امام خمينى از ولادت تا رØÙ„ت
در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريـور 1281 هجرى شمسى ( 21 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مركزى ايران در خانواده اى اهل علـم Ùˆ هجرت Ùˆ جهاد Ùˆ در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـر سلام الله عليها, Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ù€Ù„Ù€Ù‡ المـوسـوى الخمينـى پـاى بـر خـاكدان طبيعت نهاد .
او وارث سجاياى آباء Ùˆ اجدادى بـود كه نسل در نسل در كار هـدايـت مردم وكسب مـعار٠الهى كـوشيـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمينـى مرØÙˆÙ… آيه الـله سيد مصطÙÙ‰ مـوسـوى از معاصريـن مرØÙ€ÙˆÙ… آيه الـلـه العظمـى ميرزاى شيـرازى (رض), پـس از آنكه ساليانـى چنـد در نج٠اشـر٠علـوم Ùˆ معار٠اسلامـى را Ùـرا Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ به درجه اجتهـاد نايل آمـده بـود بـه ايـران بازگشت Ùˆ در خمـيـن ملجاء مردم Ùˆ هادى آنان در امـور دينـى بـود. در ØÙ€Ø§Ù„ـيكه بيـش از 5 مـاه ولادت Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ù€Ù„Ù€Ù‡ نمى گذشت, طاغوتيان Ùˆ خوانين ØªØØª ØÙ…ايت عمال ØÙƒÙˆÙ…ت وقت نداى ØÙ‚ طلبـى پـدر را كه در برابر زورگـوئـيهايشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود, با گلـوله پاسـخ Ú¯Ùـتـنـد Ùˆ در مـسير خمـيـن به اراك وى را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگان شهيـد بـراى اجراى ØÙƒÙ€Ù… الهى قصاص به .تهران (دار الØÙƒÙ€ÙˆÙ…Ù‡ وقت) رهـسـپار شـدند Ùˆ بر اجراى عـدالت اصـرار ورزيدند تا قاتل قصاص گرديد
بديـن ترتبيب امام خـميـنى از اوان كـودكى با رنج يـتـيـمىآشـنا Ùˆ با Ù…Ùهوم شهادت روبرو گرديد. وى دوران كـودكـى Ùˆ نـوجـوانى را ØªØØª سرپرستى مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) كه خـود از خاندان علـم Ùˆ تقـوا Ùˆ از نـوادگان مـرØÙ€ÙˆÙ… آيـه الـلـه خـوانسـارى ( ØµØ§ØØ¨ زبـده التصاني٠) بوده است. همچنيـن نزد عمه مـكـرمه اش ( ØµØ§ØØ¨Ù€Ù‡ خانم ) كه بانـويى شجاع Ùˆ ØÙ‚جـو بـود سپرى كرد اما در سـن 15 سالگى از نعمت وجـود آن دو عزيز نيز Ù…ØÙ€Ø±ÙˆÙ… گـرديد .
هجرت به قـم, ØªØØµÙŠÙ„ دروس تكميلى وتدريس علوم اسلامى
اندكـى پـس از هجرت آيه الله العظمـى ØØ§Ø¬ شيخ عبد الكريـم ØØ§ÙŠØ±Ù‰ يزدى Ù€ رØÙ€Ù…Ù‡ الله عليه Ù€ ( نـوروز 1300 هـجـرى شمسـى, مـطابق بـا رجب المـرجب 1340 هجـرى قمـرى ) امام خمينى نيز رهـسپار ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ علميه قـم گرديد Ùˆ به سرعت مراØÙ„ ØªØØµÙŠÙ„ات تكميلى علوم ØÙ€ÙˆØ²ÙˆÙ‰ را نزد اسـاتيد ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ قـم طـى كرد. كه مـى تـوان از ÙØ±Ø§ Ú¯Ø±ÙØªÙ€Ù† تـتـمـه Ù…Ø¨Ø§ØØ« كـتاب مطـول ( در علـم معانى Ùˆ بيان ) نزد مرØÙˆÙ… آقا مـيـرزا Ù…ØÙ…ـد علـى اديب تهرانـى Ùˆ تكميل دروس Ø³Ø·Ø Ù†Ø²Ø¯ مرØÙ€ÙˆÙ… آيه الـله سيد Ù…ØÙ…د تقـى خـوانسارى, Ùˆ بيشتر نزد مرØÙ€ÙˆÙ… آيه الـله سـيـد عـلى يثربى كاشانى Ùˆ دروس Ùـقـه Ùˆ اصـول نزد زعيـم ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ قـم آيـه الـله العظمى ØØ§Ø¬ شيخ عبدالكريـم ØØ§ÙŠØ±Ù‰ يزدى Ù€ رضـوان الـلـه عليهـم نام برد .
پـس از رØÙ„ت آيه الله العظمـى ØÙ€Ø§ÙŠÙ€Ø±Ù‰ يزدى تلاش امـام خمينـى به همراه جمعى ديگر از مجتهديـن ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ علميه قـم به نـتيچـه رسـيـد Ùˆ آيه الله العظمـى(رض) به عنـوان زعـيـم ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ عـلمـيـه عازم قـــم گـرديـد. در اين زمان, امام خمينـى به عـنـوان يـكـى از مـدرسيـن Ùˆ مجتهديـن ØµÙ€Ø§ØØ¨ راءى در Ùـقـه Ùˆ اصـول Ùˆ ÙلسÙÙ‡ Ùˆ عرÙــان Ùˆ اخلاق شناخته مى شد . ØØ¶Ø±Øª امام طى سالهاى طولانى در ØÙˆØ²Ù‡ علميه قـم به تدريـس چنديـن دوره Ùقه, اصـول, ÙلسÙÙ‡ Ùˆ Ø¹Ø±ÙØ§Ù† Ùˆ اخـلاق اسـلامى در Ùيضيه, مسجـد اعظم, مسجـد Ù…ØÙ…ـديه, مـدرسه ØÙ€Ø§Ø¬ ملاصـادق, مسجد سلماسى, Ùˆ ... همت گماشت Ùˆ در ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ علميه نج٠نيز قريب 14 سال در مسجـد شيخ اعطـم انصــــارى (ره) معار٠اهل بـيت Ùˆ Ùـقـه را در عاليترين Ø³Ø·Ù€ÙˆØ ØªØ¯Ø±ÙŠÙ€Ø³ نمود Ùˆ در نج٠بـود كه بـراى نخـستـيـن بار .مبانـى نظرى ØÙƒÙ€ÙˆÙ…ت اسلامـى را در سلسله درسهاى ولايت Ùـقيه بازگـو نمود.
