سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

ازدواج آسان، بموقع و آگاهانه

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه های نمازجمعه 22/8/88
به امامت حجت الاسلام حاج آقا ابراهیمی

ازدواج آسان، بموقع و آگاهانه
به مناسبت سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) با حضرت زهرا(س) خطبه اول را درباره این ازدواج ، درسها و پیامهای ازدواج امیرالمومنین (ع) را خدمتتان عرض می کنم.انتخاب کردم اجالتاً موضوع بحث که در ماه مبارک شروع کردیم مهمترین وصایا و وصیت امیرالمومنین(ع) بخشهایی را از این وصیت نامه و فرازهایی خدمتتان عرض کردم موقتاً این هفته تعطیل می کنم و در باب ازدواج مطالبی را خدمتتان عرض می کنم.

درسهای ازدواج امیرالمومنین(علیه السلام)

غرض از نقل نحوه ازدواج امیرالمومنین (ع) این است که جوانان ما ، پسران و دختران ، پدران و مادران ،مسئولین و جامعه اقتداء کنند به امیرالمومنین(ع) . در بحث ازدواج آسان ما که مدعی هستیم شیعه امیرالمومنین (ع) هستیم ، پیرو امیرالمومنین(ع) هستیم و دوستدار حضرت زهرا (س) هستیم بیاییم زندگی این بزرگواران را الگو قرار بدهیم . موانع ازدواج در جامعه اسلامی وقتی برطرف می شود که تمام احاد مردم به اهل بیت(ع) اقتداء کنند ، به خوبی اقتداء کنند. دست از چشم و همچشمی ها ، حرص و ولع بردارند تا جامعه رو به پاکی برود. واقعا اگر جامعه امروزی ما برگردد به زندگی امیرالمومنین (ع) شیوه ازدواج را بر خواسته از زندگی مولا بگیرد و نگاه کند، به نظرم تمام مشکلات سر راه جوانان ، پسران و دختران حل خواهد شد.

خواستگاران حضرت زهرا (سلام الله علیها)
خواستگاران سرشناسی داشتند. تعداد زیادی افراد سرشناس با نفوذ جامعه آن روز مشتاق بودند که با حضرت زهرا (س) ازدواج کنند. افراد مختلفی آمدند پیغمبر خدا (ص) این جواب را می دادند که ازدواج حضرت زهرا(س) به عهده خدای متعال است و با این طریق جواب رد به خواستگاران می دادند.

پیشنهاد به امیرالمومنین (علیه السلام)
بعد از اینکه سرشناسان عرب و جامعه اسلامی آن روز ناامید شدند از خواستگاری حضرت زهرا(س) ، به امیرالمومنین (ع) پیشنهاد دادند که یا علی (ع) شما بروید به خواستگاری دختر پیغمبر (ص) و تشویق کردند امیرالمومنین (ع) را ، در تاریخ نقل شده افرادی تشویق کردند که علی(ع) شما بروید به خواستگاری ،

ایجاد حساسیت جامعه در امر ازدواج
من اینجا می خواهم یک گریزی بزنم که جامعه ما حساسیت لازم را در امر ازدواج ندارد. همسایه ها ، فامیل ، پدر بزرگ، مادر بزرگ، عمو، دایی و دوستان و رفقای آن جوان مجرد تشویق نمی کنند به امر ازدواج با اینکه امیرالمومنین (ع) خودشان تمایل داشتند این افراد وقتی ناامید شدند گفتند یا علی (ع) چرا شما نمی روید به خواستگاری دختر پیغمبر (ص).

