سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ایمان و امید به آینده درخشان ملت ایران/د حواالارض/ایمان به امامت امیر المومنین (علیه السلام)

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 49 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1402.03.25
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخ 1402/03/19

خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله
از حضور همه شما برادران عزیزخواهران وبرادر عزیزمان از نیروی انتظامی ،دست‌اندرکاران ستاد نماز جمعه از قاری و موذن و مجری محترم صمیمانه تشکر می نمایم ان شالله خدای متعال این نشستن و سکوت خطبه را از همه ما قبول گرداندذخیره ای برای دنیا برای آخرت قرار بدهد ان شاالله.
السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا

ایمان و اعتقاد به خدا

آیه شریفه :يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‌ تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ1؛ ای کسانی که ایمان آورده اید آیا شما را بر تجارتی که از عذاب دردناک( روز قیامت )نجاتتان دهد راهنمایی کنم؟
امروز دشمن تمام همّ و غم خود را روی افکار ودلها قرار داده است آنچه که مایه قوت نظام جمهوری اسلامی است دشمن همان را هدف قرار داده و آن ایمان و امید به آینده بسیار خوب است ،دشمنان ما در تیلیغات فراوانشان در مجلات در ماهواره ها دائما روح بی ایمانی ، روح بی تقوایی، بی دینی ، بی تعهدی می دمند و جوانان عزیز کشورمان را مورد تهاجم فکری و فرهنگی قرار می دهد .مقام معظم رهبری ( حفظه الله)در سخنرانی اخیرشان در سالگرد ارتحال امام (رحمه الله) فرمودند که نقطه قوت حضرت امام که تحول در ایران در منطقه وجهان ایجاد کرد آن موتور حرکت ؛ایمان و باور حضرت امام بود و آن امید به آینده درخشان است این همه برکت از حضرت امام که استقلال و آزادی ،نظام جمهوری اسلامی دنیا را به سمت خدا و توحید به حرکت در آورد تا جایی که این قرن ، قرن امام خمینی (رحمه الله) نام گذاشتند واین تحولات در ایران از برکت "ما میتوانیم"ایجاد شد از برکت آن ایمان ،خداباوری حضرت امام (رحمه الله) بود.
در این آیه شریفه خداوند متعال می فرماید: مؤمنین می خواهید تجارت سودآور را به شما راهنمایی کنم که شما را از عذاب سخت نجات دهد ؟هم برکت بسیار فراوان و هم تجارت سود آور شما را نجات می دهد ایمان به خدا و پیغمبر (صلی الله علیه وآله)و قیامت داشته باشید ؛ایمان بالاترین سرمایه انسان است اگر کسی سرمایه نداشته باشد نمی تواند تجارت کند مهمترین سرمایه انسان آن باورش که ایمان به خداوند است .

فرق ایمان وعلم

ممکن است کسی معرفت به خدا داشته باشد و خدا را از نظر عقلی اثبات کند ولی باور نداشته باشد ایمان وعقیده باید به قلب انسان رسوخ کند و انسان آن را باور کند .مثال: همه ما علم داریم کسی که از دنیا رفت کاری به انسان ندارد آیا همه جرأت می کنند آن را غسل دهند ؛همه علم داریم می دانیم شب تنها در خانه باشد نمی خوابیم و می ترسیم ؛ چرا می ترسیم ؟علم داریم اما باور نداریم ؛ اما غسال آن را غسل می دهد ، جابه جایش می کند و ممکن است شب هم کنارش بخوابد چون هم باور دارد هم علم .
مثال : سیگار کشیدن ضرردارد ولی خود پزشکان به این علم باور ندارند ؛اعتقاد به خدا باید باور داشته باشد به آفریننده اش این خیلی مهم است .
آیه شریفه :یا أَیُّهَا الَّذیِنَ ءَامَنوا ءَامِنوا ای کسانی که بازبان اقرا به خدا می کنید؛ ولی ایمان به خدا و پیغمبر خدا بیاورید که این مایه نجات است این اساس کار،ایمان آن چیزی که انسان با آن زندگی می کند .

