|
|
 |
 |
 |
|
روانشناسى Ùˆ Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ«
دكتر Ù…ØÙ…ود گلزارى
پنجمين نشست ØØ¯ÙŠØ« پژوهى, با عنوان «روانشناسى Ùˆ Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ«Â» به همّت مركز تØÙ‚يقات Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ«, به تاريخ 20/3/1378 در مدرسه عالى Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù„Ø´ÙØ§ برگزار گرديد. ميهمان اين نشست, دكتر Ù…ØÙ…ود گلزارى, روانشناس بالينى Ùˆ عضو هيئت علمى دانشگاه علامه طباطبايى بودند.
متن ØØ§Ø¶Ø±, ØØ§ØµÙ„ اين نشست است, با اندكى تلخيص Ùˆ ويرايش.
بسم اللّه الرØÙ…Ù† الرØÙŠÙ….
خدمت سروران Ùˆ عزيزان, درباره ارتباط روانشناسى Ùˆ ØØ¯ÙŠØ«, يا بهتر بگويم Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ اى كه روانشناسى مى تواند از ØØ¯ÙŠØ« بكند, Ùˆ نيز اين كه چگونه مى توانيم از طريق قرآن Ùˆ ØØ¯ÙŠØ« بر غناى علوم انسانى جديدْ Ø¨ÙŠÙØ²Ø§ÙŠÙŠÙ…, نكاتى عرض مى كنم.
در مورد ØØ¯ÙŠØ« Ùˆ Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ«, از ارائه تعري٠و Ø¨ØØ« درباره آنها مستغنى هستيم. به هر صورت, همه ما به عنوان شيعه مسلمان, معتقديم كه اگر ثابت بشود Ú¯ÙØªØ§Ø±Ù‰ از پيشوايان معصوم است Ù€ Ùˆ ØØªÙ‘Ù‰ بالاتر Ùˆ وسيع تر از Ú¯ÙØªØ§Ø±, آنچه در تعري٠سنّت مى گويند: قول Ùˆ ÙØ¹Ù„ Ùˆ تقرير معصوم(ع) كه قطعى الصدور باشد Ù€, Ø¹ÙØ¯Ù„٠قرآن كريم است Ùˆ براى ما ØØ¬Ù‘يت دارد.ØØ¯ÙŠØ«, نه Ùقط در ØÙˆØ²Ù‡ مسائل Ùقه, اگر ØØ¬ÙŠÙ‘ت داشته باشد, در همه زمينه ها راهگشاى انسان در شناخت خود, هستى Ùˆ ارتباطش با آنهاست.Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ« هم به عنوان قسمتى از علوم ØØ¯ÙŠØ«, به همين بررسى متن ØØ¯ÙŠØ« Ùˆ دلالات ØØ¯ÙŠØ«, عنايت دارد. Ø¨ØØ« در اين است كه ما ØØ§Ù„ا از روانشناسى Ú†Ù‡ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ اى مى توانيم بكنيم؟
در دايره Ø¨ØØ« روانشناسى, لازم است كه ØªÙˆØ¶ÙŠØ Ø¨ÙŠØ´ØªØ±Ù‰ بدهم؛ چون ØØ¯ÙŠØ« Ùˆ Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ«, در تخصّص علماى ØØ¯ÙŠØ« است؛ امّا در مورد روانشناسى, هر چند كه Ø§ØØªÙ…الاً عدّه زيادى از شما از آن آگاهى هايى داريد, امّا ØªÙˆØ¶ÙŠØØ§Øª مختصرى لازم است.
ما سال ها قبل, درسى را در دانشگاه داشتيم به نام «تاريخچه مكاتب روانشناسى». بنده براى دانشجويان ترم هاى سوم كارشناسى, پرسش نامه اى را تنظيم كرده بودم كه ده سؤال داشت Ùˆ به دانشجويان Ú¯ÙØªÙ… كه علاوه بر اين كه خودشان جواب مى دهند به ØØ¯Ù‘اقلْ بيست Ù†ÙØ± از مردم عادى, Ú†Ù‡ ØªØØµÙŠÙ„ كرده Ùˆ Ú†Ù‡ غير ØªØØµÙŠÙ„كرده, بدهند Ùˆ اين كار را جزئى از درس Ùˆ تكلي٠آنها قرار دادم.