امـام خمينـى در سنگـر مبـارزه و قيــام
روØÙŠÙ‡ مبارزه Ùˆ جهاد در راه خـدا ريـشـه در بينـش اعـتـقـادى Ùˆ تربـيت Ùˆ Ù…ØÙŠØ· خانـوادگى Ùˆ شرايط سـيـاسى Ùˆ اجـتماعى طـول دوران زندگى آن ØØ¶Ø±Øª داشـتـه است. مـبارزات ايـشان از آغاز نـوجـوانـى آغـاز Ùˆ سـيـر تكاملى آن به مـوازات تكـامـل ابـعاد روØÙ‰ Ùˆ عـلمى ايـشان از يكـسـو Ùˆ اوضاع Ùˆ اØÙ€ÙˆØ§Ù„ سياسـى Ùˆ اجتماعى ايـران Ùˆ جـوامع اسـلامـى از سـوى ديگـر در اشكـال مخـتـل٠ادامـه يـاÙـته است Ùˆ در ســـال 1340 Ùˆ 41 ماجراى انجمـنهاى ايالـتى Ùˆ ولايـتى ÙØ±ØµÙ€ØªÙ€Ù‰ پـديـد آورد تا ايـشان در رهبـريت قـيام Ùˆ روØÙ€Ø§Ù†ÙŠÙ€Øª Ø§ÙŠÙ€ÙØ§Ù‰ نقـش كنـد Ùˆ بـديـن تـرتـيـب قـيـام سراسرى Ø±ÙˆØØ§Ù†ÙŠØª Ùˆ ملت ايـران در 15 خـرداد سال 1342 با دو ويـژگـى برجستـه يعنى رهـبرى ÙˆØ§ØØ¯ امام خمـيـنى Ùˆ اسلامـى بـودن انگـيـزه ها, Ùˆ شعارها Ùˆ هدÙهـاى قيام, سرآغـازى شـد بر Ùـصـل نـويـن مـبارزات مـلـت ايران كه بـعد ها ØªØØª نام انقلاب اسلامى در جهان شناخـتـه Ùˆ معرÙـى شـد امام خمـيـنـى خاطـره خـويـش از جنـگ بيـن المـلل اول را در ØØ§Ù„يكه نـوجـوانى 12 ساله بـوده چنين ياد مـى كند : مـن هـر دو جـنـگ بـيـن المللـى را يادم هست ... مـن كـوچـك بـودم لكـن مـدرسـه مى رÙـتـم Ùˆ سربازهاى شـوروى را در هـمان مركزى كه ما داشـتـيـم در خـمـيـن, مـن آنجا آنهـا را مى ديـدم Ùˆ ما مـورد تاخت Ùˆ تاز واقع مى شـديـم در جـنـگ بيـن المـلـل اول. ØØ¶Ù€Ø±Øª امام در جايى ديگر با ياد آورى اسامى بـرخى از خوانيـن واشـرار سـتمگر كه در پناه ØÙƒÙ€ÙˆÙ…ت مـركـزى بـه غـارت اموال Ùˆ نواميـس مردم مى پرداختند مى Ùـرمايد : مـن از بچگى در جـنـگ بـودم ... ما مـورد زلقـى هـا بـوديـم, مـورد هـجـوم رجـبعلـيـهـا بــوديـم Ùˆ خـودمان تÙÙ†Ú¯ داشتيـم Ùˆ مـن در عيـن ØØ§Ù„Ù‰ كه تـقـريـبا شـايـد اوايـل بلوغم بود, بـچـه بودم, دور ايـن سنگـرهايى كه بـسـتـه بـود نـد در مـØÙ„ ما Ùˆ اينها مى خـواسـتند هجـوم كـنند Ùˆ غـارت كـنند, آنجا مى رÙـتـيــم سنگرها را سركشـى مى كرديـم كـودتاى رضا خان در سـوم اسÙـند 1299 شمسـى كه بنابر گـواهـى اسـناد Ùˆ مدارك تاريخـى Ùˆ غـير قابـل خـدشـه بـوسيله انگليـسها ØÙ€Ù…ايت Ùˆ سازمانـدهـى شـده بـود هـر چـنـد كـه بـه سلطنت قاجاريه پايان بخشيد Ùˆ تا ØÙ€Ø¯ÙˆØ¯Ù‰ ØÙƒÙ€ÙˆÙ…ت مـلوك الطـوايـÙـى خـوانيـن Ùˆ اشـرار پـاركنـده را Ù…ØÙ…ـدود سـاخت اما درعـوض آنچـنـان ديكتاتـورى پديد آورد كه در سايـه آن هـزار ÙØ§Ù…ـيـل بر سرنـوشـت مـلـت مظلـوم ايـران ØØ§ÙƒÙ€Ù… شدند ودودمان پهـلـوى به تنهايى عهـده دار نقـش سابق خوانين Ùˆ اشرار گرديد .
در چنينـى شرايطـى Ø±ÙˆØØ§Ù†ÙŠØª ايران كه پـس از وقايع نهـضـت مشروطيت در تنگناى هجـوم بى وقـÙـه دولتهـاى وقت Ùˆ عـمال انگليسى از يكـسو Ùˆ دشمـنيهاى غرب باختگان روشنÙـكر مـآب از سـوى ديگر قـرار داشت براى Ø¯ÙØ§Ø¹ از اسـلام Ùˆ ØÙ€Ùـظ موجـوديت خـويـش بـه تكاپـو اÙـتاد. آيه الـلـه العظمى ØØ§Ø¬ شيخ عـبدالـكريـم ØØ§ÙŠØ±Ù‰ بـه دعـوت علماى وقت قـم از اراك به ايـن شهـر هجرت كرد واندكـى پـس از آن امـام خـميـنى كه با بـهـره گيرى از استعداد Ùـوق العاده خـويـش دروس مقـدماتى Ùˆ Ø³Ø·Ù€ÙˆØ ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ علميه را در خـميـن Ùˆ ارا Ùƒ با سـرعـت طى كرده بود به قـم هجرت كـرد Ùˆ عملا در تـØÙƒÙŠÙ€Ù… موقعيت ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ نـو تاسيـس قـم مـشاركـتى ÙØ¹Ø§Ù„ داشت.
زمان چندانـى نگذشت كه آن ØØ¶Ø±Øª در اعداد ÙØ¶Ù„اى برجـسته اين ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ در عرÙـان Ùˆ ÙلسÙÙ‡ Ùˆ Ùقه Ùˆ اصـول شنـاخته شـد.
پـس از رØÙ„ت آيـه اللـه العظمى ØØ§ÙŠØ±Ù‰ ( 10 بهمـن 1315 Ù‡-Ø´ ) ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ علميه قـم را خطر انØÙ„ال تهـديد مى كرد. عـلماى مـتـعهـد به چاره جويى برخاستند. مدت هشت سال سرپرستى ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ علمـيـه قـم را آيات عـظـام :
سيد Ù…ØÙ…د ØØ¬Øª, سيد صدر الديـن صدر Ùˆ سيـد Ù…ØÙ€Ù…ـد تقـى خـوانسارى -رضوان الـلـه عليهـم Ù€ بر عهده Ú¯Ø±ÙØªÙ†Ø¯. در ايـن ÙØ§ØµÙ„Ù‡ Ùˆ بـخصـوص پـس از سقوط رضاخان, شرايط براى تØÙ‚Ù‚ مرجعيت عظمى ÙØ±Ø§Ù‡Ù€Ù… گرديد. آيه الله العظمى بروجردى شخصيت علمى برجسته اى بـود كـه مـى تـوانست جانشين مناسبـى براى مـرØÙˆÙ… ØØ§ÙŠØ±Ù‰ Ùˆ ØÙـظ كيان ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ بـاشـد. ايـن پيشنهاد از سـوى شاگردان آيـه الـلـه ØØ§ÙŠØ±Ù‰ Ùˆ از جمله امام خـمـيـنـى به سرعت تعقيب شـد. شخص امام در دعـوت از آيـه الـلـه بـروجردى براى هجرت به قـم Ùˆ پذيرش مسئوليت خطـير زعامت ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ مجدانه تلاش كرد.
امام خمينـى كه با دقـت شـرايط سياسـى جامعه Ùˆ وضعـيـت ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ ها را زير نظر داشت Ùˆ اطـلاعات خـويش را از طريق مطالـعه مـستمر كتب تاريخ معاصـر Ùˆ مجلات Ùˆ روزنـامـه هاى وقـت Ùˆ رÙـت Ùˆ آمـد بـه تهـران Ùˆ درك Ù…ØØ¶Ø± بزرگانى همچون آيـه الـلـه مـدرس تكـميل مى كرد درياÙـته بـود كه تـنها نقـطـه امـيـد بـه رهـايـى Ùˆ نجات از شـرايط ذلت بارى كه پـس از شكست مشروطيت Ùˆ بخصـوص پـس از روى كار آوردن رضا خان پديد آمده است, بيدارى ØÙˆØ²Ù‡ هاى عـلمـيـه Ùˆ پيش از آن تضـميـن ØÙŠØ§Øª ØÙˆØ²Ù‡ ها Ùˆ ارتبـاط معنـوى مـردم بـا روØÙ€Ø§Ù†ÙŠØª مـى بـاشـد.
امام خمينى در تعقيب هدÙهاى ارزشمند خويش در سال 1328 Ø·Ø±Ø Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø§Ø³Ø§Ø³ ساختار ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ علميه را با هـمـكارى آيـه الـلـه مـرتضـى ØØ§ÙŠÙ€Ø±Ù‰ تهـيـه كرد Ùˆ بـه آيـه الـلـه بـروجردى ( ره) پـيشـنهاد داد. ايـن Ø·Ø±Ø Ø§Ø² سوى شاگردان امام Ùˆ طلاب روشـن ضمير ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ مـورد اسـتقبال Ùˆ ØÙ…ايت قرار Ú¯Ø±ÙØª .
