سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

سبک زندگی در ماه مبارک رمضان

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم 92/4/21

http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول

خدای متعال را شکر گزاریم که به ما توفیق داده که اولین جمعه ماه رمضان را درک کنیم روزه بگیریم و در نمازجمعه حضور پیدا کنیم. ماه، ماه مبارک رمضان است بنده از خطبه بسیار گهربار رسول خدا پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله وسلم) و از دعای 44 صحیفه سجادیه درباره شیوه زندگی در ماه مبارک رمضان استفاده می کنم. من و شما که مسلمان و شیعه امیرالمومنین علی(علیه السلام) هستیم چه اعمالی در ماه مبارک رمضان انجام دهیم که حق بندگی را ادا کرده باشیم و از همه فیوضات و رحمت واسعه خدای تبارک و تعالی در این ماه استفاده کرده باشیم. به عنوان مقدمه هم از فرمایشات گهربار پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله وسلم) و هم از فرمایشات امام سجاد(علیه السلام) استفاده می کنم و اسامی این ماه آن چیزی که در این دعا و خطبه ذکر شده است عرض می کنم.
اسامی ماه مبارک رمضان: شهرالله
یکی از اسامی بزرگ این ماه شهر الله است «اَیهَا النّاسُ قَد اَقبَلَ اِلَیکُم شَهرُ اللهِ» پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند ماه خدا به سوی شما روآورده است.بعد سوال می کنند چرا ماه رجب، شعبان و همه ماها ماه خدا نیست؟ و چرا ماه رمضان ماه خداست؟ چون رحمت و برکت خدا در این ماه تجلی کرده است در این ماه می خوابیم ثواب عبادت می نویسند، نفس می کشیم ثواب سبحان الله می نویسند، غروب که می شود یک لذتی خدا به آدم می دهد، و هزاران هزار جهنمی را خدا آزاد می کند، شب آخر عید فطر به تعدادی که در این ماه آزاد کرده خدا آزاد می کند. این اختصاصات پیدا شده است که به این ماه، شهر الله و ضیافت الله می گویند.
این ماه را رمضان می گویند چون...
این ماه را ماه رمبارک رمضان نامیدند معنای رمضان در لغت ابعاد مختلفی دارد جناب خلیل از اساتید فن می گوید رمضان از رمیض به معنای باران گرفته شده است همانطور که باران بیاید شستشو می دهد و پاک می کند ماه مبارک رمضان باران رحمت خداست کسی در مسیر این باران قرار بگیرد تمام گناهانش شسته و پاک می شود رمضان یعنی ماهی که انسان از تمام گناهانش پاک می شود. مثل کسی که از مادر متولد می شود.
شهر اسلام یعنی...
یکی از اسامی دیگر ماه رمضان شهر اسلام است که امام سجاد(علیه السلام) می فرمایند ماه رمضان ماه اسلام است. از امام معصوم(علیهم السلام) سوال می کنند چرا این ماه را شهر اسلام می گویند؟ می فرمایند چون روزه فقط برای مسلمانان واجب شده است.
راوی می گوید در قرآن آمده است «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ »شما می فرماید روزه بر مسلمانان واجب شده است می فرمایند قبل از شما روزه بوده است امام می فرمایند بر انبیاء گذشته روزه واجب بوده اما بر امتهایشان روزه ماه مبارک رمضان را به آنها واجب نبوده است. روزه ماه مبارک رمضان را خدا تبارک و تعالی بر پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) و بر مسلمانان تفضل کرده است مسیحیان، زردتشتی و یهودیان و ادیان دیگر روزه ندارند. فقط این امتیاز را خدای تبارک و تعالی به ما مسلمانان داده است.
وظائف و شیوه زندگی در ماه مبارک رمضان
ما باید چه برنامه های در ماه مبارک رمضان داشته باشیم؟ چه شیوه ای داشته باشیم؟ اولا ما باید روزه بگیریم. بعد باید سرسفره قرآن بنشینیم الحمدالله تمامی مساجد شهر و روستای ما از نعمت روحانی و طلاب عزیز برخوردار هستند. از سازمان تبلیغات تشکر می کنیم. بیش از هفتاد روحانی ر شهر و بخش و روستاها نماز جماعت و روضه و عزاداری برگزار می کنند. سرسفره قرآن بنشینیم و از تفسیر قرآن استفاده کنیم و فیض ببریم. قرآن کتاب زندگی است اگر در یک ماه تمام قرآن را ما ختم کنیم این خودش بالاترین پیشرفت و آشنایی با کتاب خدا می شود.منتهی ماه مبارک تنها روزه نیست یعنی ترک خوردن و آشامیدن نیست. ماه رمضان وظایف زیادی برعهده من و شما است.