خداوند هم تشویق کرده به ازدواج
برادران و خواهران خدا هم تشویق کرده به امر ازدواج، خدا تشویق کرده که جوانان نترسند از فقر و توکل کنند به دریای غنی رحمت الهی و ازدواج کنند.خدای متعال می فرمایند: « وانکحوا الایامی منکم» مردان مجرد ، زنان مجرد را به نکاح در آورید. این کلام شامل پدران و مادران ، فامیل ، بزرگترها و شامل همه می شود. خدا در این آیه همه را مخاطب ساخته ، همه مدیران و مسئولین ، پولداران ، اغنیاء و فقراء ، همسایه ها و دوستان و فامیل یکی از وظایفشان تشویق به امر ازدواج است.
در آیه دیگری که خدای متعال تشویق کرده به امر ازدواج « خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها» خدا این نعمت را برای شما جوانان آفریده «لتسکنوا الیها» تا آرامش پیدا کنید .
شما آرامش زندگی نمی خواهید؟ مونس زندگی نمی خواهید؟ چه تعبیرات دلچسب و عاطفی در این آیه خدای متعال انتخاب کرده است. مونس زندگی مطابق با فطرت انسانها در این آیه خدا سخن گفته است. تنها هستید خدا برای شما مونس آفریده است . خدا مهر و محبت بین شما ایجاد می کند. خدا زن را برای شما آفریده است. نشانه خداست این تشویق در امر ازدواج نیست؟ بلکه خدا تشویق کرده است و حتی در روایات ما، اغنیاء را به سرمایه گذاری در این امر تشویق کردند.کجا سرمایه گذاری کنند؟ سرمایه گذاری کنند که دو نفر را به هم برسانند، دو نفر ازدواج کنند. راوی می گوید امام موسی بن جعفر (ع) یک نامه ای نوشتند به عمه خودشان، عمه حضرت موسی بن جعفر (ع) وضع مالی خوبی داشتند. امام یک نامه برای ایشان نوشتند و فرمودند:اموالی که دارید بده برای ازدواج فرزند امام صادق (ع)بعد متن نامه ای که نوشتند. راوی می گوید نامه را دادندبه عمه امام .

راه بهره مند شدن از سایه عرش الهی در قیامت
متن نامه مومنین چیست؟ برادران و خواهران، امام موسی بن جعفر (ع) در این نامه نوشتند . پروردگار در قیامت سایه ای دارد که از آن بهره مند نمی شود مگر کسی که پیغمبرخدا(ص) باشد، یا وصی پیغمبر خدا(ص) باشد یا کسی که برده مومنی را آزاد کند، یا کسی که قرض مومنی را ادا کند، یا کسی یک مومن مجردی را زن بدهد. اینها تشویق است. آثار اخروی و دنیوی دارد.

ثواب هر قدم در امر ازدواج
یک روایت دیگر، باز پیغمبرخدا حضرت محمد(ص) می فرمایند: هرکس که در تزویج زن و مرد مومنی بکوشد تا خداوند آنها را با یکدیگر جمع کند یعنی کار را به اتمام برساند، کوشش کند تا بالاخره خطبه عقد خوانده شود، پیغمبرخدا(ص) می فرمایند: به هر گام ، به هر قدمی که بر می دارد یا کلمه ای می گوید که این ازدواج درست شود ، بعضی ها هستند نانجیب وقتی می شنوند ، می فهمند برای دختر همسایه شان خواستگار آمده می آیند بد راهی می دهند، نجابت ندارند ، بدجنس هستند. بعضی ها کوشش می کنند که دو نفر به هم برسند. آدم باید خیرخواه باشد . در مشورت صادق باشد ولی نگفتند که دروغ بگویید. دیگر نگفتند دو به هم زنی بکند، دیگر نگفتند دلبُری کند باید دلبری کند. می فرمایند به هر گامی که برمی دارد یا کلمه ای در این راه بگویید ثواب عبادت یک سال برایش می نویسند. حالا این گو و این میدان کسی که می خواهد خدمت کند به انسانها ، خدمت کند به جوانان .
یک روایت از امام صادق (ع) رئیس مذهب خدمتتان عرض می کنم. امام صادق (ع) به استاندار اهواز نامه نوشتند این متن نامه امام صادق(ع) است. هرکس به برادر مومن خود زنی دهد و کمک کند که مونس تنهایی و یاور زندگانی و مایه آرامش او باشد ، هدف ازدواج را تشریح کردند ، مونس تنهایی ، کمک حال زندگی ، معین زندگی ، یاور زندگی . زن باید اینگونه باشد و مایه آرامش زندگی باشد.
1- خداوند حوری بهشتی نصیب او بگرداند کسی که کمک کند . خداوند متعال یک حوریه بهشتی برایش خلق می کند به خاطر اینکه کمک کرده دو نفر از گناه نجات پیدا کنند.
2- روز قیامت با خوبان او را محشور می کند. او را با آنها که دوست می دارد ، با مومنین ، با متدینین ، با امیرالمومنین (ع) ، همسایه امیرالمومنین (ع) می شود. در بهشت رفتن و همسایه امیرالمومنین (ع) شدن، برادران و خواهران با حرف درست نمی شود عمل می خواهد.