اما رژيـم در Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ø§ØªÙ€Ø´ اشـتـبـاه كرده بـود. لايØÙ‡ انجـمـنـهاى ايالتى Ùˆ ولايتى كـه به مـوجـب آن شـرط مسـلمان بودن, سوگـند به قرآن كريـم Ùˆ مرد بـودن انـتخاب كـنـنـدگان Ùˆ كانديـداها تغيير مـى ÙŠØ§ÙØª در 16 مهـر 1341 Ù‡ - Ø´ به تصـويب كـابـيـنـه اميـر اسـد الـلـه علـم رسيـد. آزادى انتخابات زنان پـوششـى براى مخÙÙ‰ نگـه داشـتـن هـدÙـهاى ديگر بـود.
ØØ°Ù Ùˆ تغيير دو شـرط نخـست دقـيـقا بـه منظور قانـونـى كـردن ØØ¶Ù€ÙˆØ± عناصر بهايـى در مصـادر كـشـور انتخاب شـده بـود. چـنانكه قـبـلا نـيـز اشاره شد پـشتـيـبـانى شـاه از رژيـم صهـيـونيـستـى در تـوسعه مناسبات ايران Ùˆ اسرائـيل شرط ØÙ…ايـتهاى آمـريـكـا از شـاه بـود. نـÙـوذ پـيـروان مـسـلك استعـمـارى بهـائـيت در قـواى سه گانه ايران ايـن شرط را تØÙ‚Ù‚ مـى بخشيد. امام خمـيـنـى به هـمراه عـلماى بزرگ قـم Ùˆ تهـران به Ù…ØØ¶ انتشار خبر تصويب لايØÙ‡ مـزبور پـس از تبادل نـظـر دسـت به اعـتـراضات همه جانبه زدند .
نقـش ØØ¶Ø±Øª امام در روشـن ساختـن اهدا٠واقعى رژيـم شـاه Ùˆ گوشـزد كـردن رسالت خطير علما Ùˆ ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ هاى علمـيـه در ايـن شـرايـط بـسيـار مـوثـر وكارساز بـود. تلگراÙـهـا Ùˆ نامـه هـا سرگـشـاده اعـتـراض آمـيز علما به شاه Ùˆ اسـد الـلـه علـم مـوجى از ØÙ€Ù…ايـت را در اقـشار مخـتل٠مردم برانگيخت. Ù„ØÙ€Ù† تلگراÙـهـاى امام خمـيـنـى به شاه Ùˆ نخست وزير تند Ùˆ هشـدار دهنده بود. در يكـى از ايـن تلگراÙها آمده بـود :
اينجانب مجددا به شما Ù†ØµÙŠØØª مى كنـم كه بـه اطاعت خـداوند مـتعـال Ùˆ قانـون اساسـى گردن نهيد واز عواقب وخـيـمـه تخل٠از قـرآن Ùˆ اØÙ€ÙƒØ§Ù… علماى ملت Ùˆ زعماى مسلميـن Ùˆ تخـل٠از قانـون اساس بـترسيد وعـمـدا Ùˆ بـدون مـوجب مـمـلكت را به خطـر نـيـنـدازيد Ùˆ الا علماى اسلام درباره شمـا از اظهار عقيـده خـوددارى نخـواهنـد كـرد .
بديـن ترتـيـب ماجراى انجـمنهاى ايـالـتى Ùˆ ولايـتـى تجربـه اى پيروز Ùˆ گرانقدر براى ملت ايران بـويژه از آنجهـت بـود كـه طى آن ويـژگـيـهـاى شخصيتـى را شناخـتـنـد كه از هر جهـت براى رهـبـرى امت اسلام شايسته بـود. باو جـود شكست شـاه در ماجـراى انجـمـنها, Ùـشـار آمريكـا بـراى انجـام اصلاØÙ€Ø§Øª مـورد نظر ادامـه ÙŠØ§ÙØª. شـاه در ديـماه 1341 هجـرى شمسى اصـول ششگانه Ø§ØµÙ„Ø§ØØ§Øª خويـش را بر شمرد Ùˆ خـواستار رÙـراندوم شد . امام خمينى بار ديگـر مراجع Ùˆ عـلمـاى قـم را بـه نـشـست Ùˆ چاره جويى دوباره ÙØ±Ø§Ø®ÙˆØ§Ù†Ø¯ .
با پيشنهاد امام خمينى عـيـد باسـتانـى نـوروز سـال 1342 در اعـتراض به اقدامات رژيم ØªØØ±ÙŠÙ€Ù… شد. در اعلامـيه ØØ¶Ù€Ø±Øª امام از انـقـلاب سـÙـيـد شاه بـه انقـلاب سـيـاه تعـبـيـر Ùˆ هـمـسـويـى شـاه بـا اهـدا٠آمريكا Ùˆ اسرائيل اÙـشا شده بود . از سـوى ديگـر, شـاه در مـورد آمادگى جامـعـه ايـران بـراى انجام Ø§ØµÙ„Ø§ØØ§Øª آمـريكا به مـقامات واشـنگـتـن اطـمـيـنان داده بـود Ùˆ نام Ø§ØµÙ€Ù„Ø§ØØ§Øª را انقـلاب سـÙـيـد نهاده بـود. Ù…Ø®Ø§Ù„Ù€ÙØª عـلما براى وى بسيار گران مىآمد .
امام خمـيـنى در اجـتماع مردم, بى پروا از شخـص شـاه به عنـوان عـامل اصلـى جنايات Ùˆ هـمـپـيـمان بـا اسـرائـيـل ياد مـى كـرد Ùˆ مـردم را بـه قـيام ÙØ±Ø§ مـى خـوانـد. او در سـخـنـرانى خـود در روز دوازده Ùـرورديـن 1342 شديـدا از سـكـوت عـلماى قـم Ùˆ نج٠و ديگر بلاد اسلامى در مقابل جنايات تازه رژيـم انـتـقـاد كرد Ùˆ Ùـرمـود : امـروز سكـوت هـمـراهى بـا دستگـاه جبـار است ØØ¶Ù€Ø±Øª امـام روز بعد ( 13 ÙØ±ÙˆØ±Ø¯ÙŠÙ€Ù† 42 ) اعلامـيـه معرو٠خـود را ØªØØª عنـوان شاه دوستى يعنى غارتگرى منـتـشر ساخت .
راز تاءثير Ø´Ú¯Ù€ÙØª پـيـام امام Ùˆ كـلام امـام در روان مخاطـبـيـنـش كه تا مرز جانـبازى پيـش مـى Ø±ÙØª را بايـد در هـمـيـن اصـالت انـديشه, صلابت راى Ùˆ صـداقت بـى شـائبه اش بـا مـردم جستجـو كـرد .
سال 1342 با ØªØØ±ÙŠÙ€Ù… مراسـم عـيـد نوروز آغـاز Ùˆ با خـون مظـلـوميـن Ùيضيه خـونرنگ شد. شـاه بر انجام Ø§ØµÙ€Ù„Ø§ØØ§Øª مـورد نظـر آمـريكـا اصـرار مـى ورزيـد Ùˆ امام خـمـيـنى بر آگاه كردن مردم Ùˆ قـيـام آنـان در بـرابـر دخـالتهاى آمـريكـا Ùˆ خيـانـتهاى شاه پـاÙـشـارى داشـت. در چهـارده ÙØ±ÙˆØ±Ø¯ÙŠÙ€Ù† 1342 آيـه الله العظمـى ØÙƒÙŠÙ€Ù… از نج٠طـى تلگـراÙـهـايى بـه علما Ùˆ مراجع ايران خـواستار آن شد كـه همگـى به طـور دسـتـه جمـعى به نج٠هجرت كنند. اين پيشنهاد براى ØÙـظ جان عـلما Ùˆ كيان ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ ها Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ بود .
ØØ¶Ø±Øª امام بـدون اعـتـنا بـه ايـن تهـديـدها, پاسخ تلگـرا٠آيـه الـلـه العـظـمى ØÙƒÙŠÙ€Ù… را ارسال نمـوده Ùˆ در آن تاكيـد كرده بـود كـه هـجـرت دسـتـه جمـعى علما Ùˆ خالـى كـردن ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ علميه قـم به Ù…ØµÙ„ØØª نيست .