يكى از اين سؤال ها اين بود كه: «با شنيدن كلمه روانشناسى, ياد Ú†Ù‡ مى Ø§ÙØªÙŠØ¯ØŸÂ» Ùˆ سؤال هاى ديگر, اينها بود كه:
Ù€ روانشناسى, در Ú†Ù‡ موردى Ø¨ØØ« مى كند Ùˆ موضوع آن چيست؟
ـ سه روانشناس معرو٠دنيا را نام ببريد.
ـ چند روانشناس معرو٠كشور را كه مى شناسيد, نام ببريد.
Ù€ Ùˆ آيا تا به ØØ§Ù„ به روانشناس, مراجعه كرده ايد؟ براى چه؟
عدّه قابل توجّهى از مردم, ØØªÙ‰ بعضى از خود اين دانشجويان, در جواب اين سؤال كه با شنيدن نام روانشناسى, ياد Ú†Ù‡ مى Ø§ÙØªÙŠØ¯, Ú¯ÙØªÙ‡ بودند: ياد ديوانگى Ùˆ بيمارى هاى روانى! البته در غرب هم كه همين پرسش Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ بود, مردم, جواب هاى مشابه همين داده بودند Ùˆ در جواب اين كه روانشناسْ Ú†Ù‡ كار مى كند, Ú¯ÙØªÙ‡ بودند: بيمارى روانى را تشخيص مى دهد Ùˆ براى درمان آن, اقدام مى كند.
در جواب پرسش از روانشناسان خارجى, بيشتر از همه, ÙØ±ÙˆÙŠØ¯ را نام برده بودند Ùˆ تقريباً همه مردم عادى هم او را مى شناختند. از روانشناسان ايرانى, مردم, آنهايى را كه در صدا Ùˆ سيما Ù…Ø·Ø±Ø Ø¨ÙˆØ¯Ù†Ø¯, مى شناختند؛ Ú†Ù‡ باسابقه بودند Ùˆ Ú†Ù‡ نبودند. اين, نشان دهنده آن بود كه تأثير رسانه هاى ارتباط جمعى, خيلى زياد است.
از معرو٠ترين روانشناسان معاصر, دانشمند انگليسى است به نام آيزÙنك. امروزه در دنياى غرب, روانشناسان بسيارى وجود دارند. مثلاً Ùقط در امريكا, بيش از Ù‡ÙØªØ§Ø¯ هزار دكتر روانشناس بالينى هست. از ميان همه روانشناسان غربى شايد كمتر از ده Ù†ÙØ±, ØµØ§ØØ¨ مكتب Ùˆ ØµØ§ØØ¨ نظر باشند. آيزنك, يكى از اينهاست كه سه چهارتا كتاب درباره روانشناسى دارد كه در آنها سعى كرده موضوعات روانشناسى را كمى براى همگان تبيين كند. يكى از كتاب هاى او كه به ÙØ§Ø±Ø³Ù‰ هم ترجمه شده, درست Ùˆ نادرست در روانشناسى است.
|
| نظرات: 0 بازدید شده: 1219 مرتبه ارسال شده توسط: مدیر در تاریخ: 1388.08.30 بیشتر بخوانید |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
امام خمينى(ره) Ùˆ Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ«
مهدى مهريزى
شخصيت هاى بزرگ كه از جامعيت علمى Ùˆ عملى برخوردارند, به سختى شناخته مى شوند؛ زيرا غالباً يك جنبه از علوم يا Ø±ÙØªØ§Ø± Ùˆ خصلت هايشان, سبب پنهان ماندن ديگر زوايا Ùˆ ابعاد شخصيتى آنان مى گردد.