گناه جدایی ایجاد کردن
یک روایت دیگر عرض می کنم مال کسانی که خدای نکرده آن روز را خدا نصیب گرگ بیابان نکند کسی پیدا شود در جهت جدایی و اختلاف بین زن و شوهری قدم بردارد، در جهت دلبُری یک زندگی قدم بردارد خدا او را نمی آمرزد«خسرالدنیا و الاخره» این را با تمام وجود دارم عرض می کنم . پیغمبر خدا حضرت محمد(ص)می فرمایند: هر کسی که زن و شوهری را از هم جدا کند ، هر کسی زن و شوهری را با لطایف الحیل از هم جدا کند زندگی آنها را از هم بپاشاند در دنیا و آخرت گرفتار غضب و لعنت خدای متعال خواهد شد. آنها خدای نکرده در این مجلس نیستند ولی می آیند کوشش می کنند زندگی ها را از هم بپاشانند لعنت و نفرین و غضب خدای متعال شامل حال زندگی آنها می شود . یک مردی آمد پیش سیدالشهدا(ع) وگفت آقا بالاخره طلاق دخترم را گرفتم. او فکر می کند که امام تشویقش می کند امام می فرمایند: وای بر تو زمین را به آسمان آوردی کار بسیار بدی را انجام دادی اگر کسی را زنده زنده بدنش را قیچی کنند ، او را ذره ذره زجر کشش کنند و با این عذاب بکشند هنوز عذابش از کار تو آسان تر است در پیشگاه خدا. اگر کسی رگهای بدنش را در حال زندگی از بدنش جدا کنند چه رنج و غصه ای دارد؟ هنوز عذابش از کار تو در قیامت آسانتر است. نابود کردن زندگی لعن و نفرین دارد و خودش هم گرفتارخواهد شد. خدای نکرده کسی اقدام کند برای جدایی زندگی قطعاً زندگیش نابود خواهد شد. قطعاً با فرزند،نوه و نتیجه اش همان گونه برخورد خواهد شد. دنیا ، دنیای بگیر و بستانی است. انعکاس است. شما اگر میان دو تا کوه فریاد بزنید فوری صدا به شما منعکس می شود جوابتان را در همین دنیا می دهد. دنیای جواب است در همین دنیا، خیلی ها ظلمشان ، گناهشان ، رسوایی شان را باید ببینید، رسوایی در قیامت جای خودش دارد. که همه وظیفه دارند نسبت به امر ازدواج کوشا باشند ، ساعی باشد ، تشویق کنند خیرخواه باشند.
خواستگاری کردن امیرالمومنین(علیه السلام)
امیرالمومنین (ع) آمدند در منزل رسول خدا (ص)سلام کردند . پیغمبرخدا(ص) خوش آمد گفتند. نشستند امیرالمومنین (ع) ، شرم و حیاء صورت آقا را گرفته، صورت امیرالمومنین(ع) سرخ شده و از خجالت آقا عرق کرده بودند. پیغمبرخدا(ص) با لبخند جواب دادند. شروع کردند علی جان (ع) برای چه مطلبی آمدی؟ باب گفتگو را پیغمبرخدا (ص) باز کردند . امیرالمومنین (ع) بیان داشتند: یا رسول الله (ص) شما سابقه من را می دانید سبقت من را در اسلام شما خبر دارید . فرمودند: بله . جهاد من را در راه خدا شما می دانید. فرمودند: شما بیش از اینها فضیلت دارید یا علی (ع) ، اینهایی که شما گفتید خیلی بیش از اینها فضائل دارید علی جان (ع) . بعد فرمودند: یا رسول الله (ص)من به خواستگاری دخترتان حضرت فاطمه(س) آمدم. اگر صلاح می دانید ایشان را به عقد من در بیاورید. فرمودند: یا علی (ع) خواستگاران زیادی برای حضرت زهرا (س) آمدند ولی ایشان همه را جواب رد دادند. و من باید در این زمینه با فاطمه (س) گفتگو کنم. اگر ایشان به این امر راضی باشند ما هم راضی هستیم. «مرحباً و اهلاً» خوش آمدید و درود بر شما امیرالمومنین(ع).پیامبر (ص) بلند شدند از اتاق رفتند به اتاقی که حضرت زهرا (س) بود . فرمودند: زهرا جان سابقه امیرالمومنین(ع) را می دانید ، خلق و خوی علی و سبقت در اسلامش از همه بالاتر است. آمده شما را از من خواستگاری کرده است. و از فضائل علی (ع) شما آگاهی دارید.
به مجردی که در نوبتهای قبل صحبتی می شد حضرت زهرا (س) رو را برمی گردانند نه رو را گردانند و سکوت کردند همین که حضرت زهرا (س) سکوت کردند پیغمبرخدا(ص) فرمودند: «الله اکبر سکوتها رضاها » سکوت حضرت زهرا (س) بر رضایت است.