امام خميـنـى در پيامـى( بـه تايخ 12 / 2 / 1342 ) بـمناسـبـت چهـلـم ÙØ§Ø¬Ø¹Ù€Ù‡ Ùـيـضـيـه بـر همـراهـى عـلما Ùˆ مـلت ايران در رويارويـى سـران ممـالك اسلامـى Ùˆ دول عربـى بـا اسـرائيل غاصب تـاكيد ورزيد وپيمانهاى شـاه Ùˆ اسـرائيل را Ù…ØÙƒÙ€ÙˆÙ… كرد .
قيام 15 خرداد
ماه Ù…ØØ±Ù… 1342 كه مـصاد٠با خرداد بـود Ùـرا رسـيد. امام خمينى از ايـن Ùـرصت نهـايت Ø§Ø³Ù€ØªÙØ§Ø¯Ù‡ را در تØÙ€Ø±ÙŠÙƒ مردم بـه قيام عـليـه رژيـم مستبد شاه بعمل آورد .
امام خمينى در عـصـر عاشـوراى سال 1383 هجرى قمـى( 13 خرداد 1342شمسى ) در مـدرسه Ùيضـيـه نطق تاريخـى خـويـش را كه آغازى بر قيام 15 خرداد بود ايراد كرد .
در هميـن سخنرانى بـود كه امام خمـيـنى بـا صداى بلند خطاب به شاه ÙØ±Ù…ـود : آقا مـن به شما Ù†ØµÙŠØØª مـى كنـم, اى آقاى شـاه ! اى جنـاب شاه! مـن به تو Ù†ÙŠØµØØª مى كـنم دسـت بـردار از اين كارها, آقا اغـÙـال مى كنند تو را. مـن مـيل ندارم كـه يـك روز اگر بـخـواهـند تـو بـروى, همه شكر كـنند ... اگر ديكـته مى دهند دسـتت Ùˆ مى گـويند بخـوان, در اطـراÙـش Ùكـر كـن .... Ù†ØµÙ€ÙŠØØª مرا بـشـنـو ... ربط ما بـيـن شـاه Ùˆ اسرائيل چيست كه سازمان امنيت مـى گـويد از اسرائـيـل ØØ±Ù نزنـيـد ... مگر شاه اسـرائـيلـى است ØŸ شاه Ùـرمان خامـوش كـردن قـيـام را صادر كـرد. نخست جمع زيادى از ياران امام خمينـى در شـامگاه 14 خرداد دستگيـر Ùˆ ساعت سه نيمه شب ( سØÙ€Ø±Ú¯Ø§Ù‡ پانزده خـرداد 42 ) صـدها كماندوى اعـزامـى از مركز, منزل ØØ¶Ø±Øª امـام را Ù…ØØ§ØµØ±Ù‡ كردند Ùˆ ايشان را در ØØ§Ù„يكه مشغول نماز شب بـود دستگيـر Ùˆ سـراسـيـمـه بـه تهـران بـرده Ùˆ در بازداشــتگاه باشگاه اÙـسـران زنـدانـى كـردنـد Ùˆ غروب آنروز به زندان قـصر مـنتقل نمـودنـد . صـبØÚ¯Ø§Ù‡ پـانـزده خـرداد خبـر دستگيرى رهـبـر انقلاب بـه تهـران, مـشهـد, شيـراز وديگـر شهرها رسيـد Ùˆ وضعيتـى مشـابه قـم پـديد آورد .
نزديكترين نديم هميشگى شاه, تيمـسار ØØ³ÙŠÙ€Ù† ÙØ±Ø¯ÙˆØ³Øª در خاطراتش از بكارگيرى تجربيات Ùˆ همكارى زبـده ترين ماموريـن سـياسى Ùˆ امـنيـتى آمريكا براى سركـوب قـيام Ùˆ هـمچنيـن از سراسـيمگـى شاه Ùˆ دربـار وامراى ارتـش وساواك در ايـن ساعـات پرده بـرداشـتـه Ùˆ ØªÙ€ÙˆØ¶Ù€ÙŠØ Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ است كه چگـونه شـاه Ùˆ ژنـرالهـايـش ديـوانه وار ÙØ±Ù…ان سركـوب صادر مى كردند .
امام خمينـى, پـس از 19 روز ØØ¨Ù€Ø³ در زنـدان قـصـر بـه زنـدانـى در پـادگـان نظامـى عشـرت آبـاد منتقل شـد .
با دستگيرى رهبـر نهـضـت Ùˆ كـشتار ÙˆØØ´ÙŠØ§Ù†Ù‡ مـردم در روز 15 خـرداد 42, قيام ظاهرا سركوب شد. امـام خمـينى در ØØ¨Ù€Ø³ از پاسخ Ú¯ÙØªÙ€Ù† بـه سئوالات بازجـويان, با شهـامت Ùˆ اعلام ايـنكه هـيـئـت ØØ§ÙƒÙ…Ù‡ در ايـران Ùˆ قـوه قضائيه آنرا غـير قـانـونـى ÙˆÙـاقـد صلاØÙ€ÙŠØª مـى داند, اجتـناب ورزيـد. در شامگاه 18 Ùـرورديـن سال 1343 بـدون اطلاع قـبـلى, امام خمينى آزاد Ùˆ به قـم منتقل مـى شـود. بـه Ù…ØØ¶ اطلاع مردم, شـادمـانى سراسر شهر را ÙØ±Ø§ مـى گيرد وجشنهاى باشكـوهى در مـدرسه Ùـيـضـيـه Ùˆ شهـر بـه مـدت چـنـد روز بـر پا مـى شـود . اوليـن سالگـرد قـيام 15خـرداد در سال 1343 با صـدور بيانيه مـشتـرك امام خمـيـنـى Ùˆ ديگر مراجع تقليد Ùˆ بيانيه هاى جداگانه ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ هاى علمـيه گرامـى داشـتـه شـد Ùˆ به عنـوان روز عزاى عمـومـى معرÙـى شـد.
امـام خمـينـى در هـمـيـن روز ( 4 آبـان 1343 ) بـيانـيـه اى انقلابـى صادر كرد Ùˆ درآن نـوشـت : دنـيا بـدانـد كه هر گرÙـتارى اى كـه ملـت ايـران Ùˆ مـلـل مسلمـيـن دارنـد از اجـانب اسـت, از آمـريكاست, ملـل اسلام از اجـانب عمـومـا Ùˆ از آمـريكـا خصـوصـا متنÙــر است ... آمـريكـاست كه از اسـرائيل Ùˆ هـواداران آن پشتيبـانـى مـى كنـد. آمريكاست كه به اسرائيل قـدرت مـى دهـد كه اعراب مسلـم را آواره كند. Ø§ÙØ´Ø§Ú¯Ø±Ù‰ امام عليه تصـويب لايØÙ‡ كاپيتـولاسيون, ايران را در آبان سـال 43 در آستـانه قيـامـى دوبـاره قرار داد .
Ø³ØØ±Ú¯Ø§Ù‡ 13 آبان 1343 دوباره كماندوهاى Ù…Ù€Ø³Ù„Ø Ø§Ø¹Ù€Ø²Ø§Ù…Ù‰ از تـهـران, مـنزل امام خمـيـنى در قـم را Ù…ØØ§ØµØ±Ù‡ كـردنـد. Ø´Ú¯Ù€Ùـت آنـكه وقـت باز داشت, هـمـاننـد سال قـبـل مصاد٠با نيايـش شبـانه امام خمينـى بـود .ØØ¶Ø±Øª امام بازداشت Ùˆ بـه هـمراه نيروهاى امـنـيـتى مـستقيما بـه ÙØ±ÙˆØ¯Ú¯Ø§Ù‡ مهرآباد تهران اعـزام Ùˆ بـا يك Ùـرونـد هـواپـيـماى نظامى كـه از قبل آماده شـده بـود, ØªØØª الØÙ€Ùـظ مامـوريـن امـنيـتى Ùˆ نظامى بـه آنكارا پـرواز كـرد. عـصـر آنـروز سـاواك خـبـر تـبـعـيـد امـام را بـه اتهام اقـدام عليه امنيت كشـور ! در روزنـامه ها مـنتـشـر سـاخت.
