین بعد از پیغمبر اسیر شد ، من را زمین گیر کرد ،دست های من را بستند ، فاطمه ( سلام الله علیها ) را به شهادت رساندند ، دین به اسارت رفت یعنی جنگ قرآن علیه قرآن ، با قرآن آمدند قرآن ناطق را زمین زدند با شعار قرآن ، امیر المونین را از صحنه خارج کردند ظلم به اهل بیت کردند زمانی امام علی ( علیه السلام) مدت 5 سال آمد فرمود من دین را آزاد کردم دین از دست طاغوت ،زیر دست معاویه و خلفا ، امام هم جان ما را و هم دین ما را آزاد کردو زنجیر استعمار و استبدادرا از گردن ما برداشت.آزادی را اسلام و امام به ما داد هر چند امروز شعار زن آزادی می دهند ، آزادی را اسلام آورد امروز زن فقط وفقط برای کامیابی مرد ، استفاده ابزاری از زن می شود کجایش آزادی؟
این آیت بزرگ خداوند است فرعون وقتی شکسته شد مردم آزاد شد؛فرعون عصر ما شکسته شد ، امام این طاغوت بزرگ را شکست امام خیلی حق به گردن ما دارد اسلام و آزادی را به ما ارزانی داشت استقلال را ، ما هیج ارزشی نداشتیم یک زمانی ناب آمریکایی می آمد به هر کشور پهلو می گرفت رئیس ان کشور بود ولی رزمندگان سپاه و بسیج وآمریکائی ها را اسیر می کنند ، دچه عزتی امام به ما داد .

پیش گوئی امام

سال 41 ،15 خرداد امام سخنرانی کرد، طلبه ها را زدند از بالای فیضه آنان را پائین انداختند ، حکومت نظامی بود ،طلبه ها منزل امام رفتند امام آنان را دلداری داد، امام فرمودانان رفتنی هستند اما شما ماندنی هستید .در 15 خردادبعد از سال ها مبارزه یار دیرین امام حضرت امام خامنه ای ( حفظه الله ) به رهبری نهضت منصوب شد ، به لطف الهی رهبر عزیز پرچم را به دست صاحب ما ، صاحب الزمان تحویل دهد و همه ما پیرو این مرد بزرگ هستیم . ان شاءالله

پی نوشت :

1.غیبت نعمانی ،ج 150،ص 273.
2. بحار الانوار، ج 60، ص216.


چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.