لزوم رسمی بودن خواستگاری
شما از همین نقل تاریخی که عرض کردم خواستگاری رسمی چه درسهایی و چه پندی برای جوانان امروز دارد؟ اگر همین خواستگاری رسمی در بین جوانان ما همان رسمی که ملت ایران و بزرگان ما دارند، همشهری ها دارند اگر عملی بشود چقدر استحکام خانواده را در پی دارد؟ شما بیاید یک نگاه بکنید به جامعه ببینید دوستی های خیابانی ، ازدواجهای که من تعبیر می کنم به ازدواجهای خیابانی ، دوستی های تلفنی بدون اینکه پدر و مادر و بزرگان متوجه شوند یا پدر و مادر را مجبور کردن بر امر این ازدواج و عروسی که نمی پسندند به آنها تحمیل شود چه مشکلاتی برای جامعه به بار آورده است؟ چه خانواده های از هم پاشیده شده است؟ چه مشکلاتی روی دست جامعه گذاشته است؟ چه بچه های طلاقی که نتیجه این ازدواجها بودند! دوستی های خیابانی ، تلفنی اینها ازدواج درست و صحیح را در جامعه ما به بار نمی آورد بدون اینکه پدر و مادر خبر داشته باشند پسر و دختر با هم ارتباط دارند ، پارک می روند ، صحبت می کنند قرار ازدواج می گذارند بعدش به پدر و مادر می گویند. خوب آنها بالاخره بزرگتر هستند مسائلی را در نظر می گیرند و زیر بار نمی روند . که بروند خواستگاری کنند رسماً آن که مشهور است آن چیزی که عرف ما مسلمانان است رسماً پدر و مادر بروند خواستگاری کنند این بقاء دارد، این ثابت قدم است. نه اینکه یک سال ، دو سال همدیگر را می خواهند پدر و مادر هم خبر ندارند بعد یک دفعه به پدر و مادر می گویند آنها قبول نمی کنند، یا اینکه شرایطی را در نظر می گیرند که ممکن است زیر بار نروند. جوانان ما ، پسران ما ، دختران ما اقتدا کنند به امیرالمومنین (ع)،به حضرت زهرا (س).
پدران ، مادران سخت گیری نکنند در امر ازدواج ، یک درس دیگری از امیرالمومنین (ع) و پیغمبرخدا (ص) ما مشاهده کردیم . عدم سخت گیری ،نگویند شغل،پست، مقام، ماشین، حقوق کجاست؟ خود پدر و مادر وقتی ازدواج کردند از دنیای خدا چی داشتند؟ در گذشته در یک خانه چند گروه زندگی می کردند تا کم کم وضع مالیشان خوب می شد و بعدش می رفتند هر کدام یک اتاقی ، یک خانه ای درست می کردند و زندگی می کردند . آیا آنها زندگی نکردند؟ آیا آنها خوب زندگی نکردند؟ آیا خدا به آنها نداده است؟ حتما باید سخت گیری کنید. نه این به طایفه ما نمی خورد؟ این فلان پست و مقام را ندارد؟ این فلان شغل را ندارد؟ نتیجه این سخت گیریهای غیر دینی ، غیر شرعی این است که ازدواج سنش رفته بالا.

فاصله زیاد بلوغ تا ازدواج
جوانان عزیز و برومند محرومیتهای زیادی باید تحمل کنند . فاصله ازدواج تا بلوغ خیلی زیاد شده است. در گذشته جوانی همین که از سربازی می آمد دیگر مقدمات ازدواجش فراهم بود ولی امروز دانشگاه ، پست، شغل ، خانه ، ماشین و همه چیز ردیف کند تا می رود ردیف کند پیرمرد شده است. دیگر حال و حوصله بچه داری هم ندارد، دیگر عشقش، لطافتش و لذتش رفته است. دختر همین جور اینها، واقعا جامعه اسلامی که ما می گوییم ، جامعه علوی که ما می گوییم، جامعه تشیع ، ما که دم از علی (ع) می زنیم، واقعا همین گونه باید باشد؟ اینها غیر شرعی است . اینها صحیح نیست. همین باعث شده که گناه در جامعه زیاد می شود. خدای نکرده زنا، لواط پیدا می شود،جامعه را گرفتار می کند. باعث شده عذاب بر ما نازل می شود. بالاخره دختر به سن رشد که رسید پیغمبرخدا(ص) می فرمایند: مثل میوه زیاد آفتاب بخورد از بین می رود. پسر وقتی به سن رشد و ازدواج رسید دوای دردش ازدواج است. نیرومندترین قوه ای که خدای متعال در وجود بشر آفریده ، قوه شهوت است.این باید از راه صحیح ارضاء شود. و دوای دردش هم ازدواج است. برای ازدواج ما باید برویم سراغ فرمایشات مقام معظم رهبری(دام ظله) : ازدواج آسان، به موقع و آگاهانه . این دوای درد جامعه امروزی ما است.

خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

نمازجمعه و رضایت امام زمان (عجل الله تعالی و فرجه الشریف)

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران عزیز، خواهران مکرمه، جوانان نمازگزار، پسران و دختران نوجوانان را دعوت می کنم به تقوی الهی. به لطف الهی کم کم نمازجمعه دارد جایگاه خودش را در شهرستان پیدا می کند اقشار مختلف، پیر و جوان، مسئول و غیر مسئول در نماز جمعه حضور پیدا می کنند جای تشکر و قدردانی دارد.به نمازجمعه خدا ما را دعوت کرده است. رضایت الهی، رضایت رسول خدا(ص) و رضایت امام زمان (عج) دنبالش هست. ان شاء الله همه ما از نمازجمعه بهره ببریم و دعوت بکنیم مردم با نمازجمعه آشتی بکنند، حضور پیدا کنند. دعوت کنیم هر کجا هستیم ما نسبت به برپایی نماز خصوصاً نمازجمعه قدمی برداریم . کلام شما ، بیان شما، توجه شما به نمازجمعه و تشویق شما به نمازجمعه کار ساز است. حرکت می کنید برای نماز یک افتاده ای ، یک کسی در خیابان می بینید او هم می خواهد بیاید نمازجمعه ، همسایه ای دارید صبر کنید او را سوار ماشین کنید ، همراهی کنید ان شاء الله بتوانیم نمازجمعه خوبی برپا کنیم. من در همین جا از شهردار محترم و شهرداری و از راننده گانی که وظیفه دارند و کمک می کنند و جابجا می کنند عزیزان را و می آورند به نماز جمعه باید تشکر و قدردانی بکنم بالاخره همه مسئولین باید کمک بکنند . کمک حال ما باشند در حکمی که برای ما از طرف مقام معظم رهبری(دام ظله) زده شده است خواسته شده از همه مومنین ، متدینین، مسئولین با امام جمعه همکاری کنند در برپایی نمازجمعه . الحمدلله ما کسی را نداریم که در این شهرستان کار شکنی کند همه کمک می کنند ولی توقع من این است که بیشتر کمک حال ما باشید ان شاء الله نمازجمعه دو ، سه هزار نفری ما در شهرستان داشته باشیم و برگزار کنیم. از شهرداری هم تشکر ویژه دارم به خاطر این جانماز که امروز هدیه دادند هم مهرکربلا و هم سجاده کوچکی است از جهت بهداشت می تواند تاثیر گذار باشد واقعا از شهردار محترم که این ابتکار را به خرج دادند و خودش یک ابتکاری است. نسبت به نمازجمعه جای تشکر و قدردانی دارد.
مناسبتهایی که در این هفته داریم به طور اختصار خدمت شما بزرگواران عرض می کنم. اولین نکته امروز 25 ماه ذیقعده خودش دو مناسبت دارد. مناسبت اول 25 ماه ذیقعده روزی است که امام رضا (ع) را از مدینه به اجبار به طرف مرو در سال 200 هجری حرکت دادند. مستحب است که امروز زیارت امام رضا (ع) را داشته باشیم یعنی امروز کسانی که پابوس امام رضا(ع) رفتند ثواب زیادی دارد. روز زیارتی امام رضا (ع) است حالا اگر ما نمی توانیم برویم در منزل زیارت امام رضا (ع) را از راه دور بخوانیم چون روز زیارتی امام هست. در ماههای گذشته خدمتتان عرض کردم. خود امام دستور دادند که برای من عزاداری کنید و توطئه مأمون را خنثی کردند. مثل امروز خانواده امام بنی هاشم مجلس عزا برای امام گرفتند و شروع به گریه کردند در واقع نشان دادند که مأمون مرا برای شهادت می خواهد ببرد نه برای اینکه حکومت را واگذار کند.

