سخنرانى امام موسى صدر در نهمین همایش اندیشه اسلامى «ملتقى الÙکر الاسلامى» Ú©Ù‡ در تلمسان (یکى از شهرهاى الجزایر) در تاریخ 26 ژوئیه 1975مطابق با 17 تیر 1354برگزار شد. این همایش Ù‡Ù…Ù‡â€Ø³Ø§Ù„Ù‡ در کشور الجزایر Ùˆ با شرکت دانشمندان برجسته اسلامى در رشتهâ€Ù‡Ø§Ù‰ Ùقه، تاریخ، اقتصاد، ÙلسÙه، هنر Ùˆ ادب برگزار Ù…Ù‰â€Ø´ÙˆØ¯. از جمله دانشمندان سرشناسى Ú©Ù‡ در این همایش شرکت Ú©Ø±Ø¯Ù‡â€Ø§Ù†Ø¯ØŒ Ù…Ù‰â€ØªÙˆØ§Ù† از شیخ Ù…ØÙ…د ابوزهره از الازهر، معرو٠دوالیبى رئیس مجلس اسلامى الجزایر، شیخ Ù…ØÙ…د غزالى از استادان الازهر Ùˆ دکتر عمر ÙØ±ÙˆØ® عضو همایش نهم نام برد.
-------------------------------------------------------
در بخش اول همایش، دانشمندان Ùˆ ÙØ±Ù‡ÛŒØ®ØªÚ¯Ø§Ù† برجسته به استقصاى تام «عدالت اقتصادى در اسلام» پرداختند.[1] از این پس سخن متوجه بخش دوم یعنى «عدالت اجتماعى در اسلام» است، البته با اشاره به Ù…Ù„Ø§ØØ¸Ø§ØªÙ‰ درباره جایگاه ممتاز٠«عدالت در اسلام».
1. اصول بنیادى عدالت اجتماعى در ایدئولوژى
الÙ. عدالت در اسلام، در همه زمینهâ€Ù‡Ø§ØŒ بهâ€ÙˆÛŒÚ˜Ù‡ در زمینه اجتماعى Ùˆ اقتصادى، Ù†Ù‡â€ØªÙ†Ù‡Ø§ متکى بر ایدئولوژى اسلامى است، بلکه اصولاً خودْ Ù¾Ø§ÛŒÙ‡â€Ø§Ù‰ از پایهâ€Ù‡Ø§Ù‰ ایدئولوژى٠اسلامى است، Ùˆ تأثیر شگرÙÙ‰ بر موازین Ùˆ ارکان دیگر دارد. عدالت در همه زمینهâ€Ù‡Ø§Ù‰ Ø²Ù†Ø¯Ú¯Ù‰Ù ÙØ±Ø¯Ù‰ Ùˆ اجتماعى٠انسان جارى است Ùˆ در قرآن کریم چنان مىâ€Ù†Ù…اید Ú©Ù‡ جهان٠هستى برآیندى از عدالت است.
جهان از دیدگاه اسلام بر اساس ØÙ‚ Ùˆ عدالت استوار است[2] Ùˆ انسانى Ú©Ù‡ رسالت خود را درک می‌کند Ùˆ خواهان کامیابى است، باید در روش٠خویش عادل Ùˆ همسو با جهان باشد وگرنه موجود٠بیگانه Ùˆ Ø±Ø§Ù†Ø¯Ù‡â€Ø´Ø¯Ù‡ Ùˆ Ø´Ú©Ø³Øªâ€Ø®ÙˆØ±Ø¯Ù‡â€Ø§Ù‰ خواهد بود Ú©Ù‡ به زودى در Ù‡Ø§Ù„Ù‡â€Ø§Ù‰ از ÙØ±Ø§Ù…وشى Ú¯Ù… خواهد شد. این اصل، به یک سان، بر ÙØ±Ø¯ Ùˆ جامعه صدق می‌کند.