امام خمينى(ره) در دوران معاصر از معدود انديشمندان, نظريه پردازان Ùˆ Ù…ØµÙ„ØØ§Ù†Ù‰ است كه Ø¨ÙØ¹Ø¯ سياسى او ØØ¬Ø§Ø¨ ديگر ابعاد شخصيت وى شده است. بسيارى از پيروان ايشان در داخل كشور Ùˆ نيز ارادتمندان وى در ÙØ±Ø§Ø³ÙˆÙ‰ مرزها Ùˆ همچنين بسيارى مراكز علمى, از اÙكار Ùˆ انديشه هاى او بى خبرند Ùˆ او را تنها سياستمدار Ùˆ يا ØØ¯Ù‘اكثر مصلØÙ‰ مى دانند كه در بيدارى مسلمانان كوشيد Ùˆ توانست با همدلى Ùˆ همراهى امّتى غيور Ùˆ Ùهيم, نظامى ريشه دار را سرنگون سازد.
يكصدمين سال ميلاد امام كه «سال امام خمينى» نامگذارى شد, ÙØ±ØµØªÙ‰ بود تا اندكى از زواياى علمى آن بزرگمرد, نمايانده شود.ÙØµÙ„نامه علوم ØØ¯ÙŠØ« نيز به پاس ارج نهادن به خدمات امام(ره) به سنّت Ùˆ ØØ¯ÙŠØ«, شماره اى را به ديدگاه هاى ØØ¯ÙŠØ«Ù‰ ايشان اختصاص داد, بدان اميد كه در معرّÙÙ‰ چهره علمى آن عالم ØØ¯ÙŠØ« شناس, سهيم باشد.
امام خمينى علاوه بر شرØÙ‡Ø§ÙŠÙ‰ كه بر Ø§ØØ§Ø¯ÙŠØ«Ù’ نگاشت (از قبيل: چهل ØØ¯ÙŠØ«, Ø´Ø±Ø ØØ¯ÙŠØ« جنود عقل Ùˆ جهل, Ø´Ø±Ø Ø¯Ø¹Ø§Ù‰ Ø³ÙŽØØ±), ديدگاه هاى ارزنده اى نيز در زمينه علوم ØØ¯ÙŠØ«, در لابه لاى نوشته هاى اصولى, Ùقهى, Ø¹Ø±ÙØ§Ù†Ù‰ Ùˆ ØØªÙ‰ سخنرانى هاى خويش Ù…Ø·Ø±Ø Ø³Ø§Ø®ØªÙ‡ است كه گردآورى آنها مى تواند درآمدى بر مكتب ØØ¯ÙŠØ«Ù‰ او باشد. در اين ويژه نامه, همكاران علمى مجلّه تلاش كرده اند هر كدام به گوشه اى از اين ديدگاه ها بپردازند, مانند:
1Ù€ ديدگاه هاى Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ«Ù‰ امام(ره),
2ـ آراى رجالى امام(ره),
3Ù€ نگاه امام(ره) به كتابهاى ØØ¯ÙŠØ«Ù‰,
4Ù€ معرّÙÙ‰ شرØÙ‡Ø§Ù‰ امام(ره) بر روايات,
و…
اين مقاله عهده دار Ù…Ø¨ØØ« اوّل است Ùˆ مى كوشد Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ« را از نگاه امام خمينى بكاود Ùˆ با ارائه نمونه هاى عينى از لابه لاى آثار Ùˆ Ú¯ÙØªÙ‡ هاى ايشان به معرّÙÙ‰ روش تØÙ‚يق او در دانش Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ« بپردازد.