روز دحوالارض
امروز و شبی که گذشت شب رحمت ویژه خداست،امروز روز دحوالارض است. امام رضا (ع) می فرمایند: که امشب که گذشت شبی بوده که حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی مسیح(ع) متولد شده است. یعنی امروز روز ولادت حضرت ابراهیم خلیل الله(ع) و روز ولادت حضرت عیسی (ع) هست. روزی است که زمین از زیر خانه خدا پدیدار شده است. دحو یعنی پهن شدن زمین از زیر خانه خدا، اول جایی که زمین سر در آورده خانه خداست چون روز رحمت خدا بر زمینیان است سفارش شده به دعا، به نماز ، به اجتماع یعنی همین اجتماع ما در روز جمعه بهترین ذکر خداست . بهترین انجام دستور خداست. روزه این روز را گفتند ثواب هفتاد سال در بعضی از روایات ثوابش 60 ماه است. روزه امروز امام رضا (ع) می فرمایند: ثواب 60 ماه را به انسانها می دهند. چون روز دحوالارض است. مکه را ام القراء می گویند یکی از اسامی مکه، ام القراء یعنی مادر همه شهرها، ام : یعنی ریشه، مادر، ریشه تمام سرزمینها از مکه شروع شده است. از زیر خانه خدا شروع شده است. روی این جهت امروز را روز دحوالارض می نامند.

مناسبت دیگری که در این هفته داریم چهارشنبه این هفته شهادت فرزند امام رضا (ع) ، امام جواد (ع) است. چهارشنبه ان شاء الله مومنین در مساجدشان عزاداری کنند. و شرکت کنید هم در نماز جماعت و هم عزاداری برای امام جواد (ع).
امام جواد(ع) در سن 25 سالگی ایشان به شهادت رسیدند. خود امام جواد(ع) می فرمایند: که فرج و گشایش من 30ماه بعد از مأمون است.
بعد از مأمون لعنت الله علیه وقتی که از دنیا رفت ،پسر مأمون معتصم عباسی حاکم شد. این پدر و پسر بیشترین جنایات را انجام دادند . پدر ، امام رضا (ع) را به شهادت رساند و پسر ، امام جواد (ع) را . یک زهری تهیه کردند و توسط خواهرش ام فضل که دختر مأمون بود. امام روزه بودند و این زهر را در انگور به امام دادند. و خدا لعنت کند ام فضل را درب حجره را بست که امام وقتی سم در وجودش اثر می گذارد و اگر ناله ای از امام بلند شود کسی نشنود که امام را نجات بدهد. درب اتاق هم قفل کرد و به خادمهای خودش گفت ترانه بخوانند غنا و ساز و آواز و بعد هم امام به شهادت رسید. بدن عزیز فاطمه را سه شبانه روز روی پشت بام خانه اش گذاشتند. این بخشی از جنایات خاندان عباسی بوده بر علیه اهل بیت(ع).
پنج شنبه اول این ماه، پنج شنبه همین هفته هم سالروز ازدواج امیرالمومنین (ع) است و روز ازدواج جوانان نامگذاری شده است. و اول ماه ذی حجه دو مناسبت دارد.