عليرغم ÙØ¶Ø§Ù‰ Ø®Ùقان موجى از اعتراضها بـه صـورت تـظـاهـرات در بـازار تهران, تعطيلى طولانى مدت دروس ØÙˆØ²Ù‡ ها Ùˆ ارسال طومارها Ùˆ نامـه ها به سازمانهاى بيـن المللـى Ùˆ مـراجع تقليـد جلـوه گـر شد.
اقامت امام در تركيه يازده ماه به درازا كشيد در اين مدت رژيم شاه با شدت عمل بـى سابقه اى بقاياى مقاومت را در ايران در هـم شكـست Ùˆ در غياب امام خمينى به سرعت دست به Ø§ØµÙ„Ø§ØØ§Øª آمريكا پـسند زد. اقـامت اجبارىدر تـركيـه Ùـرصتـى مغـتـنـم بـراى امـام بـود تا تـدويـن كتـاب بزرگ تØÙ€Ø±ÙŠÙ€Ø± الـوسيله را آغاز كند.
تبعيـد امـام خمينـى از تـركيه به عراق
روز 13 مهرماه 1343 ØØ¶Ø±Øª امام به هـمـراه ÙØ±Ø²Ù†Ù€Ø¯Ø´Ø§Ù† آيه الله ØØ§Ø¬ آقا مصطÙـى از تركيه به تبعيدگاه دوم, كشـور عراق اعزام شدند . امام خمينى پس از ورود بـه بـغداد بـراى زيارت مرقـد ائـمه اطهار(ع) به شهــرهــاى كاظميـن, سامـرا Ùˆ كـربلا Ø´ØªÙ€Ø§ÙØª ويك هـÙـته بعد بـه Ù…ØÙ„ اصلـى اقـامت خـود يعنـى نج٠عزيمت كرد.
دوران اقامت طـولانـى Ùˆ 13 ساله امام خمـينى در نج٠در شرايطى آغاز شد كه هر چند در ظاهر ÙØ´Ø§Ø±Ù‡Ø§ Ùˆ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÙŠÙ€ØªÙ‡Ø§Ù‰ مستقيـم در ØÙ€Ø¯ ايـران Ùˆ تـركيه وجـود نـداشت اما مخالÙـتها Ùˆ كارشكـنـيها Ùˆ زخـم زبانهـا نـه از جـبـهـه دشمـن رويارو بـلكه از ناØÙŠÙ‡ Ø±ÙˆØØ§Ù†Ù‰ نمايان Ùˆ دنيا خـواهان مخÙÙ‰ شده در لباس ديـن آنچنان گـسترده Ùˆ آزاردهنده بود كه امام با هـمـه صـبر Ùˆ بـردبارى معروÙـش بارها از سخـتى شرايط مبارزه در ايـن سالها بـه تلخى تمام ياد كرده است. ولى هـيچـيـك از ايـن مصـائب Ùˆ دشـواريها نـتـوانـست او را از مـسيــرى كه آگـاهانه انتخاب كرده بود باز دارد .
امام خمينى سلسله درسهاى خارج Ùـقه خـويـش را با همه Ù…Ø®Ø§Ù„ÙØªÙ‡Ø§ Ùˆ كارشكنيهاى عناصر مغرض در آبان 1344 در مسجد شيخ انصارى (ره) نج٠آغاز كرد كه تا زمان هجـرت از عراق به پاريـس ادامه داشت . ØÙˆØ²Ù‡ درسى ايشان به عنـوان يكى از برجسته تريـن ØÙˆØ²Ù‡ هاى درسى نج٠از Ù„ØÙ€Ø§Ø¸ كيÙيت Ùˆ كميت شـاگـردان شنـاخته شـد .
امام خمينـى از بدو ورود بـه نج٠بـا ارسال نامـه ها Ùˆ پيكـهايى بـه ايران, ارتباط خويـش را بـا مـبارزيـن ØÙ€Ùـظ نـموده Ùˆ آنان را در هـر منـاسبـتـى بـه پـايـدارى در پيگيـرى اهـدا٠قـيام 15 خـرداد Ùـرا مى خواند .
امام خمينى در تمام دوران پـس از تـبـعـيد, عليرغـم دشواريهاى پديد آمـده, هيچگاه دست از مبارزه نـكـشيـد, وبـا سخنـرانيها و پيامهـاى خـويـش اميـد به پيـروزى را در دلها زنـده نگـاه مى داشت .
امام خمينى در Ú¯ÙØªÚ¯Ù€ÙˆÙŠÙ‰ با نمانيده سازمان الÙÙ€ØªÙ€Ø Ùـلسطيـن در 19 مهر 1347 ديـدگاههاى خويش را درباره مسائل جهان اسلام Ùˆ جهاد ملت Ùلسطين ØªØ´Ø±ÙŠØ ÙƒØ±Ø¯ Ùˆ در همين Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡ بر وجوب اختصاص بخشى از وجـوه شـرعى زكات بـه مجـاهـدان Ùلسطينـى ÙØªÙ€ÙˆØ§ داد .
اوايل سال 1348 Ø§Ø®ØªÙ„Ø§ÙØ§Øª بـيـن رژيـم شاه Ùˆ ØØ²Ø¨ بـعث عراق بـر سر مرز آبـى دو كشـور شدت Ú¯Ø±ÙØª. رژيـم عراق جمع زيادى از ايـرانـيان مقيـم اين كشـور را در بـدتريـن شرايط اخراج كرد. ØØ²Ø¨ بـعث بـسـيار كوشيد تا از دشمـنى امام خمـيـنى با رژيـم ايـران در آن شرايط بـهـره گيرد .
چهار سال تـدريس, تلاش Ùˆ روشنگرى امام خمـيـنـى تـوانسته بـود تا ØÙ€Ø¯ÙˆØ¯Ù‰ ÙØ¶Ø§Ù‰ ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ نج٠را دگرگـون سازد. اينـك در سال 1348 علاوه بر مبارزين بيـشمار داخل كشور مخاطبين زيادى در عراق, لبـنان Ùˆ ديگر بـلاد اسلامـى بـودنـد كه نهـضت امام خمينى را الگـوى خويـش مى دانستند .
امـام خمينـى و استمـرار مبـارزه ( 1350 ـ 1356 )
نيمه دوم سال 1350 Ø§Ø®ØªÙ„Ø§ÙØ§Øª رژيـم بعثـى عراق Ùˆ شاه بالا Ú¯Ù€Ø±ÙØª Ùˆ به اخراج Ùˆ آواره شـدن بسيارى از ايرانيان مقيـم عراق انجاميد. امام خمينى طـى تلگراÙÙ‰ به رئيـس جمهور عراق شديدا اقدامات ايـن رژيـم را Ù…ØÙƒÙ€ÙˆÙ… نمود. ØØ¶Ø±Øª امام در اعتراض به شرايط پيـش آمـده تصميـم به خـروج از عراق Ú¯Ù€Ø±ÙØª اما ØÙƒÙ€Ø§Ù… بـغداد بـا آگـاهـى از پيـامـدهـاى هجـرت امـام در آن شـرايط اجـازه خـروج ندادند سال 1354 در سالگرد قيام 15 خـرداد, مـدرسه Ùيضيه قـم بار ديگر شاهـد قيام طلاب انقلابـى بـود. ÙØ±ÙŠØ§Ø¯Ù‡Ø§Ù‰ درود بر خمينـى ومـرگ بر سلسله پهلـوى به مـدت دو روز ادامه داشت پيـش از ايـن سازمانهـاى چـريكـى متلاشـى شـده وشخصيتهاى مذهى Ùˆ سياسى مبارز گرÙـتار زندانهاى رژيم بودند .