یتیم نوازی در ماه مبارک رمضان
بنده از فرمایشات رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) استفاده می کنم ایشان می فرمایند«تَحَنَّنُوا عَلَى أَیْتَامِ النَّاسِ یُتَحَنَّنْ عَلَى أَیْتَامِکُمْ » در ماه رمضان علاوه بر اینکه به فقرا رسیدگی می کنید به یتیمان مردم هم مهربانی کنید. همیشه یتیم نوازی خوب است منتهی در ماه مبارک رمضان یک امتیاز ویژه دارد اگر یکی کسی در ماه مبارک رمضان به یتیمان مردم مهربانی کند و کمکشان کند، روزگار خبر نمی کند جهان جهان انعکاس است مثل کوه است شما در کوه صدا بزنید منعکس می شود. بالاخره مرگ و میر مال همه است من که الان دارم صحبت می کنم ممکن است نتوانم خطبه ام را کامل کنم و از مسجد بیرون بروم و یتیمانی از خود باقی بگذارم. پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند اگر در ماه مبارک به یتیمان مردم مهربانی و کمک کنید خدای متعال به یتیمان شما رسیدگی و مهربانی می کند نمی گذارد کارش اگر به یک موی هم برسد پاره بشود. این یکی از کارهای که من و شما باید انجام دهیم.
برخی از دستورات فردی است برخی از آنها اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و اقتصادی است یعنی یک مسلمان در ماه مبارک در تمام حیطه های مختلف باید به خودش رسیدگی کند و یک سبک جدیدی برای خودش در ماه مبارک رمضان رقم بزند.
خوش اخلاق بودن در ماه رمضان
یکی از برنامه ها می فرمایند نسبت به دیگران و خانواده خوش اخلاق باشید. شما که روزه می گیرد باید خوش اخلاق باشید اخلاق قرآنی و اسلامی داشته باشید پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند «حَسَّنَ مِنْکُمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ» هر کدام از شما در اداره، با خانواده و غیره خوش اخلاق باشید و اگر هرکدام شما بداخلاقی را کنار بگذارید «کَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ» (بحارالأنوار ج93 ،ص35) جایزه ای که خداوند در ماه مبارک می دهد که از پل صراط به راحتی عبور کنید. جواز عبور از پل صراط، خوش اخلاقی است. اگر ما می خواهیم از صراط عبور کنیم که از روی جهنم کشیده شده و آتش جهنم به ما اصابت نکند اخلاقمان در این ماه درست کنیم از صراط به آرامش عبور می کنیم و یکی از برکاتش زندگیمان شیرین و گلستان می شود. از صراط همه باید بگذرند حتی پیغمبران «فهی خامده» منتهی پیغمبران می خواهند عبور کنند آتش شعله ندارد ولی ما که می خواهیم عبور کنیم از آتش باید عبور کنیم جواز عبور و خاموشی آتش این است ما از همین الان تصمیم بگیریم با پدر و مادر و زن و بچه و در اجتماع خوش اخلاق باشیم.
سرکشی از فامیل و محارم
امام سجاد(علیه السلام) می فرمایند:«وَ وَفِّقْنا فيهِ لِاَنْ نَصِلَ اَرْحامَنا بِالْبِرِّ وَالصِّلَةِ»خدایا به ما کمک کن که در ماه مبارک رمضان به فامیل خودمان خوبی و نیکی کنیم در حق فامیل بدی نکنیم.یکی از برنامه های ماه مبارک این است به فامیل سرکشی کنیم و صله رحم انجام دهیم اگر قهریم برویم آشتی کنیم و اگر فامیلی از ما دور شده ما به او نزدیک شویم. صله کنیم یعنی عطا و بخشش نسبت به فامیل خودمان داشته باشیم. اگر در فامیلتان فقیری هست اول به فامیل خودتان سرکشی کنید روز قیامت اول سوالی که می کنند صله رحم، به فقرای فامیل را رسیدگی کردی یا نه؟ انسان نباید نسبت به فامیل خودش بداخلاق باشد همه را ببیند ولی فامیلهای خودش را نبیند. فامیلهای که فقیر و بیچاره هستند می خواهند دختر و پسرشان ازدواج کنند ما هم امکاناتی داریم گره از کار آنها باز کنیم خدا هم گره از کار ما باز می کند.