ثواب روزه از اول ماه ذی حجه تا نهم ماه
از اول ماه ذی حجه تا نهم مستحب است کسی روزه بگیرد . کسانی که روزه قضا داشته باشند تا نهم ذی حجه روزه بگیرند. به اندازه تمام عمر ثواب برای آنها داده می شود این دهه بزرگی در پیشگاه خداست.
روز عزل ابوبکر
روز اول ماه ذیحجه عزل ابوبکر هست. وقتی سوره برائت بر پیغمبرخدا (ص) نازل شد این سوره را دادند به ابوبکر گفتند می برید در مکه در منی و در همه جا برای مردم سخنرانی می کنید و مراسم برائت را بجا می آوری و آیات را تلاوت می کنید. مراسم برائت از مشرکین طبق این آیات به دستور پیغمبرخدا(ص) انجام می دهید. ابوبکر حرکت کرد و رفت . جبرئیل نازل شد یا رسول الله (ص) این مطلب به عهده حضرت علی (ع) است او باید انجام بدهد. پیغمبرخدا (ص) امیرالمومنین (ع) را خواستند و گفتند یا علی (ع) حرکت کن برو این سوره را از ابوبکر بگیر و خودت در مراسم حج بر حاجیان تلاوت کن و سخنرانی کن. بعد از دو روز امیرالمومنین (ع) راه رفتند و رسیدند به ابوبکر و سوره را گرفتند . گفتند اختیار داری می خواهی همراه من بیا برویم نمی خواهید برگرد . ابوبکر گفت :بر می گردم. برگشت و آمد به پیغمبرخدا (ص) گفت: یا رسول الله (ص) مرا عزل کردید از این کار؟ پیغمبر خدا(ص) فرمودند: ابوبکر من تو را عزل نکردم خدا تو را عزل کرده است و علی (ع) را انتخاب کرد. امیرالمومنین (ع) آمدند مخصوصا در منی ، سه روزی که حاجی ها در منی بودند در برابر تمام کفار و مشرکین که بغض علی (ع) را در دل داشتند مراسم برائت از مشرکین را بجا آوردند. آیات را تلاوت کردند و مراسم که تمام شد بر گشتند. ابوذر خبر دار شد که علی (ع) دارند بر می گردند از این مراسم ، گفت: صبر کنید که من بروم که پیغمبرخدا (ص) را خبر کنم. پیغمبرخدا (ص) خبردار شدند با اصحاب آمدند به استقبال امیرالمومنین (ع) و جانانه استقبال کردند. بعد پیغمبر خدا (ص) فرمودند: پدر و مادرم فدایت یا علی (ع) بگو چگونه این مراسم را انجام دادید؟ سر را گذاشتند روی دوش امیرالمومنین (ع) و شروع کردند به گریه و خیلی هم دلشان تنگ شده بود از دوری امیرالمومنین علی (ع). خوب این اصل مراسم برائت از مشرکین. خوب این را برای چی عرض کردم؟ برای این نکته ای که می خواهم خدمتتان عرض کنم جانشین پیغمبر خدا(ص)، جانشین امیرالمومنین (ع) یعنی امام بزرگوار و رهبر بزرگوار ما هر ساله مراسم برائت از مشرکین انجام می دهند.

فتوای مفتی سعودی
جدیداً یک حرفی مفتی سعودی زده بزرگترین مرجع تقلید کشور سعودی شخصی به نام عبدالعزیز آل شیخ این فتوا داده که مراسم برائت از مشرکین دروغ است .

دست علمای وهابیت در دست آمریکا و یهود
خدا نهی کرده مردم بگویند مرگ بر آمریکا، این حرفی است که مفتی سعودی زده است. اینکه وقتی اعلام می شود سعودی ها و علمای وهابیت دستشان در دست استکبار جهانی است . دستشان در دست اسرائیل است اگر اینها واقعا آمریکایی نیستند ، اگر اینها اسرائیلی نیستند چرا مسلمانان را نهی می کنند که در مراسم برائت از مشرکین شرکت کنند خوب در مراسم چه گفته می شود؟ همان حرفی که خدا زده گفته، مشرکین خدا از شما بیزار است، خدا حیات شما را نمی خواهد . اسرائیل، شما جنایت می کنید خدا از شما بیزار است. همان حرف را می زند این مراسم برائت از مشرکین اصلش قرآنی است. بنیانگذارش خدای متعال است . مجریش پیغمبرخدا (ص) و امیرالمومنین (ع) است امروز مجریش جانشین امام زمان (عج) است. ولی متاسفانه اینها واقعا اگر آمریکایی و اسرائیلی و شریک جرم نیستند چرا نهی نمی کنند جنایات آمریکا را . این مفتی سعودی ، روحانیون وهابی در واقع شریک جرم آمریکا و اسرائیل در این منطقه هستند یکبار ما ندیدیم این علمای وهابی یک تغُیر کوچکی نسبت به آمریکا و نسبت به اسرائیل داشته باشند.

ارتحال علامه طباطبایی (رحمة الله علیه)
ارتحال مفسر بزرگ قرآن را داریم حضرت آیت الله العظمی مرحوم سید محمد حسین طباطبایی(رحمةالله علیه) ایشان در همین هفته وفاتشان است. روز کتاب و کتابخوانی هم نامگذاری شده است. ما متاسفانه قدر بزرگانمان را تا زنده اند نمی دانیم . یکی از مردان بزرگوار علامه طباطبایی خدا رحمتشان کند کتابهایی نوشتند ، تفسیر قرآنی که نوشتند ، شاگردانی که تربیت کردند . امروز اداره جامعه ما بخش مهمش بدست شاگردان علامه طباطبایی است و روز کتاب و کتابخوانی است .