شاه در ادامه سياستهاى مذهـب ستيز خود در اسÙنـد 1354 وقيØÙ€Ø§Ù†Ù‡ تاريخ رسمـى كشـور را از مـبداء هجرت پيامـبـر اسلام بـه مبداء سلطنت شاهان هخامنشى تغـيير داد. امام خمينى در واكنيشى سخت, Ùـتوا به ØØ±Ù…ت Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تاريخ بـى پايـه شاهنشاهـى داد. ØªØØ±ÙŠÙ€Ù… اسـتÙـاده از ايـن مبداء موهـوم تاريخى هـمانند ØªØØ±ÙŠÙ€Ù… ØØ²Ø¨ رستاخيز از سـوى مردم ايران اسـتقبال شـد Ùˆ هر دو مـورد اÙـتـضاØÙ€Ù‰ براى رژيـم شاه شـده Ùˆ رژيـم در سـال 1357 ناگزيـر از عقـب نشينـى Ùˆ لغو تـاريخ شاهنشاهى شد .
اوجگيرى انقلاب اسلامى در سال 1356 و قيام مـردم
امام خمينـى كه بـه دقت تØÙ€ÙˆÙ„ات جارى جهان Ùˆ ايـران را زيـر نظر داشت از Ùـرصت به دست آمـده نهـايت بـهـره بـردارى را كـرد. او در مرداد 1356 طـى پيامى اعلام كرد : اكنون به واسطـه اوضاع داخلى Ùˆ خارجى Ùˆ انعـكاس جنايات رژيـم در مجامع Ùˆ مطـبـوعات خارجى ÙØ±ØµØªÙ‰ است كه بايد مجامع علمى Ùˆ Ùـرهـنگى Ùˆ رجال وطـنـخـواه Ùˆ دانشجويان خارج Ùˆ داخل Ùˆ انجمـنهاى اسلامى در هر جايـى درنگ از آن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ كنند Ùˆ بى پرده بپا خيزند .
شهادت آيه الله ØØ§Ø¬ آقا مصطÙÙ‰ خمـينى در اول آبان 1356 Ùˆ مراسم پر شكـوهـى كه در ايران برگزار شـد نقـطـه آغازى بـر خيزش دوباره ØÙ€ÙˆØ²Ù‡ هاى علميه Ùˆ قيام جامعه مذهـبى ايران بـود. امام خمـينى در همان زمان به گـونه اى Ø´Ú¯ÙØª ايـن واقعه را از الطـا٠خÙـيـه الهى ناميده بـود. رژيـم شاه با درج مقاله اى تـوهـيـن آمـيـز عـليـه امام در روزنامه اطلاعات انتقام Ú¯Ø±ÙØª. اعتراض بـه ايـن مـقـاله, بـه قـيام 19 دى مـاه قـم در سـال 56 منجـر شد كـه طى آن جمعى از طلاب انقلابـى به خـاك Ùˆ خـون كشيـده شـدند . شاه عليـرغم دست زدن به كشتارهاى جمعى نتـوانست شعله هاى Ø§ÙØ±ÙˆØ®ØªÙ‡ شده را خاموش كند .او بسيج نطـامـى Ùˆ جهاد مسلØÙ€Ø§Ù†Ù‡ عمـومـى را بـعنــــوان تنها راه باقـيمانـده در شرايط دست زدن آمريكا بـه كـودتاى نظامـى ارزيـابـى مى كرد .
هجرت امام خمينى از عراق به پاريس
در ديدار وزراى خارجه ايران Ùˆ عراق در نـيـويـورك تصـمـيـم به اخراج امام خمينـى از عراق Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شـد. روز دوم مـهـر 1357 مـنزل امـام در نج٠بـوسيله قـواى بعثـى Ù…ØØ§ØµØ±Ù‡ گرديـدانعكاس ايـن خبـر با خشـم گستـرده مسلمانان در ايران, عراق Ùˆ ديگـر كشـورها مـواجه شـد .
روز 12 مهر ,امام خمينى نج٠را به قصد مرز كـويت ترك Ú¯Ù€Ùـت. دولت كويـت با اشاره رژيـم ايـران از ورود امـام بـه ايـن كـشـور جلوگـيـرى كـرد. قـبـلا صØÙ€Ø¨Ù€Øª از هجـرت امام بـه لبـنـان Ùˆ يا سـوريه بـود امـا ايشان پـس از مشـورت با Ùـرزنـدشان ( ØØ¬Ù‡ الاسلام ØØ§Ø¬ سيـد اØÙ…ـد خمينـى ) تصميـم بـه هجـرت به پاريـس Ú¯Ø±ÙØª. در روز 14 مهـر ايشان وارد پاريس شدند .
Ùˆ دو روز بعد در منزل يكى از ايرانـيـان در نوÙـل لـوشـاتــو ( ØÙ€ÙˆÙ…ـه پاريـس ) مستقـر شـدنـد. ماءمـوريـن كاخ اليزه نظر رئيـس جـمهـور Ùـرانسه را مبنـى بـر اجتناب از هرگـونه Ùـعـالـيـت سـياسـى بـه امام ابلاغ كـردنـد. ايـشـان نيز در واكـنـشــى تنـد ØªØµÙ€Ø±ÙŠØ ÙƒÙ€Ø±Ø¯Ù‡ بـود كه ايـنگونـه Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÙŠØªÙ‡Ø§ خلا٠ادعاى دمكراسى است Ùˆ اگر او ناگزير شـود تا از ايـن ÙØ±ÙˆØ¯Ú¯Ù€Ø§Ù‡ بـه آن Ùـرودگـاه Ùˆ از ايـن كـشـور بـه آن كـشـور بـرود بـاز دست از هـدÙهايـش نخـواهـد كشيـد .
امام خمـيـنى در ديـماه 57 شـوراى انقلاب را تكشيل داد. شاه نيز پـس از تشكيل شـوراى سلطـنـت Ùˆ اخـذ راى اعـتـماد بـراى كـابـينه بختيار در روز 26 ديـماه از كشـور Ùـرار كـرد. خـبـر در شـهـر تهران Ùˆ سپـس ايران پيجيد Ùˆ مردم در خيابانها به جشـن Ùˆ پايكـوبى پرداختند
بازگشت امام خمينى به ايران
پس از 14 سال تبعيـد
اوايل بهمـن 57 خبر تصميم امام در بازگشت بـه كـشور منتشر شد. هر كس كه مى شنيد اشك شوق ÙØ±Ùˆ مى ريخت. مردم 14 سال انتظار كشيده بـودنـد. اما در عيـن ØØ§Ù„ مردم Ùˆ دوستان امام نگـران جان ايشان بـودند چرا كه هنوز دولت دست نشانده شاه سر پا Ùˆ ØÙƒÙˆÙ…ت نظامى بر قرار بود. اما امام خمينى تصميـم خويـش را Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ طى پيامـهـايى به مردم ايران Ú¯Ù€Ùـته بـود مى خـواهد در ايـن روزها سرنـوشـت سـاز Ùˆ خطير در كنار مردمـش باشد. دولت بخـتـيار با هماهنگى ژنرال هايزر Ùـرودگـاههاى كشـور را به روى پـروازهـاى خـارجى بست.
دولت بختيار پـس از چنـد روز تـاب مقـاومـت نـيـاورد Ùˆ ناگزيـر از Ù¾Ø°ÙŠØ±ÙØªÙ€Ù† خـواست ملت شـد. سرانجام امام خمينـى بامداد 12 بهمـن 1357 پـس از 14 سال دورى از وطـن وارد كشـور شـد . استقبال بـى سـابـقـه مـردم ايـران چنـان عـظـيـم Ùˆ غـيـر قـابل انكـار بــود كه خبرگزاريهاى غربـى نيز ناگزير از اعـتـرا٠شـده Ùˆ مستـقـبـليـن را 4 تا 6 ميليون Ù†ÙØ± برآورد كردند .