همسایه داری در ماه مبارک رمضان
یکی دیگر از برنامه ها در ماه رمضان همسایه داری است چنانچه امام سجاد(علیه السلام) در دعای چهل و چهارم صحیفه می فرمایند «وَاَنْ نَتَعاهَدَ جيرانَنا بِالْاِفْضالِ وَ الْعَطِيَّةِ»همسایه داری است. زندگی شهرنشینی ما را از همدیگر دور کرده است. در زندگی آپارتمان نشینی درب خانه هایشان روبروی همدیگر باز می شود ولی از حال همدیگر بی خبر هستند در یک مجتمع همه با هم زندگی می کنند ولی دلهای آنها مغرب و مشرق هستند و از حال همدیگر بی خبر هستند. شیوه اسلامی، برادری در ماه رمضان این است ما نسبت به همسایه های خودمان احسان کنیم بخشش داشته باشیم به آنها سرکشی کنیم.
پاک نمودن اموال و ادای حقوق مالی و پرداخت خمس
یکی دیگر از برنامه ها بحث اقتصادی است «وَ اَنْ نُخَلِّصَ اَمْوالَنا مِنَ التَّبِعاتِ» امام سجاد(علیه السلام) می فرمایند خدایا کمکم کن در ماه مبارک رمضان دارایم را خالص کنم از اموالی که به زور گرفتیم رشوه ای گرفتیم گران فروشی کردیم خمس و زکاتی به گردن ما است اینها را پرداخت کنیم روزه فقط این نیست که ما فقط نخوریم و نیآشامیم روزه مجموعه ای از دستورات الهی و سبک زندگی الهی را به روی من و شما می گشاید «وَ اَنْ نُطَهِّرَهابِاِخْراجِ الزَّكَواتِ»دارای خودمان را پاک کنیم ماه رمضان بهترین وقت برای پرداخت خمس و زکات است ثوابش چندین برابر محسوب می شود وقتی یک آیه قرآن می خوانیم ثواب یک ختم قرآن را دارد اخراج و پرداخت مالی خودمان هزار درجه ارزشش بالاتر می شود.
توجه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به آقای محمدعلی فشندی
امروز روز جمعه است و دلهای ما توجه به حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پیدا کند یک داستانی را خدمت شما عرض می کنم. خدا شیخ عباس قمی(ره) صاحب کتاب مفاتیح الجنان را رحمت کند ذکر می کند حاج محمد علی نامی بود که به زیارت خانه خدا رفته بود می گوید من یک شب زودتر به عرفات رفته بودم و دوست داشتم یک شب زودتر در عرفات باشم وبا خدا راز و نیاز کنم و از اموال حجاج در آنجا مراقبت کنم. پلیس عربستان آمد به من گفت امشب که زودتر آمدی مراقب باش که اموالتان را سرقت نکند. سعی کن تا صبح بیدار باش، می گوید خوفی در دل من ایجاد شد و با خودم صلوات می فرستادم. ناگهان صدای را شنیدم در همین حال یک آقای پیدا شد گفت حاج محمد علی سلام علیکم، همین که سلام گفت دلم آرام گرفت و افرادی که با این آقا آمده بودند بیرون از چادر ایستادند. گفت حاج محمدعلی خوش به حالت؟ گفتم چرا؟ گفت امشب جدم حسین(علیه السلام) در این منطقه آمده و راز و نیاز کرده است و خدا به شما توفیق داده که در چنین شبی با خدا راز و نیاز کنی، این بنده خدا حاج محمد علی اصلا هیچ توجهی به این آقا تازه وارد نداشتند متاسفانه نوعا کسانی که خدمت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرف یاب می شوند نمی شناسند وقتی شناخت پیدا می کند که یاری نیست. بعد آقا فرمودند غسل کن و این دعا را بخوان، و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یک دعای زیبایی خواند این دعا به دلم نشست گفتم سعی می کنم که این دعا را حفظ کنم. آقا فرمودند حاج محمدعلی این دعا مخصوص امام است بالافاصله شما بعد از دعا یادت می رود. بعد دست کرد در جیبشان صد ریال بیرون آوردند و فرمودند یک عمره برای پدر من انجام بده، گفتم آقا پدر شما چه کسی است؟ گفت پدرم اسمش سید حسن است گفتم اسم خودتان چیست؟ فرمودند سید مهدی است. هنوز حاج محمد علی فشندی متوجه نشدند که چه سعادت بزرگی نصیبشان شده است حضرت فرمودند غذای نداری بخوریم؟ گفتم بله مقداری ماست از ایران همراه خودمان آوردیم فرمودند از همین مقدار ماست بیاور گفتم آقا اینها مال زائرها هست آقا فرمودند ما بیشتر از سهم خودمان چیزی نمی خوریم آقا سه لقمه نان و ماست خوردند. حاج محمدعلی سوال کردند که آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در روز عرفه حضور پیدا می کنند؟ فرمودند بله امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) روز عرفه در عرفات است. گفتم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیشتر در کدام محل است؟ فرمودند کنار کوه جبل الرحمه است. گفتم مردم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود را روز عرفه می بینند؟ فرمودند بله می بینند ولی نمی شناسند گفتم الان می شود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ببینم؟ فرمودند بله الان در خیمه کنار شما نشسته اند. گفتند کجا می شود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را می بینیم؟ فرمودند فردا شب همین چادر روضه عمویم عباس خوانده می شود و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم در این روضه شرکت می کند. روز شد و قصه را به روحانی کاروان تعریف کردم و یادم رفت که بگویم روضه ابوالفضل(علیه السلام) خوانده می شود. بعد متوجه شدم که آقا وقتی خداحافظی کرد و رفت من تازه بیدار شدم که این کی بود و رفت اسم من را آورد و اسم باباش آورد. خوب این هم سعادتی است که انسان جوری زندگی کند پسند امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود باشد و بتواند آقایش را زیارت کند و حرف بزند. دوستداران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خوب زندگی کنیم همیشه همیشه به یاد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشید در هر کجا می روید اول برای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعا کنید آقا همیشه به یاد ما است. حاج محمدعلی گفت فردا شب روضه خوان شروع به روضه خوانی کرد اتفاقا روضه حضرت ابوالفضل(علیه السلام) را خواندند یک مرتبه یادم آمد که فردا شب وقتی روضه حضرت ابوالفضل(علیه السلام) خوانده می شود آقا در این روضه شرکت می کنم هر چه در مجلس نگاه کردم دیدم یوسف زهرا(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیست بیرون خیمه آمدم دیدم آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) سر به چادر خیمه گذاشتند و به روضه عمویشان عباس گوش می دهند و گریه می کنند گفت من آمدم صدا بزنم حاجیها و زائرها امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است آقا اشاره دادند ساکت باش چیزی نگو، روضه تمام شد آقا تشریف بردند. الان من هم عرض می کنم یا صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) امروز روز جمعه و متعلق به شماست همه روزه دارند و دلهای آنها پاک است ما توسلی به آقا حضرت عباس(علیه السلام) پیدا کنیم ...
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
فروش به قیمت عادله

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران عزیز و خواهران مکرمه را دعوت به تقوای الهی می کنم. مناسبتها را به طور اختصار عرض می کنم. یکی از نکاتی که برادران و خواهران مخصوصا کسبه و بازاریان در ماه مبارک رمضان و همیشه باید انجام دهند مراقبت بر اینکه در این ماه حداقل گرانفروشی انجام نگیرد. حالا گرانی در همه جا است ولی یکی از چیزیهای که ما می توانیم جلوی آن را بگیریم هر کسی به قیمت عادله بازار بفروشد اینجور نباشد هر کسی هر طور دلش خواست اجناسش را بفروشد بالاخره یک معیار مسلمانی و یک رحم و مروتی داشته باشد. بالاخره تجارت بسیار باارزش است و چقدر ثواب دارد؟ انسان اموالی را بیاورد و اجناس را در خدمت مسلمانان و نیازمندان قرار بدهد حقش را بگیرد منتهی حق عادله بازارش را بگیرد بنده توصیه ای که به همه کسبه محترم دارم مراقب این باشند.