آشتی با کتاب
ما واقعا با کتاب و کتابخوانی آشتی کنیم. ما قهر کردیم خیلی از وقتهای ما تلف می شود این همه تاکید اسلام روی کتاب کرده است که جامعه اهل یادگیری باشد . همیشه و در هر سنی ، کشاورز، کارگر، کارمند، زن و مرد ، پیر و جوان همیشه کتاب دستشان باشد . مقام معظم رهبری (دام ظله) خیلی تکیه روی کتابخوانی دارند. امام خیلی تکیه روی علم و دانش و سواد داشتند. مقام معظم رهبری (دام ظله) می فرمایند: من صدها جلد کتاب را در همین 10 دقیقه و 20 دقیقه ها خواندم. دوره های 20جلدی را در همین وقتهای که ما هیچ حسابش نمی کنیم، در همین 10 دقیقه و 20 دقیقه مطالعه و آخر کتاب هم یادداشت کردم.
یکی از بزرگواران می گفت: مقام معظم رهبری (دام ظله) وقتی ترور کردند در بیمارستان من دیدم یک تعداد زیادی کتاب و مجله در کنار دست ایشان است. که آقا همه اینها را مطالعه کرده و حاشیه هم بر آنها نوشته است.

ایجاد عطش کتابخوانی توسط مدارس
چقدر وقت ما تلف می شود؟ من فکر می کنم مدارس باید جوانان ما را عاشق کتاب تربیت کنند. عطش کتابخوانی در دلشان بوجود بیاید . بچه ها را ببرند در کتابخانه ها بازدید کنند . روسای کتابخانه ها مسابقه برگزار کنند، تشویق کنند مردم را به کتابخوانی ، کتاب مایه حیات ما در واقع محسوب می شود . غذای فکری ما کتاب محسوب می شود و متاسفانه کتاب فروشی در شهر ما کم است وقتی نگاه می کنیم شهری که فرهنگی است در هر خانواده ای چند جوان تحصیل کرده و تحصیلات عالیه دارند، وقتی نگاه می کنیم فرهنگ کتابخوانی از یک طرف و کتابفروشی هم متاسفانه کم است. ما باید عادت کنیم به کتاب و توجه بیشتری ما داشته باشیم.

بازدید از روستاهای کوشگ
یک بازدیدی داشتیم از روستاهای کوشگ و طرنگ با معیت فرماندار محترم و همه مسئولین و خدمات ارزشمندی از اول انقلاب تا به امروز نظام اسلامی انجام داده است اما محرومیت های خیلی زیادی هم واقعا مردم دارند. یک روز کاری تمام مدیران گذاشتند که واقعا من از همت بالای همه مدیرانمان تشکر می کنم. و روز بعد مصوباتی را تصویب کردند که بخشی از مشکلات مردم را حل کند . سه هزار کیلومتر کانال آب برای روستاها در نظر گرفته شود. مخابرات بعضی از روستاها 22 بهمن افتتاح بشود. آب آشامیدنیشان مد نظر قرار گرفت. تلفن همراهشان تا سه ماه اول سال 89 راه اندازی شود. 100 میلیون اعتبار گذاشته شد برای اشتغال زایی و بهسازی منازل و 500 خانه، بودجه گذاشته شده است که روستائیان خانه هایشان را بهسازی کنند و به طور زنجیره ای هم ضمانت همدیگر را داشته باشند. امیدواریم که زمینه خوبی که دولت و مسئولین فراهم می کنند بتوانند مردم عزیز استفاده کنند که بخشی از مشکلاتشان کمتر شود.

دیپلماسی پر تحرک دولت دهم
دیپلماسی پر تحرک نظام جمهوری اسلامی، ما واقعا دیدیم علی رغم همه دشمنی ها ، رئیس جمهور ترکیه، امیر قطر آمدند به ایران، سفر رئیس مجلس به کشور عراق و نشان از دیپلماسی بالا دارد که جای تشکر را دارد.

تشکر از جناب آقای موسوی مدیرکل صدا و سیمای استان کرمان

از مدیر کل صدا و سیما واقعا تشکر می کنیم و آمدند دو جلسه خوب برگزار و برنامه را واقعا خیلی خوب پخش کردند و زمینه ای شد که نمایندگان اقشار مختلف بیایند درد دل و مشکلاتشان را با سیما مطرح کنندجای تقدیر و تشکر دارد.

حضور کتابداران در نماز جمعه
امروز هم به لطف الهی مسئولین کتابخانه ها و کتابداران و اعضا فعال در نمازجمعه حضور پیدا کردند تشکر و قدردانی می کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.