رØÙ„ت امام خمينى
وصال يار, ÙØ±Ø§Ù‚ ياران
امام خمينى هـدÙها Ùˆ آرمانها Ùˆ هـر آنچه را كه مـى بايــست ابـلاغ كنـد , Ú¯ÙØªÙ‡ بـود Ùˆ در عمـل نيز تـمام هستيـش را بـراى تØÙ‚Ù‚ هـمان هـدÙها بـكار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ بـود . اينك در آستـانه نيمه خـرداد سـال 1368 خـود را در آماده ملاقات عزيزى مى كرد كه تمام عمرش را براى جلب رضاى او صر٠كرده بـود Ùˆ قامتش جز در بـرابـر او , در مـقابل هيچ قدرتى خـم نشده , Ùˆ چشـمانش جز براى او گريه نكرده بـود . سروده هاى Ø¹Ø§Ø±ÙØ§Ù†Ù‡ اش همه ØØ§ÙƒÙ‰ از درد Ùـراق Ùˆ بيان عطـش Ù„ØØ¸Ù‡ وصال Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ بـود . Ùˆ اينك ايـن Ù„ØØ¸Ù‡ شكـوهمنـد بـراى او , Ùˆ جانــكاه Ùˆ تØÙ…Ù„ ناپذير بـراى پيروانـش , Ùـرا مـى رسيد . او خـود در وصيتنامه اش نـوشـته است : با دلى آرام Ùˆ قلبـى مطمئن Ùˆ روØÙ‰ شاد Ùˆ ضميرى اميدوار به ÙØ¶Ù„ خدا از خدمت خـواهران Ùˆ برادران مرخص Ùˆ به سـوى جايگاه ابــدى Ø³ÙØ± مى كنـم Ùˆ به دعاى خير شما Ø§ØØªÙŠØ§Ø¬ مبرم دارم Ùˆ از خداى رØÙ…Ù† Ùˆ رØÙŠÙ€Ù… مى خـواهـم كه عذرم را در كوتاهى خدمت Ùˆ قصـور Ùˆ تقصير بپذيـرد Ùˆ از مـلت امـيدوارم كه عذرم را در كـوتاهى ها Ùˆ قصـور Ùˆ تقصيـرها بـپذيـرنـد Ùˆ بـا قــدرت Ùˆ تصميـم Ùˆ اراده بــه پيش بروند .
Ø´Ú¯ÙØª آنكه امام خمينـى در يكـى از غزلياتـش كه چنـد سال قبل از رØÙ„ت سروده است :
انتظار ÙØ±Ø¬ از نيمه خرداد كشم . سالها مى گذرد ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ ها مى آيد.
ساعت 20 / 22 بعداز ظهر روز شنبه سيزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 Ù„ØØ¸Ù‡ وصال بـود . قــلبـى از كار ايستـاد كه ميليـونها قلــب را بـه نور خدا Ùˆ معنـويت اØÙ€ÙŠØ§Ø¡ كرده بـود . بــه وسيله دوربين مخÙـى اى كه تـوسط دوستان امــام در بيمارستان نصب شده بـود روزهاى بيمارى Ùˆ جريان عمل Ùˆ Ù„ØØ¸Ù‡ لقاى ØÙ‚ ضبط شده است. وقتى كه گوشه هايـى از ØØ§Ù„ات معنوى Ùˆ آرامـش امام در ايـن ايـام از تلويزيون پخـش شـد غوغايى در دلها بر اÙكند كه وص٠آن جــز با بودن در آن ÙØ¶Ø§ ممكـن نيست . لبها دائمـا به ذكـر خـدا در ØÙ€Ø±ÙƒØª بود.
در آخرين شب زندگى Ùˆ در ØØ§Ù„Ù‰ كه چند عمل جراØÙ‰ سخت Ùˆ طولانى درسن 87 سالگى تØÙ…Ù„ كرده بود Ùˆ در ØØ§Ù„يكه چنديـن سرم به دستهاى مباركـش وصل بـود ناÙله شب مى خـواند Ùˆ قـرآن تلاوت مـى كرد . در ساعات آخر , طمانينه Ùˆ آرامشى ملكـوتـى داشـت Ùˆ مـرتبا شـهادت بـه ÙˆØÙ€Ø¯Ø§Ù†ÙŠØª خـدا Ùˆ رسالت پيـامبـر اكرم (ص) را زمـزمه مـى كـرد Ùˆ بـا چنيـن ØÙ€Ù€Ø§Ù„تى بـود كه روØÙ€Ø´ به ملكـوت اعلى پرواز كرد . وقتى كه خبر رØÙ„ت امــام منتشر شـد , گـويـى زلزله اى عظيـم رخ داده است , بغضها تـركيـد Ùˆ سرتاسر ايران Ùˆ همـه كانـونهايـى كـه در جـهان بـا نام Ùˆ پيام امام خمينـى آشـنا بـودنـد يــكپارچه گـريستند Ùˆ بـر سر Ùˆ سينه زدنـد . هيچ قلـم Ùˆ بيـانـى قـادر نيست ابعاد ØÙ€Ø§Ø¯Ø«Ù‡ را Ùˆ امواج Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª غير قابل كنترل مردم را در آن روزها تـوصي٠كند.
مـردم ايـران Ùˆ مسلمانان انقلابى , ØÙ‚ داشتـند اينـچنيـن ضجه كـنند Ùˆ صØÙ†Ù‡ هايى پديد آورند كه در تاريخ نمونه اى بـديـن ØØ¬Ù… Ùˆ عظـمت براى آن سراغ نداريـم. آنان كسـى را از دست داده بـودند كـه عـزت پـايمال شـده شان را بـاز گـردانده بود , دست شاهان ستمگر ودستهاى غارتگران آمريكايى Ùˆ غربـى را از سرزمينشان كـوتاه كرده بود , اسلام را اØÙ€Ù€ÙŠØ§Ø¡ كـرده بــود , مسلمـيـن را عــزت بـخـشـيـده بـــود , جمهـورى اسلامـى را بـر پـا كـرده بـود , رو در روى همـه قـدرتهاى جهـنمـى Ùˆ شيـطانـى دنـيا ايستاده بـود Ùˆ ده سال در بـرابـر صـدها تـوطئه برانـدازى Ùˆ Ø·Ù€Ø±Ø ÙƒÙ€ÙˆØ¯ØªØ§ Ùˆ آشـوب Ùˆ ÙØªÙ†Ù‡ داخلـى Ùˆ خارجـى مقاومت كرده بود Ùˆ 8 سـال دÙـاعى را Ùـرمانـدهـى كرده بـود كه در جبهه مقابلـش دشمنـى قـرار داشت كه آشكارا از سـوى هر دو قـدرت بزرگ شرق Ùˆ غرب ØÙ…ايت همه جانبه مـى شـد . مردم ,رهبر Ù…ØØ¨Ù€ÙˆØ¨ Ùˆ مرجع دينـى خـود Ùˆ منادى اسلام راستيـن را از دست داده بـودند .
شايـد كسانـى كه قـادر به درك Ùˆ هضـم ايـن Ù…ÙØ§Ù‡ÙŠÙ€Ù… نيستنـد , اگـر ØØ§Ù„ات مردم را در Ùيـلمهاى مـراسـم توديع Ùˆ تشييع Ùˆ خاكسپارى پيكر مطهر امام خمينـى مشاهده كنـنـد Ùˆ خـبر مرگ دهها تـن كه در مقابل سنگينـى ايـن ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ تاب تØÙ…ـل نيـاورده Ùˆ قـلبـشان از كار ايستـاده بـود را بشنـوند Ùˆ پيكرهايى كه يكـى پـس از ديـگرى از شـدت تـاثـر بيهوش شـده , بر روى دسـتها در امـواج جمعـيت به سـوى درمانگاهها روانه مى شـدند را در Ùيلمها Ùˆ عكسها ببيننـد , در ØªÙØ³ÙŠØ± ايـن واقعيتها درمانده شوند .
امـا آنـانكه عشـق را مـى شنـاسنـد Ùˆ تجـربـه كـرده انـد , مشكلـى نـخواهند داشت . ØÙ‚يقـتا مردم ايران عاشق امام خمينى بـودند Ùˆ چـه شعار زيبا Ùˆ گـويايى در سالگرد رØÙ„تـش انتخاب كرده بـودند كه :
عشق به خمينـى عشق به همه خوبيهاست .