عدم سختگیری در امر ازدواج
یکی از مسائلی که ما در طول سال گرفتار آن هستیم ازدواجها و زندگیها زود از هم پاشیده می شوند و عواملی دارد. اولا در بحث ازدواج دختر و پسر سختگیری نکنیم وقتی در ازدواجهای سختگیری شد این مشکلات به بار می آید. ازدواج باید ساده باشد. ازدواج اگر ساده و خدایی باشد پابرجا می شود ازدواج با مهریه سنگین و جهیزیه سنگین درست نمی کند الان چقدر دخترهایی هستند یک سال تا چهار سال عقد کردند اما نمی توانند سر خانه و زندگی خودشان بروند به خاطر توقعات سنگینی ایجاد شده است که حتما در بعضی از جاها جهیزیه عروس را می چینند و پدر داماد باید بگردد و بتواند بهانه ای را جور کند همچین چیزی داری برو بیاور، اینها کارهای الهی و اسلامی نیست. برای زندگیها مشکل درست کرده است. هر چه ازدواج ساده تر باشد دوام بهتری دارد هر چه خدایی باشد دوام بهتری دارد ازدواجی که اول با گناه و دل شکستگی همراه باشد این به جای نمی رسد در بحث مهریه گفتند سبک باشد، در تهیه جهاز سبک باشد، بعد از ازدواج اخلاق و رفتار اسلامی باشد پسرجان کلفت خانه نگرفتی، این نشانه خدا در زندگی تو است با اخلاق و رفتار الهی بساز، قدر همسرت را بدان، اینها را زندگی با دوام و اسلامی می کند.
بنده یک زمانی آمار را نگاه می کردم از چندین سال قبل آمار ازدواج کاهش پیدا کرده ولی آمار طلاق افزایش پیدا کرده است خوب البته منشأهای مختلفی دارد یکی از منشأهایش ماهواره ها هستند این ماهوارها مثل موریانه هستند زندگی ها را از بین می برد و بدبینی ایجاد می کند. شبکه های اجتماعی و فیس بوک و غیره اینها زندگیها را واقعا از هم می پاشاند. زندگی غربی از هم پاشیده شده است اجتماع غربی انسی ندارد، انسان انس و آسایش او در خانه اش است اگر این آسایش از او گرفته شود دیگر چیزی برای آن باقی نمی ماند، توده مردمی که در غرب زندگی می کنند زندگیهای آنها آسیب دیده است آسایش روحی و روانی ندارند دشمن می خواهد همین را وارد زندگی ما کند که آسایش ما را با برنامه هایش از بین ببرد و تبلیغ هم می کند. تبلیغاتش آزادی زن هست یا اسارت زن؟ باطن قصه مرد سالاری است زن آرایش می کند تا مرد بیشتر لذت ببرد یعنی در واقع بردگی زن را در شبکه های ماهواره ی تبلیغ می کنند نه آزادی و آسایش و راحتی زنان را، زندگیها را از هم می پاشاند باید مراقبت و مواظبت شود. خانواده هایی که مراقبت نمی کنند اولین ضربه به خودشان است و پسر و دخترشان مورد آسب قرار می گیرد.
برهنگی تبعات سوءی برای ما ایجاد می کند برهنگی غیر از اینکه زندگی خانوادگی را نابود کند هنر دیگری ندارد امیدواریم در شهرستان این مسائل را ما نداشته باشیم.
اهمیت نهاد شورای نگهبان
بیست و ششم تیرماه برابر با هشتم ماه مبارک تشکیل شورای نگهبان است و دکتر جعفری هم صحبت کردند نکات بسیار خوبی درباب شورای نگهبان بیان کردند شورای نگهبان نبض اسلامیت و جمهوریت نظام است. اگر شورای نگهبان نباشد معلوم نیست چه بلایی به سر ما می دهند معلوم نیست چه قوانینی به خورد ما بدهند چرا؟ چون شش نفر اسلام شناس و شش نفر حقوقدان یعنی دوازده نفر خداترس و حقوقدان و دانا نمی گذارند قانون خلاف اسلام و دین خدا در قوانین کشور راه پیدا کند نمی گذارند انسان نابابی در عرصه انتخابات کشور شود. حضرت امام(رحمةالله علیه) و هم مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) به شورای نگهبان احترام می گذارند. می فرمایند یک زمانی در مشروطیت هم، شورای نگهبان تشکیل شد منتهی دیدند شورای نگهبان مزاحم کارشان است اینقدر بدگویی کردند تا فقهای شورای نگهبان را کنار گذاشتند که رضاخان سر درآورد. شورای نگهبان اگر نباشد محمدرضا بر سر این ممکلت می آید. شورای نگهبان خیلی تشکیلات بسیار مهمی در نظام جمهوری اسلامی است خدا امام بزرگ را رحمت کند تمام کارهای ایشان امامانه بود مراقبت گذاشته بودند.
روز بهزیستی در این ماه داریم انشاءالله به ایتام و بینوایان کمک کنید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.