شاید از بارزترین آیاتى Ú©Ù‡ بر این پیوند تأکید می‌کند آیات 9-7 سوره الرØÙ…Ù† باشد: «و السَّماء٠رَÙَعَها Ùˆ وَضَعَ الْمیزانَ ألّا تَطْغَوا ÙÙÙ‰ الْمیزان٠و أقیموا الْوَزنَ Ø¨Ø§Ù„Ù’Ù‚ÙØ³Ø·Ù Ùˆ لا ØªÙØ®Ø³Ùروا الْمیزانَ» (9-7 :55) (آسمان را Ø¨Ø±Ø§ÙØ±Ø§Ø®Øª Ùˆ ترازو را برنهاد تا در ترازو تجاوز مکنید. وزن کردن را به عدالت رعایت کنید Ùˆ Ú©Ù…â€Ùروشى مکنید.)
ب. عدالت یکى از جلوهâ€Ù‡Ø§Ù‰ بارز٠ثبوتى٠خداوند است Ùˆ همین Ø¹Ø¯Ø§Ù„ØªÙ Ø¢ÙØ±ÛŒØ¯Ú¯Ø§Ø±Ù جهان است Ú©Ù‡ بر سراسر جهان هستى باز Ù…Ù‰â€ØªØ§Ø¨Ø¯. زیرا علّت، در نظر ÙلاسÙه، ØØ¯Ù‘٠تام براى معلول است، Ùˆ معلولْ ØØ¯Ù‘٠ناقص٠علّت است.[3] Ø§ÙØ²ÙˆÙ† بر این، قرآن٠کریمْ Ø¢ÙØ±ÛŒØ¯Ú¯Ø§Ø±Ù جهان را «قائما بالقسط» Ù…Ù‰â€Ø¯Ø§Ù†Ø¯.[4] مقصود از این تعری٠این است Ú©Ù‡ عدالت٠جهانْ خودْ Ù…Ùهوم٠قیام٠خداوند به عدالت است. این مطلبى است Ú©Ù‡ هیچ نیازى به نتیجهâ€Ú¯ÛŒØ±Ù‰ ÙلسÙÙ‰ یا تØÙ„یل علمى ندارد. این شیوه، در ØÙ‚یقت، همان روش معرو٠و مورد استناد٠قرآن کریم است. زیرا Ú©Ù‡ قرآن نتایج تربیتى ØÙ‚ایق Ùˆ وقایع را Ù…Ø·Ø±Ø Ù…Ù‰â€Ø³Ø§Ø²Ø¯ Ø¨Ù‰â€Ø¢Ù†â€ŒÚ©Ù‡ براى تعیین ØÙ‚ایق Ùˆ تجزیه Ùˆ تØÙ„یل ابعاد آنها درنگ کند یا وارد تاریخ٠وقایع[5] Ùˆ جزئیات آنها شود.[6]
خلاصه سخن اینکه مسئله عدالت در جهان هستى، Ú©Ù‡ از یک سو از Ø§Ø±Ú©Ø§Ù†Ù Ø¬Ù‡Ø§Ù†â€Ø¨ÛŒÙ†Ù‰Ù اسلام است Ùˆ از سوى دیگر نتیجه ایمان به Ø¹Ø¯Ø§Ù„ØªÙ Ø¢ÙØ±ÛŒØ¯Ú¯Ø§Ø±ØŒ زیربناى استوار٠عدالت را در Ø²Ù†Ø¯Ú¯Ù‰Ù ÙØ±Ø¯Ù‰ Ùˆ جمعى، اقتصادى، سیاسى Ùˆ اجتماعى٠انسان Ù¾Ù‰â€Ø±ÛŒØ²Ù‰ می‌کند.