روز چهاردهم 1368 , مجلس خبرگان رهـبـر تشكيل گرديـد Ùˆ پـس از قرائت وصيتنامه امـام خمينى تـوسـط ØØ¶Ø±Øª آيـه الله خامنه اى كه دو ساعت Ùˆ نيـم طـول كشيد , Ø¨ØØ« Ùˆ تبـادل نظر براى تعييـن جانشينـى امام خمينـى Ùˆ رهبر انقلاب اسلامـى آغاز شد Ùˆ پـس از چنديـن ساعت سـرانجام ØØ¶Ø±Øª آيـه الله خامنه اى ( رئيـس جمهور وقت ) كه خود از شـاگـردان امـام خمينـى Ù€ سلام الله عليه Ù€ Ùˆ از چهره هاى درخشـان انقلاب اسلامـى Ùˆ از يـاوران قيـام 15 خـرداد بـود Ùˆ در تـمـام دوران نهضت امـام در همـه Ùـراز Ùˆ نشيبها در جـمع ديگـر يــاوران انـقلاب جـانبـازى كرده بود , به Ø§ØªÙØ§Ù‚ آرا براى ايـن رسالـت خطير بـرگـزيده شد . سالها بـود كه غـربيـها Ùˆ عوامل ØªØØª ØÙ…ايتشان در داخل كشـور كه از شكست دادن امـام ماءيـوس شـده بـودند وعده زمان مرگ امـام را مى دادند .
اما هـوشمندى ملت ايران Ùˆ انتخاب سريع Ùˆ شايسته خـبرگان Ùˆ ØÙ…ايـت Ùـرزنـدان Ùˆ پيـروان امـام همه اميدهاى ضـد انقلاب را بـر بـاد دادنـد Ùˆ نه تنها رØÙ„ت امـام پايان راه او نبـود بلكه در واقع عصر امام خمينـى در پهـنه اى وسيعـتر از گـذشـته آغاز شده بـود . مگر انديشه Ùˆ خـوبى Ùˆ معنويت Ùˆ ØÙ‚يقت مى ميرد ØŸ روز Ùˆ شـب پانزدهـم خرداد 67 ميلونها Ù†ÙØ± از مردن تهران Ùˆ سـوگوارانى كه از شهرها Ùˆ روستاها آمـده بـودند , در Ù…ØÙ„ مصلاى بـزرگ تهـران اجتماع كردنـد تـا بـراى آخـريـن بـار با پيكر مطهر مـردى كه بـا قيـامش قـامت خميـده ارزشها Ùˆ كرامتها را در عصر سياه ستـم استـوار كرده Ùˆ در دنـيا نهـضتـى از خـدا خواهى Ùˆ باز گشت به ÙØ·Ø±Øª انسانى آغاز كرده بود , وداع كنند.
هيچ اثرى از ØªØ´Ø±ÙŠÙ€ÙØ§Øª بـى Ø±ÙˆØ Ù…Ù€Ø±Ø³Ù€ÙˆÙ… در مراسـم رسمى نبـود . همه چيز, بسيجى Ùˆ مردمى وعاشقانه بـود. پيـكر پاك Ùˆ سبز پوش امـام بـر بـالاى بـلنـدى Ùˆ در ØÙ„ـقه ميليـونها Ù†Ùـر از جمعيت مـاتـم زده چـون نگينى مى درخشيد . هر كس به زبان خويـش با امامـش زمـزمه مى كرد Ùˆ اشك مـى ريخت . سـرتاسـر اتـوبان Ùˆ راههاى منتهى به مصلـى مملـو از جميعت سياهپوش بود .
پـرچمهاى عزا بـر در Ùˆ ديـورا شهر آويخته Ùˆ آواى قرآن از تمام مساجد Ùˆ مراكـز Ùˆ ادارات Ùˆ مـنازل بگـوش مـى رسيـد . شـب كـه Ùـرا رسيـد هزاران شمع بياد مشعلـى كه امـام اÙـروخـته است , در بـيابـان مصلـى Ùˆ تپه هـاى اطـرا٠آن روشـن شـد . خـانـواده هـاى داغدار گرداگرد شمعـها نشسته Ùˆ چشمانشان بر بلنداى نـورانـى دوخته شـده بود .
ÙØ±ÙŠØ§Ø¯ يا ØØ³ÙŠÙ€Ù† بسيجيان كه Ø§ØØ³Ø§Ø³ يتيمى مـى كـردنـد Ùˆ بــر سـر Ùˆ سينه مـى زدنـد Ùـضا را عـاشـورايـى كرده بـود . بـاور اينـكـه ديـگر صداى دلنشيـن امام خمينـى را در ØØ³ÙŠÙ†ÙŠÙ‡ جماران نخـواهند شنيد , طاقتـها را بـرده بـود . مـردم شـب را در كـنار پيـكـر امـام بـه ØµØ¨Ù€Ø Ø±Ø³Ø§Ù†ÙŠØ¯Ù†Ø¯ . در نخستنى ساعت بامداد شانزده خــرداد , مـيـلـونهـا تـن به امامت آيت الله العظمـى گلپايگانى(ره) با چشمانى اشكبار برپيكر امام نماز گذاردند .
انبـوهى جمعيت Ùˆ شكوه ØÙ…اسه ØØ¶Ù€ÙˆØ± مـردم در روز ورود امام خمـينى به كشـور در 12 بهمـن 1357 Ùˆ تـكـرار گسـتـرده تـر ايـن ØÙ…اسـه در مـراسـم تشييع پيكر امام , از Ø´Ú¯Ùـتيهاى تـاريخ اسـت . خـبرگـزاريهاى رسمـى جهـانـى جمعيت استقبال كننده را در سال 1357 تا 6 ميليـون Ù†ÙØ± Ùˆ جمعيت ØØ§Ø¶Ù€Ø± در مــراسـم تشـييـع را تا 9 ميليـون Ù†ÙØ± تخميـن زدند Ùˆ ايـن در ØØ§Ù„Ù‰ بـود كه طى دوران 11 سـاله ØÙƒÙˆÙ…ت امام خمينى بـواسطه اتØÙ€Ø§Ø¯ كشـورها غربـى Ùˆ شرقى در دشمنى با انـقلاب Ùˆ تØÙ…يل جنگ 8 ساله Ùˆ صـدهـا تـوطـئه ديـگـر آنـان , مردم ايـران سخـتيها Ùˆ مشكلات Ùـراوانـى را تØÙ€Ù…ـل كرده Ùˆ عزيزان بى شمارى را در ايـن راه از دست داده بـودند Ùˆ طـبعا مـى بـايـست بـتدرج خسته Ùˆ دلسرد شـده باشنـد امـا هرگز اينچنيـن نشـد . نسل پرورش يـاÙـته در مكتب الـهى امام خمينى به ايـن ÙØ±Ù…ـوده امام ايـمان كامـل داشـت كه :در جهـان ØØ¬Ù€Ù… تØÙ…Ù„ زØÙ…ـتها Ùˆ رنجها Ùˆ ÙØ¯Ø§ÙƒØ§Ø±ÙŠÙ‡Ø§ Ùˆ جان نثـاريها ÙˆÙ…ØØ±ÙˆÙ…يتها مناسب ØØ¬Ù€Ù… بـزرگى مقصـود Ùˆ ارزشمندى وعلـو رتـبـه آن است پـس از آنـكه مراسـم تـدÙيـن به علت شـدت Ø§ØØ³Ù€Ø§Ø³Ø§Øª عـزاداران امـكان ادامـه Ù†ÙŠØ§ÙØª , طـى اطلاعيه هاى مـكرر از راديـو اعلام شـد كـه مـردم بـه خانه هايشان بازگردند , مراسـم به بعد مـوكـول شــده Ùˆ زمــان آن بعـدا اعلام شد . براى مسئوليـن تـرديـدى نـبـود كه هر Ú†Ù‡ زمان بگذرد صـدها هزار تـن از علاقه مندان ديگر امـام كـه از شهـرهاى دور راهـى تهران شده اند نيز بر جمعيت تشييع كننـده اÙـزوده خـواهـد شـد , ناگزير در بعدازظهر همان روز مراسم تـدÙـين بـا همان Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª Ùˆ بـه دشـوارى انـجـام شـد كـه گـوشـه هـايـى از اين مـراسـم بـوسـيـله خبرنگـاران بـه جهان مخابره شـد Ùˆ بدين سان رØÙ„ت امام خمينـى نيز همچـون ØÙŠØ§ØªÙ€Ø´ منـشاء بيـدارى Ùˆ نهضتـى دوباره شـد Ùˆ راه Ùˆ يادش جاودانه گرديد چرا كـه او ØÙ‚يـقت بـود Ùˆ ØÙ‚يقت هميشه زنـده است Ùˆ Ùناناپذير .
|