آثار ایمان در زندگی

آثار مهم ایمان در زندگی این است که انسان در زندگی یک تکیه گاه دارد مثال : کسی که در هوا معلق، تکیه گاهی ندارد هر آن ممکن است سقوط کند ولی کسی که پشتش یک کوه استوار است تکیه گاه در زندگی اش دارداین آدم در زندگی اش لرزان نیست ایمان به خدا در زندگی مهمترین تکیه گاه انسان است و انسان متزلزل نمی شود، دچار یأس و ناامیدی نمی شود از این ایمان امیدواری تولید می شود ، آدم مؤمن چون تکیه گاهش در زندگی خداوند است صبور است باور دارد به قدرت برتر در زندگی اش ؛ ایمان پشتوانه اخلاق است در زندگی خوبی کنید ، احسان کنید ؛ چون پشتوانه همه این خوبی ها در زندگی باور است و دشمن همین باور را هدف قرار داده و بچه های ما در معرض این آسیب بزرگ هستند دشمن آنان را را ازدرون تهی می کند و آنان را نا امید می کند .
مقام معظم رهبری (حفظه الله ) می فرماید : بزرگترین خدمت ، تقویت ایمان وتقویت امید در جامعه است .
در آیه شریفه خداوند متعال فرمودند :ای کسانی که با زبان اقرار کردید ،باور کنید از روی عقیده به خدا ، امام بزرگوار واقعا در زندگی اش خدا را باور داشت ، تکیه گاهش خدا بود آدمی که پشتوانه اش خدا باشد از هیچ قدرتی جزء قدرت خدا نمی ترسد اما اگرکسی باور نداشته باشد از همه چیز می ترسد .
روایت : امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : اگر انسان باور داشته باشد به قدرت خداوند همه موجودات از او حساب می برند و اگر کسی اعتقاد و باور نداشته باشد از همه چیز می ترسد .
وقتی حضرت امام (رحمه الله) را دستگیر کردند و شبانه امام را به تهران می بردند امام فرمود آن راننده و پلیس ها ترسیده بودند اما امام نترسیده بود این شجاعت امام را نشان می دهد امام آنقدر شجاه بود در مقابل ابر قدرت آمریکا فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند زمانی آمریکا از نظر سلاح مجهز بود ولی در مقابل قدرت خدا ناچیز بود امام متوسل به قدرت بود.
راز موفقیت یک زندگی خوب و شاداب اعتقاد و باور قلبی به خالق هستی بخش است خالقی هم آگاه و هم توانا است و هم بندگانش را دوست دارد اگر دوست نداشت بندگانش را نمی آفرید.

پی نوشت :

سوره صف،آیه 10.

خطبه دوم

در توصیه به تقوا اعتقاد ما به خالق هستی بخش باید روز به روز بیشتر شود نشانه های خدا در این پهنه جهان هستی در خود ما هر کدام از ما نشانه خدا هستیم خلقت ما ، خلقتی که در آسمان و زمین روز به روز این ازدیاد ایمان در زندگی مهم است ؛ از امام رضا (علیه السلام ) سؤال شد چرا ما باید اعتقاد به خدا و پیغمبر خدا داشته باشیم چه فایده ای دارد؟ امام فرمود : اگر اعتقاد به خدا نباشد به همدیگر ظلم می کنند و جامعه به فساد کشیده می شود اگر هر مقدار ایمان به خدا در جامعه و در بین انسان ها رسوخ کند جامعه پاک تر است برای همین فساد ، گناه ، معصیت، ظلم به همدیگر نباشد لازمه اش این است که اعتقاد به خدا و روز قیامت داشته باشند .

باور و اعتقاد به امامت امیر المؤمنین (علیه السلام )

روایت در رابطه با آیه شریفه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‌ تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيم :امیر المؤمنین علی (علیه السلام ) فرمودند :تجارت سودآور من هستم اگر مردم بعد از ایمان به خدا و پیامبر(صلی الله علیه وآله)ایمان به امام علی (علیه السلام ) داشته باشند جهان گلستان می شود ..
در روز جنگ خندق وقتی امیرالمؤمنین پیروز شد عمربن عبدود شعار می داد هل من مبارز؟ با چه سختی خندق حفر کرده بودند عمر بن عبدود اسبش را در اردوگاه مسلمانان آورده بود مبارز می طلبید گفت چرا ساکتی ؟ مگر شما نمی گویید کشته شوید تا به بهشت بروید عده ای از مسلمانان شروع کردند به تبلیفات سوء کردن ،این آدمی است در مقابل هزار مرد جنگی ، پهلوان نامی عرب ، کسی جرأت نمی کند در مقابل او ایستادگی کند؟امیر المؤمنین بلند شد وگفتند یا رسول الله !اجازه بده امام فرمودند یا علی بنشین ،مسلمانان همه ساکت بودند وهیچ کدام جرأت نمی کردند صحبت کنند چون رفتن همان و کشته شدن همان ؛ دوباره امیرالمؤمنین بلند شد و امام فرموند یاعلی بنشین ؛ دوباره هل من مبارز ؟ چرا ساکتید مگر نمی خواهید بهشت بروید تا دفعه سوم امیرالمؤمنین فرمودند : یا رسول الله اجازه بدهید !امام هم اجازه دادند حرکت کرد وقتی امیرالمؤمنین عمر بن عبدود کشت؛ اینجا پیغمبر خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمود : تجارت سود آور همین مبارزه امیر المؤمنین با عمر بن عبدود که آن کشته شد ؛اگر ان روز اما م علی ( علیه السلام ) به شهادت می رسید دیگر اسلام به دست من وشما نمی رسید این ایمان به خدا از بین می رفت مصداق تجارت سودآور امیرالمؤمنین فرمودند :من هستم1. امیدواریم کاری کنیم روز به روز ایمان ما زیاد شود در زندگی خود از این ایمان بهره ببریم .