سردبير
قواعد Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ« در نگاه امام(ره)
Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ« كه همان دانش Ùهم روايات Ùˆ Ø´Ø±Ø Ùˆ ØªÙØ³ÙŠØ± آنهاست, اصول Ùˆ قواعدى دارد. هر كس كه به Ø´Ø±Ø Ùˆ ØªÙØ³ÙŠØ± رواياتْ رو كند, مى بايد بر اين قواعدْ واق٠باشد؛ گرچه آن را مدوَّن نكرده Ùˆ در آغاز اثر علمى خويش, بدان نپرداخته باشد. بدين جهت, ما بر اين باوريم كه مى توان مسلك Ø´Ø§Ø±ØØ§Ù† ØØ¯ÙŠØ« را در Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ«, از Ø´Ø±ÙˆØ Ø¢Ù†Ø§Ù† به دست آورد؛ چنانكه مى توان مسلك Ùقها را در Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ«, از كتب Ùقهى Ùˆ اصولى آنان استخراج نمود.
بر اين پايه, با مرورى اجمالى بر كتب Ùقهى, اصولى, Ø¹Ø±ÙØ§Ù†Ù‰ Ùˆ Ø´Ø±Ø Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ« امام(ره) اصول Ùˆ قواعدى را در Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ« به دست آورديم, بدين شرØ:
1. Ùهم ØØ¯ÙŠØ« برپايه Ùهم Ù…ØØ§ÙˆØ±Ø§Øª عرÙى؛
2. قاعده وضع Ø§Ù„ÙØ§Ø¸ براى Ø±ÙˆØ Ù…Ø¹Ù†Ø§Ø›
3. توجه به Ø¨ÙØ¹Ø¯ اجتماعى پيامبر(ص) Ùˆ ائمه(ع)Ø›
4. ارشاد روايات به امور عقلايى؛
5. توجه به نقد Ù…ØØªÙˆØ§ÙŠÙ‰ ØØ¯ÙŠØ«Ø›
6. پرهيز از جمود در Ùهم اخبار؛
7. توجه به تØÙˆÙ„ات زمانى Ùˆ مكانى در Ùهم ØØ¯ÙŠØ«Ø›
8. شناخت روش هاى جمع بين اخبار متعارض.
اينك به Ø´Ø±Ø Ù‡Ø± يك از اصول ياد شده با ذكر نمونه ها Ùˆ تبيين تأثير هريك در Ùقه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ« مى پردازيم.
يك. Ùهم ØØ¯ÙŠØ« برپايه Ùهم Ù…ØØ§ÙˆØ±Ø§Øª عرÙÙ‰
امام(ره) بر اين باور است كه Ù…ØØ§ÙˆØ±Ø§Øª كتاب Ùˆ سنّت, بر پايه عر٠است Ùˆ شارع, جز عرÙ, رويّه اى در القاى سخن خود ندارد. از اين رو, Ùقيه Ùˆ مجتهد, براى آنكه بتواند مراد٠كتاب Ùˆ سنّت را به درستى Ùهم كند, بايد با اين Ù…ØØ§ÙˆØ±Ø§Øª, آشنايى Ùˆ انس داشته باشد:
Ùˆ منه الأنس Ø¨Ø§Ù„Ù…ØØ§ÙˆØ±Ø§Øª العرÙية Ùˆ Ùهم الموضوعات العرÙية مما جرت Ù…ØØ§ÙˆØ±Ø© الكتاب والسنة على طبقها ÙˆØ§Ù„Ø§ØØªØ±Ø§Ø² عن الخلط بين دقائق العلوم والعقليات الدقيقة Ùˆ بين المعانى العرÙية العادية, ÙØ§Ù†Ù‘Ù‡ كثيراً ما يقع الخطاء لأجله كما يتÙÙ‚ كثيراً لبعض المشتغلين بدقائق العلوم, ØØªÙ‰ أصول الÙقه بالمعنى الرائج ÙÙ‰ أعصارنا, الخلط بين المعانى العرÙية السوقية الرائجة بين أهل Ø§Ù„Ù…ØØ§ÙˆØ±Ø© Ù€ المبنى عليها الكتاب والسنّة Ù€ والدقائق الخارجة عن Ùهم العرÙ, بل قد يقع الخلط لبعضهم بين Ø§Ù„Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§Øª الرائجة ÙÙ‰ العلوم الÙلسÙية أو الأدقّ منها Ùˆ بين المعانى العرÙية ÙÙ‰ خلا٠الواقع لأجله. [1]
