نگرشى بر Ùقه سيد مرتضى
سيد مهدى طباطبائى
شخصيّت Ùقهى علم الهدى سيّد مرتضى Ù€ رØÙ…Ù‡ اللّه Ù€ در كنار ديگر جنبه هاى كلامى Ùˆ ادبى او بيش از هر چيز به اوضاع Ùˆ اØÙˆØ§Ù„ اجتماعى Ùˆ علمى زمان او گره خورده Ùˆ از آن متاثر بوده است.
در قرنهاى چهارم Ùˆ پنجم هجرى در بغداد مركز ØÙƒÙˆÙ…ت عباسى, زمينه ها Ùˆ شرايط خاصى ÙØ±Ø§Ù‡Ù… گرديد تا Ùقه اماميه بتواند پويايى Ùˆ ØØ±ÙƒØª خويش را در كالبدى نوين Ùˆ با شتابى بيشتر تجربه كند Ùˆ در كنار مذاهب Ùقهى ديگر, طرØÙ‰ مستØÙƒÙ… از مبانى خويش ارائه نمايد.
اين شرايط و زمينه ها به اختصار عبارت بودند از:
1. Ø¶Ø¹Ù Ø®Ù„Ø§ÙØª عباسى Ùˆ قدت ÙŠØ§ÙØªÙ† آل بويه (ØÙƒÙˆÙ…ت شيعى مستقر در ايران) Ùˆ گسترش تشيع در بغداد.
2. قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ† اماميه در بين ديگر مذاهب اسلامى Ùˆ بسته شدن باب اجتهاد در Ùقه اهل تسنن. Ùˆ نيز انتقاد Ùˆ ØÙ…لهٌ علمى گستردهٌ بزرگان اين مذاهب به Ùقه اماميّه.
3. شروع شكل گيرى Ùˆ تÙكيك مكاتب Ùˆ مذاهب مختل٠كلامى Ùˆ Ùقهى Ùˆ به دنبال آن تلاش بزرگان هر مذهب در تثبيت جايگاه Ùˆ موقعيّت مكتب خود Ùˆ Ø¯ÙØ§Ø¹ از نظريات Ùˆ تصØÙŠØ Ùˆ تهذيب مبانى آن.
در چنين اوضاع Ùˆ اØÙˆØ§Ù„Ù‰ بود كه سيّد مرتضى Ù€ بزرگ ترين شاگرد مكتب كلامى شيخ Ù…Ùيد Ù€ پا به عدصه گذاشت Ùˆ Ùقه اماميه را ØªØØª تاثير همين عوامل, به Ù†ØÙˆÙ‰ مطلوب تطوّر Ùˆ استمرار بخشيد.
از جوّ سياسى موجود Ùˆ رابطهٌ نيكويى كه با خليÙÙ‡ داشت, به Ù†ÙØ¹ تشيع سود برد Ùˆ بدون ØªØØ¯ÙŠÙƒ Ø®Ù„Ø§ÙØª عباسى را ØªØØ±ÙŠÙƒ كند يا رنجاندن ديگر مذاهب, تا ØØ¯Ù‘ امكان, به مناسبتهاى مختل٠به Ù†ÙØ¹ تشيّع كتاب نوشت Ùˆ شعر سرود. (1)
دغدهٌ اصلى او بنيان نهادن Ùقه اماميّه بود بر مبانى اصيل, متقن Ùˆ ÙØ±Ø§Ú¯ÙŠØ±; تا از سويى پاسخ گوى اشكالات Ùˆ ØÙ…لات اهل تسنن باشد Ùˆ از سوى ديگر به تصØÙŠØ وضعيت داخلى Ùقه اماميّه در دو جنبهٌ Ø§ÙØ±Ø§Ø· Ùˆ ØªÙØ±ÙŠØ· آن بپردازد. پس با موضع ØªØ¯Ø§ÙØ¹Ù‰ در مقابل عامّه ايستاد Ùˆ با موضع اصلاØÙ‰ - Ùˆ اØÙŠØ§Ù†Ø§Ù‹ تند - در برابر اهل ØØ¯ÙŠØ« (2)
Ùˆ اهل راى (3) از Ø§ØµØØ§Ø¨ اماميّه ايستادگى كرد.
او به عنوان رئيس مذهب Ùˆ ركن تشيع زمان خويش, كتب Ùˆ رساله هاى بسيارى را براى بيان ÙØªØ§ÙˆÙ‰ تالي٠نمود. (مانند جمل العلم والعلم, جوابات المسائل Ø§Ù„Ù…ÙŠØ§ÙØ§Ø±Ù‚يات, جوابات المسائل الواسطيات Ùˆ...) مهم تر اين كه در مقام يك Ùقيه ØµØ§ØØ¨ نظر Ùˆ آزاد انديش, در استدلال Ùˆ اجتهاد Ùقهى به Ù†ØÙˆ بسيار علمى به ابداع Ùˆ نوآورى دست رد.
جنبه بارز Ùقه استدلالى او اسلوب Ùقه تطبيقى Ùˆ علم الخلا٠(4) است كه مى توان او را بعد از ابن جنيد اسكاÙÙ‰ (5) اولين مؤلّ٠اماميّه در اين بك قلمداد نمود Ùˆ كتبهاى انتصار Ùˆ ناصريات او را, كهن ترين كتب موجود در علم الخلا٠- كه ØØ§ÙˆÙ‰ امهات مسائل Ùقهى در همه ابواب هستند - برشمرد.
قبل از پرداختن به اين اسلوب مبانى Ùقهى سيّد را از نظد مى گذرانيم.
مبانى Ùقهى سيد مرتضى