دحوالارض

روز 25ماه ذی القعده به نام دحوالارض نامگذاری شده است ، دحوالارض یعنی پرت شدن زمین ،تمام کره خاکی آب گرفته بود اولین جایی که زمین پدیدار شد و رحمت خدا بر اهل زمین نازل شد زیر خانه خدا بود زیر کعبه از آن نقطه شروع شد به پرت شدن ؛ چون رحمت خدا در این روز بر مردم نازل شده ؛ شب و روز دحوالارض خیلی مهم یعنی انسان خودش را در معرض این رحمت قرار دهد بعضی از روزهای خاص، اعمال خاص ،توفیقات خاص نصیب انسان می شود این نماز ، عبادت و روزه ، روز دحوالارض در طول سال ممتاز است دعا هم دارد که راجع به امام زمان ( عج الله ) است .

تناسب دحوالارض با امام زمان ( عج الله)

چون امام زمان ( عج الله ) مظهر رحمت خداوند است و مظهر عدالت خداوند است وقتی عنایت خدا به این کره خاکی قرار می گیرد و زمین پدیدار می شود امام زمان ( عج الله) هم منشأرحمت وعدالت ؛ برای همین می گویند در این روز برای فرج امام زمان (عج الله ) دعا کنید .

استکبار جهانی

استکبار جهانی آمریکا و صهیونیست می خواستند ما در جهان منزوی شویم ما را محاصره کردند که ما هیچ ارتباطی با دنیا نداشته باشیم اما به لطف الهی روز به روز ایران اسلامی بر اوج وعزتش افزوده می شود آنان خواستند کاری کنند ما حتی یک مثقال نفت هم نفروشیم و با کل دنیا هم داد وستد نداشته باشیم اما نظام جمهوری با کل دنیا ارتباط دارد رابطه بسیار خوب با صعودی ها دارد و از آن طرف صهیونیست ها بسیار اندوهگین شدند آمریکایی ها بسیار متأثر شدند هر چه ارتباط بین مسلمانان در سراسر دنیا با ایران اسلامی و مسلمانان باشد این مایه استحکام و ترقی جمهوری اسلامی است .
و از آن طرف شما ببینید نظام جمهوری از درون چقدر استحکام پیدا کرده است و دشمن روز به روز ضعیف شد ما واقعا دست وبازوی دانشمندان ناشناس در وزارت دفاع ، سپاه، ارتش، نیروی هوایی را می بوسیم که این همه زحمت می کشند برای استحکام نظام جمهوری اسلامی ؛و تشکر میکنیم .ما از موشک خبر نداشتیم برادران عزیز رزمنده در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که دشمن چقدر در اهواز و تهران وقم و شهرهای دیگر موشک می زدند .و چقدر شهید دادیم به خاطر موشک پرانی های صدام ؛ ولی نظام جمهوری موشک نداشت اما امروز موشک فتاح با هزار وچهارصد کیلومتر برد چه تأثیری دارد که هیچ موشکی و هیچ جنگنده ای نمی تواند آن را مورد اصابت قرار دهد و واقعا دنیا متحیر شده این همه پیغمبر خدا ( صلی الله علیه و آله) می فرمایند : یک زمانی می آید اگر علم به ثریا چسبیده باشدمردانی از ایران به آن علم دست پیدا می کنند 2و این که مقام معظم رهبری (حفظه الله) فرمودند: ما باید فرامند در علم بشویم .
شماببینید قدرت نظامی این جاهایی است که قدرت رهبری را نشان می دهد مدیریت رهبری که مستقیم نظارت می کند ،می بینید چقدر پیشرفت کرده ایم چقدر باز دارندگی دارد و بچه های امروز هم می توانند از موشکی از الباقی گرفته بودند رویش کار کنند و یاد بگیرند و ساخت وساز معکوس داشته باشند .ایران امروز یک خودش یک ابر قدرت شده است ؛ همین کشتی ناب ما کل دنیا چرخیدند و اینها سوخت به ما ندادند و نگذاشتند از کشورهای دیگر سوخت به این کشتی بدهند و چگونه این کشتی در اقیانوس پر تلاطم چرخیدند بدون اینکه از جایی سوخت بگیرند ؛ و منظور این "عزت "و این " ما میتوانیم" همه اش از برکت ایمان ونظام جمهوری اسلامی است و باید آن را حفظ کنیم و دشمن به دنبال این است که ملت ما از نظام جمهوری نا امید کنند حال اینکه این پرچم ، این راه و آن امیدی که مقام معظم رهبری ( حفظه الله ) دارند و در روایات هم آمده و سرنوشت ملت ایران یک سرنوشت بسیار بسیار روشن ؛ آینده بسیار درخشان علی رغم مشکلاتی که در زندگی ملموس است ولی آینده بسیار درخشان است .

پی نوشت :

1.دانش نامه امیر المؤمنین برپایه قرآن ، حدیث و تاریخ ،صفحه319-325.
2.کتاب قرب الاسناد ،ص 109.




چاپ این نسخه درجه: 1.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.