يكى از شرايط اجتهاد, انس با Ù…ØØ§ÙˆØ±Ø§Øª عرÙÙ‰ Ùˆ Ùهم موضوعات آن است؛ چرا كه روش كتاب Ùˆ سنّت, Ù…ØØ§ÙˆØ±Ù‡ بر طبق آن است. همچنين از ديگر شرايط اجتهاد, پرهيز از اختلاط بين Ù…ÙØ§Ù‡ÙŠÙ… عقلى دقيق Ùˆ معانى عرÙÙ‰ است؛ چرا كه از اين راه, خطاى بسيار Ø±ÙØ® مى دهد؛ چنانكه براى بسيارى از دانش آموختگان Ù…Ø¨Ø§ØØ« عقلى Ùˆ ØØªÙ‰ اصول Ùقه (با معناى امروزى اش), خلط ميان معانى عرÙÙ‰ متداول ميان مردم (كه مبناى كتاب Ùˆ سنت است) با دقت هاى بيرون از Ùهم عرÙ, Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ است؛ بلكه برخى با خلط Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§Øª ÙلسÙÙ‰ Ùˆ Ø¹Ø±ÙØ§Ù†Ù‰ با معانى عرÙÙ‰, به همين اشتباه دچار شده اند.
ايشان در جاى ديگر Ú¯ÙØªÙ‡ است:
إنّ الشارع لايكون ÙÙ‰ القاء الأØÙƒØ§Ù… على الأمّة الاّ كسائر الناس Ùˆ تكون Ù…ØØ§ÙˆØ±Ø§ØªÙ‡ Ùˆ خطاباته ÙƒÙ…ØØ§ÙˆØ±Ø§Øª بعض الناس بعضاً, Ùكما أنّ المقنّن العرÙÙ‰ اذا ØÙƒÙ… بنجاسة الدم لا يكون موضوعها إلا ما ÙŠÙهمه العر٠مÙهوماً Ùˆ مصداقاً, Ùلا يكون اللون دماً عنده Ùˆ ليس موضوعاً لها, كذلك الشارع بالنسبة الى قوانينه الملقّاة الى Ø§Ù„Ø¹Ø±Ù ÙØ§Ù„Ù…Ùهومات عرÙية, Ùˆ تشخيص مصاديقها أيضاً كذلك. [2]
شارع در القاى اØÙƒØ§Ù… بر امّت, مانند يكى از مردمان است. Ù…ØØ§ÙˆØ±Ù‡ Ùˆ خطاب او مانند Ù…ØØ§ÙˆØ±Ù‡ مردمان با يكديگر است؛ همان گونه كه قانونگذار عرÙÙ‰ اگر به نجس بودن خونْ ØÙƒÙ… راند, موضوع آن سخن در Ù…Ùهوم Ùˆ مصداق, همان است كه عرÙÙ’ داورى مى كند. از اين رو, رنگ را خون نمى داند Ùˆ رنگ, موضوع نجاست قرار نمى گيرد. همچنين است شارع در قوانينى كه به عر٠القا كرده است؛ Ù…ÙØ§Ù‡ÙŠÙ… اØÙƒØ§Ù…Ø´ عرÙÙ‰ است Ùˆ شناسايى مصداقش نيز موكول به عر٠است.
ايشان اين مطلب را در موارد ديگر نيز گوشزد كرده است. [3]
تأثير اين قاعده در Ùهم روايات Ùقهى, جاى ترديد ندارد؛ گرچه بعيد به نظر مى رسد غرض ايشان, تعميم اين اصل به روايات اعتقادى Ùˆ معار٠هم باشد.
|
| نظرات: 0 بازدید شده: 1318 مرتبه ارسال شده توسط: مدیر در تاریخ: 1388.08.30 بیشتر بخوانید |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
گذشت سى روز و ثبوت آن
رواياتى كه گذشت سى روز از ماه پيشين را از راههاى ثبوت هلال شمرده اند, در ØØ¯Ù‘ تواترند.