علاوه بر اینها، ÙØ±Ø¯Ù‰ Ú©Ù‡ در اصول Ùˆ مبانى دینى Ùˆ اعتقادى پژوهش می‌کند، به روشنى درمی‌یابد Ú©Ù‡ Ù¾ÛŒØ´â€Ø¯Ø±Ø¢Ù…د٠اصلى براى اثبات٠ضرورت٠برانگیختن٠پیامبران Ùˆ استدلال بر ثبوت٠معاد Ùˆ روز ØØ³Ø§Ø¨ØŒ عدالت٠خداوند است. این خود از مسائلى است Ú©Ù‡ اهمیت عدالت را در اصول Ùˆ باورهاى اسلامى روشن Ù…Ù‰â€Ø³Ø§Ø²Ø¯ Ùˆ میزان تأثیر این اصل را بر پایه رهنمود٠تربیتى در Ø±ÙØªØ§Ø± انسان به طور اعم Ùˆ در عدالت اقتصادى Ùˆ اجتماعى ÙØ±Ø¯ Ùˆ جامعه به طور اخص Ø¨Ø§Ø²Ù…Ù‰â€ØªØ§Ø¨Ø§Ù†Ø¯[7]
2. اسلام ایمان٠بدون٠عدالت را به رسمیت Ù†Ù…Ù‰â€Ø´Ù†Ø§Ø³Ø¯
معیارى Ú©Ù‡ قرآن براى مساوات Ùˆ برابرى٠انسان با کارکردش در نظر مىâ€Ú¯ÛŒØ±Ø¯ چنین است:
Ùˆ أنْ لیسَ Ù„ÙلاÙنسان٠إلّا ما سَعى Ùˆ أَنَّ سعیَه سَوÙÙŽ ÛŒÙØ±Ù‰ (39 :53Ùˆ 40) (Ùˆ اینکه: براى مردم پاداشى جز آنچه خود Ú©Ø±Ø¯Ù‡â€Ø§Ù†Ø¯ نیست؟ Ùˆ زودا Ú©Ù‡ کوشش او درنظر آید).
این معیار در موضوع عدالت نیز ثابت است. زیرا وجود عدالت در اسلام مساوى است با وجود ایمان Ùˆ ایمان بدون کوشش انسان در راه تØÙ‚Ù‚ عدالت اصالتى ندارد. [8]
أرأیتَ الَّذى ÛŒÙÚ©Ø°Ù‘ÙØ¨Ù بالدّین٠ÙَذلÙÚ©ÙŽ الَّذى ÛŒÙŽØ¯ÙØ¹Ù‘٠الیَتیمَ Ùˆ لا یَØÙضّ٠عَلى Ø·ÙŽØ¹Ø§Ù…Ù Ø§Ù„Ù…ÙØ³Ú©ÛŒÙ† (107: 1-3) (آیا آن را Ú©Ù‡ روز جزا را دروغ Ù…Ù‰â€Ø´Ù…رَد Ø¯ÛŒØ¯Ù‡â€Ø§Ù‰ØŸ او همان کسى است Ú©Ù‡ یتیم را به اهانت Ù…Ù‰â€Ø±Ø§Ù†ÙŽØ¯. Ùˆ مردم را به طعام دادن به بینوا وا Ù†Ù…Ù‰â€Ø¯Ø§Ø±Ø¯).
جدایى٠اصل٠عدالت٠اقتصادى Ùˆ اجتماعى از ایدئولوژى٠اسلامى، Ú©Ù‡ خودْ Ú¯ÙˆØ´Ù‡â€Ø§Ù‰ از ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡ جدایى عقیده از شریعت است Ùˆ گروههاى مختلÙ٠مسلمان آن را Ù¾Ø°ÛŒØ±ÙØªÙ‡â€Ø§Ù†Ø¯ØŒ باعث گردیده است Ú©Ù‡ عدالتْ Ú˜Ø±ÙØ§ Ùˆ کلیّت Ùˆ استمرار٠خود را از دست بدهد، به طورى Ú©Ù‡ امروز عدالت٠اقتصادى Ùˆ اجتماعى به صورت یک مسئله Ø§Ø¬ØªÙ…Ø§Ø¹Ù‰Ù Ù…ØØ¶ Ùˆ موضوع٠سیاسى٠خالص درآمده است.