اگر از راههايى چون: ديدن هلال به وسيله خود شخص, بينه, تواتر رؤيت Ùˆ ØÙƒÙ… ØØ§ÙƒÙ… آغاز ماه ثابت نشد Ùˆ مردم براى انجام عبادات Ùˆ ساير كارهاى خود در تØÙŠØ± ماندند, شارع مقدس به جهت رهاندن مردم از تØÙŠØ± Ùˆ سرگردانى, گذشت سى روز از ماه گذشته را, ملاك اثبات ماه جديد قرار داده است. همه علماى شيعه Ùˆ بـيشـتـر Ùـقهـاى اهـل سـنـت, ايـن راه را Ù¾Ø°ÙŠØ±ÙØªÙ‡ اند Ùˆ اعمال مردم را بر اساس عمل به آن مجزى دانسته اند.
شيخ صدوق1 Ùˆ Ù…Ùيد2, طوسى3, سلار4, ابن براج5, راوندى6, ابن ØÙ…زه7, ابن زهره 8, ابن ادريس 9, Ù…ØÙ‚Ù‚ ØÙ„Ù‰ 10, ابن Ùهد11, علامه ØÙ„Ù‰ 12, شهيد اول 13, Ù…ØÙ‚Ù‚ كركى 14, ØµØ§ØØ¨ مدارك 15, Ùيض كاشانى 16, شيخ ÙŠÙˆØ³Ù Ø¨ØØ±Ø§Ù†Ù‰ 17, Ù…ØÙ‚Ù‚ نراقى 18, مقدس اردبيلى 19 Ùˆ ديگر Ùقها 20, پس از گذشت سى روز, بر اثبات هلال ÙØªÙˆØ§ داد اند.
ائمه مذاهب اربعه اهل سنت, به جز اØÙ…د بن ØÙ†Ø¨Ù„, در اين مسأله با Ùقيهان شيعه همرأيند21. بدين ترتيب مسأله از مسائل ضرورى Ùقه Ùˆ مورد Ø§ØªÙØ§Ù‚ شيعه Ùˆ سنى است. بر اين مسأله, دلايلى اقامه شده, بدين شرØ:
1. اجماع :
Ø§ÙØ²ÙˆÙ† بر Ø§ØªÙØ§Ù‚ عالمان شيعى Ùˆ سنى در مسأله, برخى دعوى اجماع كرده اند Ùˆ ØØªÙ‰ مسأله را از ضروريات دين بر شمرده اند.
عاملى, ØµØ§ØØ¨ مدارك, مى نويسد:
(Ùˆ اما وجوب الصوم مع مضّى ثلاثين يوما من شعبان Ùمجمع عليه بين المسلمين بل الظاهر انّه من ضروريات الدين22)
مسلمانان اجماع دارند كه با گذشت سى روز از شعبان, روزه واجب مى شود, بلكه, ظاهراً, مسأله از ضروريات دين است.
چنين آمده در جواهر23, ØØ¯Ø§Ø¦Ù‚24 Ùˆ مستمسك25 عروة الوثقى.
هر چند اجماع در اين گونه موارد به عنوان دليلى مستقل به شمار نمى آيد Ùˆ به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ùقها, (مدركى) است. ولى Ø§ØªÙØ§Ù‚ همه Ùقها, در مسأله Ùˆ نبود قول مخالÙ, ØÙƒØ§ÙŠØª از ضرورت آن در Ùقه مى كند. اين خود, به ما اطمينان مى دهد كه اين ØÙƒÙ…, از معصوم صادر شده Ùˆ جزو مسلمات مذهب, بلكه ضرورت دين به شمار مى آيد.
2. روايات:
روايات بسيارى, كه در مجامع روايى ÙØ±ÙŠÙ‚ين آمده, بر اين مطلب دلالت دارند كه با گذشت سى روز از شعبان Ùˆ رمضان, بايد روزه Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ يا روزه گشود Ùˆ عيد ÙØ·Ø± اعلان كرد. برخى از Ùقهاى شيعه, روايات اين باب را مستÙيضه, بلكه متواتره دانسته اند26.
اينك برخى از روايات باب:
* امام صادق مى ÙØ±Ù…ايد:
(ان Ø®ÙÙ‰ عليكم ÙØ§ØªÙ…وا الشهر الاوّل ثلاثين27)
اگر ماه بر شما پنهان ماند, ماه پيشين را سى روز بشماريد.
* به همان مضمون, موثقه عبيد بن زراره 28
* امام باقرياامام صادق (ع)مى ÙØ±Ù…ايد:
(شهر رمضان يصيبه ما يصيب الشهور من النقصان, ÙØ§Ø°Ø§ صÙمت تسعة Ùˆ عشرين يوماً ثمّ تغيّمت السماء ÙØ§ØªÙ‘Ù… العدّه ثلاثين29.)
همان گونه كه ساير ماهها كمبود دارند, ماه رمضان نيز, كمبود دارد. هرگاه بيست Ùˆ نه روز, روزه Ú¯Ø±ÙØªÙ‰ Ùˆ هلال شوال بر تو پنهان ماند, سى روز كامل, روزه بگير.
* امام باقر (ع) مى ÙØ±Ù…ايد:
(اذا رايتم الهلال ÙØ§Ùطروا, او شهد عليه عدل من المسلمين Ùˆ ان غم عليكم ÙØ¹Ø¯ÙˆØ§ ثلاثين ليله ثم Ø§ÙØ·Ø±ÙˆØ§ …30)
هنگامى كه هلال ماه را ديديد و يا گروهى از مسلمانان عادل, به رؤيت آن به گواهى برخاستند, روزه بگشاييد و اگر هلال شوال بر شما پنهان ماند, سى روز را كامل كنيد, آن گاه, روزه بگشاييد.
* رسول اكرم (ص) مى ÙØ±Ù…ايد:
(صوموا لرويته ÙˆØ§ÙØ·Ø±ÙˆØ§ لرويته, ÙØ§Ù† غمّ عليكم ÙØ¹Ø¯ÙˆØ§ ثلاثين.)
با ديدن ماه روزه بگيريد و با ديدن آن روزه بگشاييد. پس اگر بر شما پنهان ماند, سى روز را كامل كنيد31.
سيّد مرتضى علم الهدى, درباره اين خبر, چنين اظهار نظر مى كند:
(اين خبر, گرچه از اخبار Ø¢ØØ§Ø¯ است, ولى امت بر قبول آن اجماع كرده Ùˆ هيچ كس از مردم, آن را رد نكرده است32.)
Ø§ÙØ²ÙˆÙ† بر اين روايات, اخبارى بسيارى, از جمله: روايت ابى خالد واسطى 33, روايت دعائم الاسلام از على (ع) 34, روايتى از امام صادق به نقل از پيامبر35 Ùˆ … بر مسأله دلالت دارند36.
ذكر (غيم=ابر) در روايات Ùوق, موضوعيت ندارد Ùˆ از باب مثال آورده شده است.
غيم=ابر, هر آنچه را كه سبب پنهان ماندن ماه گردد, در بر مى گيرد. بنابراين, اگر علت ديگرى, به غير از ابر, مانع از رؤيت هلال شود, گذشت سى روز براى ما, معيار هلال جديد خواهد بود.
چنين است اگر دستيابى به بيّنه, تواتر و … براى مكل٠امكان نداشت. مانند: شخص زندانى و …
3. علم عادى:
با گذشت سى روز از ماه پيشين, علم عادى و اطمينان به آغاز ماه جديد, پيدا مى شود. زيرا ماههاى قمرى, از نظر علم هيئت و نجوم, بيش از سى روز, به طول نمى انجامد.
آية اللّه ØÙƒÙŠÙ…, مى نويسد:
(الطرق الاربعة الاوّل كلها راجعة الى العلم الذّى هو ØØ¬Ø©ÙŒ Ø¨Ù†ÙØ³Ù‡ Ùˆ تعرض Ø§Ù„Ø§ØµØØ§Ø¨ لذكرها كاشتمال النصّوص على بعضها, كان تنبيهاً على اسباب العلم Ùˆ لالخصوصية Ùيها كما هو واضØÙŒ37.)
راههاى چهارگانه نخست [رؤيت, تواتر, شياع Ùˆ گذشت سى روز] برگشت به علم دارد Ùˆ علم نيز ØØ¬ÙŠÙ‘ت ذاتى دارد. يادآورى Ø§ØµØØ§Ø¨, راههاى ثبوت را, همان گونه كه روايات, برخى از آنها را در بر مى گيرند, منظور آگاهاندن مردم است به اسباب علم وگرنه, پر ÙˆØ§Ø¶Ø Ø§Ø³Øª كه خصوصيتى در آن راهها نيست.
آية اللّه شهيد Ù…ØÙ…ّد باقر صدر مى نويسد:
(الثالث. مضى ثلاثين يوماً من هلال الشهر السابق لانّ الشهر القمرى الشرعى لايكون اكثر من ثلاثين يوماً ÙØ§Ø°Ø§ مضى ثلاثون يوما Ùˆ لم يرالهلال الجديد, اعتبر الهلال موجوداً Ùˆ يبدأ بذلك شهر قمرى جديد 38.)
راه سوّم, گذشت سى روز از هلال ماه گذشته است; چون ماه قمرى شرعى, بيش از سى روز نمى شود. زمانى كه سى روز گذشت Ùˆ هلال جديد رؤيت نشد, هلال را موجود بايد ÙØ±Ø¶ كرد Ùˆ ماه قمرى جديد آغاز مى شود.
ديگر Ùقهاء نيز, در دلايلى كه بر گذشت سى روز, براى اثبات هلال اقامه كرده اند, به دليل Ùوق اشاره دارند. از جمله: مقدس اردبيلى, پس از آن كه مسأله را Ø§ØªÙØ§Ù‚Ù‰ مى داند Ùˆ يادآور مى شود كه روايات صØÙŠØÙ‡ نيز, بر اين مطلب دلالت دارند, مى نويسد:
(اذ لا يمكن الشهر الهلالى اكثر منه كما تشهد به التجربه و علم الهيئة39.)
زيرا ماه قمرى, بيش از سى روز نيست, چنانكه تجربه و علم هيئت بدان گواه است.
بر دلايل ياد شده مى شود Ø§ÙØ²ÙˆØ¯: Ø§Ø³ØªØµØØ§Ø¨ بقاى بر موضوع را.
Ø§Ø³ØªØµØØ§Ø¨ جارى است, تا هنگامى كه علم بر خلا٠پيدا نشود.
روايت: (صم للروية ÙˆØ§ÙØ·Ø± للروية) بر اين مطلب, دلالت مى كند.
البته اين مسأله, در خصوص روزه ماه رمضان, كه روايت در مورد آن وارد شده, يقينى است, ولى براى اثبات ساير آثار ماه, مى بايد به اصول عمليه رجوع كرد40.
آملى, در Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø§Ù„Ù‡Ø¯Ù‰, پس از اشاره به روايات باب, مى نويسد:
|
| نظرات: 0 بازدید شده: 984 مرتبه ارسال شده توسط: مدیر در تاریخ: 1388.08.20 بیشتر بخوانید |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
مجموع 12 پست فعال - 2 صفحه و 10 پست در هر صفحه |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|